Γράφει ο Γεώργιος Κ. Τζανάκης
Τὸ βράδυ τῆς 26ης Αὐγούστου ἡ μονὴ Σινᾶ πέρασε σὲ «καλὰ χέρια». Ἔφτασαν στὸ Μοναστήρι ὁ Δεσπότης - ὁ πρώην ἡγούμενος, δηλαδή· ἡ γραμματεῦς-οἰκονόμος-νοσοκόμα-κλπ τοῦ Δεσπότη, κυρία Κατερίνα Σπυροπούλου, ὁ π. Πορφύριος Καναβάκης, ὁ π. Ἰωάννης Μεταξᾶς (ἐπίσης ὑπερήλιξ ὅπως καὶ ὁ Δαμιανός) συνοδευόμενοι ἀπὸ 10 (ἤ 11) μπράβους Αἰγυπτίους (ὁ ἕνας Κόπτης, οἱ ἄλλοι μουσουλμάνοι).
Μπῆκαν ἀπὸ τὴν πύλη γύρω στὶς 8:30 μ.μ. Ὁ Δεσπότης μὲ τὴν…
Σπυροπούλου τὸν γυραιό π. Ἱωάννη, τὸν Πορφύριο καὶ τὸν Ἐφραίμ (αὐτὸς βρισκόταν ἐντὸς τῆς Μονῆς) κλείστηκαν στὸ Δεσποτικό. Ὁ Ἀκάκιος (ὁ δεύτερος ἐντὸς τῆς Μονῆς πιστὸς τοῦ Δεσπότη) ὁδηγοῦσε τοὺς μπράβους στὰ κελιὰ τῶν μοναχῶν ποὺ ἤθελαν νὰ διώξουν ἀπὸ τὴν Μονή.«Ο Ακάκιος χτύπαγε την πόρτα και έλεγε στον κάθε πατέρα: πάτερ, ο δεσπότης λέει να βγεις έξω. Ο Ακάκιος οπισθοχωρούσε και αναλάμβαναν οι μπράβοι. Χτυπούσαν την πόρτα και εάν δεν άνοιγαν την έσπαγαν οι μπράβοι. Εισέβαλαν στο κελλί του πατρός και με την βία τον έπιαναν όλοι μαζί και τον έβγαζαν έξω σέρνοντάς τον ως εξω από την πόρτα της Μονής. Δεν τον χτυπούσαν, αλλά τον έπιαναν όλοι μαζί και τον έσερναν. Αν κάποιος αντιστεκόταν τον έπιαναν και τον τραβούσαν και εκεί από τη βία έγιναν τα χτυπήματα στο σώμα, όπου χτυπούσε στο γύρω χώρο (κάγκελα τοίχους πόρτες σκάλες κλπ)».
Αὐτὰ εἶναι τὰ πραγματικὰ γεγονότα. Τὰ ἀναφέρει ἐπίσης συνοπτικῶς ὁ Σιναϊτης ἱερομόναχος Ἀρσένιος στὴν ΖΟΥΓΚΛΑ (27.8.25) [1] -ἕνα ἀπὸ τὰ ἐλάχιστα εἰδησεογραφικὰ μέσα ποὺ δὲν ἀναπαράγει, στὸ συγκεκριμένο θέμα, τὸ ἀφήγημα τοῦ κυκλώματος τοῦ Δαμιανοῦ, καὶ παρακαλῶ, ὅποιον θέλει νὰ ἔχει ἄποψι νὰ μελετήσῃ καὶ τὰ γραφόμενα τοῦ ἱερομονάχου.
( Ὑπάρχει σχετικὸ βίντεο στὸ διαδίκτυο ὅπου φαίνονται οἱ ἐπιθέσεις τῶν μπράβων. https://www.youtube.com/watch?v=Vh1XQsZ_J1s )
Μέχρι τὶς 9:30 μμ εἶχε ἀδειάσει ἡ Μονὴ ἀπὸ τοὺς «ἐνοχλητικούς» Πατέρες.
