19 Μαρ 2011

Ἀπὸ τὸν Ἀββᾶ Ἰσαὰκ στὸν Ντοστογιέβσκι

 ΑΡΧ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΙΒΗΡΙΤΗΣ  
Πν μέτρον ριστον.
νθρωπος εναι τ μέτρο, γιος νθρωπος. Κι ββς σακ εναι να μέτρο γι τν νθρωπο, τ ζω κα τν τέχνη κα τ δράση.
Πο βρίσκεται! Πς ζε! Πς γράφει! Τί ποίησι, τί φιλοσοφία, τί ψυχολογία κάνει! Πς δρ, συχάζει, κινεται κα κινητε!
Μπορομε δ’ ατο ν κρίνωμε τος νθρώπους; Δν εναι μεγάλος, μέγιστος, μοναδικός; Δν εναι δικία αθάδεια ν συγκρίνωμε μ τέτοια μεγέθη λους τους λλους, μς, τος κοινούς;
Θ παντοσα δίσταχτα: χι. ν ταν κάποιος πο νέπτυξε μι δράσι κάποιος πο εχε μερικ λως ξαιρετικ φυσικ χαρίσματα κα δ’ ατν κατέπληξε τν νθρωπότητα, δν θ ταν σωστ ν τν πάρωμε σν μέτρο κρίσεως κα συγκρίσεως τν νθρώπων. δ, μως, συμβαίνει κάτι λλο: Τοτος ββς εναι μέγιστος κα νθρωπινότατος. Εναι μεγάλος κα προσηνής. Κοντ το ο μεγάλοι νοιώθουν λάχιστοι κα ο μικρο παίρνουν θάρρος, μπορον ν κινηθον.
Δν κολακεύει τν να, οτε περιφρονε τν λλο. Δν γνοε τος πόνους, τς κλίσεις κα τος καημος κανενός. Ατς εναι να ρτιο σύνολο. νας ριμος καρπς το Πνεύματος, πο τν ριμότητά του φανερώνει μ τ χρμα, τ ρωμα, τν παλότητα, τ γεσι.
Εναι νθρώπινος, ταπεινός· καταλαβαίνει, γνωρίζει βαθει τς δυναμίες το ταλαίπωρου κόσμου. Δν εναι κανες κριτς τεγκτος εροεξεταστς νίλεως. Εναι γνώστης τν δυναμιν κα τς πτωχείας μας, μέτοχός της φύσεώς μας κα -ταυτόχρονα- κοινωνς τς χαρς κα τς παρακλήσεως το μέλλοντος αἰῶνος.
Δν διαπληκτίζεται μ κανένα. Δίδει φορμς κα περιμένει. Λέει τν λήθεια κα τν...
 φήνει ν δράση μέσα μας.
Κα γι τ λογοτεχνία κα ξομολόγησι τν λογοτεχνν: Τς ξέρει, τς καταλαβαίνει, τς γνωρίζει, τς δέχεται. Εναι κα διος λογοτέχνης. Κα τόσο πολ λογοτέχνης, πο φτάνει στ σημεο ν μν εναι. χει ξεπεράσει τ λογοτεχνία κα βρίσκεται στν πέκεινα χρο, που δηγε τν νθρωπο ληθινς πόνος κα καημς τς λογοτεχνίας.
ντας μεγάλος, σέβεται τν μικρό, τν ταπεινό. Σέβεται κα τος λογοτέχνες, τος γνες κα τς ξομολογήσεις τους, περισσότερο π’ ,τι ο διοι ο λογοτέχνες, πο λίγο-πολ λοι βρίσκονται στν χρο τς φθορς, τς μιλλας, τς ζήλειας κα τς προσπάθειας ν τ ξεπεράσουν λα ατά.
Τ μήνυμα: Μπορε ν γίνη νθρωπος λίγο σν τν ββ σαάκ. Ν συχάση ν σω ζ π γής. Κα ν πιβιο μέσα στος πολλος ειζώως, ν θ χη πέλθει ες τς αωνίους μονάς.
