Ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα στὸ πολιτικὸ πάνελ
Καντήλια, κάμερες καὶ πολιτικὴ ὑποκρισία
Καντήλια, κάμερες καὶ πολιτικὴ ὑποκρισία
Ὁμολογῶ ὅτι ὅταν εἶδα τὶς φωτογραφίες τῆς ἐκδήλωσης αἰσθάνθηκα βαθιὰ θλίψη. Ὄχι πολιτική. Ἐκκλησιαστική. Αἰσθάνθηκα ὅμως καὶ χρέος νὰ καταθέσω τὴν ἄποψή μου.
Κάποτε οἱ χριστιανοὶ ἔμπαιναν στὸν ναὸ γιὰ νὰ ἀνάψουν κερί, νὰ γονατίσουν, νὰ σιωπήσουν, νὰ κλάψουν, νὰ προσευχηθοῦν. Σήμερα, σὲ ὁρισμένες περιπτώσεις, φαίνεται πὼς κάποιοι θεωροῦν ὅτι ὁ ναὸς μπορεῖ νὰ λειτουργεῖ καὶ ὡς αἴθουσα πολιτικῆς προβολῆς, δημοσίων σχέσεων καὶ ἐπικοινωνιακοῦ “rebranding” τῆς ἐξουσίας.
Τὸ πρόσφατο γεγονὸς σὲ ἱερὸ ναὸ τῆς Μητροπόλεως Σταγῶν καὶ Μετεώρων, ὅπου ὀργανώθηκε ἐκδήλωση μὲ σαφὲς κυβερνητικὸ καὶ πολιτικὸ πρόσημο, δὲν εἶναι... ἕνα “ἀθῷο περιστατικό”. Εἶναι σύμπτωμα μιᾶς βαθύτερης ἀλλοιώσεως τοῦ ὀρθοδόξου φρονήματος. Διότι ὅταν βλέπει κανείς τὴ σύνθεση τοῦ πάνελ, τὰ πολιτικὰ πρόσωπα ποὺ ἔσπευσαν, τὸν χαρακτῆρα τῆς ἐκδήλωσης καὶ τὸ ἐπικοινωνιακό της ὕφος, ἀντιλαμβάνεται εὔκολα ὅτι δὲν ἐπρόκειτο γιὰ πνευματικὴ σύναξη, ἀλλὰ γιὰ δημόσια πολιτικὴ παρουσίαση “ἔργου”.
Καὶ γεννᾶται εὔλογα τὸ ἐρώτημα: Πόσοι ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ φωτογραφήθηκαν κάτω ἀπὸ τὶς εἰκόνες καὶ τὰ καντήλια ἐκκλησιάζονται πραγματικά; Πόσοι πιστεύουν; Πόσοι βλέπουν τὴν Ἐκκλησία ὡς Σῶμα Χριστοῦ καὶ ὄχι ὡς χρήσιμο σκηνικὸ λαϊκῆς νομιμοποιήσεως;
Γιατὶ ἐδῶ ἀκριβῶς βρίσκεται ἡ μεγάλη ὑποκρισία τῆς ἐποχῆς μας. Μιὰ πολιτικὴ τάξη ποὺ νομοθετεῖ καθημερινὰ ἐναντίον τῆς ὀρθοδόξου ἀνθρωπολογίας, ἐναντίον τῆς παραδόσεως, ἐναντίον τῆς πνευματικῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου, ἐμφανίζεται ξαφνικὰ μέσα στοὺς ναοὺς γιὰ νὰ φωτογραφηθεῖ δίπλα σὲ ἱερεῖς καὶ δεσποτάδες, ἀναζητώντας λίγη ἀπὸ τὴ χαμένη κοινωνικὴ ἀξιοπιστία τῆς πίστεως.
Ἡ ἐξουσία γνωρίζει καλὰ κάτι: ὁ λαὸς ἐξακολουθεῖ νὰ ἐμπιστεύεται περισσότερο τὸ ράσο παρὰ τὸ κοστούμι. Γι’ αὐτὸ καὶ ἐπιδιώκει τὴ “μετάγγιση” κύρους. Δὲν χρησιμοποιεῖ τὴν Ἐκκλησία ἐπειδὴ πιστεύει. Τὴ χρησιμοποιεῖ ἐπειδὴ τὴ χρειάζεται.
