Μήνυμα Μακαριωτάτου πρὸς τοὺς ἐκπαιδευτικοὺς καὶ τοὺς μαθητὲς μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν
"Εἶναι ἀλήθεια ὅτι ἡ κρίση ποὺ ἀντιμετωπίζει ἡ πατρίδα μας δὲν εἶναι μόνο οἰκονομική. Δὲν ἀφορᾶ μόνο τὴ δική μας κοινωνία ἀλλά, ὅπως ἀποδεικνύεται, ὅλες τὶς δυτικὲς κοινωνίες. Δὲν μᾶς θέτει ἕνα μόνο ἐρώτημα ἀλλὰ πολλά, ἡ ἀπάντηση τῶν ὁποίων ἀπαιτεῖ μεγάλη εὐθύνη ἀπὸ ὅλους μας.
Εἶναι ἀλήθεια ἀκόμα ὅτι ἀρκετοί, οἱ ὁποῖοι δὲν γνωρίζουν τὶς συζητήσεις καὶ τὸν προβληματισμὸ τῶν ὀρθoδόξων χριστιανῶν, νομίζουν ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἕνα ἀποστεωμένο σῶμα τὸ ὁποῖο μονίμως κοιτᾶ πρὸς τὰ πίσω. Ἕνα σύνολο ἀνθρώπων ποὺ δὲν ἐνδιαφέρεται γιὰ τὴν ἀγωνία καὶ τὸν πόνο τῶν συνανθρώπων μας.
Ὅμως οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοὶ δὲν εἶναι ἐγκλωβισμένοι στὸ παρελθόν, οὔτε ἀμέτοχοι... Αξιοποιώντας τὴν ἐμπειρία τῶν ἁγίων μας μποροῦμε καλύτερα καὶ εὔστοχα νὰ ἑρμηνεύουμε τὰ φαινόμενα ποὺ ἐπιδροῦν σήμερα στὴν καθημερινή μας ζωὴ καὶ νὰ θέτουμε προτάσεις στὸ διάλογο ποὺ πραγματοποιεῖται μὲ ὁρίζοντα ποὺ διαπερνᾶ τὸ σήμερα.
Ἡ ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν ἀποτελεῖ ἕνα παράδειγμα. Οἱ ἅγιοι ἔζησαν 1.600 περίπου χρόνια πρίν. Τὸ ἔργο τοὺς ὅμως δίνει ἀφορμὲς ὥστε τὰ προβλήματα ποὺ ἀντιμετωπίζει τὸ ...
σύγχρονο ἐκπαιδευτικὸ σύστημα νὰ εἰδωθοῦν ἀπὸ μία ἄλλη θεώρηση τὴν ὁποία δυστυχῶς λησμονοῦμε. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ὂν θεούμενον. Ἑπομένως ὁ στόχος τῆς ἀγωγῆς τοῦ ἀνθρώπου πρέπει νὰ χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὴν διαχρονικότητα. Θὰ πρέπει ἐπίσης νὰ ἀπαντήσουμε σὲ δύο ἀκόμα ἐρωτήματα: Μᾶς ἀπασχολεῖ ἡ διαπαιδαγώγηση τῶν νέων. Νὰ τοὺς μάθουμε δηλαδὴ τρόπους σκέψης, δρόμους ὁλοκλήρωσης, ἦθος, νὰ καλλιεργήσουμε τὴν κριτικὴ τοὺς ἱκανότητα ἢ ἁπλὰ νὰ διδάξουμε δεξιότητες ἀρκούμενοι στὴ μετάδοση γνώσεων ποὺ θὰ ἐξυπηρετήσουν συγκεκριμένους καὶ προσωρινοὺς σκοπούς;Ὅπως ἔχουμε ὑπογραμμίσει καὶ ἄλλες φορὲς ἡ προοπτικὴ ποὺ προσφέρει ἡ προσπάθεια τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στὶς σημερινὲς ἀναζητήσεις τῆς ἐκπαιδευτικῆς κοινότητας εἶναι τρεῖς ὑπερβάσεις:΄
α. Χρειάζεται περισσότερο ἀπὸ κάθε ἄλλη φορᾶ νὰ συζητήσουμε γιὰ τὸ μέλλον τῆς Παιδείας, χωρὶς νὰ ἀγνοήσουμε τὴν ἀνάγκη τῆς ἐκπαίδευσης, .
β. Νὰ ἐργαστοῦμε ὥστε κάθε ἄνθρωπος, κάθε παιδὶ στὴν πατρίδα μας, νὰ ἔχει ἰσότιμη πρόσβαση στὸ ἀγαθό της Παιδείας καὶ στὶς δυνατότητες τῆς ἐκπαίδευσης.
γ. Νὰ μὴν ἀρκεστοῦμε σὲ αὐτὰ ἀλλὰ ἔχοντας ἐνώπιόν μας τὰ παιδιὰ τοῦ πλανήτη, νὰ ἐργαστοῦμε ὥστε κάθε παιδὶ ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται ,νὰ προστατεύεται ἡ ζωή του, νὰ ἔχει ἕνα σχολεῖο γιὰ νὰ μπορεῖ νὰ διδαχθεῖ καὶ ταυτόχρονα νὰ ἔχει ἰσότιμη δυνατότητα νὰ καλλιεργεῖ τὴν ὕπαρξή του ὅπως ὅλα τὰ παιδιά.
Ὁ πραγματικὸς ἑορτασμὸς τῶν ἁγίων μας εἶναι ἡ μίμηση τῆς ζωῆς τους. Ἑπομένως τιμᾶμε τοὺς Τρεῖς Ἱεράρχες μόνο ὅταν ἡ ζωὴ μᾶς εὐθυγραμμίζεται μὲ τὴ ζωή τους, ἡ σκέψη μας ἀπὸ τὴ σκέψη τους".
Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου