22 Σεπ 2010

Περὶ τῆς σπουδαιότητος τῆς ἱερωσύνης καὶ τοῦ πρὸς τοὺς ἱερεῖς ὀφειλομένου σεβασμοῦ



γιου ωάννου το Χρυσοστόμου

(κ τς Γ' Πραγματείας το περ ερωσύνης)
(Μετάφρασις Μίχ. Γαλανο, 1926)
πηγή: κδόσεις ρθόδοξος Κυψέλη
 Ἀναγινώσκω τι πάσαν τν κρίσιν δωκεν Πατρ τ Υἱῶ (ωάν. ' 22). Βλέπω δ ξ λλου τι Υἱὸς τν κρίσιν ταύτην νεχείρισεν λόκληρον ες τος ερες... Χωρς ερωσύνην, οτε τν ψυχικήν μας σωτηρίαν δυνάμεθα ν κατορθώσωμεν, οτε τ αώνια γαθ ν ποκτήσωμεν! Δν λέχθη τι κανες δν μπορε ν εσέλθη ες τν βασιλείαν τν Ορανν, ἐὰν δν ναγεννηθ μ τ βάπτισμα το δατος κα το πνεύματος; (ωάν. Γ' 5). Δν γράφη τι κενος, στις δν θελε τρώγει τν σάρκα το Κυρίου κα δν θελε πίνει τ αμα του, χάνει τν αώνιον ζωήν; (ωάν, ΣΤ' 54).
λλ κα τ δύο ατά, τ μυστήριον το γίου βαπτίσματος κα τ μυστήριον τς θείας κοινωνίας δν μπορον ν τελεσθον παρ μόνον μ τ χέρια το ερέως, πς, λοιπόν, χωρς ατ θ μπορέση κανες ν' ποφύγη τν κόλασιν ν λάβη τος προωρισμένους δι τν τήρησιν τν θείων ντολν στεφάνους; Ατο ο ερες εναι κενοι, ο ποοι πιστατον ες τν πνευματικόν μας τοκετν δι το βαπτίσματος. Δ' ατν - τν ερέων - , μ τς τρες καταδύσεις κα τς τρες ναδύσεις, νδυόμεθα τν Χριστν κα γινόμεθα μέλη τς κκλησίας, ποία κενον χει κεφαλήν. Ο ερες, λοιπόν, ελόγως πρέπει ν μς εναι σεβαστότεροι π κάθε λλον ρχοντα κα τιμιώτεροι κα π' ατος τος γονες μας, διότι ατο μν μς γέννησαν σωματικς, ες δ τος ερες φείλομεν τν γέννησίν μας κ το Θεο κα τν δι τς θείας χάριτος υοθεσίαν.
Ο ερες τν ουδαίων εχον τν ξουσίαν ν θεραπεύουν τν λέπραν το σώματος, η, κριβέστερον, ν πιστοποιον μόνον τν θεραπείαν ατήν. Κα μως γνωρίζομεν πόσον ζηλευτν κα τιμημένον το τ ξίωμα τν! Ο δικο μς ερες λαβον ξουσίαν χι δι λέπραν σώματος, λλ δι λέπραν ψυχς! Κα χι πλς ν ξετάζουν ν γινε θεραπεία, λλ ν νεργον ατο ,τι χρειάζεται δι τν πλήρη θεραπείαν! στε κενοι, ο ποοι θελον τος καταφρονε, εναι κατ πολ μιαρώτεροι κα νοσιώτεροι π τν Δαθν κα τος συντρόφους το (ριθμ. ΙΣΤ') κα ξιοι μεγαλυτέρας τιμωρίας. Κα τ λέγω καθαρά. Δν γνωρίζω τίποτα θλιώτερον π ψυχήν, ποία ρνεται τιμν πρς τος ερες. ψυχ ατη εναι γεμάτη π οστρον δαιμονικόν.

Διατ φείλομεν ν τιμμεν τος ερες, ν πειθαρχμεν ες ατος κα ν μ τος κακολογμεν.
(κ τς 86ης μιλίας το ες τ κατ ωάννην Εαγγέλιον)
φείλομεν ν περιβάλλωμεν μ πολλν τιμν τος λειτουργούς της χάριτος το γίου Πνεύματος. Διότι μέγα εναι τ ξίωμα τν ερέων. Τ φανερώνει κα μόνος λόγος το Χριστο, ν τίνων φτε τς μαρτίας, φίενται ατος (ωάν. Κ' 23). Δία ατ κα Παλος λέγει: πείθεσθε τος γουμένοις μν κα πείκετε (βρ. ΙΕ' 17). ννοε μ ατ τι τιμή μας πρς τος ερες πρέπει ν εναι πλήρης, τι φείλομεν πρς ατος χι σεβασμν μόνον, λλ κα πειθαρχίαν καπακοήν.
Διότι σ μν χεις ν μεριμνήσης μόνον δι τν δικήν σου ψυχικν σωτηρίαν. Διέθεσες καλς τ κατ' ατήν; Σο εναι ρκετόν. Δία τν ερέα μως τ πράγμα εναι πολ διαφορετικόν. Δν φθάνει ν φροντίση δι τν αυτόν του? φείλει ν μεριμνήση πιμελς κα δι τν ψυχν τν δικήν σου. Κα ν δν θελε ν τ κάμη, πηγαίνει ες τν κόλασιν μαζ μ τος πονηρούς, χι δι τ δικά του, τ προσωπικ το μαρτήματα, λλ δι τ μαρτήματα το ποιμνίου του, καθ' ν περίπτωσιν δν καμεν ,τι ξ ατο ξηρτάτο, δι ν τ κατάρτιση καλς? νας π πλέον λόγος, χι μόνον δι ν σέβεσθε τν ερέα, λλ κα δι ν τν περιβάλλετε μ πολλν γάπην κα μ μεγάλην συμπάθειαν.
Ατ θέλησε ν διδάξη κα Παλος, ταν λεγεν τι φείλετε ν πείθεσθε κα νὰ... πακούετε ες τος ν τ κκλησία γουμένους, διότι ατο γρυπνούσιν πρ τν ψυχν μν κα χι γρυπνον πλς, λλ' ς λόγον ποδώσοντες (βρ. ΙΓ' 17). δού, διατ πρέπει ν φέρεσθε πρς τος ερες μ πολν σεβασμν κα πολλν ενοιαν.