Τὴν σκυτάλη πῆραν μετὰ τὰ μέσα «ἐνημερώσεως»… Στὸν θαυμαστὸ ἀνάποδο κόσμο τους (ποὺ λέει καὶ ὁ κ. Βαθιώτης, καὶ ὀρθῶς) ὅλα φαίνονται ἀλοιώτικα καὶ γοητευτικά καὶ χαϊδεύουν τὰ αὐτιά, «μ᾿ ἀπέχουνε πολὺ ἀπ᾿ τὴν ἀλήθεια». Ἡ κατάληψις τῆς Μονῆς ἀπὸ μπράβους καὶ τραμπούκους καὶ ἡ ἔξωσις τῶν Πατέρων τῆς Μονῆς παρουσιάζεται «ὡς ἀποκατάστασις τῆς νομιμότητος».!!! Ἡ ἐπαναφορὰ στὴν Μονὴ ἑνὸς ραδιούργου ὑπέργηρου καθηρημένου ἡγουμένου μαζί μὲ τὴν συνείσακτο συνοδὸ καὶ σύνοικό του Κατερίνα, διατυμπανίζεται ὡς «ἐπάνοδος στὴν Κανονικότητα». Ὁ εἰσβολέας πρώην ἡγούμενος καὶ οἱ σῦν αὐτῷ τιτάνες, ἀφοῦ ἀσφαλίστηκαν οἱ πῦλες, κυκλοφόρησαν μία βιαστικὴ ἀνακοίνωσι, ἀνυπόγραφη, ὅπου μὲ ἔνα παραλλήρημα ἀσυναρτησιῶν καὶ ψευδῶν προσπαθεῖ νὰ δικαιολογήσῃ τὴν ἐντελῶς παράνομη καὶ νομικὰ καὶ ἐκκλησιαστικά τραμπούκικη ἐνέργεια.
Φυσικὰ δὲν ἀναφέρεται ἐκεῖ ὅτι εἰσέβαλαν στὴν Μονὴ συνοδείᾳ πληρωμένων μπράβων, οἱ ὁποῖοι πέταξαν ἔξω τοὺς μοναχούς.
Ἀναφέρεται στὴν ἀνακοίνωσι:
«Οι πραξικοπηματίες μοναχοί μου επιτέθηκαν και με προπηλάκισαν, όπως είχαν πράξει και κατά την τελευταία παρουσία μου στη Μονή. Οι μοναχοί που δεν μετείχαν στο πραξικόπημα υπερασπίστηκαν την ταπεινότητά μου και την Μονή με αυτοθυσία και απώθησαν τους παράνομους πραξικοπηματίες έξω από τα τείχη της Μονής».[2]
Ἐδῶ τὸ ψέμα προσπαθεῖ νὰ ξεγελάσῃ καὶ τὰ ἴδια τὰ μάτια τοῦ ἄνθρώπου. Στὸ βίντεο ποὺ ἔχει ἀναρτηθῇ στὸ διαδίκτυο φαίνονται οἱ τραμπούκοι νὰ πηγαίνουν ἀπὸ κελί σὲ κελὶ τῶν Πατέρων καὶ μὲ φωνὲς καὶ προπηλακισμοὺς νὰ τοὺς βγάζουν ἔξω. Πότε τοῦ ἐπιτέθηκαν καὶ τὸν προπηλάκισαν καὶ ποιοί ἦταν αὐτοί; Ἄν εἶχαν ἐπιτεθεῖ οἱ 12 μοναχοὶ οἱ ἐντὸς τῆς Μονῆς στὸν ἐτοιμόροπο σωματικῶς ὑπέργηρο αὐτὸν ἄνθρωπο, θὰ ζοῦσε τώρα; Καὶ ποιοὶ μπόρεσαν καὶ τὸν ὑπερασπίστηκαν ἀποτελεσματικῶς ἀπέναντι στοὺς δώδεκα; Ἡ κυρία Κατερίνα καὶ ὁ π. Ἱωάννης, ἐπίσης ὑπέργηρος, δὲν μετροῦν, ὑποθέτω. Ἄρα μένουν ὁ Πορφύριος, ὁ Ἀκάκιος καὶ ὁ Ἐφραίμ. Τρεῖς ἐναντίον 12. Καὶ ὄχι μόνον ὑπερασπίσθηκαν τὴν ταπεινότητά του, ἀλλὰ καὶ ἀπώθησαν τοὺς παρανόμους πραξικοπηματίες ἔξω τῆς Μονῆς!!! Ἄρα αὐτοὶ οἱ τρεῖς πρέπει νὰ εἶναι πρωταθλητὲς τοῦ καράτε, οἱ δὲ 12 τελείως λαπάδες καὶ ὅσοι διαβάζουν τὴν ἀνακοίνωσι ἐντελῶς ἠλίθιοι γιὰ νὰ πιστεύουν τέτοιες μυθοπλασίες.
Ἅλλοι δημοσιογραφοῦντες, λόγῳ τῆς προφανοῦς ἀστήρικτης αὐτῆς περιγραφῆς, γιὰ νὰ γίνῃ πιστευτὴ στοὺς ἀσχέτους αὐτὴ ἡ ἀφήγησις, μιλοῦσαν ὅτι ὅλα ἔγιναν «με τη βοήθεια των Βεδουίνων που συνεργάζονται με τη Μονή»[3]. Μόνο ποὺ δὲν τους εἶπαν ὅτι οἱ Βεδουϊνοι δὲν τοὺς πᾶνε καθόλου αὐτοὺς (τοὺς συνεργάτες τοῦ Δαμιανοῦ) διότι τοὺς ἔχουν παραμερίσει, παραβιάζοντας μιὰ παράδοσι αἰώνων καὶ κουβαλοῦν Κόπτες στὴν Μονή.
Δὲν ἦταν Βεδουϊνοι, καλοί μου ἄνθρωποι. Αἰγύπτιοι πληρωμένοι τραμπούκοι ἦταν, μὲ Βανάκια τοὺς ἔφεραν.
Ἐκεῖ ποὺ τὸ τερματίζει ἡ ἀνακοίνωσις αὐτὴ εἶναι τὸ παρακάτω:
«Συγκλήθηκε Γενική Συνέλευση με τους παρόντες μοναχούς διότι οι πραξικοπηματίες τιμωρημένοι με την ποινή της ακοινωνησίας δεν μπόρεσαν να συμμετάσχουν και εξελέγη νέα Σύναξη της Μονής που την αποτελούν Ιερομ. Πορφύριος Καναβάκης, Δικαίος, Ιερομ. Ακάκιος Σπανός, Σκευοφύλακας και Μον. Εφραίμ Προβατάς, Οικονόμος».[2]
Εἶναι κάτι σὰν ἀνέκδοτο. Θὰ μείνει στὴν ἱστορία. Ἄν ὅλα αὐτὰ δὲν ἦταν δαιμονικὰ στὴ σύλληψι καὶ τὴν ἐκτέλεσί τους καὶ καταστροφικὰ γιὰ τὴν Μονὴ καὶ τὴν Ἐκκλησία, θὰ προκαλοῦσαν θυμηδία ἤ καὶ γέλιο. Λέει ὅτι γινόταν ἀψιμαχίες καὶ συμπλοκὲς καὶ ἐπιθέσεις καὶ προπηλακισμοί. Πόση ὥρα κράτησαν ὅλα αὐτά; Στὸ βίντεο φαίνεται ἡ ἔξωσις ἑνὸς μοναχοῦ. Διαρκεῖ 3:36. Μέχρι νὰ πετάξουν ἔξω 12 μοναχοὺς θὰ χρειάστηκαν τρία τέταρτα. Γύρω στὶς 8:30 πρὸς 9:00 ἐπιτέθηκαν. Ἄρα μετὰ τὶς 9:30 θὰ πλησίαζε 10 μέχρι νὰ λήξει ἡ ἐκένωσις, νὰ κλείσουν οἱ Πῦλες . Δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ ξαποστάσουν λίγο; Νὰ πιοῦν ἕνα ποτήρι νερὸ; Νὰ περιποιηθοῦν τὶς «πληγὲς τῶν ἀγωνιστῶν»; Νὰ συγχαροῦν ἀλλήλους γιὰ τὴν νίκη τους; Δὲν θέλουν κάποιο χρόνο ὅλα αὐτά;
Καὶ ὅμως λένε ὅτι ἔγινε Γενικὴ Συνέλευσις καὶ ἐξελέγη νέα Σύναξη τῆς Μονῆς, γράψαν καὶ τὴν ἀνακοίνωσι, τὴν ἔστειλαν στὰ μέσα ἐνημερώσεως καὶ ἤδη στὶς 10:15 ἤταν δημοσιευμένη!!! [2] Δηλαδὴ σὲ μισὴ ὥρα μὲ τρία τέταρτα, ἔκαναν Συνέλευσι, συζήτησαν, ἐξέλεξαν καὶ προϊσταμένους, ἔγραψαν ἀνακοίνωσι, τὴν ἔστειλαν στὰ μέσα ἐνημερώσεως καὶ 10:15 ἤταν ἤδη δημοσιευμένη!!!!
Δὲν εἶναι μόνο γάτες στὸ Καράτε, λειτουργοῦν καὶ μὲ ὑπερηχητικὲς ταχύτητες. Ἴσως γι᾿ αὐτὸ ἀποφεύγουν νὰ ὑπογράψουν αὐτὴ τὴν κατάπτυστη ἀνακοίνωσι.
Πῶς νὰ μιλήσει κανεὶς σοβαρὰ γιὰ ὅλα αὐτά;
Ἄς ἐστιάσουμε λίγο στὰ ἀναφερόμενα: Μέσα στὴ Μονὴ εὐρίσκονται 6 μοναχοί καὶ ἔχουν πεταχθεῖ ἔξω 12. Οἱ 6 κάνουν Γενικὴ Συνέλευσι ἀναφέροντας ὅτι οἱ ὑπόλοιποι 12 «δὲν μπόρεσαν νὰ συμμετάσχουν»!!! Γιατὶ δὲν μπόρεσαν νὰ συμμετάσχουν; «Διότι οι πραξικοπηματίες (ἦταν) τιμωρημένοι με την ποινή της ακοινωνησίας», λέει ἡ ἀνακοίνωσις. Τὸ ἐμπόδιο δὲν ἦτο ἡ ἀνύπαρκτη ποινὴ τῆς ἀκοινωνησίας. Τὸ πραγματικὸ ἐμπόδιο ἦταν ὅτι τοὺς εἶχαν πετάξει οἱ μπράβοι τοῦ Δαμιανοῦ ἔξω ἀπὸ τὴν Μονή. Οἱ ἴδιοι τὸ ἀναφέρουν, λίγο παραπάνω, στὴν ἀνακοίνωσί τους: «ἀπώθησαν τοὺς παρανόμους πραξικοπηματίες ἔξω τῆς Μονῆς». Ἄν ἤθελαν νὰ κάνουν Γενικὴ Συνέλευσι, γιατὶ δὲν τοὺς ἄφησαν μέσα στὴ Μονή; Ἀφοὺ λεει ὁ Δαμιανός ὅτι:
«Ἐφθασα σήμερα το απόγευμα της 26 Αυγούστου στο Μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης με σκοπό την συνδιαλλαγή και την συζήτηση με την μικρή ομάδα των πραξικοπηματιών μοναχών, τακτική που πιστά τήρησα όλο αυτόν τον καιρό, οπλισμένος με υπομονή και πατρική αγάπη».[2]
Συνδιαλλαγή καὶ συζήτησι με μπράβους καὶ τραμπούκους;
Ἀντέχουν σὲ λογικὴ ἀντιμετώπισι ὅλα αὐτά; Καὶ οἱ 6 ἐκλέγουν νέα Διοίκησι, δηλαδὴ αὐτοεκλέγονται, καθότι ἐξαιρουμένου τοῦ Δαμιανοῦ (ἡγουμένου κατὰ τοὺς 6, καίτοι καθηρημένου) καὶ τοῦ Ἰωάννου (ὑπεργήρου) ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι ἀπετέλεσαν τὴν Νέα Σύναξι. Ὅλοι αὐτοὶ θεωροῦν ὅτι ἀποτελοῦν τὴν ἐπάνδρωσι τῆς Μονῆς καὶ ὅτι μποροῦν νὰ τὴν διοικήσουν. Καὶ οἱ 12 ποὺ εἶναι ἀπ᾿ἔξω τί θὰ γίνουν; Τί εἶναι; Δὲν εἶναι μοναχοί; Ἡ διοίκησις ποὺ εἶχε ἐκλεγεῖ κανονικὰ, μὲ κανονικὴ Γενικὴ Συνέλευσι καὶ μὲ πραγματικὰ ποσοστὰ ψήφων, ὅπως προβλέπουν οἱ Θεμελιώδεις Κανονισμοὶ τῆς Μονῆς τί ἀπέγινε; Κατηργήθη ἐλέῳ τραμπούκων; Ἔτσι γίνεται στὰ μοναστήρια; Ὅποιος μπορεῖ νὰ πληρώσει ἔνα τσούρμο μπράβων δέρνει καὶ πετάει ἔξω ὅποιον θέλει καὶ διοικεῖ μοναστήρια καὶ μάλιστα τὴν Μονὴ Σινᾶ καὶ βάζει γραμματέα καὶ μιὰ κυρία, ὅπως ἀκούγεται; Τώρα ἔχουμε δύο διοικήσεις. Δύο Δικαίους, Δύο οἰκονόμους καὶ δύο Σκευοφύλακες. Ἕνας ἐντὸς τῆς Μονῆς καὶ ἕνας ἀπ᾿ἔξω κατὰ ἀρμοδιότητα. Μέσα ὅμως ἔχουν καὶ τοὺς μπράβους, ἔχουν καὶ τὰ μέσα, ἔχουν καὶ τοὺς κρατοῦντες. Εἶναι ἰσχυρώτεροι. Μπράβο τους.
Ἀπὸ ἐδῶ καὶ κάτω, ὅποιοι δὲν ἔχουν «σχέσι» μὲ αὐτὸ ποὺ λέμε «Ἐκκλησία», ἄς μὴν ἀσχοληθοῦν μὲ ὅσα λέγονται. Ὅσοι θεωροῦν ὅτι οἱ σοδομονόμοι εἶναι ζητήματα δικαιωμάτων καὶ ὁ Μητσοτάκης εἶναι δεύτερος Ἰουστινιανὸς καὶ δῶρο τοῦ Θεοῦ καὶ ὅτι τὸν ὑποδέχονται ὡς εὐσεβέστατο καὶ τὸν βάζουν ἀπένταντι ἀπὸ τὴν εἰκόνα τοῦ Ἄξιον Ἐστί, δὲν χρειάζεται νὰ συνεχίσουν. Ὅσοι πιστεύουν ὅτι ὑπάρχει ὁ Τριαδικὸς Θεός, ὅσοι γνωρίζουν ὅτι τὸ σῶμα Του εἶναι ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καὶ ὅτι ὅσα γίνονται καὶ θεσπίζονται πρέπει νὰ ἀκολουθοῦν τὰ προβλεπόμενα ἀπὸ τὶς ἁγιες γραφὲς καὶ τὴν πεῖρα τῶν ἁγίων Πατέρων, ἄς ἀναλογιστοῦν:
Μπορεῖ ἕνας μοναχὸς νὰ συγκατοικῇ μὲ γυναίκα; Γίνεται; Μπορεῖ νὰ τὴν ἔχῃ ἐγκαταστήσῃ μέσα στὴν ἴδια τὴν Μονή, στη μονὴ τοῦ Σινᾶ; Ἴσως νὰ εἶναι ἅγιος καὶ αὐτὴ ἁγία. Νὰ μένουν, ὅμως, μαζί καὶ νὰ εἶναι θέαμα ἐνώπιον ὅλων, γίνεται; Νὰ τὴν περιφέρῃ παντοῦ σὲ δημόσιες συναντήσεις μὲ Πατριάρχες καὶ ἀρχιερεῖς, γίνεται;
Μπορεῖ ἕνας τέτοιος ἄνθρωπος νὰ εἶναι καὶ στὰ καλά του, καὶ νὰ εἶναι σωστὸς μοναχὸς καὶ μάλιστα ἡγούμενος, δηλαδὴ παράδειγμα γιὰ τοὺς μοναχούς του; Οὔτε ἠθικολογοῦμε οὔτε ἀσχολούμαστε μὲ τὰ ἀπόκρυφα πάθη τοῦ κάθε ἑνός. Ἔχουμε τὰ δικά μας καὶ δὲν μᾶς περισεύει καιρὸς γιὰ τοὺς ἄλλους. Ὅμως μᾶς δίνουν τὸ δικαίωμα τὰ ἴδια τὰ λόγια τους γι᾿ αὐτὴ τὴν τοποθέτησι. Στὴν τελευταῖα παράγραφο τῆς ἀνακοινώσεως λέγονται τὰ κάτωθι:
«Ευχαριστίες οφείλονται στην προστάτιδα και έφορο της Μονής Αγία Μεγαλομάρτυρα Αικατερίνη, που φυλάσσει και προστατεύει τη Μονή της από τις πανουργίες του διαβόλου. Μια μεγάλη συγγνώμη οφείλουμε σαν Μονή Σινά και από το πλήρωμα της Εκκλησίας γιατί μικρότητες και φιλοδοξίες κάποιων έγιναν αιτία σκανδαλισμού των πιστών και αντί ως μοναχοί να είμαστε για φως για τους κοσμικούς με την κατάσταση αυτή λειτουργήσαμε αντίθετα. Με πολλή ταπείνωση και συντριβή ζητούμε συγγνώμη».[2]