Ἐξίσου βαριά, ὅμως, εἶναι καὶ ἡ εὐθύνη ἐκείνων τῶν ἐκκλησιαστικῶν προσώπων ποὺ ἀνοίγουν τὸν ναὸ σὲ αὐτὴ τὴ λογική.
Διότι ὁ ὀρθόδοξος ναὸς δὲν εἶναι “πολυχώρος”. Δὲν εἶναι πολιτιστικὸ κέντρο. Δὲν εἶναι συνεδριακὴ αἴθουσα. Δὲν εἶναι χῶρος κοσμικῶν δρωμένων μὲ “χριστιανικὸ περιτύλιγμα”.
Κάποτε οἱ χριστιανοὶ ἔμπαιναν στὸν ναὸ γιὰ νὰ ἀνάψουν κερί, νὰ γονατίσουν, νὰ σιωπήσουν, νὰ κλάψουν, νὰ προσευχηθοῦν. Σήμερα, σὲ ὁρισμένες περιπτώσεις, φαίνεται πὼς κάποιοι θεωροῦν ὅτι ὁ ναὸς μπορεῖ νὰ λειτουργεῖ καὶ ὡς αἴθουσα πολιτικῆς προβολῆς, δημοσίων σχέσεων καὶ ἐπικοινωνιακοῦ “rebranding” τῆς ἐξουσίας.
Τὸ πρόσφατο γεγονὸς σὲ ἱερὸ ναὸ τῆς Μητροπόλεως Σταγῶν καὶ Μετεώρων, ὅπου ὀργανώθηκε ἐκδήλωση μὲ σαφὲς κυβερνητικὸ καὶ πολιτικὸ πρόσημο, δὲν εἶναι... ἕνα “ἀθῷο περιστατικό”. Εἶναι σύμπτωμα μιᾶς βαθύτερης ἀλλοιώσεως τοῦ ὀρθοδόξου φρονήματος. Διότι ὅταν βλέπει κανείς τὴ σύνθεση τοῦ πάνελ, τὰ πολιτικὰ πρόσωπα ποὺ ἔσπευσαν, τὸν χαρακτῆρα τῆς ἐκδήλωσης καὶ τὸ ἐπικοινωνιακό της ὕφος, ἀντιλαμβάνεται εὔκολα ὅτι δὲν ἐπρόκειτο γιὰ πνευματικὴ σύναξη, ἀλλὰ γιὰ δημόσια πολιτικὴ παρουσίαση “ἔργου”.
Καὶ γεννᾶται εὔλογα τὸ ἐρώτημα: Πόσοι ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ φωτογραφήθηκαν κάτω ἀπὸ τὶς εἰκόνες καὶ τὰ καντήλια ἐκκλησιάζονται πραγματικά; Πόσοι πιστεύουν; Πόσοι βλέπουν τὴν Ἐκκλησία ὡς Σῶμα Χριστοῦ καὶ ὄχι ὡς χρήσιμο σκηνικὸ λαϊκῆς νομιμοποιήσεως;
Γιατὶ ἐδῶ ἀκριβῶς βρίσκεται ἡ μεγάλη ὑποκρισία τῆς ἐποχῆς μας. Μιὰ πολιτικὴ τάξη ποὺ νομοθετεῖ καθημερινὰ ἐναντίον τῆς ὀρθοδόξου ἀνθρωπολογίας, ἐναντίον τῆς παραδόσεως, ἐναντίον τῆς πνευματικῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου, ἐμφανίζεται ξαφνικὰ μέσα στοὺς ναοὺς γιὰ νὰ φωτογραφηθεῖ δίπλα σὲ ἱερεῖς καὶ δεσποτάδες, ἀναζητώντας λίγη ἀπὸ τὴ χαμένη κοινωνικὴ ἀξιοπιστία τῆς πίστεως.
Ἡ ἐξουσία γνωρίζει καλὰ κάτι: ὁ λαὸς ἐξακολουθεῖ νὰ ἐμπιστεύεται περισσότερο τὸ ράσο παρὰ τὸ κοστούμι. Γι’ αὐτὸ καὶ ἐπιδιώκει τὴ “μετάγγιση” κύρους. Δὲν χρησιμοποιεῖ τὴν Ἐκκλησία ἐπειδὴ πιστεύει. Τὴ χρησιμοποιεῖ ἐπειδὴ τὴ χρειάζεται.
Ἐξίσου βαριά, ὅμως, εἶναι καὶ ἡ εὐθύνη ἐκείνων τῶν ἐκκλησιαστικῶν προσώπων ποὺ ἀνοίγουν τὸν ναὸ σὲ αὐτὴ τὴ λογική.
Διότι ὁ ὀρθόδοξος ναὸς δὲν εἶναι “πολυχώρος”. Δὲν εἶναι πολιτιστικὸ κέντρο. Δὲν εἶναι συνεδριακὴ αἴθουσα. Δὲν εἶναι χῶρος κοσμικῶν δρωμένων μὲ “χριστιανικὸ περιτύλιγμα”.
Εἶναι τόπος ἁγιασμοῦ. Τόπος Θυσίας. Τόπος παρουσίας τοῦ Θεοῦ.
Οἱ Ἱεροὶ Κανόνες, ἡ πατερικὴ παράδοση καὶ ὁλόκληρο τὸ βίωμα τῆς Ὀρθοδοξίας ἀντιμετώπιζαν πάντοτε τὸν ναὸ μὲ δέος. Ἡ Ἁγία Τράπεζα δὲν ὑπάρχει γιὰ νὰ γίνεται φόντο πολιτικῶν φωτογραφιῶν. Ὁ ναὸς δὲν καθαγιάστηκε γιὰ νὰ φιλοξενεῖ κομματικὲς ἐκδηλώσεις, χορωδίες κοσμικοῦ χαρακτῆρος, συναυλίες, δημόσιες σχέσεις καὶ κάθε εἴδους “δρώμενα”.
Καὶ ἐδῶ βρίσκεται ἡ μεγάλη πλάνη πολλῶν καλόπιστων ἱερέων. Νομίζουν ὅτι ἔτσι “φέρνουν κόσμο στὴν Ἐκκλησία”. Στὴν πραγματικότητα, ὅμως, συνηθίζουν τὸν ἄνθρωπο νὰ βλέπει τὸν ναὸ ὄχι ὡς τόπο μετανοίας καὶ ἱερῆς σιωπῆς, ἀλλὰ ὡς ἕναν ἀκόμη κοινωνικὸ χῶρο πολλαπλῶν χρήσεων.
Αὐτὸ λέγεται ἀποϊεροποίηση. Καὶ ἡ ἀποϊεροποίηση δὲν ἔρχεται πάντοτε μὲ βεβήλωση ἢ διωγμό. Συχνὰ ἔρχεται “γλυκά”, μὲ ἐκδηλώσεις, χειροκροτήματα, μικρόφωνα, πολιτιστικὲς βραδιές, “καλὲς προθέσεις” καὶ ἐπικοινωνιακὴ ἐξωστρέφεια.
Ὁ ναὸς παύει σιγὰ-σιγὰ νὰ προκαλεῖ φόβο Θεοῦ. Γίνεται οἰκεῖος μὲ κοσμικὸ τρόπο. Καὶ τελικὰ μετατρέπεται ἀπὸ οὐρανὸ σὲ αἴθουσα.
Ἀκόμη πιο τραγικό, ὅμως, εἶναι κάτι ἄλλο. Κεντρικὸ πρόσωπο τῆς ἐκδήλωσης ἦταν ὁ Ὑπουργὸς Ψηφιακῆς Διακυβερνήσεως. Δηλαδὴ ὁ βασικὸς πολιτικὸς ἐκφραστὴς καὶ προωθητὴς τῶν ἠλεκτρονικῶν ταυτοτήτων, τοῦ προσωπικοῦ ἀριθμοῦ καὶ συνολικὰ τοῦ ὑποχρεωτικοῦ ψηφιακοῦ μετασχηματισμοῦ τῆς ζωῆς.
Ἐκεῖ δηλαδὴ, ὅπου πλῆθος πιστῶν ἐκφράζει ἀγωνία γιὰ ἕναν ἐπερχόμενο ψηφιακὸ ἔλεγχο χωρὶς ὅρια. Ἐκεῖ ὅπου ὁ ἴδιος ὁ Ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης μιλοῦσε μὲ δραματικὸ τρόπο καὶ προφητικὸ λόγο γιὰ τὴν πνευματικὴ διάσταση τῆς ἠλεκτρονικῆς ἐπιτήρησης καὶ τοῦ ὁλοκληρωτικοῦ ἐλέγχου τοῦ ἀνθρώπου.
Καὶ ἐδῶ ἀποκαλύπτεται μιὰ ἀκόμη φοβερὴ ἀντίφαση τῆς ἐποχῆς μας: Τιμοῦν τὸν Ἅγιο μὲ ἀγρυπνίες. Ψάλλουν τὰ ἀπολυτίκιά του. Γεμίζουν τοὺς ναοὺς στὶς ἑορτές του. Ἀλλὰ ἀδιαφοροῦν πλήρως γιὰ τὴ διδασκαλία καὶ τὶς προειδοποιήσεις του.
Ἕνας “ἑορταστικὸς” Παΐσιος εἶναι ἀποδεκτός. Ἕνας προφητικὸς Παΐσιος ἐνοχλεῖ. Γι’ αὐτὸ καὶ πολλοὶ θέλουν τὸν Ἅγιο ἀκίνδυνο: σὲ εἰκόνες, σὲ λουλούδια καὶ σὲ πανηγυρικοὺς λόγους. Ὄχι ὅμως ὡς φωνὴ ἀφυπνίσεως ἀπέναντι σὲ ἕνα σύστημα ποὺ ἐπιχειρεῖ νὰ μετατρέψει τὸν ἄνθρωπο σὲ ἀριθμό, δεδομένο καὶ ψηφιακὰ διαχειρίσιμη μονάδα.
Τὸ πιο ὀδυνηρό, τελικά, δὲν εἶναι ὅτι οἱ πολιτικοὶ χρησιμοποιούν τὴν Ἐκκλησία. Ἡ ἐξουσία πάντοτε τὸ ἐπιχειροῦσε. Τὸ τραγικὸ εἶναι ὅταν ἐκκλησιαστικοὶ ἄνθρωποι δὲν ἀντιλαμβάνονται ὅτι ἔτσι συνεργοῦν, ἔστω ἄθελά τους, στὴ σταδιακὴ ἀλλοίωση τοῦ ὀρθοδόξου φρονήματος καὶ στὴν ἀποδυνάμωση τῆς ἱερότητας τοῦ ναοῦ.
Καὶ τότε ὁ ναός, ἀντὶ νὰ θυμίζει Βασιλεία Θεοῦ, ἀρχίζει νὰ θυμίζει δημόσια σκηνὴ τοῦ κόσμου τούτου. Καὶ αὐτὸ εἶναι ἴσως τὸ πιο ἀνησυχητικὸ σημεῖο τῶν καιρῶν μας.
Καὶ ἐδῶ βρίσκεται ἡ μεγάλη πλάνη πολλῶν καλόπιστων ἱερέων. Νομίζουν ὅτι ἔτσι “φέρνουν κόσμο στὴν Ἐκκλησία”. Στὴν πραγματικότητα, ὅμως, συνηθίζουν τὸν ἄνθρωπο νὰ βλέπει τὸν ναὸ ὄχι ὡς τόπο μετανοίας καὶ ἱερῆς σιωπῆς, ἀλλὰ ὡς ἕναν ἀκόμη κοινωνικὸ χῶρο πολλαπλῶν χρήσεων.
Αὐτὸ λέγεται ἀποϊεροποίηση. Καὶ ἡ ἀποϊεροποίηση δὲν ἔρχεται πάντοτε μὲ βεβήλωση ἢ διωγμό. Συχνὰ ἔρχεται “γλυκά”, μὲ ἐκδηλώσεις, χειροκροτήματα, μικρόφωνα, πολιτιστικὲς βραδιές, “καλὲς προθέσεις” καὶ ἐπικοινωνιακὴ ἐξωστρέφεια.
Ὁ ναὸς παύει σιγὰ-σιγὰ νὰ προκαλεῖ φόβο Θεοῦ. Γίνεται οἰκεῖος μὲ κοσμικὸ τρόπο. Καὶ τελικὰ μετατρέπεται ἀπὸ οὐρανὸ σὲ αἴθουσα.
Ἀκόμη πιο τραγικό, ὅμως, εἶναι κάτι ἄλλο. Κεντρικὸ πρόσωπο τῆς ἐκδήλωσης ἦταν ὁ Ὑπουργὸς Ψηφιακῆς Διακυβερνήσεως. Δηλαδὴ ὁ βασικὸς πολιτικὸς ἐκφραστὴς καὶ προωθητὴς τῶν ἠλεκτρονικῶν ταυτοτήτων, τοῦ προσωπικοῦ ἀριθμοῦ καὶ συνολικὰ τοῦ ὑποχρεωτικοῦ ψηφιακοῦ μετασχηματισμοῦ τῆς ζωῆς.
Ἐκεῖ δηλαδὴ, ὅπου πλῆθος πιστῶν ἐκφράζει ἀγωνία γιὰ ἕναν ἐπερχόμενο ψηφιακὸ ἔλεγχο χωρὶς ὅρια. Ἐκεῖ ὅπου ὁ ἴδιος ὁ Ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης μιλοῦσε μὲ δραματικὸ τρόπο καὶ προφητικὸ λόγο γιὰ τὴν πνευματικὴ διάσταση τῆς ἠλεκτρονικῆς ἐπιτήρησης καὶ τοῦ ὁλοκληρωτικοῦ ἐλέγχου τοῦ ἀνθρώπου.
Καὶ ἐδῶ ἀποκαλύπτεται μιὰ ἀκόμη φοβερὴ ἀντίφαση τῆς ἐποχῆς μας: Τιμοῦν τὸν Ἅγιο μὲ ἀγρυπνίες. Ψάλλουν τὰ ἀπολυτίκιά του. Γεμίζουν τοὺς ναοὺς στὶς ἑορτές του. Ἀλλὰ ἀδιαφοροῦν πλήρως γιὰ τὴ διδασκαλία καὶ τὶς προειδοποιήσεις του.
Ἕνας “ἑορταστικὸς” Παΐσιος εἶναι ἀποδεκτός. Ἕνας προφητικὸς Παΐσιος ἐνοχλεῖ. Γι’ αὐτὸ καὶ πολλοὶ θέλουν τὸν Ἅγιο ἀκίνδυνο: σὲ εἰκόνες, σὲ λουλούδια καὶ σὲ πανηγυρικοὺς λόγους. Ὄχι ὅμως ὡς φωνὴ ἀφυπνίσεως ἀπέναντι σὲ ἕνα σύστημα ποὺ ἐπιχειρεῖ νὰ μετατρέψει τὸν ἄνθρωπο σὲ ἀριθμό, δεδομένο καὶ ψηφιακὰ διαχειρίσιμη μονάδα.
Τὸ πιο ὀδυνηρό, τελικά, δὲν εἶναι ὅτι οἱ πολιτικοὶ χρησιμοποιούν τὴν Ἐκκλησία. Ἡ ἐξουσία πάντοτε τὸ ἐπιχειροῦσε. Τὸ τραγικὸ εἶναι ὅταν ἐκκλησιαστικοὶ ἄνθρωποι δὲν ἀντιλαμβάνονται ὅτι ἔτσι συνεργοῦν, ἔστω ἄθελά τους, στὴ σταδιακὴ ἀλλοίωση τοῦ ὀρθοδόξου φρονήματος καὶ στὴν ἀποδυνάμωση τῆς ἱερότητας τοῦ ναοῦ.
Καὶ τότε ὁ ναός, ἀντὶ νὰ θυμίζει Βασιλεία Θεοῦ, ἀρχίζει νὰ θυμίζει δημόσια σκηνὴ τοῦ κόσμου τούτου. Καὶ αὐτὸ εἶναι ἴσως τὸ πιο ἀνησυχητικὸ σημεῖο τῶν καιρῶν μας.
[1] trikalavoice



Φοβερός τύπος πρώτη μούρη σταυροπόδι μεσα στον ιερό ναό. Παράγγειλε και κανα freddo ρε τεράστιε να γουστάρεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ αξιόλογο κείμενο. Σαφώς και εκφράζει την ορθόδοξη εκκλησιολογία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Χριστός είναι πολύ αυστηρός
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρώτα, για τον ίδιο τον ναό λέει: «Ὁ οἶκός μου οἶκος προσευχῆς κληθήσεται» Ματθ. 21:13 Και στον Ιωάννη:
«Μὴ ποιεῖτε τὸν οἶκον τοῦ Πατρός μου οἶκον ἐμπορίου» Ιω. 2:16
ο ναός είναι οίκος προσευχής. Οι ποιμένες οφείλουν να τον φυλάσσουν ως τέτοιο· και αν με τις επιλογές τους προκαλούν σύγχυση στο ποίμνιο, η ευθύνη τους είναι μεγαλύτερη.
Το υπόρρητο μήνυμα της παραπάνω εκδήλωσης μέσα στον ναό δεν βρίσκεται μόνο στο θέμα της, αλλά κυρίως στην επιλογή του χώρου. Φανερά, παρουσιάζεται ως συνεργασία Εκκλησίας, Πολιτείας και τοπικής κοινωνίας για την προστασία των νέων από τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής. Αυτό, ως ποιμαντικό ενδιαφέρον, δεν είναι κακό.
Όμως μέσα στον κυρίως ναό το μήνυμα αλλάζει. Ο ναός δεν είναι ουδέτερη αίθουσα. Είναι τόπος Ευχαριστίας, προσευχής και μετανοίας. Όταν εκεί ακούγεται ο κρατικός ή πολιτικός λόγος, αποκτά συμβολικά ένα είδος εκκλησιαστικού κύρους. Έτσι η κρατική ψηφιακή πολιτική δεν εμφανίζεται απλώς ως δημόσια ενημέρωση, αλλά σαν να λαμβάνει πνευματική νομιμοποίηση από την Εκκλησία.
Δεν χρειάζεται να αποδώσουμε κατ’ ανάγκην κακή πρόθεση στους διοργανωτές. Πατερικά όμως μετρά και το ήθος της πράξης. Η Εκκλησία μπορεί να μιλήσει για την τεχνολογία και τους νέους, αλλά σε κατάλληλο χώρο: πνευματικό κέντρο, ενοριακή αίθουσα ή σχολείο. Μέσα στον ναό δημιουργείται σύγχυση ανάμεσα στον ποιμαντικό λόγο και στην κρατική προβολή.
Έχεις λάθος Ανδρέα στην πρώτη σου φράση.
ΔιαγραφήΟ Χριστός δεν είναι πολύ αυστηρός, ούτε καν αυστηρός δεν είναι. Επιεικής είναι. Πολύ επιεικής. Ακόμα και τότε που σήκωσε το φραγγέλιο και πάλι επιεικής ήταν, πολύ επιεικής και δεν χτύπησε κανένα άνθρωπο. Αν ήταν λίγο αυστηρός ο Χριστός, δεν θα είχε μείνει στον κόσμο τίποτα, από την δίκαιη οργή Του για τις πολλές και εξοργιστικές συνεχείς αμαρτίες μας! Όμως περιμένει την μετάνοια μας με ανεκδιήγητη υπομονή, για να μην κολαστούμε αιώνια.
Σ΄ όλο το υπόλοιπο σχόλιο σου έχεις δίκαιο.
Καλλίμαχος
Η λέξη «αυστηρός» έχει περισσότερες από μία σημασίες. Δεν σημαίνει μόνο σκληρός ή τιμωρητικός. Λέμε, για παράδειγμα, «αυστηρό μαθηματικό θεώρημα» ή «αυστηρή απόδειξη», όχι επειδή υπάρχει σκληρότητα, αλλά επειδή υπάρχει ακρίβεια, καθαρότητα και απουσία χαλαρής ερμηνείας.
ΔιαγραφήΜε αυτή την έννοια μπορεί να ειπωθεί ότι ο λόγος του Χριστού είναι αυστηρός: όχι σκληρός προς τον άνθρωπο, αλλά ακριβής και αδιάψευστος ως προς την αλήθεια. Ο Χριστός είναι άπειρα φιλάνθρωπος, επιεικής και μακρόθυμος προς τον μετανοούντα άνθρωπο. Όμως όταν μιλά για τον ναό, το σκάνδαλο και την ευθύνη των ποιμένων, ο λόγος Του δεν είναι χαλαρός ούτε σχετικοποιείται.
Έξω όλοι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι πολιτικοί που θέλουν να δέσουν χειροπόδαρα όλους τους ανθρώπους με τον προσωπικό αριθμό , ενδιαφέρονται για την προστασία των νέων ; Σαν ανέκδοτο ακούγεται .
ΑπάντησηΔιαγραφή