9 Φεβ 2011

Ἰωάννης Τάτσης, Θρησκειολογικὸ μάθημα Θρησκευτικῶν; Γιατί;


Γράφει ὁ Ἰωάννης Τάτσης, Θεολόγος
“We have to teach to the children all religions” (=Πρέπει νὰ διδάξουμε στὰ παιδιὰ ὅλες τὶς θρησκεῖες). Μὲ αὐτὴ τὴν πρόταση ἡ Ὑπουργὸς Παιδείας Ἄννα Διαμαντοπούλου περιέγραψε περιφραστικὰ τὸν προσανατολισμὸ ποὺ δίνεται στὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, καθὼς οἱ ἀγγλόφωνοι ἀκροατὲς τῆς ὁμιλίας της στὸ London School of Economics ἀδυνατοῦσαν νὰ μεταφράσουν ἐπαρκῶς τὸν ὄρο «θρησκειολογία» ποὺ ἐκείνη ἀνέφερε στὴν ἑλληνικὴ γλώσσα. Ἡ ὑπουργικὴ δήλωση εἶναι σαφής. Ἡ περαιτέρω μάλιστα διευκρίνιση τῆς Ὑπουργοῦ ὅτι ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ὀρθόδοξη θρησκεία οἱ μαθητὲς θὰ διδάσκονται ὅλες τὶς θρησκεῖες ὥστε νὰ ἔχουν τὴ δυνατότητα νὰ μάθουν, νὰ γνωρίζουν, νὰ συγκρίνουν καὶ ἐν τέλει νὰ ἀποφασίσουν τί θέλουν γιὰ τὴ ζωή τους, δὲν ἀφήνει κανένα περιθώριο παρανόησης τῶν λεγομένων της...
Τὸ ἔργο τῆς ριζικῆς ἀλλαγῆς τοῦ περιεχομένου τοῦ θρησκευτικοῦ μαθήματος δὲν ὑλοποιεῖται προφανῶς ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν Ὑπουργὸ ἀλλὰ ἀπὸ τὴν ἁρμόδια γιὰ τὰ νέα προγράμματα σπουδῶν καὶ βιβλία Θρησκευτικῶν Ὁμάδα ἐργασίας. Ὡς γνωστὸν τὰ μέλη τῆς Ὁμάδας αὐτῆς ἀνήκουν, στὴ συντριπτική τους πλειοψηφία, στὸν νεοφανῆ σύνδεσμο θεολόγων ΚΑΙΡΟΣ, ποὺ ὅπως ἀποκαλύπτεται δὲν συστήθηκε γιὰ ἄλλο λόγο παρὰ γιὰ τὴν....

 προώθηση τοῦ θρησκειολογικοῦ μαθήματος. Τὸ παράξενο εἶναι ὅτι τόσο τὰ στελέχη τοῦ ΚΑΙΡΟΥ ὅσο καὶ ὁ ἁρμόδιος γιὰ τὸ θρησκευτικὸ μάθημα Σύμβουλος τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου, μέλος καὶ ὁ ἴδιος του ΚΑΙΡΟΥ, σὲ κάθε εὐκαιρία δηλώνουν ὅτι εἶναι ἀντίθετοι μὲ τὸ θρησκειολογικὸ μάθημα! Ἡ ὑπουργικὴ ὅμως δήλωση δείχνει πῶς, παρὰ τὶς περὶ τοῦ ἀντιθέτου διαβεβαιώσεις τους, προετοιμάζουν μάθημα θρησκειολογικό! Τὰ βασικὰ ἐρωτήματα εἶναι πλέον δύο: α) Πόσο διαφέρει τελικὰ τὸ «ἀνοιχτὸ» μάθημα ποῦ πρεσβεύει ὁ ΚΑΙΡΟΣ ἀπὸ τὸ θρησκειολογικὸ μάθημα στὸ ὁποῖο ἀναφέρθηκε ἡ Ὑπουργὸς Παιδείας; καὶ β) Μήπως τελικὰ κάποιοι θεολόγοι ὅταν ἀπευθύνονται πρὸς τοὺς συναδέλφους τους καὶ τὴ Διοικοῦσα Ἐκκλησία ἰσχυρίζονται ὅτι θὰ διατηρήσουν τὴν κεντρικὴ θέση τῆς ὀρθόδοξης χριστιανικῆς θεολογίας στὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, στὴν πράξη ὅμως ὑλοποιοῦν τὴ μετατροπή του σὲ θρησκειολογικὸ ἐπειδὴ αὐτὴ εἶναι ἡ ἐπιθυμία καὶ βούληση τῶν πολιτικῶν προϊσταμένων τους;

