22 Σεπ 2010

Γέρων Ἰωσὴφ Βατοπαιδινὸς (Ὁ ὁμολογιακὸς χαρακτήρας Τοῦ Χριστιανισμοῦ)

 Μνήμη τς γίας Μεγαλομάρτυρος κα Πανευφήμου Εφημίας
πανσωστικ πρόνοια το Κυρίου μς οκονόμησε, πλησίον της ορτς τς ψώσεως το Τιμίου Σταύρου, ν ορταζωμε τν μνήμη τς γίας Μεγαλομάρτυρος κα Πανευφήμου Εφημίας, ποία μς μεταφέρει σ μία συνέχεια το νοήματος το Σταύρου.
Ατ Μάρτυς, παρθένος κόρη π ψηλοτάτη οκογένειαν, τελείωσε τ μαρτύριο τς κάπου μέσα στν περίοδο τν τριν πρώτων αώνων πο ο χριστιανο σαν κτος νόμου. Τ λείψανο τς ερίσκεται στ Βυζάντιο. Τς πένειμαν μεγάλες τιμές, διότι πραγματικά, ς Μεγαλομάρτυς, εναι δόξα κα στέφανος τς κκλησίας μας.
Κατ τ 451 συνλθε στ Χαλκηδόνα Δ’ Οκουμενικ Σύνοδος, ποία κατεδίκασε τν αρεση το μονοφυσιτισμο, πο πέδιδε στν Κύριό μας μία φύση. μως τν μία φύση εχε πρ τς σαρκώσεώς Του, ντας Θες Λόγος, καί, καθαυτό, μοούσιος πρς τν Πατέρα. ταν μως «λθε τ πλήρωμα το χρόνου» κα πεδήμησε στν κόσμο, φόρεσε κα τν δική μας φύση. ντας λοιπν τέλειος Θεός, γινε κα τέλειος νθρωπος. πέκτησε πλέον δύο φύσεις συγ-χυτς κα νωμένες. Ατ κριβς δογματισε κα ρθόδοξος κκλησία μας.
Δυστυχς μως πρξαν νθρωποι ο ποιοι δν θελαν ν καταλάβουν, ετε λόγω τς πτώχειας τν γνώσεών τους, ετε θελοκακως κα προκάλεσαν σύγχυση στν κκλησία μας, προβάλλοντες τι Χριστς χει μόνο μία φύση. Κα...
να μν Δ’ Οκουμενικ Σύνοδος τος κατεδίκασε, λλ σάλος δν σταμάτησε, διότι ο αρετικο εχαν σχυρ οκονομικ μέσα κα πολιτικ δύναμη, μ τ ποία σειαν κα συνεκλόνιζαν τν κκλησία. Τότε, γι ν δοθ να τέλος στ λο πρόβλημα κα ν πεισθ λας ν ερήνευση, πραν ο Πατέρες τος δύο τόμους πο σαν γραμμένες κα τν δύο ο πόψεις. μν νας της κλησίας μας, μ τ ρθόδοξα δόγματα, κα λλος μ τς αρετικς φλυαρίες. πεφάσισαν ν τος θέσουν στ λάρνακα που ερισκετο τ λείψανο τς Μάρτυρος κα μετ ν πακολούθηση προσευχή, στε ν ποδείξη μάρτυς δι τς θαυματουργικς της Χάριτος ποος κ τν δύο κατέχει τν λήθεια κα εναι θεόπνευστος.
Πράγματι, κλειδωσάν τους δύο τόμους μέσα στ θήκη το ερο λειψάνου τς γιας. Τν πομένη νοιξαν τν λάρνακα ν δον ποιν π τος δύο τόμους προτίμησε γία καί, πραγματικά, χάρις τς Μεγαλομάρτυρος πέδειξε τν μολογιακόν της ζλο κα μετ τν θάνατό της. Τν μν τόμο τν Πατέρων, ατν δηλαδ τς ρθοδοξίας, τν πρε στν γκαλιά της κα τν κρατοσε μ τ δύο της χέρια, τν δ λλον, τν αρετικν, ριξε κάτω π τ πόδια της κα πέδειξε τσι τν κρίβεια τς μολογίας.
Μ φορμ τν φήγηση το βίου της, μεταφερ-μέθα σήμερα στν μολογιακ χαρακτήρα τς χριστιανικς μας διότητος κα διαπιστώνομε π τν παράδοση τς κκλησίας μας, π τ βιώματα τν Πατέρων μας κα τς μολογίες τν Μαρτύρων μας τι, γενικά, τ θέμα λόκληρής της χριστιανικς μας διότητος, λλ καί, εδικότερα, τ θέμα τς πίστεως μς εναι καθαρ μολογιακό.
Κύριός μας -πως κα λλοτε ναλύσαμε κτενέστερα- διάκειται πρς μς ς πόλυτος πατρικ παναγάπη, ποία πράγματι γκαλίασε τ σύμπαν κα εδικ τν νθρωπο τν τραυματισμένο. λόκληρος κύκλος τς παρουσίας το μαζί μας, το μία πόλυτος γάπη κα τίποτε περισσότερο.
Κύριος πλησίασε τν πανανθρώπινη δυστυχία σ λες της τς φάσεις, «κηρύττων, διδάσκων κα ωμενός» τους τραυματισμένους. πεδέχετο τος πάντας σ τέτοιο σημεο, στε ν παρεξηγεται π τος Φαρ-σαίους στ πς νέχεται ν συναναστρέφεται μ πραγματικ σεσημασμένους μαρτωλούς. Κα πάνω στν Σταυρό, μ να «μνήσθητι», δέχεται ναν ληστ νθρωπο, ποιος μέχρι τν στιγμ τς κτελέσεως το το φονες κα κακοποιός. Κα χι μόνο τν συγχωρε, λλ μεθ’ ρκου το λέγει: μν λέγω σοί, σήμερον μετ’ μου ση ν τ παραδείσω». τσι παναμαρτωλς νθρωπος δικαιωθη δι το αματος το Κυρίου μας, ποιος δν παίτησε κάτι, λλ μς ξίωσε κα το «πρ κ περισσο». Μς δωσε ν κληρονομήσωμεν ατ στ ποια «πιθυμούσιν γγελοι παρακύψαι».
Κα μως, βλέπομε τι Κύριος φαίνεται παράδοξα αστηρός, σκληρς κα τεγκτος, ταν προβάλλεται τ θέμα τς μολογίας τς πίστεώς μας. Κα μς ρμηνεύει τι ατς πο θ μ μολογήση, θ τν μολογήσω μπροσθέν του Πατρς κα ποιος μ ρνηθη, θ τν ρνηθ. Σκληρς λόγος, πραγματικά, πέναντι στν παναγάπη το Κυρίου μας κα νθρωπίνως φαίνεται σν κάτι τ δύσκολο.
Στν ρχή της δημιουργίας τς κκλησίας μας, π 300 περίπου χρόνια, ο χριστιανο σαν κτος νόμου, δν εχαν δικαίωμα ζως. Κάθε μέρα ποταμο αμάτων χυνοντο κα πάνω σ’ ατ στηριχθη κκλησία μας κα δν πρξε κανένας δρς οκονομίας. σαν ποχρεωμένοι ο πάντες ν μολογήσουν κα μολο-γοντες θυσιαζαν ατν τν ζωή τους γι ν κρατήσουν τν μολογία κα δν πρχε ρος λιγμο.
Ἐὰν τώρα πάρουν να νεαρ παιδί, μία κορασίδα κα τν στήσουν στ κρίωμα κα τς πον. υτην τν ρα ρνησαι τν Χριστ θ σ ψήσωμε ζωνταν στ κάρβουνα», νθρωπίνως, δν εναι τραγικό; Πς θ πομένη ατ κορασίδα, ποία τυχε κα τόσο καλς νατροφς, ν ψηθ ζωνταν κα ν μν δικαιοται ν κάνη ναν λιγμό; Δηλαδ ν π, στω μ τ χείλη της: «Ναί, ρνομαι», λλ μ τν καρδιά της ν μν ρνηθη. Μήπως Θες δν θ βλεπε τν καρδιά της, φο Ατς «τάζει καρδίας κα νεφρούς», κα μετά, πο θ φευγε π κε, ν μενε πάλι πιστή; Ερίσκομε μως τι Κύριος δν νέχεται κανέναν ρο οκονομίας κα ατ ποδεικνύεται π τ βιώματα τν Πατέρων, χι μόνο στ θέμα τς πίστεως, στ δογματικ ννοια, λλ κόμα κα σ’ ατ τν πλ παράδοση.
Ο Μακκαβαοι γιατί μαρτύρησαν; παγορευόταν π τν Μωσαϊκ νόμο ν κάνουν χρήση χοιρινο κρέατος. Δν ταν δόγμα ατό· πλς θικολογία. Ο πολλο ρμηνευται, καμμι φορ, ποδίδουν τι παγόρευση ατού του εδους τν φαγητν, δν εχε λλο νόημα, ε μ τι στ μέρη ατά, τ ξηρ κα ζεστά, ατς ο τροφς εναι βαρεες κα νθυγιεινές. ταν τύραννός του τόπου πέβαλε ν γευθον χοιριν κρέας κα ν λάβουν μεγάλα ξιώματα, χι μόνο δν δεχθησαν, λλ πλήρωσαν μ τν ζω τος τν μολογία τος ατή· κα «τι λαλεται», πως λέει Παλος, θρίαμβος το μαρτυρίου τν κα ποτελον στέφανον δόξης γι τν κκλησία μας.
Ατς τοτος, « μείζων πάντων τν γεννητν», Πρόδρομος, γιατί μαρτύρησε; Μήπως ρώδης τν νάγκασε ν ρνηθη τν Θε το σραλ κα ν προσκύνηση τν Βάαλ κάποια λλη θεότητα, τν ποίαν ατς προσκυνοσε; χι. πλούστατα. Σν δουμαος δπο το ρώδης καί, συνεπς, εδωλολάτρης, λαβε ς σύζυγο τν νύμφη του. Μ στν θρησκεία ατο του νθρώπου, πιτρέπετο κα τν μητέρα το κόμα ν παντρευτ. ς εδωλολάτρης πο το, δν παρέβη τν νόμο του. μως σν βασιλις το σραήλ, θεωρετο «χριστς Κυρίου» κα γι’ ατ τν λεγξε Πρόδρομος. Οκ ξεστι σοί», ντας «χριστς Κυρίου», ν λάβης ς γυναίκα τν νύμφη σου κα ν ποτελέσης κακ παράδειγμα μέσα στν λα το Κυρίου. Κα νεκεν ατς τς κριβείας μαρτύρησε « μείζων πάντων τν γεννητν».
Τ θέμα τς πίστεως μς εναι καθαρς μολογιακ κα δν χωρε καμμία οκονομία. Μήπως ραγε δν εναι πίκαιρο σήμερα, ταν βλέπωμε κάθε μέρα ζοφερ σύννεφα στν ρίζοντα; Συνεχς πιεζόμεθα πρς τ μέρος τοτο. Τ πάντα γίνονται χλιαρά, λες ο θικς ρχς παραμερίζονται κα ατ κόμα δια πίστη μας. Μήπως νομίζετε τι πέχουμε πολ π τν περίοδο πο θ κληθομε κα μες στ δώλιο ν μολογησωμεν τν πίστη κα τν παράδοσή μας; Μν θεωρηθ τι ατο ο σκοπο εναι μακρν π τν στόχο μας κα δν πρέπει ν εμεθα τοιμοι κα γι ατος κριβς τος λόγους.
πως σς τονισα κα προηγουμένως, για Εφημία πέδειξε, κα μετ τν θάνατόν της, τν κρίβεια τς μολογίας. Ατ πολύ μας νδιαφέρει. χι γιατί τ καμε για κα μς δημιούργησε μία καιν θεωρία, τν ποία γνοούσαμε, λλ κάναμε μία διαπίστωση π τς τόσες πολλς πο χομε, τι ντως χριστιανισμς εναι μολογιακς κα κανένας ρος συμβιβασμο κα οκονομίας δν χωρε.
Μπορε ν παρξη οκονομία στ ζήτημα τς διαβιώσεως κα τς διαίτης μας. Ἐὰν θέλωμε γινόμαστε αστηρότεροι κα γωνιστικοτεροι, γκρατέστεροι κα περισσότερο συμπαθες. Γενικά, στος διαφόρους τρόπους τν λευθέρων ρετν, χει τν δυνατότητα καθένας μς μέσα στν γωνιστικότητά του, ν προσθέση ν φαίρεση, ν κάνη οκονομία. Στ ζήτημα μως; τς πίστεως, δν χωρε συμβιβασμός. κε πο τ θεο θέλημα εναι χαραγμένο κα ποδεικνύεται τι κατ’ ατν τν τρόπο κφράζεται μέσω τς κκλησίας καί, γενικά, τς πατερικς μας παραδόσεως, δν χωρε οκονομία. Διότι κε πο βλέπετε συμβιβασμούς, πάντοτε ν φοβάσθε, μήπως, χωρς ν τ καταλάβωμε, ερεθωμεν ξω π τν Χάριν, χάσωμεν τ βάπτισμα, χάσωμε τν πίστη μας. κε που ψώνεται μαρτία, ετε στν θικό, ετε στν δογματικ τομέα, γι ν μς παρακίνηση ν κάνωμε κάτι διαφορετικ π ατ πο θέλει Κύριος, προβάλλομεν μέσως τν ρνηση, τν ντίσταση κα κε κριβς πιτελεται μολογία.
Ατ θελα ν σς πενθυμίσω. λοι μας μ προθυμία ν πικαλεσθομε τν συμπάθεια κα τν χάριν τς ορταζόμενης γιας Μεγαλομάρτυρος Εφημίας , στε ν πίδραση κα στν ψυχή μας τ πνεμα τς μολογίας τ ποιο πέδειξε τρυφερ ατ κόρη, πο δν πελογισε τίποτε, λλ προσέφερε τν ψυχ τς θυσία στν Χριστό, γι ν κράτηση τν μολογία της. Πίστευε τι, ἐὰν μολογήση, θ μολογηθ κα ατή, πως κα μολογηθ νώπιόν του ορανίου Πατρς κα τς χαρισθη δόξα τς υοθεσίας. Διότι, ν ρνετο, θ ξέπεφτε. Μ γένοιτο σ μς ν συμβ κάτι τέτοιο, λλ μ ζλο πραγματικ ν συνεχίσωμε τν πορεία μας, γι ν λάβωμε τν μοιβ π τν Κύριό μας, μ τς πρεσβεες τν γιών Του. μήν.
Πηγή: θωνικ Μηνύματα ( σέλ. 169)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.