ταν τιμμεν κα ταν περιφρονμεν τος ερες.
φείλετε κόμη ν χετε π' ψιν σας τι κακ συμπεριφορ τν νοριτν πρς τν ερέα τν δύναται ν πιφέρη πολλν ψυχικν κα κκλησιαστικν ζημίαν. ς λάβωμε τ παράδειγμα π τν κυβερνήτην το πλοίου. Το ναγνωρίζουν ο πιβται τ ξίωμα κα τν ρχήν του κα το ποδίδουν τν φειλομένην τιμν κα πακοήν; Κυβερν τότε μ τν παιτουμένην πιστασίαν κα καταβάλλει κάθε προσπάθειαν δι τν σφάλειαν το πλοίου κα τν πιβατν. Ἐὰν μως τν στενοχωρον κα τν ταράττουν μ τν ναντίον το κακολογίαν τν, κα ν θελαν τν παρακούει κα τν περιφρονε, τότε, χάνει κα τν ντοχήν του κα τν τέχνην του καί, χωρς ν τ θέλη, τος κθέτει ες μυρίους κινδύνους.
μοίως συμβαίνει κα μ τος ερες. Ἐὰν τος τιμτε, θ μπορέσουν ν βοηθήσουν ες τν ψυχικήν σας σφάλειαν. ν μως, μ τν περιφρονητικν πρς ατος διαγωγήν σας κα τν καταλαλιάν σας, τος κάμνετε ν θυμον, θ παραλύσετε τν προθυμίαν τν κα θ πιφέρετε τ ψυχικόν σας ναυάγιον.

ς κάμωμεν πρς τν ερέα ,τι κα πρς τν κοσμικν ρχοντα.

Δν βλέπετε τί γίνεται ες τος κοσμικος ρχοντας; κόμη κα κενοι, ο ποοι, π πολλς πόψεις, εναι καλύτεροι τν, φέρονται πρς ατος μ πειθαρχίαν κα πακον κα νεξαρτήτως τς προσωπικς ξίας τν π σεβασμν πρς τ ξίωμα τν κα πρς τ Κράτος, τ ποον ντιπροσωπεύουν. Πς, λοιπόν, προκειμένου περ ερέως, ποος εναι πιτετραμμένος το Θεο, χι μόνον δν τν σεβόμεθα κα δν τν ελαβούμεθα, λλ κα τν καταφρονομεν κα τν κακολογομεν, μερικο δ κα τν λούομεν μ μυρίας βρεις; Πς, ν μποδιζόμεθα π τν Χριστν ν κρίνωμεν τος λαϊκούς, κονίζομεν τν γλώσσαν μας ες βάρος το ερατείου; Πς δ θ δικαιολογηθμεν δι τν διαγωγν μς ατήν, ταν τ μν τόσα δικ μς μαρτήματα παρατρέχωμεν, σχολιάζωμεν δ πικρ τ παραμικρν μάρτημα το λλου; Δν ξεύρεις τι μ ατ τ κριτήριον, τ τόσον γωϊστικόν, τ τόσον νισον, τ τόσον μισάδελφον, χειροτερεύεις νώπιόν του πέρτατου Κριτο τν δικήν σου θέσιν;

Δ' σους πικρίνουν τος ερες κα δ' σους τος σέβονται.
Μ' ατά, τ ποια λέγω, δν πιδοκιμάζω κείνους, ο ποοι διαχειρίζονται ναξίως τν ερωσύνην τν, π' ναντίας, τος οκτείρω πολ κα τος κλαίω. λλ' μως δν θεωρ δίκαιον ν τος κρίνουν κα ν τος κατακρίνουν ο ποτελοντες τ ποίμνιον τν, πως τ κάμνουν δυστυχς τόσοι, κόμη κα ο περισσότερον παίδευτοι κα μόρφωτοι καί, πομένως, κα λιγώτερον κατάλληλοι ες τ ν κρίνουν τος λλους.
Δ' λα, λοιπόν, ατ κα τν Θεν ς φοβούμεθα κα πρς τος ερες ς δεικνύωμεν λην τν πρέπουσαν ελάβειαν κα τιμήν. Θεός, τότε, θ μς νταμείψη πλουσίως κα δι τς διαιτέρας ρετς μας κα δι τν σεβασμόν, μ τν ποον συμπεριεφέρθημεν πρς τος πνευματικούς μας πατέρας.

Περ το μεγίστου κακο, τ ποον φέρουν α κακολογίαι κατ τν ερέων κα α κοσμικο πεμβάσεις ες τν διοίκησιν τς κκλησίας.
(κ το Β' λόγου ες κύλαν κα Πρίσκιλλαν)
Παλος, δι ν παραστήση πόση το πρς ατν γάπη κα φοσίωσις τν χριστιανν τς κκλησίας τς Γαλατίας, γραφε: μαρτυρ γρ μν τι, ε δυνατόν, τος φθαλμος μν ξορύξαντες ν δώκατε μο (Γάλ. Β' 30). Ποοι θ μποροσαν ν γίνουν περισσότερον μακάριοι π κείνους, ποοι δ περισσότερον θλιοι π μερικος σημερινος χριστιανούς; Διότι κενοι μν θ διδαν, ν το νάγκη, χάριν το διδασκάλου τν, ,τι πολυτιμότερον εχαν, τος φθαλμος τν ατούς, τ αμα τν, τν ζων τν, οτοι δ οδ μ λόγον φροντίζουν ν δείξουν νδιαφέρον δι τος πνευματικος τν πατέρας, λλ' ν κούουν ν βρίζωνται ο ερες κα ν τος κακολογον νας κα λλος, δν τος μποδίζουν, δν τος ποστομώνουν, δν κάμνουν καμμίαν παρατήρησιν!

καταλαλι κατ τν ερέων μεγίστη πληγ τς κκλησίας.
Κα εθε ες τν μεγάλην ατν μαρτίαν ν μ σαν νοχοι κα νθρωποι, ο ποιοι κάμνουν τν εσεβ! Δυστυχς, περισσότερον νίοτε κα π' ατος τος πίστους κακολογον κα νειδίζουν τος ερες χριστιανο ξ κείνων, ο ποοι λέγουν τι νδιαφέρονται δι τν κκλησίαν κα μφανίζονται ς πιστοί. Κα μως τίποτε δν μπορε τόσον ν διαφθείρη κα ν κατάλυση μίαν κκλησίαν, μ περισσν μάλιστα εκολίαν, σον τ ν λείπη ες ατν στενς σύνδεσμος τν μαθητν μ τος διδασκάλους, τν τέκνων μ τος πατέρας, τν ρχομένων μ τος ρχοντας, το ποιμνίου μ τος ποιμένας.

κακολογν τους ερες νάξιος ν εσέλθει ες τν ναόν.
Κα ν μν κακολογήση κανες τν δελφόν του, κρίνεται νάξιος κα ν' ναγινώσκη τς γίας Γραφς. να τί ναλαμβάνεις τν διαθήκην μου δι στόματός σου; λέγει Θες (Ψάλμ. ΜΘ' 16)• πειτα, δηλώνων δι τί τοιαύτη παγόρευσις, προσθέτει, καθήμενος κατ το δελφο σου κατελάλεις (Ατόθι 20). Πς, λοιπόν, ταν καταλαλς τν πνευματικν πατέρα σου, πς θεωρες τν αυτόν σου ξιον ν πατήση ες τ ερ πρόθυρα το ναο; Πς τολμες ν νομίζης τι σου εναι τ τοιοτο συγχωρημένον;
σοι κακολογον τν πατέρα τν τν μητέρα τν θεωρονται π τν Γραφν ξιοι μεγίστης τιμωρίας. Ποία, λοιπόν, ποιν δν θ πρεπε ν πιβληθ κατ' κείνου, ποος κακολογε τν ερέα; Δν φοβεσαι μήπως νοιξη γ κα σ καταπίη κεραυνς πέση νωθεν κα σ κατακαύση;

Δία τος λαϊκούς τους κρίνοντας τος ερες κα πεμβαίνοντας ες τν διοίκησιν τς κκλησίας.
Δ' ατ παρακαλ κα συμβουλεύω ν λείψη πονηρ ατ συνήθεια. Δία ν μάθης δ καλ τι, κα ν κόμη περιπίπτουν ες μαρτήματα ο ερες, σ δν δικαιολογεσαι ν γίνεσαι παρήκοος, κουσε τί λέγει δι τος συγχρόνους του ρχοντας τν ουδαίων Χριστς π τς Μωσέως καθέδρας κάθησαν ο γραμματες κα ο φαρισαοι πάντα ον, σα ν λέγωσιν μν ποιεν, ποιετε? κατ δ τ ργα ατν μ ποιετε (Μάτθ. ΚΓ' 23).

Κα μως τί μποροσε ν εναι χειρότερον π κείνους, τν ποίων τ πάθη διέστρεφαν τος μαθητς τν; λλ κα πάλιν δν θέλησε ν κμηδένιση τ κύρος τν κα ν συστήση ες τν λαν ν παρακούη. Κα πολ σωστά. Διότι, ν ο λαϊκο θελαν λάβη τοιαύτην ξουσίαν, θ τος βλέπατε ν καταληφθον π τν μανίαν ν καθαιρον κα ν κβάλλουν τος ερες π τ γιον βμα.
...χι, δν εναι πιτετραμμένον ες τος λαϊκούς, φείλοντας ποταγήν, ν μφανίζωνται πικριτα τν ερέων κα ν ξιον τι ατο εναι ρμόδιοι ν διορθώσουν τν κκλησίαν. Διότι, ἐὰν νας κα λλος, μ πρόφασιν ν διορθώσουν τ κακς κείμενα, καμνον πέμβασιν ες τ ερατικ δικαιώματα, οτε πρόφασις πεμβάσεως θ λείψη ποτέ, οτε θ γνωρίζωμεν ποοι εναι ες τν κκλησίαν ο ρχοντες κα ποοι ο ρχόμενοι, λλ θ πήρχετο γενικν νακάτευμα κα θαλάσσωμα.

Ο δθεν εσεβοντες κατήγοροι τν ερέων θλιοι ποκριταί.     
Εναι, δυστυχς, βέβαιον τι πολλο λαϊκο γαπον ν παραμεγαλώνουν μικρ σφάλματα, ες τ ποία μπορε ν περιπέση κα ερεύς, ς νθρωπος κα ατός, δν λείπουν δ κα ο πρόθυμοι συκοφάνται κα διαβολες τν ερέων.

Σ μως θέλεις ν εσαι πράγματι εσεβής; Φυλάξου π τ ν βριζης κα κακολογς τος ερες, στω κα ν θελε ν εναι λαττωματικο ες τ ποιμαντικν κα διδακτικν τν ργον. Διότι, ἐὰν δι τν σωματικν γονέα λέγει νας σοφς καν πολίπη σύνεσιν, συγγνώμην χε (Σοφίας Σειρχ Γ' 15), τοι, κα ν καταντήση νόητος, σ φείλεις ν τν συγχωρς, πολ περισσότερον χρεωστομεν ν φυλάττωμεν τν νόμον ατόν, προκειμένου δι τος πνευματικος γονες μας. Θ τ φυλάττωμεν δέ, ἐὰν δν κρίνωμεν τος ερες, λλ κρίνωμεν τν αυτόν μας, δι ν μ κούσωμεν κατ' κείνην τν μέραν, ποκριτά, τί βλέπεις τ κάρφος τ ν τ φθαλμ το δελφο σου, τν δ ν τ σ φθαλμ ο κατανοες δοκόν; (Μάτθ. Ζ' 3).
νοχλεσαι, διότι σ επα ποκριτήν;
Κα μως φείλεις ν τ ναγνώρισης? ποκριτς εσαι, ταν ες μν τν ναν φιλες τ χέρι το ερέως κα γονατίζεις μπρός του κα πιζητς τς πρς τν Θεν εχς του καί, ταν χρειάζεσαι βάπτισιν, τρέχεις κα τν ναζητες, ες τ σπίτι σου δ κα ες τς διαφόρους συναναστροφς σου τν λούεις μ βρεις νέχεσαι ν κακολογον κα ν καταλαλον λλοι τος περιβεβλημένους τ ερατικν ξίωμα!

μεγαλύτερα βλάβη τς κκλησίας.    
Τίποτε δν βλάπτει τόσον τς κκλησίας, σον τ νόσημα ατό. Κα πως σμα, το ποίου τ νερα εναι τακτα, γενν πολλς σθενείας κα κάμνει βίωτον τν βίον, τοιουτοτρόπως κα μία κκλησία, ταν τς λείπη ρμονία κα τάξις κα γάπη, περιπίπτει ες διχόνοιας κα σωτερικος πολέμους κα αξάνει τν ργν το Θεο κα κτίθεται ες πολλος πειρασμούς.
 
Πρς ποφυγν ατν τν κακν.
Δία ν μ συμβαίνουν, λοιπόν, ατ κα δι ν μ κινομεν ναντίον μς τν θείαν ργν πρς περισσοτέραν δυστυχίαν μας κα ναπόφευκτον κόλασίν μας κα δι ν μ κάμνωμεν χαριν κα ηδ τν ζωήν μας, ς λλάξωμεν διαγωγήν. ντ ν κακολογ γλώσσα μας τν πλησίον μας κα ν κρίνη κα ν λοιδορ τος ερες, ς τν κάμωμεν γκρατ κα σεμνολόγον, ς φήσωμεν ν κρίνη τος λλους παντογνώστης κα δικαιοκρίτης Θες κα ς γίνωμεν κριτα μόνον δι τ δικ μς μαρτήματα.
Ατ εναι τ δίκαιον κα τ ελογον, λλ κα μ τν τρόπον ατν θ' ποφύγωμεν τν αώνιον τιμωρίαν. Διότι, πως, σοι πολυπραγμονον δι τ ξένα μαρτήματα, παραμελον ντελς τ δικ τν, τοιουτοτρόπως, σοι δν ξοδεύουν τν καιρν τν ες τ ν παρατηρον κα ν κρίνουν τος λλους, φιερώνουν τν χρόνον τν κα τν προσπάθειαν τν ες τν ξέτασιν κα διόρθωσιν τν δικν τν πλημμελημάτων. Κα πρέπει ν σς επω τι κενοι, ο ποοι προσέχουν ες τ δικ τν σφάλματα κα ποβάλλουν ες δίκην τν αυτν τν, θ χουν, κατ τν μεγάλην Κρίσιν, ενοϊκν τν Δικαστήν. Ατ θέλησε ν δήλωση κα Παλος ταν λεγεν: Ε γρ αυτος κρίνομεν, οκ ν κρινόμεθα π το Κυρίου (' Κορινθ. ΙΑ' 31).

Περ κακολογίας κα κακολόγων.

(κ τς Γ' μιλίας του πρς τν λαν τς ντιοχείας κα τς ΚΓ' ες τ κατ Ματθαον Εαγγέλιον)
ς νηστεύη κα τ στόμα π λόγια ασχρ κα π κακολογίας. Διότι ποον τ φελος, ἐὰν πέχωμεν μν π ψάρια κα κρέατα κατ τς νηστευσίμους μέρας, δαγκάνω μν δ κα κατατρώγωμεν τος δελφούς μας; ποιος κατακρίνει κα κακολογε, δελφικ κρέατα τρώγει, τν σάρκα το πλησίον του δαγκάνει. Δία ατ κα Παλος λέγει: Ε δ λλήλους δάκνετε κα κατεσθίετε, βλέπετε μ π' λλήλων ναλωθτε (Γάλ. ' 15).
Θ επης τι δν χωσες τ δόντια σου ες τν σάρκα το λλου; χωσες μως τν μαχαιροειδ γλώσσαν σου ες τν ψυχήν του κα μ τν κατάκρισίν σου πλήγωσες τν πόληψιν το πλησίον σου! Τί κέρδισες μ' ατό; γινες γκληματίας, ξιος δίκης κα τιμωρίας!