κούγοντας να λογοτέχνη (παίρνουμε ς παράδειγμα τν Γιργο ωάννου, πως παρουσιάζεται στς αυτν") βλέποντας τν ν γωνίζεται ν βρ μι σορροπία· ν κροζυγιάση δίκαια τ ζωή του, τ ργο του· βλέποντας τν ν θέτη προβλήματα μεγάλα τιμίως, ν ψάχνη γι τ γνήσιο κα αθεντικ στ περιεχόμενο κα στν κφρασι τς δουλεις του, δν μπορες ν μείνης συγκίνητος. λος ατς γώνας κάτι σου λέει. Κάτι μπορε ν π σ’ ποιον γωνίζεται τίμια στν ποιονδήποτε δικό του τομέα. Μόνο κάτι μένει ν πς -φ’ σον τν βλέπεις ν βασανίζεται γι τ γνήσιο. Κα ατ εναι λόγος το Κυρίου: "τι ν σο λείπει":
φο τ δίνεις λα· φο γκαταλείπεις τ σχετικά· φο φτασες στ σημεο ν μ σ νδιαφέρει προβολή· φο πονς, σκέπτεσαι τν ναγνώστη σου, τν νθρωπο· τότε γιατί δν κάνεις να κόμη βμα; Τ βμα ατό σου τ δείχνει ββς σαάκ.
Δν σο λέει ββάς, μ τ ζω κα τ γραπτά του, "γκατάλειψε τν γώνα σου". Δν πορρίπτει τν προσπάθειά σου. Νοιώθει τ χαρ πο ζς κα πολαμβάνεις, γράφοντας κα δημιουργώντας τίμια. Δν σο τ ρνεται. Δν θέλει ν σ σταματήση. Θέλει ν σ λευθερώση π τν νακύκλωσι τς φθορς: ν σπάση τ φράγμα πο σου δεσμεύει τν πορεία· ν σ σπρώξη στ πατα νερ το μυστηρίου τς ζως
Ατς βλέπει τι σ κλείνεις τν αυτό σου. Φυλακίζεις τ εναι σου, πο διψ τν λευθερία. Σταματς τ λογοτεχνική σου ξέλιξι, περιορίζεις τν ρίζοντα τς ζως σου, στερες π τν αυτό σου νοίγματα πρς νέες πεκτάσεις -θανάτους κα ναστάσεις- πο καταξιώνουν τν νθρωπο κα καθιστον τέρμονη κα έναη τ λογοτεχνικ δημιουργία κα τ χάρι της.
κολουθώντας πιστ τν ββ μπαίνεις πι πολ μέσα στν νθρωπο. Κα κάθε νθρωπος σ σένα. λοι μαζ προχωρετε δελφωμένοι πρς τν καιν κτίσι, ναπνέετε στν συχο έρα τς δέσμευτης λευθερίας. Αξάνεστε τελείωτα κα διαστέλλεστε σταμάτητα, ταπεινούμενοι, συστελλόμενοι, θυσιαζόμενοι γι τ μέγιστα.
Στ σοβαρ λογοτεχνία ναμφίβολα βρίσκεις συμπυκνωμένη κάποια νθρωπιά. ναπαύεσαι, συμφωνες. Παίρνεις στοιχεα ζως. νάπαυσι ρχεται μέσα σου, κα μι καινούργια δύναμι κα ρεξι ποκτ αυτός σου γι τ συνέχισι το γώνα. λλ τελικ πειλ μένει νοιχτή. Προχωρες. Κα φτάνεις στν θάνατο, στν τάφο. Τότε ο φίλοι λογοτέχνες μπορε ν σο φέρουν μ γάπη να μπουκέτο λουλούδια μι νθοδέσμη καλν κα μετρημένων λόγων. Δν μπορον, μως, ν σ παλλάξουν π τν θάνατο· ν κυρώσουν τν "σχατο χθρό". Τ νοιώθουν -σχετα ν πολ θ τόθελαν ν εναι διαφορετικ- τι βρίσκονται δώθε του θανάτου.
Μπορε, μως, νθρωπος ν μπολιαστ σ να δέντρο είζωο. Μπορε ν γίνη "κλμα τς μπέλου τς Ζως". Μπορε σκησί του ν συνδεθ μ μι λλη. Μπορε ν βαφτιστ λόκληρος. Ν προσφερθ, ν πεθάνη, πως τ ζητον ο ληθινο ραστς τς λήθειας. Κα πεθαίνοντας, συνθαπτόμενος ν τ θανάτω το ησο, ν συναναστηθ μαζί Του σ μι καιν ζωή.
τσι, π τν πολλ νθρωπιά, τν ποία πετυχαίνουν μ τν γώνα κα τν κόπο πο καταβάλλουν, ο ληθινο λογοτέχνες μπορον ν προχωρήσουν φυσιολογικ στ θεανθρωπία.
λόγος κα παρξι το λογοτέχνη γκεντρίζεται στ ζω τν αώνιο. Τρέφεται π’ ατήν. Τρέφεται π τν να Λόγο, "δ’ ο τ πάντα γένετο κα χωρς ατο γένετο οδ ν γέγονεν".
Τότε βρίσκουν ατ πο προσδοκον. Ψηλαφον ατ πο παινίσσονται κα νσαρκώνουν ατ πο πιθυμον. Συνεχίζουν τν γώνα τν λογοτεχνικό. Τος δίδεται τ νέφικτο, τος χαρίζεται κενο πο "π καρδίαν νθρώπου οκ νέβη".
Δν σταματ κάπου πορεία, πέκτασι, νοδος. Συνέχεια προχωρες. πεκδύεσαι τν προβολή. γκαταλείπεις τν μυνα. λα σου κάνουν καλό. Μ λλο σχολεσαι. ποφεύγεις τ νθρώπινα κα βρίσκεις τος νθρώπους. Φτάνεις στ σιωπή. Κα μιλ μ λλο τρόπο λόγος κα ζωή σου.
ταν νεβ θερμοκρασία, κολλον τ μέταλλα. ν εσαι παιτητικς στ ζωή σου, μπορες ν λθης σ παφ μ τν ββ σαάκ. Ατς θ σ μυσταγωγήση στ κεκρυμμένα. Θ σ παραλάβη π κε πο σταματς. Θ σ πιάση π τ χέρι τότε πο νοιώθεις τι δν μπορες ν νεβς. Θ σ βοηθήση ν προχωρήσης στν δρόμο σου. Θ σο ποκαλύψη -θ τ δς κα θ τ ζήσης μόνος σου- τι βασιλεία το Θεο μέλλουσα χαρίζεται στος νθρώπους, δη π σήμερα.
Κα μένει ββς κριτήριο κα μέτρο· γι τούτη τ ζω κα τν λλη· γι τ διαγωγ κα τ γράψιμο· γι τ δράσι κα τ θεωρία· γι τν ντιμετώπισι κάθε ετυχίας συμφορς· γι τν ποκρυβ κα τ φανέρωσι· γι τ σιωπ κα τν λόγο.
ταν μετ π κάποια μπειρία, μετ π γνωριμίες λλης λογικς, χαρακτρος, γραψίματος, θους κα λόγου, γυρίσης στν ββ, πάντοτε δια ντύπωσι: Σ λα τ σημεα, γι λα τ θέματα -γράψιμο, θος, λόγο- παίρνει ριστα. Δν πάρχει λλο μέτρο πι σταθερό, γι ν μπορς γνήσια ν κρίνης τ πάντα: συμπεριφορ νθρώπινη, φιλοσοφία ζως· διάθεσι χρόνου· πορεία π τ πρόσκαιρο στ αώνιο· αστηρότης κα πιείκεια...
Ν μν χη χαλαρ μι φράσι! Ν μν πάρχη να πέρασμά του, τρόπος ντιμετωπίσεως, χαρακτήρας κριτικς, πο ν μν το βάζης ριστα!
Καλς κα ελογημένης ρας γέννημα. Καρπς ριμος, πο θέλγει κα χορταίνει κάθε πείνα. Κατανόησι, πο γκαλιάζει τν φήλιο. Κλάμα, πο μαλακώνει κάθε καρδιά. Μορφή, πο μπνέει κάθε χαρακτήρα. Ελογία, πο φτάνει σ κάθε πασχόλησι κα δρόμο πο μπορε νθρωπος ν διαλέξη κα ν πάρη: μουσικς βρίσκει τν ρμονία. φιλόσοφος τ σοφία. νθρωπολόγος κα ψυχίατρος, τν πληρότητα τς πιστήμης του. παναστάτης, τ δύναμι. συχαστής, τν καθοδήγησι. γέρος, τν κατανόησι κα τ  συντροφιά. νέος, τν έρα γι τν περιπέτεια στν πι νοικτ κα φουρτουνιασμένη θάλασσα· κα κόμη πι πέρα. πατέρας, τν δάσκαλο τς συμπεριφορς πρς τ παιδί του. σύζυγος, τν καθοδήγησι γι τ συμβίωσι μ τ σύζυγό του. μητέρα, τν κρα στοργή, λεπτότητα κα τρυφερότητα. τοιμοθάνατος, τν παρηγοριά. μπλεγμένος, τν πολύτρωσι. φυλακισμένος σόβια, τν πόλυτη λευθερία τς κινήσεως κα βιοτής. νίατος, τ θεία πίσκεψι κα τν λοσώματη νάληψι σ τόπο, χρο κα πολιτεία που τ πάντα μεταβάλλονται σ κχυσι δακρύων εγνωμοσύνης.
Ατς βρίσκεται κε που δν βρίσκεται κανες λλος. Κα μως, βρίσκει ν ρμονία λους. Κα λοι τν θεωρον διάπτωτα τν μόνον νθρωπο, τν δικό τους, πο τος καταλαβαίνει, τος μιλ μ λεπτότητα. Τος θεραπεύει τ πάθη, τος χαρίζει κουράγιο, τος "σφάζει" μ τν κρα το συμπάθεια.
Ἐὰν κάποιος κάποιοι πεσαν κάτω νεκροί, πληγωμένοι π να λόγο συμπεριφορά, στω κούσια, κάποιων· τοτος ββς μόνο συγχωρε τ συγχώρητα τν πολλν. Γνωρίζει τ κατανόητα. Μαλακώνει τν πόνο τν φονιάδων. νασταίνει τ ζω τν σκοτωμένων. Φωτίζει τος τυφλούς. Χαρίζει πόδια στος κουτσος κα κάνει τος σκληρος κα γκληματίες ν κινονται δίπλα του σν μικρ παιδιά, θώα, κακα κα πλαστα.
Πς συμβαίνει ατό; Το χαρίστηκε, γιατί δέχτηκε μεσα τν ελογία λόκληρής της Τριαδικς Θεότητος, πειδ λθε ρα καλή, πο τ πρόσφερε λα γι πάντα δι τς ταπεινώσεως στν να κα Μόνον. Κα Ατς το χάρισε τν αωνιότητα τς ελογίας σ’ λο τ εναι το δι παντός.
Φαίνεται, ταν γεννήθηκε, βαπτίσθηκε. Βαπτίσθηκε ντως ν τ θανάτω το ησο. Κα ζησε τν πρ ζων κα πρ θάνατον πολιτείαν.
Κα ταν πέθανε, πέρασε στ ζω λόκληρη ατός, πανάγιος κα πρ ν, λλως. Δν ξέρεις ν παρουσία το ταν ναργέστερη ταν ζοσε τν πρόσκαιρη ζω ν βοήθεια κα συμπαράστασι πρς λους εναι πι νεργς, φο φησε τν στορία κα τν ν σαρκ βιοτή του· κα πομακρύνθηκε ασθητς π λους.
ζω το διεστάλη δι το θανάτου. νος το κατηυγάσθη δι τς Χάριτος· τ σμα το γέμισε π τ ζω πο ξεπερν τν κόσμο λο. Βρκε λλη βάσι στηρίξεως· λλη λογικ μιλίας· λλη συμπεριφορ πολιτείας· λλη ασθησι πληροφορίας· λλη γάπη τς λήθειας· λλη λήθεια -κατανόητη κα φατη- πο ταυτίζεται μ τ λεος. Κα ατ κατάστασι, λογική, τ θος, λευθερία, λεπτότης, τ φοβο κα τρόμητο, ζύμωσαν λη του τν παρξι, πολιτεία κα τ εναι.
