9 Δεκ 2010

Ἐὰν συγχωρήσουμε, θὰ συγχωρηθοῦμε

 
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΕΦΡΑΙΜ ΦΙΛΟΘΕΪΤΟΥ

«ΕΑΝ ΣΥΓΧΩΡΗΣΟΥΜΕ, ΘΑ ΣΥΓΧΩΡΗΘΟΥΜΕ»
«Ἐὰν φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, φήσει κα μν πατρ μν οράνιος. ἐὰν δ μ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, οδ πατρ μν φήσει τ παραπτώματα μν» (Μάτθ. στ’, 14-15).
πάνω στ γ κανες δν εναι ναμάρτητος. λοι εμεθα μαρτωλο κα νοχοι σηκώνοντας καθένας μς να φορτίο π μαρτίες, πάθη, δυναμίες, προσεξίες, ο ποες χουν πιβαρύνει τ ζωή μας. Φέρουμε λοι μας να ποινικ μ ποικίλες μαρτίες, βαρειές, λαφρές, πολλές, λίγες, μηδενς ξαιρουμένου, κτός του Θεο. ζω μς λόκληρη συνεχς παράγει μαρτίες. μαρτάνουμε μ τ σκέψι, μ τ καρδιά, μ λες τς ασθήσεις τς σωματικς κα τς πνευματικές της ψυχς. Σκεφθτε τί μεγάλη παραγωγ μαρτίας χουμε! λοι λοιπν μες ο ταλαίπωροι νθρωποι χουμε νάγκη π τ συγχώρησι π τ Θεό, π τν κύρωσι λης ατς τς παραγωγς τν μαρτημάτων.
Κα κάθε χριστιανς λογικ σκεπτόμενος γι τ σωτηρία του, πιποθε τν καταλλαγή του μ τ Θεό. πιθυμε ν συγχωρηθ κα ν γαπηθ π τ Θε δι τς μετανοίας. λλ γι ν τ πετύχη ατό, ν πετύχη τν συγγνώμη π το Θεο, ν πετύχη τν συμφιλίωσι μαζί του, πρέπει ν τηρήση τν ρο, πο Χριστός μας μς θεσε στ Εαγγέλιό Του: «Ἐὰν...
συγχωρήσουμε, θ συγχωρηθομε». Ἐὰν μως θελήσουμε ν ρνηθομε τν συγγνώμη στν πλησίον μας, στν συγγεν μας, στν συνάνθρωπό μας, πο νδεχομένως κάπου μας φταιξε, ἐὰν ποφεύγουμε ν το τν δώσουμε, διότι δν θέλουμε ν ταπεινωθομε, δν πρόκειται ν πάρουμε τν συγγνώμη σ καμμι περίπτωσι π τν Θεό. ταν φερ’ επεν μς ζητάει κάποιος συγγνώμη, μες ν μ τν ποστραφομε γυρνώντας λλο τ μάτια μας, πειδ δν μπορομε ν τν ντικρύσουμε. Βέβαια, πειδ μες εμεθα μπαθες κα δύναμοι, τ δύναμι τς συγχωρητικότητος πρέπει ν τ ζητήσουμε π τν Θε μ τν προσευχή. κα τότε θ τν πάρουμε θετικά.
λοι μας θέλουμε κα σ’ ατ τ ζω κα διαίτερα στν λλη, στ μετ θάνατον, ν δομε τ πρόσωπο το Θεο λαρό, ν μ θέλη ν μς ποστραφ γι τς πολλές μας μαρτίες. Δν θέλουμε ν δομε τ γαλην θεία μάτια ν μς ποστρέφωνται γι τ βρωμερότητά μας. πιθυμομε τ μάτια το Χριστο ν μς κοιτάζουν καταμματα μ πατρικ γάπη, μ τρυφερότητα, εμενέστατα κα ν κφράζουν τν πιείκεια, τν συγγνώμη κα τν εσοδο στ Βασιλεία τν ορανν. ν θέλουμε ν πιτύχουμε ατ τν σύλληπτη σ πνευματικ ξία πιτυχία κα ν δεχθομε π τ πρόσωπο το Θεο σ μς ατά, τ ποία πιθυμομε, ταν θ βρεθομε μπροστ στ φοβερ δικαστήριο, στν κρίση τ μεγάλη, πρέπει κι μες ν προσφέρουμε στν πλησίον ατ τ λίγα πράγματα.