Δία τος ζητοντας ν δικαιολογήσουν τς κατακρίσεις τν.     
Κα μ ζήτησης ν δικαιολογηθς μ τ τι: θ κατέκρινα, ν λεγα ψεύματα. γ μως λέγω ληθινά, στε δν κατακρίνω. Κα άν, ληθινά, κατακρίνης, κα πάλιν γκληματες. Διότι κα φαρισαος λήθευεν, ταν κατέκρινε τν τελώνην, λλ ατ δν τν φέλησε διόλου! Δία τν κακολογίαν το χασε κα κάθε ξιομισθίαν του!
νδιαφέρεσαι πράγματι δι τν πλησίον σου; Λυπήσου τν ελικρινς, προσευχήσου πρ ατο πρς τν Θεόν, πήγαινε κα ερε τν κατ' δίαν κα συμβούλευσε τν κα παρακάλεσε τν ν φροντίση δι τν διόρθωσίν του.
μάρτησεν δελφός σου; Δεξε το γάπην, πεσε τν τι μιλες δι τ μάρτημά του π δελφικν νδιαφέρον, χι δι ν τν θεατρίσης κα δεξε του μ κάθε τρόπον τν πρς ατν στοργήν σου, ν, ληθινά, πιθυμς ν τν ατρεύσης.
Τοιουτοτρόπως κάμνουν πολλς φορς κα ο ατροί. Χαϊδεύουν τος ρρωστους, ταν εναι δύστροποι, κα τος πείθουν μ τς παρακλήσεις τν κα τς στοργικς προτροπς τν ν δεχθον τ εεργετικν φάρμακον. μοια κάμε κα σύ. ντ ν κατακρίνης, δι ν πληγώνης, πεσε τν μαρτήσαντα ν δείξη τν πληγήν του πρς τν θεραπευτν ερέα. Τοιουτοτρόπως κάμνει ποιος νδιαφέρεται δι τν λλον κα προνοε κα φροντίζει δ' ατόν.

ταν κακολογον λλοι.
Δν κακολογες μως σύ. Εσαι ξιέπαινος, λλ' ατ μόνον δν ρκε, φείλεις κόμη, ταν, π παρουσία σου, κακολογον λλοι, ν φράσσης τς κος σου κα ν μιμσαι τν προφήτην, ποος λέγει, τν καταλαλοντα λάθρα τν πλησίον ατο, τοτον κατεδίωκον (Ψάλμ. Ρ' 5). μπορες ν επης πρς τν κακολόγον χεις ν παινέσης κα ν γκωμιάσης; νοίγω τ ατιά μου, δι ν δεχθ τ μύρα, ν μως θέλης ν κακολογήσης, τ κλείω, δι ν μ δεχθον κόπρον κα βόρβορον. Τί θ κερδίσω μ τ ν μάθω τι καμε πονηρ δείνα;
μπορες, κόμη, ν το επς, ς φροντίσωμεν δι τ δικά μας, πς δηλαδ ν' ποφύγωμεν τς μεγάλας εθύνας τν δικν μς μαρτημάτων, κα ς χρησιμοποιμεν τν καιρόν μας ες ξέτασιν τς δικς μς ζως. Διότι τί θ πολογηθμεν κα πς θ συγχωρηθμεν, ταν τ μν δικ μς μαρτήματα οτε λογαριάζωμεν διόλου, λεπτολογομεν μως τόσον δι τ ξένα; πως εναι ασχρον ν παρακύπτη διαβάτης μέσα ες τ ξένα σπίτια κα ν κρυφοκοιτάζη, τοιουτοτρόπως, κα ποιος περιεργάζεται τί κάμνει νας κα λλος, φανερώνει τι το λείπει καλ νατροφή.

Μετ τν προδοσίαν δθεν προστασία.
Ν επωμεν κα τ γελοον κενο; Πολλς φορές, κακολόγος, φο δυσφήμησε τν λλον μ παντοίας ποκαλύψεις κα διαβολς, ες τ τέλος, παρακαλε τος κροατς του κα τος ξορκίζει ν μ επον τίποτε ες κανένα!
ρωτ τν ντιμον ατν σπερμολόγον ντ ν παρακαλς ν κρατηθον μυστικα α κακολογίαι σου, δν το προτιμότερον ν μ τς επς διόλου; Τί δ θέλεις τώρα ν' ποδείξεις; τι νδιαφέρεσαι δι τν πόληψιν το θύματός σου;  ποκριτά! Τν πρόδωκες πρτον κα κατόπιν θέλεις τάχα ν τν προστατεύσης!

κουσες κακολογίαν; θάψε τν.
Μερικο ερίσκουν τι τ κακολογεν εναι γλυκύ. ληθινά, γλυκ εναι τ ν' ποφεύγωμεν κάθε κακολογίαν. κακολόγος ποπτεύεται πάντοτε κα φοβεται τι, ν θελον γίνει γνωστα α κακολογίαι του, θ' κούση κα ατς χειρότερα κα θ κτεθ, σως, κα ες λλους κινδύνους,ν, ποιος χει γκρατ γλώσσαν κα κανένα δν κακολόγησε κα ναντίον κανενς δν σπερμολόγησεν, οτε τίποτε ψιθύρισεν, ατς θ χη τν εχαρίστησιν, τν ποίαν θ το δίδη συναίσθησις τι κα ξιοπρεπς φέρθη κα κανες δν θ τν κδικηθ, φο δν κέντησε κανένα.
Δ' ατ σ συμβουλεύει σοφός της Γραφς, κουσες λόγον; ν ποθανέτω σο (κκλησ. ΙΘ' 10). κουσες, λέγει, κακν λόγον δι κανένα; Θάψε τν ντός σου. φείλεις μάλιστα κα ν φεύγης, που ρχίσουν ν πικρίνουν κα ν κατακρίνουν κα ν κακολογον! ν μως συνέβη ν γίνη ποτ κακολογία π παρουσία σου, χσε τν ες τ κατάβαθά της ψυχς σου, συμπνιξ τν, λησμόνησε τν, δι ν μ γίνης μοιος πρς κείνους, ο ποοι μεταδίδουν τς σπερμολογίας κα τς διαβολς, κα δι ν μν κτεθς ες τς νησυχίας κα τος κινδύνους, ο ποοι, πολλς φορές, ερίσκουν τος κακολόγους!

Δία τν διόρθωσιν τν καταλάλων.     
ς φιλοτιμηθμεν δ κα ν γίνωμεν παιδαγωγο τν καταλάλων. Ἐὰν θέλαμεν τος κάμει ν ντιληφθον τι τ καταλαλεν κινε τν ποστροφν κα τι χάνουν ες τν κτίμησίν μας ατο κα χι κενοι, ο ποοι καταλαλονται, ποος ξεύρει ν δν λθουν ες συναίσθησιν κα δν παύσουν τν πονηρν ατν συνήθειαν κα γίνωμεν, τοιουτοτρόπως, σωτρες τν κα εεργέται τν;

θλιαι συνέπειαι τς κακολογίας.    
παναλαμβάνω δ κα πάλιν τι, πως καλς λόγος κα παινος εναι ρχ φιλίας, τοιουτοτρόπως κακολογία κα διαβολ φέρει χθρας κα μίση κα γίνεται ατία μυρίων κακν ες τς νθρωπίνους κοινωνίας. τι πρ πάντων μας κάμνει ν μελμεν τν δικν μς διόρθωσιν, εναι ατ μανία του ν πολυενασχολούμεθα μ τ ξένα! Διότι δύνατον εναι πολυπερίεργος κα κακολόγος νθρωπος ν πιμεληθ ποτ τν αυτόν του. πορροφημένος ξ λοκλήρου π τ ν μανθάνη κα ν κρίνη τ τν λλων, θ' φήση, κατ' νάγκην, τ δικ το φρόντιστα κα μελημένα. Κα ρωτ, ταν διαρκς φροντίζης, δι ν πληροφορσαι κα μιλς δι τ ξένα σφάλματα κα παραπατήματα, πότε θ φροντίζης δι τ δικά σου;
Δυστυχς, πολλο δν προσέχουν διόλου ες τ Εαγγελικόν: Μ κρίνετε, να μ κριθτε (Μάτθ. Ζ' 1). χι μόνον κρίνουν, λλ κα γίνονται πικρο κριταί, κόμη, κα δι πράγματα, πρς τ ποία φειλαν ν εναι παραβλεπτικοί, φο μάλιστα, ν πρόσεχαν ες τν αυτν τν, θ ερισκαν τι ατο περιπίπτουν ες μεγαλύτερα σφάλματα!
μανία τς κατακρίσεως προχωρε κα μέχρι το μοναχο! Λαϊκοί, ο ποοι ζον σωτα διαπράττουν μυρίας ρπαγας κα πλεονεξίας καθ' κάστην, κακολογον τν μοναχόν, ποος χει κάποια βιωτικ μέσα κα νδύεται μ κάποιαν επρέπειαν. Κα σκανδαλίζονται ο σεμνότατοι νθρωποι, ἐὰν νας καλόγηρος θελεν ξέλθει νίοτε π τν πολ αστηρν δίαιταν, ν τν καταγγέλλουν ς πικούρειον, ν ο διοι γαστριμαργον κα πίνουν κα μεθύουν κα κραιπαλον συχνά! Δν λαμβάνουν π' ψιν τν τι, τοιουτοτρόπως, πιβαρύνουν τρομερ τ μαρτήματα τν κα στερον τν αυτν τν π κάθε πολογίαν!
στερον π τν τοιαύτην διαγωγήν σου, πς θ ζήτησης π τν Θεν ν μ σ κρίνη αστηρά; Ἐὰν θέλης πιεικ κρίσιν δι τν αυτόν σου, διατί, τότε, σ κρίνεις τόσον πικρ τν πλησίον σου κα εσαι τόσο νηλες δι τν ερέα κα δν ννοες ν παράβλεψης οδ τ λάχιστα σφάλματά του; Θ κριθς, λοιπόν, μ τ δια σου μέτρα κα δν θ δύνασαι ν παραπονεθς τι σου ζητονται βαρεαι εθύναι! Χριστός σου τ φωνάζει. Διατ δν τν κούεις; μέτρω μετρετε, ντιμετρηθήσεται μν (Μάτθ. Ζ' 1).

 Υποκριτής καταλαλν. Τ δικν το δοκάρι.
κουσε κα τ λλο τοτο: ποκριτ (Μάτθ. Ζ' 5). Διατ κραυγ ατ το ησο ναντίον το καταλάλου; Διατ χαρακτηρισμός του ς ποκριτο; Διότι, σον κα ν προσπαθομεν ν παραστήσωμεν τι κρίνομεν κα κατακρίνομεν π νδιαφέρον μας πρς τν πταίστην π νδιαφέρον μας πρς τν κοινωνίαν, λήθεια εναι διαφορετική. π τ προσχήματα, τ ποα προβάλλομεν, κρύπτομεν χυδαα πάθη. Κα δι τοτο τος καταλάλους ποκριτς τος νόμασεν Χριστός.
Κα λεγχός του ξακολουθε. κβαλε πρτον τν δοκν κ το φθαλμο σου. Πολ σωστά. φο δν νέχεσαι ες τος λλους οδ τ μικρ σφάλματα, λλ τος κρίνεις, πολλς φορές, κα δι τιποτένια πράγματα, διατ πιτρέπεις ες τν αυτόν σου τ πολ μεγαλύτερα κα βαρύτερα; φο νδιαφέρεσαι δι τος λλους κα δι ατ τος κρίνεις, ς βεβαιώνεις, διατ δν κατακρίνεις πρωτίστως τν αυτόν σου; φο καταγίνεσαι μ τ ξένα μαρτήματα, τ ποα δν δύνασαι ν γνωρίζης πακριβς, διατ παρατρέχεις τ δικά σου, τ ποία μπορες ν γνωρίζης καλύτερα; Θέλεις ν παλλαγ δελφός σου π τ μικροσκοπικ ξυλαράκι, τ ποον χει ες τν φθαλμόν του; Διατ δν λευθερώνεις τν δικόν σου φθαλμν π τ ντός του δοκάρι; φ σον δν κάμνεις κατ' ατν τν τρόπον, ατοκαταγγέλλεσαι τι κρίνεις τν δελφόν σου χι π νδιαφέρον, λλ διότι τν χθρεύεσαι διότι ασθάνεσαι δονν ες τ ν κακολογς κα ν ξευτελίζης τν πλησίον σου.

Μ τί μοιάζει ποος καταλαλε.
νόησε τό, λοιπόν, καλά. Ἐὰν θ πρεπε ν κριθ ποιος μαρτάνει, ρμόδιος ν τν κρίνη δν εσαι σύ. λλ' Χριστς κρινε. Ναί, κενος μως το ναμάρτητος κα εχε τ ξίωμα το Κριτο. κτς τούτου, Χριστς δν καμνε σπερμολογίας κα καταλαλις κα δν νησχολετο μ τς πολήψεις τν τόμων κα διωτν, λλ' καμνε γενικος λέγχους πρς κοινν διδασκαλίαν κα διόρθωσιν. Σ δ θέλεις ν μάθης μ ποον μοιάζεις;
μοιος εσαι μ ρρωστον, ποος, ν κατέχεται διος π βαρε ν δρωπικίαν, διαφορε δ' ατν κα χει ν κάμη μ τ μικρ κρυολογήματα τν λλων. Καί, κατ τν παρομοίωσιν ατο του ησο, νθυμίζεις κενον, ποος βλέπει τ λεπτότατον ξυλαράκι ες τν φθαλμν το λλου κα ναισθητε πρς τ μεγάλο ξύλο, πο τυφλώνει τν δικν το φθαλμόν.
δη εναι κακν τ ν μ βλέπη τς τ δικ το μαρτήματα. λλ' εναι τρισχειρότερον, ταν κα κρίνωμεν κα κατακρίνωμεν τος λλους, ν μες φέρομεν πάνω μας κα περισσότερα κα βαρύτερα παραπτώματα.
   
Περ τιμς κα πειθαρχίας πρς τν κλρον κα πρς τος κρίνοντας πισκόπους κα ερες.
(κ τς Β' μιλίας το ες τν Β' πρς Τιμόθεον)
Τ τέκνα φείλουν ν εναι φιλόστοργα πρς τν πατέρα. Τοιουτοτρόπως φείλουν κα ο πιστο ν εναι φιλόστοργοι πρς τος ερες. χι δ μόνον φιλόστοργοι, λλ ποτασσόμενοι. Πείθεσθε, λέγει Παλος, τος γουμένοις μν κα πείκετε, εδότες τι ατο γρυπνούσιν πρ τν ψυχν μν, ς λόγον ποδώσοντες (βρ. ΙΓ' 17).
Επ μοί, λοιπν ατς μν - ερες - εναι πεύθυνος δι σ ες τόσον κίνδυνον. Διότι, κα ν δν τν βαρύνουν ατν τν διον μέσως προσωπικ το μαρτήματα, εθύνη το εναι τρομερά, ἐὰν δν θελε φροντίσει ν θέση κα σ ν τάξει πέναντί του Θεο. Κα σκέψου πόσον βαρ εναι ν χη κανες εθύνας δι τόσας ψυχς. Σ δ τί καλεσαι ν δώσης πρς τν ερέα; Τιμήν, πειθαρχίαν κκλησιαστικ ν κα κάποιαν ποστήριξιν δι τν συντήρησίν του, φο σ μν κα μπορος δύνασαι ν εσαι κα λλας ργασίας κα πιχειρήσεις ν ναλαμβάνης, κενος δ φείλει ν δουλεύη μόνον ες τν ναν κα ες τς θρησκευτικς πηρεσίας. δωκες τν τιμν ταύτην, τν πακοήν, τν ποστήριξιν; Κα πάλιν μένεις ποχρεωμένος πρς τν ερέα. Διότι , τί το προσφέρεις, εναι κατώτερον π , τί κενος σου δωκε, κα π τος κινδύνους, ες τος ποίους εναι κτεθειμένος δι σέ. λλ δν δείχνει σην πρεπε προθυμίαν κα δν καταβάλλει λον τν παιτούμενον κόπον; Τότε μάλιστα ν τν συμπαθήσης περισσότερον, διότι, ξ δικής σου φορμς, κινδυνεύει ν στερηθ τν σωτηρίαν τς ψυχς του.

Τ μεγαλύτερον κακόν της κκλησίας.
Δυστυχς, πολλο γαπον ν φιλονεικον κα ν παρακούουν ες τος ερες. Φυγαδεύεται τοιουτοτρόπως αδς κα σεβασμς το λαο πρς τος ρχοντας τς κκλησίας, δι ν εσέλθη ες ατν νυποταξία κα ναρχία. Κα τοτο εναι τ κύριον ατιον λων τν κκλησιαστικν κακν.  Ατ θ σς παναλάβω κα πάλιν πείθεσθε τος γουμένοις μν κα πείκετε. Δν τ κάμνω δ χάριν τν ερέων, λλ πρς χάριν δικήν σας. ποιος τιμ τν ερέα, θ τιμήση κα τν Θεόν. ποιος συνήθισε ν καταφρον τος ερες, θ φθάση κα ες τν καταφρόνησιν το Θεο. Δ' ατ επεν Χριστός, δεχόμενος μς μ δέχεται. Δία τοτο Σοφία Σειρχ παραγγέλει: τος ερες ντίμως χε. ταν ο ουδαοι κατεφρόνησαν τν Μωυσην, δν δυσκολεύθησαν ν καταφρονήσουν κα τν Θεόν.

Διατ δν δικαιοσαι ν κρίνεις τν ερέα.
λλ λέγεις: Δν χω, λοιπόν, γ τ δικαίωμα ν κρίνω τν ερέα; χι, δν δικαιοσαι,.Ἐὰν ο λαϊκο εχον τ δικαίωμα ν ρευνον τν βίον κα τν πολιτείαν τν πνευματικν τν ποιμένων, δι ν ποφασίζουν ν πρέπη ν πειθαρχον ες ατος ν νταρτεύουν, τότε, ο ρχόμενοι θ θεταν τν αυτν τν πάνω π τος ρχοντας κα τ πν θ γίνετο νω κάτω, θ σαν νω τ πόδια κα κάτω κεφαλή. δν κούεις τν Χριστόν, ποος λέγει: μ κρίνετε, να μ κριθτε; (Μάτθ. Ζ' 1), κα τν Παλον, ποος μς φωνάζει, Σ τί κρίνεις τν δελφόν σου; (Ρώμ. ΙΔ'  10). Ἐὰν τν δελφόν σου χεις καθκον ν μ κρίνης, πολ περισσότερον φείλης ν' πέχης π το ν κρίνης τν ερέα. Θεός σου τ παγορεύει. Πς τ τολμς σύ;
στερον π τν μοσχοποιΐαν ες τν ρημον ο περ τν Κορ κα τν Δαθν κα τν βειρν πανεστάτησαν κατ το ρχιερέως αρν. Τί γινε τότε; Θες τος κατέστρεψε. καθείς, λοιπόν, ς κοιτάζη τ δικά του.

Δία τς διαφόρους ατιάσεις κατ το πισκόπου κα το ερέως.
λλ δν δίδει πίσκοπος, δν δίδει ερες πρς τος πτωχος κα φρονες, ς λέγεις, τι δν διοικον καλά. Σ' ρωτ κα γώ: Εσαι πολύτως βέβαιος περ τούτου; χεις ξακριβώσει τ πράγματα, στε ν μ σο μένη καμμι μφιβολία; Διατί, λοιπόν, μέμφεσαι; Φοβήσου τς εθύνας. Κα φείλεις ν μ λησμονς τι πολλ ο νθρωποι τ κρίνουν μ τς ποψίας τν παρασυρόμενοι εκολόπιστα π τς ποψίας κα τς σπερμολογίας τν λλων. Σύ, λοιπόν, μιμήσου τν Θεόν. κουε τν, που λέγει: Καταβς δέομαι, ε κατ τν κραυγν ατν συντελονται (Γέν. ΙΗ' 21). θέλησε ν μς διδάξη δι τούτου τι κόμη κα φων λοκλήρου λαο μπορε ν εναι πεπλανημένη κα δικος.

π τέλους περίμενε τν Κριτήν.     
ξήτασες μως πιμελέστατα κα πληροφορήθης κριβέστατα κα χεις πεισθ πλέον τελείως; Καί, ν τυχν τοιουτοτρόπως εναι τ πράγμα, τ καθκον σου κα πάλιν εναι ν περιμένης τν Κριτν κα ν μ σπεύδης κα ρπάζης τν θέσιν το Χριστο. Ες κενον νήκει κρίσις, χι ες σέ. Σ εσαι πήκοος, χι Κύριος. Κα δν σο ρμόζει ν σφετερίζεσαι δικαιώματα, τ ποα νήκουν ες τν νωτέραν διοίκησιν τς κκλησίας κα ες τν Θεόν.

Δία τος φρονοντας τι ατο εναι καλύτεροι π τν ερέα.     
λλ' ερεύς, λέγει, φείλει ν εναι καλύτερός μου. στε εσαι πεπεισμένος τι σ εσαι καλύτερος π τν ερέα! ς ποθέσωμεν τι εσαι πράγματι. Λησμονες μως τι, ποιος καυχται δι τν ρετήν του, χασε κάθε ξιομισθίαν! Νομίζεις τι εσαι καλύτερος! Κα δν στενάζεις, λοιπόν, κα δν κτυπς τ στθος σου κα δν κύπτεις κάτω κα δν μιμεσαι τν τελώνην; Τότε, ταλαίπωρε, κατέστρεψες τν αυτόν σου, στω κα ν σουν ληθιν καλύτερος!
Εσαι καλύτερος; Σιώπα, δι ν μείνης τοιοτος. Ἐὰν τ επης, χασες τ πν! Κα δν ρκε μόνον ν μ τ επης, Δν πρέπει οτε δέα ν σο πέραση τι εσαι καλύτερος. νώπιόν του θεο κερδίζει ποιος φρονε τι εναι δυνατν λοι ο λλοι ν εναι καλύτεροί του.  Τί το χειρότερον π τν τελώνην; Κα μως, μόνον μ τ ν επη φαρισαος τι οκ εμ σπερ οτος τελώνης, τ χασε λα! Σ λέγεις περ το αυτο σου τι δν εσαι ς οτος ερεύς! Δυστυχ! χασες κάθε ρετήν σου, μ τν καύχησιν φ' νός, μ τν κατάκρισιν ξ λλου.

πρ το μ καταλαλεν τν ερέα.     
ς μ καταλαλμεν, λοιπόν, παρακαλ, τος ερες, κα ς μ γινώμεθα αστηρο ξεταστα τν δι ν μ ζημιώνωμεν τος αυτούς μας. Μ λησμονς τι ερες σ βάπτισε κα σ' καμε χριστιανν κα τι πρς τος ερες - τος πνευματικούς μας πατέρας - φείλομεν χι λιγώτερον σεβασμν π κενον, τν ποον χρεωστομεν πρς τος σωματικος γονες μας.
Σεβάσου, λοιπόν, τν ερέα, διότι ατς κάθε μέραν διακονε κα δ' σέ. Δ' σ μεταβαίνει ες τν ναν το Θεο κα ναγινώσκει τς Γραφς. Δ' σ εχεται κα παρακαλε τν Θεν κα τν καθικετεύει.
Δία σέ, πως κα δι τν λοιπν λαόν, εναι λη ερατική του διακονία. Σεβάσου, λοιπόν, λα ατά, τήρει τ πάντοτε ες τν νον σου κα χε τν φρόνησιν κα τν εγένειαν ν φέρεσαι πρς τν ερέα μ ελάβειαν βαθυτάτην!

κδόσεις ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΥΨΕΛΗ
Θεσσαλονίκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.