τσι, τ πρν κα τ μετ σ’ ατν δν χωρίζονται (χωρς ν μπλέκωνται). αστηρότης κα πιείκεια, τ διο· λόγος κα σιωπή, στάσι κα κίνησι, ζω κα θάνατος, λήθεια κα γάπη, τ φς κα τ σκότος, πάλη κα συχία· γιατί φτασε λόκληρος, μ λο τ σμα τς πάρξεώς του, πάνω π τν παρξι. Προχώρησε κε πο παύουν λα: δράσις, γώνας, προσευχή, λευθερία. λα ατ πο γάπησε, πεδίωξε κα πέτυχε ξεπεράστηκαν. Πέρασαν σ λλο χρο κα πολιτεία, ξένη, πλησίαστη γι τν νθρωπο. Κα τ πρόσιτο κα νέφικτο -γι τν νθρωπο- πρε τν διο τν ββ, μ λη τν πραμάτειά του, κε.
Χάθηκε. Κα βρέθηκε λλως ες τ διηνεκές, κα γι’ ατος πο δν τν ζήτησαν, δν τν γνώρισαν, δν νδιαφέρθηκαν ποτ γι τ ζωή του, τν λόγο κα τ νδιαφέροντά του.
Ἐὰν πολλο δν νδιαφέρθηκαν, ββς μως νδιαφέρθηκε. Κα πειδ κανε τν αυτ το κουρέλι, τν μοίρασε, τν διέλυσε· τν βρκε λλως, το δόθηκε π τν να κα Μοναδικό.
Τώρα, ατόν, τν κ νεκρν ναστάντα κα μετ τν πώλεια ερεθέντα αυτό του· ατν πο "θάνατος οκέτι κυριεύει", τν σκόρπισε κα τν σκορπ, ς ελογία λεημοσύνης κα πλοτο κατανοήσεως πρς πάντας· μ ζητώντας π κανένα τίποτε γι τν αυτό του, θέλοντας μόνο ο λλοι ν κινηθον λεύθερα ν Χριστ ησο λπίζοντες. Κα ν ξέρουν τι ν κάποτε κάπου βρεθον, πο δρόμος τελειώνει, μέρα τος σβήνει, μοναξι τος πνίγει..., τότε ν μν τ χάσουν. Ν κάνουν λίγο πομονή. Ν περιμένουν. Κα θ νοίξη πόρτα· θ πλωθ μπροστά τους δρόμος βατός· φς νέσπερο θ νατείλη· κα τ στρικ χάος, πο περονίασε μ τ μοναξι τ εναι τους, θ γεμίση π παρουσία γάπης, λεημοσύνης. Θ φανερωθ τ φανέρωτο κα γνωστο γι’ ατούς.
Θ κούσουν τ νήκουστα, θ ψηλαφήσουν τ ναφή. Θ ναπαυθον. Κα θ συνεχίσουν λλως ο διοι, ντας διαφορετικοί, τν πορεία τος τν σταμάτητη, πο εναι Ατός, ς πάσχα ερώτατο κα πέκτασι τελεύτητη.
* * *
ν ββς σακ χη τν νεξιχνίαστο πλοτο τς Χάριτος· ἐὰν πολλο λογοτέχνες μπορον πολλ ν πάρουν κα ν βοηθηθον π’ ατόν...
πάρχει κα ξεχωριστ περίπτωσι το Ντοστογιέβσκι, που πνευματικ συγγένεια κα μοιότης -παρ’ λη τν μφαν κα μεγάλη διαφορ- μ τν ββ εναι ναμφισβήτητη. Μπορομε ν πομε: κοσμικς ββς σαάκ.
τσι, μπορες κα γι’ ατόν, τν ερ κα μέγιστο λογοτέχνη, ν μιλήσης στν περθετικ βαθμό, γιατί παραμένει σαε στ παγκόσμιο στερέωμα να παρήγορο φαινόμενο, ς δρο το Θεο κα καρπς το Πνεύματος.
Δν σο παριστάνει τν δάσκαλο. Δν σο λέει κάτι ξωτερικ κα νώδυνα. Σο προσφέρει ατ πο ρρευσε π τν καρδιά του, πο δν εναι δικό του, λλ το Πνεύματος.
Ατς παναστάτης πίστεψε στν Θεάνθρωπο κα μολόγησε: "ν μου ποδείξετε τι Χριστς εναι ξω π τν λήθεια, γ θέλω τν Χριστό, κι χι τν λήθεια"· τν Χριστ πο επε: " πιστεύων ες μέ, ποταμο κ τς κοιλίας ατο ρεύσουσιν δατος ζντος. Τοτο επε περ το Πνεύματος ο μελλον λαμβάνειν ο πιστεύοντες" (ω. 7, 38-39).
π μέσα το ρέουν ποταμο παρακλήσεως, πο τν κέρδισε μετ π χίλια βάσανα, πόνους, πειρασμούς, θανατικς πειλς κα κάτεργα. Ατ παρασύρει κα ζωογονε τος πάντας. τσι, χει ν π κα λέει πολλά. Κα δλων προσφέρεται τ να· παράκλησι, παρηγορι το Πνεύματος.
Ατός, σν ν κάθεται κάπου μόνος. Συζητ μ τν αυτό του. Διαλέγεται μ τ πολυπρόσωπο εναι του. (Εναι γνωστ τ λεγόμενο τι στος δελφος Καραμάζωφ διος συγγραφέας ατοπεριγράφεται σ’ λες τς μορφς τν δελφν). Κα εναι ληθινός. Δημιουργε κλίμα εκρατο γύρω του. ναδίδει μαγευτικ μουσική. Σκορπ λικ πολύτιμο δωρεάν. Κα μαζεύεται λος κόσμος γύρω του. τν κούει. Μένει μαζί του. τν παίρνει μέσα του. τν δέχεται σν δικό του. Ποτίζεται ρίζα βαθειά του κάθε μαραμένου μ τ νερ πο ρέει π δ. Γιατρεύονται ο πόνοι κα συσφίγγονται ο παράλυτοι στ θερμ νερ τούτης τς αματικς πηγς.
Ντοστογιέβσκι παρακολουθε τν στορία σωθεν. Ζ τν μπειρία τν ρώων του. Γνωρίζει μ κοινωνία ζως τί συμβαίνει μέσα τους. Κα ατ πείρα, μέσα γνσις, συνέχεια φανεροται στ διήγησι. Συναρμολογε τ γεγονότα. Πλέκει τος διαλόγους. Στρώνει τς φράσεις. Λέει κάτι ξεκάθαρα τ φήνει ν ννοηθ. Πάντοτε, μως, ατς π μέσα δηγε παρασάλευτα τ πράγματα κε πο θέλει. Ή, καλύτερα, Χριστς τ κατευθύνει μ τ πανάγιο θέλημά Του.
Εναι λα δονήσεις σεισμο, το ποίου τ πίκεντρο βρίσκεται στ βάθη τς ζως το Ντοστογιέβσκι τσι, ταν κάτι φανερώνεται, κάτι κινται στν πιφάνεια, σημαίνει τι ταυτόχρονα, π τ βάθος μέχρι τν πιφάνεια, λο τ σμα τς γς -τ εναι το Ντοστογιέβσκι- δονεται κα μετέχει στ γεγονός. Ατς βρίσκεται λόκληρος μέσα σ λους τους ρωές του. Ταυτίζεται μ’ ατος συγχύτως.
Πόσο παθιασμένα κα πειστικ ποστηρίζει τν κάθε μι θέσι! Πς κα ο δύο πλευρές, ο δύο πόψεις το διου θέματος, χουν τ δίκια τους! Κα πς λήθεια, πο εναι πρόσωπο θεανθρώπινο, ξεπερν τος στοχασμος πο θέλουν ν πον τ ρρητο τς πόψεις πο χωρίζουν τος νθρώπους!
Κα Ντοστογιέβσκι κυκλοφορε οράτως ν λευκος μετ το ναστάντος χαρίζοντας ερήνη κα χαρ στος πεγνωσμένους κα καταφρονημένους.
Σο κάνει κριτική, χωρς ν σο τ λέη. Σο προσφέρει γεία ψυχς σχολίαστα. Σο μιλ, χωρς ν πευθύνεται σ σένα. Σο ναμοχλεύει σοβαρότατα προσωπικ θέματα, μονολογώντας καθ’ αυτόν.
Κα πειδ σ φήνει λεύθερο, πς κοντά του. πειδ δν σο κάνει τν δάσκαλο, τεντώνεις τ ατί σου. πειδ χει ατ πο θέλεις, μένεις πάντα, θελά σου, δίπλα του.
ν ζητοσε ν τν κούσουν, ατ κα μόνο θ ταν καν ν διώξη τος νθρώπους π κοντά του. Θ ταν πόδειξι τι λέει ψέματα.
Τ ψεύτικο προβάλλεται κα ζητ παδούς. Τ ληθιν τιμται περιφρονούμενο κα σώζει ατος πο μπορον ν νοιώσουν τν ξία του.
Δν πιδιώκει κάτι δικό του, λλ φανερώνει κενο πο λειτουργε κα καταλήγει κατ τ θέλημα το Θεο.
Κάνει φαινομενικ κάτι τ σχετο κα μπλεγμένο. Ο ρωές του εναι συχν παράφρονες, δαιμονισμένοι κα γκληματίες. Ο στορίες το εναι φορτωμένες κα περιπεπλεγμένες, λλ ξονάς του σταθερός. Κα τ σημεο που δηγε, σαφς κα παρήγορο. λοι ρχονται κούσια πρς ατόν, κε πο βρίσκεται τ γνωστο εναι τους, τ λγος το νόστου.
"που ἐὰν τ πτμα, κε συναχθήσονται ο ετοί". Κα ο νθρωποι ρχονται στ πτμα, στν πόνο, στν τάφο, π’ που ζωή.
Πόσοι πολλο λληλοσπαρασσόμενοι, πο δν μπορον ν νεχθον νας τν λλον, χουν τν Ντοστογιέβσκι μέσα στν καρδιά τους! χουν τ φωτογραφία το μέσα στν πι δικό τους χρο! χουν τ μαχαιρι το πόνου του ν αμορραγ κα ν μαλακώνη τ σωθικά τους!
Δν μπορες ν διαβάσης τν Ντοστογιέβσκι, ν ζητς τ τίμια, κα ν μείνης διος. Δν μπορες ν τν διαβάσης, τν ρα πο μπορες ν πάρης τ μήνυμά του, κα ν τν ξεχάσης. Γίνεται δικός σου. Γίνεσαι δικός του. δελφωθήκατε σ’ να χρο βαθύ, ψηλό, ερύχωρο· σ’ να χρο πο νήκει σ’ λους. Κα χωρον λοι.
φων το καταργε τος χωρισμούς. λόγος το πάει βαθειά. Περν λα τ γρανιτώδη πετρώματα τς νθρώπινης σκληρότητος. ψυχ το χει ντοχ τσαλιο κα εαισθησία γγέλου. Μπαίνει στν πι βαθ χρο το σπιτιο σου, που δν μπκες κόμη. Σο τραγουδ κάποιο τραγούδι τν προγόνων σου, πο δν τ κουσες ποτέ, ν σκοπς το μυρμιδίζει στ αμα σου. Σ πάει πολ πίσω, στν ρχή, π’ που λοι ξεκινμε. Σ προχωρε πολ μπροστά, στ μέλλον, που λοι συναντιόμαστε, κα γκαλιάζει φονις τ θύμα κα σκοτωμένος τν φονιά.
Ατς πο χει μέσα το να πυράκτωμα γάπης, ς πλοτο προσωπικς ζως, κα μι παράφορη δίψα το πολύτου. Ατς πο νοιώθει τ χάρι τς ταπεινώσεως κα τν γγελικ λεπτότητα το μικρο παιδιο, λλ κα τς καρδις το πληγωμένου μέθυσου γκληματία... Ατς πο ζ, ασθάνεται κα κρύβει μέσα το λους τους πόνους το κόσμου, τος τύπους τν νθρώπων, κα σ τίποτε δν θέλει ν βλάψη κανένα. Ατς πο κρατ λα τ θέματα νοιχτά, γιατί δν λέχθη κόμη τελικς λόγος π τν Θεν Λόγον, πο μπορε κα φείλει ν τν π, πειδ εναι γάπη. Ατς πο χει ατ τν εαισθησία, μεγαλοθυμία κα εθύνη. Ατς πο κανένα δν γνοε, δν πορρίπτει, δν δικε, κα μς φήνει μόνους ν τ καταλάβωμε. Ατς πο βασανίζεται, θυσιάζεται, πεθαίνει γι τν λευθερία κα τν νότητα λων μας. Ατς πο δν ζ χωρς τος λλους, λλ χάριν τν λλων.
Ατς ταν μιλ, λοι σιωπον, γι ν τν κούσουν. κούγοντας τν, σβήνουν ο θόρυβοι κα τ παράσιτα. Καθένας κούει τ βαθύτερη φων το αυτο του, γιατί ληθιν κούγεται π' ρχς κα νας Λόγος.
Ατς νέβασε τ πίπεδό της ζως το νθρώπου, τς δουλεις κα τς δημιουργίας του, πι ψηλ π λους τους λλους. Γιατί κατέβηκε στ κατώτατα μέρη. Δοκίμασε τν βάστακτο πόνο κα δν δυσανασχέτησε. λλ π μέσα το βγκε λόγος κα διάθεσι εγνωμοσύνης γι λα του τ βάσανα. Πρε βοήθεια. Βρκε τ μυστικό. Δέχτηκε τ προζύμι τς Βασιλείας. Κα λο τ φύραμα τς ζως κα τς δημιουργίας το νέβηκε μ τ δραστικ ζύμη τς μελλούσης Βασιλείας.
Εναι πολ βασανισμένος κα παρηγορημένος· στν πι βαθ δη κατεβασμένος κα σ λοφώτεινο οραν νεβασμένος. Πέρασε τ ζωηφόρο νέκρωσι. Ζ τ νεκρανάστασι. Γι’ ατό, χει τ δυνατότητα κα τ χάρι ν δώση τ εαγγέλιο τς χαρς πρς λους.
Ατ γίνεται, πειδ τ ζ. Λέγεται μόνο του. Κα δλων σα λέει, δλων σα βάζει τος ρωές του ν λένε, ν τσακώνωνται, ν χαριεντίζωνται, φανερώνεται κα προσφέρεται ατό, τ να κα σωτήριο.
Νομίζει λλος τι, διαβάζοντας Ντοστογιέβσκι, διαβάζει στυνομικ μυθιστορήματα συγγραφέα νατόμο τς νθρώπινης ψυχς, πο κάνει τ χαρτογράφησι το γνωστου κα πλησίαστου εναι μας. τσι εναι. Τ κάνει λα ατά. λλ τ σημαντικότερο εναι τι, δλων ατν, νσταλάζει μέσα μας τν παράκλησι το Πνεύματος κα τ βεβαιότητα τι πάρχει κενος πο συνέχει τ πάντα· γαπ κα σώζει τν νθρωπο.
Ατς ξέρει τν λήθεια τς ζως. Εναι γεμάτος βαρι χαρά. Ξέρει τί περιμένουν ο λλοι π’ ατόν. Κα πο φείλει κα μπορε τώρα ν τος κατευθύνη:
Ν μ βιαστον ν λπίσουν, στηριζόμενοι σ πράγματα πρόσκαιρα, "ν ος οκ στι σωτηρία".
Ν μ βιαστον ν πελπιστον, νομίζοντας τι ποια δοκιμασία τος εναι ρρώστεια πρς θάνατον.
χει Θες γι λους μας, ρκε ν ταπεινωθομε, ν συγχωρομε κα ν περιμένωμε.
τσι, ετε διαβάσεις τν ββ σαάκ, ετε τν Ντοστογιέβσκι, παίρνεις ν τέλει τ διο μήνυμα, τ χάρι κα τν παρηγοριά.
Ατς συγγραφέας εναι να βιωματικ κα λοζώντανο σχόλιο στν ββ σαάκ. Κα "ντοστογιεβσκικά", μ λα του τ ργα, πιστοποιε κα πικυρώνει τ διπλ βεβαιότητα το ββ (πο εναι κα δική του):
Χωρς μεγάλους πειρασμούς, δν δίδονται μεγάλα χαρίσματα. Καί: χαρ ν τ Θε εναι σχυροτέρα της παρούσης ζως.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.