Κι Χριστς μς εναι λος συγγνώμη κα φεσι μαρτιν. πως θέλουμε ν μς γαπ Θεός, ν μς συγχωρ, ν παραβλέπη τ σφάλματά μας, ν μς παρακολουθ, ν μς προστατεύη πρόνοιά Του, τσι κι μες ν προσφέρουμε ατ τ δια στν δελφό μας. συγγνώμη δν χει κόπο, δν χει δυσκολία. Τί χρειάζεται; Χρειάζεται ταπείνωσι. Δίνοντας τν συγγνώμη στν λλο, θ πάρουμε τν συγχώρησι τν ναριθμήτων μαρτημάτων μας κα θ χουμε λο τ δικαίωμα ν πομε στν Θεό: «Κύριε, ,τι μου καναν ο νθρωποι τος συγχώρησα, τος δωσα λοκαρδα τν συγγνώμη μου κα τν γάπη μου κατ τ Εαγγέλιό Σου, κατ τ Λόγο Σου. Τώρα ζητ κι γ ν κφράσης τν γάπη Σου πάνω μου κα ν συγχωρήσης τ δικά μου μαρτήματα».
Πόσες φορές, ταν συναντήσουμε τν νθρωπο, μ τν ποο εμεθα στενοχωρημένοι χουμε λογισμούς, γιατί μς κατηγόρησε, μς κουτσομπόλεψε, μς πρόδωσε κα τόσα λλα, κάνουμε πς δν καταλαβαίνουμε, πς δν τν βλέπουμε, γι ν μ τν χαιρετίσουμε! Λένε ο γιοι Πατέρες κα ο σκητα τς ρήμου, ο ποοι φήρμοσαν μ κρίβεια τ Εαγγέλιο, τι ταν σ πισκεφτ νθρωπος, πο σ γνωρίζεις τι ατς πολλ επε γι σένα, μ δείξης πρόσωπο σκυθρωπ τι κάτι γνωρίζεις. Ν τν δεχτς τόσο μορφα, τόσο καλά, σν ν σ πήνεσε, σν ν σ γκωμίασε, σν ν σ τίμησε νώπιον τν νθρώπων! Ατ στάσι κφράζει πολλ πνευματικότητα κα πόλυτη φαρμογ το Εαγγελικο πνεύματος.
Τ Εαγγέλιο εναι διδάσκαλός μας. ,τι κα ν μς πασχολή, ν τ νοίξουμε, θ πάρουμε τν πάντησι, θ πάρουμε τν φωτισμό, θ πάρουμε κριβς ατ τ φάρμακο, πο χρειάζεται γι οανδήποτε περίπτωσι. Ο ντολς το Χριστο εναι νόμος το Εαγγελίου κα ταν ψυχ πιαστ νοχη στν φαρμογ το Εαγγελικο νόμου, χωρίζεται π τν Θεό. Ποις εναι Εαγγελικς νόμος; «γαπτε τος χθρος μν» (Μάτθ. ζέ’, 44). Σχετικ μ τ θέμα ατ θ σς π τν ξς στορικ περίπτωσι π τ Μαρτυρολόγιο τς κκλησίας μας:
Στ χρόνια τν διωγμν πρχε νας ερεύς, ποος λεγόταν Σαπρίκιος. Ατς ερες εχε φίλο να λαϊκ χριστιανό, πο τν βοηθοσε πολύ. ταν πολ πλησίον του κα λεγόταν Νικηφόρος. σως π τν πολλ παρρησία, πο εχαν μεταξύ τους, ξεπήδησε νας πειρασμς κι ερες σκανδαλίσθηκε πολ μ τν δελφ κα δν τν συγχωροσε μ τίποτα. Νικηφόρος πήγαινε κατ’ πανάληψιν κα το ζητοσε συγγνώμη, λλ δν τν παιρνε π τν ερέα. ταν πειρασμς πο δν τν φηνε.
Κάποια στιγμ συνέλαβε γεμόνας τς παρχίας κείνης τν Σαπρίκιο, ς ερέα το Θεο κα Χριστιανό. Τν καλε νώπιόν του κα τν πειλε ν ρνηθ τν πίστι του. Ατς μολογοσε κι λεγε τι σ καμμι περίπτωσι δν ρνομαι τν Χριστό μου. τύραννος πέμενε, πέμενε κα ερες Σαπρίκιος. ρχισαν τ βασανιστήρια. καλς Νικηφόρος γνωρίζοντας τι μήτε μολογία τς πίστεως δν μπορε ν παλλάξη τν νθρωπο π τν κόλασι, ἐὰν δν χη γάπη κα συγχωρητικότητα, βλέποντας τι προχωρε στ μαρτύριο κα συγγνώμη δν παρέχει κατ τ Εαγγέλιο, φοβήθηκε τι δν πρόκειται τ αμα του ν τν σώση κι τρεξε στ φυλακ κι πεσε στ πόδια το κλαίγοντας κα ζητώντας συγγνώμη.
- Συγχώρησε μέ, πάτερ, σ ,τι σου κανα. γ φταίω.
- Δν σ συγχωρ.
Διαβολικ νέργεια ντελς. Συνέχιζε γαθς ατς νθρωπος, Νικηφόρος ν ζητ συγγνώμη μετ δακρύων κα ν φιλάη τ πόδια το ερέως.
- Πάτερ, δν θ σ σώση τ μαρτύριο. χύνεις τ αμα σου, σ λίγο ποκεφαλίζεσαι. δν θ στεφανωθς, ἐὰν δν μ συγχωρέσης.
Ατς δν το δινε παντελς σημασία. Προχωρώντας στν τόπο τς θανατώσεως, ταπεινς Νικηφόρος κολουθοσε πίσω π τος δημίους παναλαμβάνοντας τς παρακλήσεις το μετ δακρύων. Σαπρίκιος συνέχιζε ν εναι καμπτος. Τότε συνέβη κάτι τ τρομακτικό. Τν ρα το ποκεφαλισμο, κατ παραχώρησιν Θεο, θεία Χάρις γκατέλειψε τν ερέα Σαπρίκιο, σκοτίσθηκε τ μυαλό του κα ρνήθηκε τν Χριστό. Τν τελευταία στιγμ χασε τ στεφάνι το μαρτυρίου ξ ατίας τς μνησικακίας του. Κα στ θέσι το ποκεφαλίζεται καλς Νικηφόρος, ποος τώρα συγκαταλέγεται μεταξ τν γίων της κκλησίας μας. ν Σαπρίκιος τιμωρήθηκε μ αώνια κόλασι.
Τόσο δύσκολο ταν ν π: «δελφέ μου, ντάξει, Χριστς ς σ συγχωρέση»; Μά, τ Εαγγέλιο δίδασκε ς ερεύς. δν ξερε τι πρέπει ν δώση συγχώρεσι, δν ξερε τι οτε τ μαρτύριο δν σώζει τν νθρωπο, χωρς τν γάπη; Κι μως κατ διαβολικ νέργεια δν τν δωσε κι χασε τ Βασιλεία το Θεο.
Μά, κι ταν ρίξουμε μία ματιά, να βλέμμα στν Σταύρωσι το Χριστο μας, πάρχει δυνατώτερο παράδειγμα παροχς συγγνώμης π τ γιώτατο παράδειγμά Του; πάνω στος μεγάλους Του πόνους, πάνω στ μεγάλη Του γκατάλειψι π κάθε νθρώπινη βοήθεια, δν ξέφρασε καν παράπονο, δν επε κανένα κακ λόγο γι τος σταυρωτς Του, πο κείνη τν ρα Τν βασάνιζαν τ Θεο Λυτρωτή. Μόνον στρεψε τ μάτια Του πρς τν Οράνιο Πατέρα Του κα επε: «Πάτερ, φες ατος, ο γρ οδασι τί ποιούσι» (Λούκ. κγ’, 34). (Συγχώρησέ τους Πατέρα μου, ατ τ μέγιστο γκλημα, πο κάνουν. Δν ξέρουν τί κάνουν. Εναι ρημοι κα φτωχο κα τ κάνουν π γνοια). Κι Οράνιος Πατέρας τος συγχώρησε. Νομίζετε τι ἐὰν μετανοοσε ληθιν μεγάλος προδότης, ούδας, Χριστός μας δν θ τν συγχωροσε; Βεβαιότατα.
Μπορετε ν μετρήσετε τν ρετ ατς τς γυναίκας; Μπορε Θες τώρα ατν τν γυναίκα, ,τι κι ν κανε σν νθρωπος, ν μν τν χη συγχωρήσει; Κα τ δάκρυά της δν ταν γι τίποτε λλο, παρ τ βραβεο, πο τς εχε δώσει, γι τ μεγάλη ατ νίκη τς γάπης. Νά, φαρμογ το Εαγγελίου τί νθρώπους κάνει! Κα δν εναι καθόλου χαζή, εναι λογικωτάτη γυναίκα κα πάρα πολ δυνατς νθρωπος. Μία φανς ρωίδα το Εαγγελίου, χωρς κανες ν τ γνωρίζη ατό.
ν μες ο ταλαίπωροι νθρωποι, κα πρτος γώ, ποτ δν θ τ κανα ατό. Μπορε ν βριζα, μπορε ν συκοφαντοσα, μπορε ν τν δερνα, ν τν καταριόμουν κι ατν κι κείνη κ.λπ. Κα βλέπεις π τν λλη πλευρ τ Εαγγέλιο ν κάνη να τέτοιον ραο νθρωπο. Ατ γυναίκα ν μέρα Κρίσεως θ κρίνη μία λλη γυναίκα μ τ διο στορικό, λλ μ διαφορετικ ντιμετώπισι το θέματος. Κα δν θ χη δικαιολογία ν π στν Θεό: «φο ταν τόσο μεγάλο τ δίκημα πέναντί μου, τί μποροσα ν κάνω;» «Ν τί κανε ατ γυναίκα. ατ μποροσες ν κάνης κι σύ, ν τηροσες τ Εαγγέλιο».
Τ Εαγγέλιο μπορε ν φαρμοσθ π κάθε νθρωπο. Κι ποιος τ τηρήση στν οσία του, μπορε ν γίνη μία ξαίρετη προσωπικότητα. Δν μπορομε ν πομε τι σ ρισμένους Θες δίνει τ δύναμι κα σ λλους χι. Τ Εαγγέλιο λάμπει πως λιος λάμπει γι λους. νάλογα μως μ τν γεία τν ματιν μς βλέπουμε τν λιο. χεις γι μάτια; Βλέπεις λοφώτεινο τν λιο. Δν χεις; ναγκάζεσαι ν φορέσης γιαλιά.
Θυμάστε τ στορικ κενο π τν βίο το γίου Διονυσίου τς Ζακύνθου:
Κάποια νύχτα χτυπάει κάποιος τν πόρτα το γίου κα το λέει:
- Σ παρακαλ, γιέ του Θεο, κρύψε μέ.
- Γιατί τί κανες, παιδί μου;
- Σκότωσα νθρωπο, κρύψε μέ.
Τν κρύβει γιος. Μετ π λίγο βλέπει νθρώπους το νησιο ν τρέχουν κα ν ναζητον τ φονιά. Φτάνουν στν γιο κα το λένε:
- Μήπως πέρασε π δ κάποιος νθρωπος, γιατί κάποιος σκότωσε τν δελφό σου κα τν ψάχνουμε.
- Δν ξέρω, δν πέρασε κανες π δ. λλ γιατί σκότωσε τν δελφό μου; Κοιτάξτε κάπου λλο ν τν βρτε.
Κα τν φονι το δελφο του τν εχε κρυμμένο γιος. Φύγανε ατο ο νθρωποι κα φυσικ δν τν βρήκανε. Πηγαίνει μέσα κα λέει στν φονιά:
- Τί σου κανε ατς καλς νθρωπος κα τν σκότωσες; Ξέρεις τι ταν δελφός μου;
Σκεφθετε κα φαντασθτε τν κατάστασι το φονι κείνη τ στιγμή!
- νθρωπε, θ σο δείξω να δρόμο, γι ν φύγης, ν μ σ πιάσουν κα μετανόησε γι’ ατ πο κανες.
Κα τν δήγησε κρυφ κα τν φυγάδευσε. Σκεφθτε νεξικακία, μακροθυμία κι Εαγγελικ γάπη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.