26 Σεπ 2025

10 + 1 λόγοι γιὰ τοὺς ὁποίους λέμε ὄχι στὴν ὑποχρεωτικότητα τοῦ Προσωπικοῦ Ἀριθμοῦ (ΠΑ)

Ὁ Προσωπικὸς Ἀριθμὸς προβάλλεται ὡς ἐργαλεῖο «διευκόλυνσης» τῆς καθημερινότητας τοῦ πολίτη· ὡστόσο, πίσω ἀπὸ αὐτὸ τὸ ἐγχείρημα κρύβονται σοβαρὰ ζητήματα ποὺ ἅπτονται τῆς ἐλευθερίας, τῆς ἰδιωτικότητας καὶ τῶν συνταγματικῶν μας δικαιωμάτων. Ἡ ὑποχρεωτικὴ ἐπιβολή του δὲν εἶναι μιὰ ἁπλῆ διοικητικὴ πράξη, ἀλλὰ μιὰ ἐπιλογὴ μὲ μακροπρόθεσμες κοινωνικὲς καὶ πολιτικὲς συνέπειες. Στὸ κείμενο ποὺ ἀκολουθεῖ παρουσιάζονται δέκα βασικοὶ λόγοι γιὰ τοὺς ὁποίους λέμε «ὄχι» στὴν ὑποχρεωτικότητα τοῦ Προσωπικοῦ Ἀριθμοῦ. 
Διαβάστε... 
  • Περιορισμὸς ἐλεύθερης ἐπιλογῆς – Ὁ πολίτης δὲν ἔχει τὴ δυνατότητα νὰ ἐπιλέξει ἂν θέλει νὰ χρησιμοποιεῖ τὸν ΠΑ ἢ ἄλλο ἔγγραφο ταυτοποίησης.
  • Κίνδυνος συγκέντρωσης ὑπερβολικῶν δεδομένων – Ὁ ΠΑ συνδέει σὲ μία βάση ὅλα τὰ προσωπικὰ δεδομένα (φορολογικά, ὑγείας, κοινωνικά, αὔριο μεθαύριο τραπεζικά), δημιουργῶντας κεντρικὸ σημεῖο εὐπάθειας.
  • Ἀπειλὴ ἰδιωτικότητας – Ἐφόσον ὁ ΠΑ εἶναι μοναδικὸς καὶ μόνιμος, κάθε δραστηριότητα τοῦ πολίτη μπορεῖ νὰ ἰχνηλατηθεῖ καὶ νὰ συνδεθεῖ μὲ τὸ πρόσωπό του.
  • Κίνδυνος κατάχρησης – Ἡ πολιτεία ἢ τρίτοι (π.χ. ἑταιρεῖες, χάκερς) μπορεῖ νὰ ἀξιοποιήσουν τὸν ΠΑ γιὰ ἐμπορικοὺς ἢ κατασταλτικοὺς σκοπούς.
  • Ἔλλειψη ἐναλλακτικῆς – Ἂν ὁ ΠΑ καταστεῖ ὁ μόνος τρόπος πρόσβασης σὲ ὑπηρεσίες, ἀποκλείονται ὅσοι δὲν τὸν ἀποδέχονται γιὰ λόγους θρησκευτικοὺς ἢ συνείδησης.
  • Συγκέντρωση ἐξουσίας στὸ κράτος – Τὸ κράτος ἀποκτᾶ ὑπερβολικὸ ἔλεγχο πάνω σὲ ὅλες τὶς ἐκφάνσεις- ἐνέργειες τῆς ζωῆς τοῦ πολίτη.
  • Κίνδυνος παραβίασης δικαιωμάτων – Ἡ ὑποχρεωτικότητα μπορεῖ νὰ ἔρχεται σὲ σύγκρουση μὲ συνταγματικὰ δικαιώματα, ὅπως τῆς προσωπικῆς ἐλευθερίας καὶ τῆς ἐλεύθερης ἀνάπτυξης προσωπικότητας.
  • Ἐλλιπὴς διαβούλευση – Συχνὰ τέτοιες ἀποφάσεις προχωροῦν χωρὶς ἐπαρκῆ ἐνημέρωση ἢ συναίνεση τῆς κοινωνίας.
  • Ἀσφάλεια δεδομένων – Ὅσο πιὸ συγκεντρωμένο εἶναι ἕνα σύστημα, τόσο πιὸ ἑλκυστικὸς στόχος γίνεται γιὰ κυβερνο-ἐπιθέσεις.
  • Κοινωνικὴ καχυποψία – Ἡ ὑποχρεωτικότητα τρέφει τὸ αἴσθημα δυσπιστίας ἀπέναντι στὸ κράτος καὶ μπορεῖ νὰ προκαλέσει κοινωνικὴ πόλωση.

+1. Πνευματικὸς λόγος – Ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶναι ἁπλῶς ἀριθμὸς· ἡ ἀπόλυτη ἀριθμοποίηση τῆς ταυτότητάς του θίγει τὴν ἀξία τοῦ προσώπου καὶ τὴν θεόσδοτη ἐλευθερία του νὰ ἀποφασίζει καὶ νὰ πράττει ὁ ἴδιος πέρα ἀπὸ κρατικοὺς μηχανισμούς.

Εἶναι τυχαῖο τὸ γεγονὸς πὼς χῶρες ὅπως τὸ Ἡνωμένο Βασίλειο, ἡ Αὐστραλία, ἡ Νέα Ζηλανδία, ὁ Καναδᾶς, οἱ ΗΠΑ κ.α., χῶρες μὲ ἰσχυρὴ παράδοση ἀτομικῶν δικαιωμάτων καὶ ἐπαρκῆ θεσμικὴ προστασία τῶν προσωπικῶν δεδομένων τῶν πολιτῶν τους ἀπέρριψαν νομικὰ λόγῳ ἀντισυνταγματικότητος ἢ δὲν ἐφάρμοσαν τελικὰ τὸν ΠΑ;;


π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος
Ἀγαπητοί μου, ὁ λαὸς φταίει ὅταν ἀποδέχεται ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα τοῦ λέγουν οἱ ἄρχοντές του. Τί νὰ κάνει, ἐπανάσταση, ὄχι, πρὸς Θεοῦ. Ἀλλὰ θὰ φωνάξει καὶ θὰ πεῖ δὲν δέχομαι αὐτὴ τὴ λύση, νὰ πάρω ἕνα δικό μας παράδειγμα. Θέλουν ἐπὶ παραδείγματι νὰ καθιερώσουν τὶς ταυτότητες. Καὶ βέβαια θὰ ἐργαστοῦν στὸ θέμα τῆς καθιερώσεως οἱ ἁρμόδιοι οἱ κυβερνητικοὶ παράγοντες. Ὅμως ὅταν ὁ λαὸς δὲν ἀντιδράσει τότε θὰ τιμωρηθεῖ, θὰ τιμωρηθοῦν καὶ οἱ ἄρχοντες καὶ ὁ λαός. Γιατί τιμωρεῖται ὁ λαός; Διότι ἀπεδέχθει μιὰ ἁμαρτία ποὺ ἐργάζονται οἱ ἄρχοντες. Ὅπως καὶ ἂν ἔχει τὸ πρᾶγμα μόνον ὅταν ὁ λαὸς ἀντιδράσει, τότε δὲν θὰ τιμωρήσει ὁ Θεὸς τὸν λαό. Αὐτὸ νὰ τὸ ξέρουμε πολὺ καλά. Γι’ αὐτὸ ὁ λαὸς πρέπει ὅταν βλέπει κάτι κακὸ νὰ ἀντιδράσει. Τὸ ἴδιο πρᾶγμα ἰσχύει καὶ στὴν Ἐκκλησία. Ὅταν ἄρχοντες κακοὶ ἐπιβάλλουν αἱρετικὲς θέσεις ἢ ὅτι ἄλλο, ὁ λαὸς θὰ φωνάξει, θὰ διαμαρτυρηθεῖ. Θὰ ἐπαναλάβω, δὲν θὰ κάνει ἐπανάσταση, ἀλλὰ θὰ διαμαρτυρηθεῖ. Καὶ αὐτὸ σημαίνει ὑγεία καὶ συνεπῶς δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ τιμωρηθεῖ ὁ λαός. Ὅταν ὅμως ὁ λαὸς δὲν ἀντιδράσει, τότε θὰ τιμωρήσει ὁ Θεὸς καὶ τοὺς ἄρχοντες καὶ τὸν λαό.

Συνοψίζοντας,η ἐναντίωση στὴν καθιέρωση τοῦ Προσωπικοῦ Ἀριθμοῦ ὡς ὑποχρεωτικοῦ δὲν εἶναι μιὰ πράξη ἄρνησης στὴν πρόοδο, ἀλλὰ μιὰ στάση ὑπὲρ τῆς ἐλευθερίας, τῆς δημοκρατίας καὶ τῆς προστασίας τῆς ἀνθρώπινης ἀξιοπρέπειας, τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι εὐθύνη ὅλων μας νὰ διαφυλάξουμε τὰ δικαιώματά μας καὶ νὰ ἀντισταθοῦμε σὲ κάθε μορφὴ ἐπιβολῆς ποὺ περιορίζει τὴν αὐτονομία μας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.