Στὰ σχολεῖα τῆς πατρίδας μας ἡ θρησκευτικὴ μόρφωση τῶν μαθητῶν δὲν μπορεῖ νὰ μετατραπεῖ σὲ ἁπλὴ θρησκειολογικὴ ἐνημέρωση. Ἡ συνταγματικὴ ἐπιταγὴ χορήγησης θρησκευτικῆς παιδείας στοὺς ἑλληνόπαιδες ἀφορᾶ προφανῶς στὴν μετάδοση σὲ αὐτοὺς τῆς ζώσας καὶ βιουμένης ἀπὸ τοὺς ἴδιους καὶ τὸν περίγυρό τους ὀρθόδοξης χριστιανικῆς παράδοσης καὶ θεολογίας.

Ὅσοι θεολόγοι σπεύδουν νὰ ἐξυπηρετήσουν τὰ κυβερνητικὰ σχέδια μετατροπῆς τοῦ μαθήματος σὲ θρησκειολογικὸ ἂς ἀναλογιστοῦν ποιᾶς εἰδικότητας ἐκπαιδευτικοὶ θὰ διδάξουν ἕνα τέτοιο μάθημα. Ἤδη κόμματα τῆς Ἀριστερᾶς, ποὺ ἐπίμονα ζητοῦν θρησκειολογικὸ μάθημα, δηλώνουν ὅτι δὲν εἶναι οἱ θεολόγοι οἱ ἀρμοδιότεροι γιὰ τὴ διδασκαλία αὐτοῦ του μαθήματος.

Θρησκειολογικὸ μάθημα οὔτε ἡ Εὐρωπαϊκὴ Ἕνωση ἀπαιτεῖ οὔτε πολὺ περισσότερο οἱ κοινότητες τῶν ἑτεροδόξων καὶ ἀλλοθρήσκων πολιτῶν τῆς Ἑλλάδος ζητοῦν. Γιατί λοιπὸν τὸ Ὑπουργεῖο προωθεῖ θρησκειολογικὸ μάθημα; Τὴν ἀπάντηση μᾶς ἔδωσε πρὶν ἕνα περίπου μήνα ὁ κ. Ἀναστάσιος Μαρίνος, Ἀντιπρόεδρος τοῦ ΣτῈ ἐ.τ.. Σημείωνε σὲ ἄρθρο τοῦ τὰ ἑξῆς σημαντικά: «…νέες κινήσεις ἐκδηλώνονται τὶς τελευταῖες ἡμέρες πρὸς τὴν κατεύθυνση καὶ πάλιν τῆς μετατροπῆς τῆς διδασκαλίας τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν εἰς θρησκειολογικήν. Καὶ τὴν προσπάθειάν τους αὐτὴν ἐπιχειροῦν οἱ ἐνδιαφερόμενοι νὰ τὴν θέσουν ὑπὸ τὴν αἰγίδα τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου, διάφοροι δὲ πληροφορίαι λέγουν ὅτι ἡ κ. Διαμαντοπούλου, πεισθεῖσα πλέον ὅτι κατάργηση τοῦ μαθήματος θὰ προσέκρουεν εὐθέως πρὸς τὸ Σύνταγμα, ποῦ δὲν θὰ ἤθελε νὰ τὸ διακινδυνεύσει, ἐρωτοτροπεῖ πρὸς τὴν ἰδέαν τῆς μετατροπῆς τῆς διδασκαλίας τοῦ μαθήματος εἰς θρησκειολογικήν». Θρησκειολογία λοιπὸν ἀντὶ πλήρους κατάργησης, πρὸς τὸ παρόν. Ἂν ἀφήσουμε νὰ περάσει αὐτὴ τὴν ἀλλαγὴ θὰ δώσουμε θάρρος στοὺς κυβερνῶντες πού, μέσω τῶν ἀπαραίτητων ρυθμίσεων στὴν ἐπικείμενη συνταγματικὴ ἀναθεώρηση, θὰ ἀνοίξουν τὸ δρόμο γιὰ τὴν πολυπόθητη γιὰ κάποιους ἀπὸ αὐτοὺς πλήρη κατάργηση τοῦ μαθήματος. Θὰ τοὺς τὸ ἐπιτρέψουμε;
thriskeftika.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.