Φυσικὰ, ὅλα αὐτὰ εἶναι ὑποκριτικὰ καὶ στάχτη στὰ μάτια τῶν ἀπλῶν καὶ πιστῶν ἀνθρώπων ποὺ δὲν γνωρίζουν, οὔτε μποροῦν νὰ φανταστοῦν, ὅτι μπορεῖ νὰ συμβαίνουν τέτοια πράγματα στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας, καὶ μάλιστα τοῦ μοναχισμοῦ, καὶ ἰδιατέρως στὴν Μονὴ τοῦ Σινᾶ. Ἄς δεχτοῦμε ὅμως ὅτι τὰ ἐννοοῦν αὐτοὶ ποὺ τὰ ἔγραψαν. Δηλαδὴ ὅτι νοιάζονται γιὰ τὸν σκανδαλισμὸ τῶν πιστῶν. Ἑννοοῦν ὅτι τοὺς πιστοὺς τοὺς σκανδάλισαν οἱ Πατέρες ποὺ προσπάθησαν νὰ τηρήσουν τὰ προβλεπόμενα ἀπὸ τὸν Κανονισμὸ τῆς Μονῆς καὶ νὰ ὑπερασπιστοῦν τὴν ὑπόστασί της ἀπὸ τὶς αὐθαιρεσίες τοῦ περιβάλλοντος τοῦ Δανιανοῦ. Προφανῶς τὸ νὰ κουβαλᾶς μπράβους καὶ νὰ πετᾶς ἔξω τοὺς μοναχοὺς δὲν τὸ θεωροῦν σκάνδαλο. Τὸ θεωροῦν φῶς γιὰ τοὺς πιστούς, ὅπως λένε στὴν ἀνακοίνωσι Τὸ νὰ συζεῖ ὁ ἡγούμενος μὲ τὴν Κυρία Κατερίνα χρόνια τώρα τί εἶναι; Ἀκούω τὶς τόσες ἰδιότητες ποὺ τὶς τελευταῖες δεκαετίες ἔχει: Γραμματεῦς, οἰκονόμος, σύμβουλος καὶ, μετὰ τὸν τραυματισμό του, νοσοκόμα [4] Αὐτὸ, χωρὶς καμμιὰ ἄλλη ὑπόνοια σὲ ἠθικὰ θέματα, εἶναι ἤ δὲν εἶναι ὁ ὁρισμὸς τοῦ σκανδάλου γιὰ τὸν ἀπλό λαό;
Ὁ Μέγας Βασίλειος ἔχει στείλει μιὰ ἐπιστολὴ σὲ κάποιον Γρηγόριο Πρεσβύτερο. Αὐτὸς συγκατοικοῦσε μὲ μιὰ γυναίκα καὶ τὸν διέταξε ὁ ἅγιος νὰ τὴν ἀπομακρύνῃ. Ὁ Γρηγόριος ἀπάντησε μὲ μακροσκελέστατες ἐπιστολὲς κατηγορῶντας αὐτοὺς ποὺ ἔδωσαν τὶς πληροφορίες στὸν ἅγιο Βασίλειο ὅτι τὸν ἐχθρεύονται. Τοῦ λέει, λοιπὸν, ὁ ἅγιος:
«Οὔτε πρῶτοι οὔτε μόνοι, ὦ Γρηγόριε, ἐνομοθετήσαμεν γυναῖκας ἀνδράσι μὴ συνοικεῖν. Ἀλλ' ἀνάγνωθι τὸν κανόνα τὸν ἐξενεχθέντα παρὰ τῶν ἁγίων Πατέρων ἡμῶν ἐν τῇ συνόδῳ Νικαίας, ὃς φανερῶς ἀπηγόρευσε συνεισακτοὺς μὴ εἶναι». ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG32.401
Οὔτε ὁ πρῶτος εἶμαι, οὔτε ὁ μαναδικὸς ποὺ κανόνισα νὰ μὴν συγκατοικοῦν γυναῖκες μὲ ἄνδρες (ἐννοεῖ τοὺς ἀγάμους, τοὺς μοναχούς). Διάβασε τὸν κανόνα τὴν συνόδου τῆς Νικαίας ποὺ τὸ ἀπαγορεύει.
Καὶ στὴ συνέχεια τοῦ ξεκαθαρίζει ὅτι δὲν θεωρεῖ ὅτι λόγῳ ἐμπαθείας συνοικεῖ ὁ ἐβδομηντὰχρονος κληρικὸς μὲ τὴν γυναῖκα, ὅτι ἐπειδὴ ἔχουν ἔμπλακεῖ σὲ ἄτοπες πράξεις τοῦ ὥρισε νὰ τὴν χωρήσῃ. Τὸ κάνω, τοῦ λέει, ἐπειδὴ διδαχθήκαμε ἀπὸ τὸν Ἀπόστολο νὰ μὴν δημιουργοῦμε πρόσκομμα καὶ σκάνδαλο στὸν ἀδελφό μας.
«Οὔτε γὰρ τὸν ἑβδομηκονταετῆ γεγονότα πείθομαι ἐμπαθῶς συνοικεῖν γυναικί, οὔτε ὡς ἐπιγενομένῃ τινὶ ἀτόπῳ πράξει ὡρίσαμεν ἃ καὶ ὡρίσαμεν, ἀλλ' ἐπειδὴ ἐδιδάχθημεν παρὰ τοῦ Ἀποστόλου μὴ τιθέναι πρόσκομμα τῷ ἀδελφῷ ἢ σκάνδαλον». ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG32.401
Εἶναι σαφὴ καὶ κατανοητὰ αὐτά; Μιὰ ποὺ στεναχωριέστε ὅτι οἱ ἀδελφοί σας ποὺ ὑπερασπίστηκαν τὴν Μονὴ ἀπὸ τὶς αὐθαιρεσίες σκανδάλισαν τοὺς πιστοὺς, πράγμα ἀμφίβολο καὶ ἀντίθετο μὲ τὴν πραγματικότητα, γιατὶ δὲν προβληματισθήκατε ἄν σκανδαλίζονται οἱ πιστοὶ ὅταν κουβαλάτε μιὰ κυρία μέσα στὸ Μοναστήρι τοῦ Σινᾶ, πράγμα ποὺ ὁ ἅγιος Βασίλειος τὸ καταδικάζει μὲ ἀπόλυτη σαφήνεια καὶ ποὺ δὲν ἀφήνει περιθώρια ἑρμηνειῶν;
Μία εἶναι ἡ λύσις, κατὰ τὸν Μέγα Βασίλειο. «Ἀκολουθοῦντες τὴν διαταγὴ τῶν ἁγίων Πατέρων νὰ χωρισθῆς ἀπὸ τὸ γύναιον».
«Προσετάξαμεν, ἑπόμενοι τῇ διαταγῇ τῶν ἁγίων Πατέρων, χωρισθῆναί σε τοῦ γυναίου». ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG32.401
Γιατὶ δὲν φροντίσατε τόσα χρόνια νὰ χωρίσῃ ὁ γηραιὸς ἡγούμενος ἀπὸ τὸ γύναιο ποὺ τὸν χειραγωγῆ καὶ καὶ τὸν κατευθύνει, ὅπως λένε; Τὸν εἶχαν ἤ δὲν τὸν εἶχαν προειδοποιήσει οἱ πατέρες ὅτι ἡ κυρία εἶναι ἀνεπιθύμητο πρόσωπο στὴ Μονή καὶ ὑποχρεώθηκε νὰ τὸ τηρήσῃ, ἀφήνοντας την στὸ Κάϊρο ἤ στὴν Φαράν; Γιατὶ τώρα τὴν ἐπαναφέρατε θριαμβευτικῶς μὲ τὴν ἰσχὺ τῶν μπράβων; Νομίζετε ὅτι αὐτὲς εἶναι ἀνεύθυνες πράξεις, ὅτι δὲν ἔχετε δηλαδὴ καὶ ἐσεῖς εὐθύνη;
Ὁ Μέγας Βασίλειος τὸν Γρηγόριο τὸν ἔθεσε σὲ ἀργία, ἀλλὰ τοῦ τόνισε ὅτι ἄν δὲν ἀλλάξει στάσι καὶ δὲν διώξει τὴν γυναίκα, ἀλλὰ συνεχίσει νὰ γράφῃ ἐπιστολὲς, δὲν θὰ ὀφεληθῇ τίποτα, ἀλλὰ θὰ πεθάνει σὲ ἀργία καὶ τότε θὰ δώσῃ λόγο στὸν Κύριο γιὰ τὴν ἀργία του (ἀπὸ τὴν ἱερωσύνη).
