Ἡ στάσις τὴν ὁποία ἐτήρησαν οἱ ἡγούμενοι τῶνΜονῶν τοῦ Ἁγίου Ὄρους, κατὰ τὴν ἐπίσκεψι τοῦ Πρωθυπουργοῦ σὲ αὐτό, ἐπιβεβαιώνει ὅτι ἡ μεγάλη στροφὴ, ποὺ χρόνια τώρα ἐπιχειρεῖται, στὸν ἐκκλησιαστικό χῶρο, ἔχει ἤδη ὁλοκληρωθῇ.
Ὁ δρόμος, ἔτσι λεγόταν τὰ πρῶτα ἀποστολικὰ χρόνια ἡ πίστις στὸν Χριστό, ἔκανε τοὺς ἀνθρώπουςνὰ ἀφήνουν τὰ πάντα καὶ νὰ ἀναζητοῦν μόνο τὸν Χριστὸ μὲ ὁποιοδήποτε τίμημα. Ἔτσι ἔχουμε τὶς χιλιάδες μαρτύρων, ποὺ δὲν λογάριαζαν οὔτε τὴνστέρησι τῆς περιουσίας, οὔτε τὴν κακοπάθεια καὶ τὰ βασανιστήρια, οὔτε τὴν πρόσκαιρη ζωὴ, προκειμένου νὰ πλησιάσουν τὸν ποθούμενο…
Κύριο. Τὸ ἴδιο συνεχίστηκε, μέχρι σήμερα, μὲ τοὺς ἁγίους, τοