31 Δεκ 2020

Τρία ἐρωτήματα γιὰ τὰ ἐμβόλια

Ἀπὸ τὸ ἰστολόγιο «Θρησκευτικὰ»
Ὡς ἰστολόγιο δὲν ἀσχολούμαστε ἐκτενῶς μὲ τὸ θέμα τοῦ ἐμβολιασμοῦ κατὰ τοῦ covid-19. Μερικὲς ὅμως πληροφορίες τῶν τελευταίων ἡμερῶν, ποὺ πέρασαν στὰ ψιλὰ τῶν συστημικῶν ΜΜΕ, μᾶς ἀναγκάζουν νὰ θέσουμε τρία ἐρωτήματα. 
1. Ἡ Εἰσαγγελία Πρωτοδικῶν Πειραιᾶ παρενέβη σήμερα γιὰ δηλώσεις τοῦ Μητροπολίτου Κυθήρων Σεραφεὶμ σχετικὰ μὲ τὸ ἐμβόλιο. Στὶς δηλώσεις ἀναφέρεται ὅτι στὴ διαδικασία παραγωγῆς τοῦ ἐμβολίου χρησιμοποιήθηκε ὑλικὸ ἀπὸ ἔκτρωση ἐμβρύου. Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ προφανῶς ὁ τρόπος παραγωγῆς τοῦ ἐμβολίου ἐλέγχεται μὲ τὰ κριτήρια τῆς ὀρθόδοξης χριστιανικῆς (βιο)ἠθικῆς. Ἄλλωστε, ὅπως πολλὰ ΜΜΕ μετέδωσαν τὶς προηγούμενες μέρες, τέτοιο ἠθικὸ δίλημμα ἀντιμετώπισε καὶ... ὁ Πάπας, παίρνοντας τελικὰ τὴν ἀπόφαση νὰ προτρέψει τοὺς πιστούς του στὸν ἐμβολιασμὸ καθώς, ὅπως ἀνακοίνωσε τὸ Βατικανό, «εἶναι ἠθικὰ ἀποδεκτὸ νὰ λαμβάνουμε ἐμβόλια κατὰ τῆς Covid-19 ποὺ ἔχουν χρησιμοποιήσει κυτταρικὲς σειρὲς ἀπὸ ἀποβλημένα ἔμβρυα στὴ διαδικασία ἔρευνας καὶ παραγωγῆς τους». Τό Βατικανὸ προσθέτει μάλιστα στὴν ἀπόφασή του ὄτι «ἡ χρήση αὐτῶν τῶν ἐμβολίων δὲν συνεπάγεται ἠθικὴ ἔγκριση τῆς ἄμβλωσης». Ἡ ἀνάγκη τοῦ Βατικανοῦ νὰ ἀπαντήσει στὸ ζήτημα ἠθικῆς προέκυψε ἀπὸ ἀνακοίνωση τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Ἰνστιτούτου Βιοηθικῆς στήν ὁποία ἀναφέρεται ὅτι βλαστοκύτταρα ἀπὸ ἀποβλημένα ἔμβρυα ἀπὸ τὶς δεκαετίες 1960, 1970 καὶ 1980 – ποὺ ἀναπαράγονται στὸ ἐργαστήριο γιὰ δεκαετίες ὡς «κυτταρικὲς σειρὲς» – ἔχουν χρησιμοποιηθεῖ ἀπὸ πολλοὺς ἐρευνητὲς γιὰ τὸ σχεδιασμὸ ἐμβολίων κατὰ τῆς Covid-19, γιὰ παράδειγμα ἐντὸς τῶν ὁμάδων τῶν Astra Zeneca, Moderna καί Pfizer.

Τὸ δικό μας ἐρώτημα εἶναι ἐὰν ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀποδέχεται τὴν ἀπόφανση τοῦ Βατικανοῦ ὡς ἠθικὰ ὀρθὴ ἢ ἐὰν ἡ μέθοδος παραγωγῆς τοῦ ἐμβολίου καὶ ἑπομένως καὶ τὸ προϊόν τῆς ἔρευνας (ἐμβόλιο) ἀπορρίπτονται ὡς ἀντιβαίνοντα στὴν ὀρθόδοξη χριστιανικὴ ἠθική.

2. Ὁ Μητροπολίτης Ἰλιοὺ Ἀθηναγόρας πρὶν λίγες μέρες ἔκανε λόγο γιὰ πολυσέλιδη ἐπιστολὴ τῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ποὺ ἐστάλη στὴ Σύνοδο σχετικὰ μὲ τὰ ἐμβόλια. Ὁ Μητροπολίτης εἶπε ὅτι ἡ ἐπιστολὴ οὐσιαστικὰ τέθηκε στὸ περιθώριο ἀπὸ τὰ μέλη τῆς ΔΙΣ, ἐπειδὴ δὲν περιεῖχε σαφεῖς ἀπαντήσεις γιὰ τὸν ἐμβολιασμό. Ἀναφέρεται ἄραγε τὸ κείμενο αὐτὸ καὶ στὸ παραπάνω ζήτημα; Κι ἂν ὄχι, δὲν θὰ πρέπει νὰ ὑπάρξει σχετικὴ γνωμοδότηση; Θὰ δημοσιευθεῖ τὸ κείμενο τῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς πού ἐστάλη στὴ Σύνοδο;

3. Ἡ καθηγήτρια Ἐπιδημιολογίας τῆς Ἰατρικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν Ἀθηνᾶ Λινοῦ ἀπαντώντας σὲ δημοσιογραφικὸ ἐρώτημα σχετικὰ μὲ τὶς παρενέργειες τῶν ἐμβολίων εἶπε μεταξὺ ἄλλων: «Οἱ παρενέργειες συνήθως ἐπικεντρώνονται τὴν πρώτη ἑβδομάδα ἢ τὸ πολὺ στοὺς δύο πρώτους μῆνες. Τώρα, μακροχρόνια μπορεῖ νὰ ὑπάρξει κάτι, δὲν εἴμαστε θεοὶ νὰ ξέρουμε τί θὰ γίνει μετὰ ἀπὸ 20 – 30 χρόνια. Ἀλλὰ σκεφθεῖτε τὴν πιθανότητα, ποὺ εἶναι πάρα πολὺ ὑψηλή, νὰ χάσεις τὴ ζωή σου τώρα, σὲ σχέση μὲ τὸ νὰ ἔχεις ἕνα ἤπιο νόσημα…». Ὁ δημοσιογράφος διέκοψε τὸ λόγο τῆς κ. Λινοῦ, γιὰ νὰ μὴν ἐξηγήσει περισσότερο τὴ θέση της. Τὸ ἐρώτημα εἶναι γιὰ τί εἴδους νόσημα μιλάει ἡ κ. Λινοῦ καὶ ἐπίσης, ἐὰν τώρα γίνει ὁμαδικὸς ἐμβολιασμός, μετὰ ἀπὸ 20-30 χρόνια οἱ σημερινοὶ νέοι θὰ εἶναι ἀσθενεῖς μὲ ἤπιο νόσημα; Καὶ τὸ ἐρώτημα  αυτο ἀναζητᾶ ἀπαντήσεις ἀπὸ τὴν Ἐπιτροπὴ Βιοηθικῆς.

Κανένας δὲν ἀρνεῖται ὅτι στὰ ζητήματα ἰατρικῆς φύσεως τὸν πρῶτο λόγο  ἔχουν οἱ γιατροί. Ἡ σύγχρονη ὅμως ἰατρικὴ ἀκολουθεῖ πολλὲς φορὲς μονοπάτια ποὺ ἀντιβαίνουν τὶς ἀρχὲς τῆς χριστιανικῆς διδασκαλίας. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἄλλωστε γέννησε τὴν ἐπιστήμη τῆς Βιοηθικῆς, ἡ ὁποία καὶ τώρα καλεῖται σὲ ἐπίσημο καὶ θεσμικὸ ἐπίπεδο νὰ δώσει ἀπαντήσεις. Δὲν μποροῦμε νὰ ἐμπιστευόμαστε μὲ κλειστὰ μάτια τοὺς γιατροὺς πρὶν βεβαιωθοῦμε ὅτι οἱ ἰατρικὲς τους μέθοδοι ἐκτὸς ἀπὸ ἀσφαλείς  εἶναι χριστιανικὰ ἠθικὲς καὶ πνευματικὰ ὀρθές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.