«Ἕως ἂν ταῦτα ποιῇς, αἱ μυριάδες ἅσπερ συγγράφεις διὰ τῶν ἐπιστολῶν οὐδὲν ὠφελήσουσί σε, ἀλλὰ τελευτήσεις ἀργῶν καὶ δώσεις τῷ Κυρίῳ λόγον τῆς σεαυτοῦ ἀργίας». ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG32.401
Ἀλλὰ καὶ ἄν τολμοῦσε νὰ συνεχίσῃ νὰ ἱερουργῇ, παρὰ τὴν ἀπαγόρευσι, χωρὶς νὰ διορθωθῆ θὰ ἀναθεμάτιζε καὶ αὐτὸν καὶ ὅσους συγκοινωνοῦσαν μαζί του.
«Ἐὰν δὲ τολμήσῃς, μὴ διορθωσάμενος σεαυτόν, ἀντέχεσθαι τῆς ἱερωσύνης, ἀνάθεμα ἔσει παντὶ τῷ λαῷ καὶ οἱ δεχόμενοί σε ἐκκήρυκτοι κατὰ πᾶσαν Ἐκκλησίαν γενήσονται». ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG32.401
Αὐτὰ ὁ Μέγας βασίλειος. Σήμερα οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ Πατριάρχες ποὺ τὰ βλέπουν ὅλα αὐτά δὲν σκέφτονται τὸν σκανδαλισμό τοῦ λαοῦ; Τί νὰ τοὺς ἀπασχολεῖ ἄραγε;
Εἶναι σαφή ὅλα αὐτά; Ἰσχύουν; Εἶναι παραμύθια; Ξέρω ὅτι θὰ γελοῦν μὲ αὐτά, ὅσοι βλέπουν καλογήρους καὶ κληρικούς νὰ προσκυνοῦν ἀφορισμένους, ἀλλὰ ἡ πραγματικότης δὲν ἀλλάζει.
Καταλαβαίνετε ἐσεῖς οἱ ὁποῖοι θεωρεῖτε ὅτι εἶστε ἡ νέα Σύναξις τῆς Μονῆς Σινᾶ, ποὺ βαδίζετε πνευματικῶς, ἄν φυσικὰ πιστεύετε ὅσα λένε οἱ ἅγιοι πατέρες καὶ ὁ Μέγας Βασίλειος, καὶ ὅτι ἰσχύουν καὶ γιὰ σᾶς; Οἱ μπράβοι καὶ οἱ τραμπούκοι εἶναι ἡ ἰσχὺς τοῦ παρόντος αἰῶνος. Μετὰ ἔρχεται ὁ λογαρισαμός καὶ ὁ Κριτής εἶναι δίκαιος, καὶ εἶστε μοναχοὶ, καὶ εἶστε στὸ Σινᾶ καὶ ἐκεῖ ἔζησαν τόσοι καὶ τόσοι ἅγιοι, καὶ ὁ Ἁγιος Ἰωάννης, ποὺ την Κλίμακά του δὲν τὴν ἀνεβαίνουν ἄνθρωποι μὲ τέτοια βάρη στὴν πλάτη.
Μικρὴ συνεισφορά, ἐλάχιστα ἀπὸ τὰ πάμπολλα, σὲ αὐτοὺς ποὺ δὲν καταλαβαίνουν τί συμβαίνει στὴν Μονὴ Σινᾶ, καὶ ἀποροῦν, καὶ ἀκοῦνε τὶς γλῶσσες τὶς στραγγαλίστριες τῆς δῆθεν ἐνημερώσεως.
Γεώργιος Κ. Τζανάκης. Ἀκρωτήρι Χανίων. 28 Αὐγούστου 2025
[1] https://www.zougla.gr/kosmos/o-proin-archiepiskopos-sina-damianos-grafei-istoria-os-o-archiepiskopos-ton-bravon/
[2] https://www.protothema.gr/world/article/1687420/ektos-monis-sina-oi-amfisvities-tou-arhiepiskopou-damianou/
[3] https://www.protothema.gr/world/article/1687494/moni-sina-nea-edasi-me-ton-arhiepiskopo-damiano-na-mila-gia-praxikopima-monahon-kai-na-kataggellei-epithesi/
[4] Ἀλέξανδρος Στεφανόπουλος: https://www.youtube.com/watch?v=o8wJnJzPIN0&t=2545s
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου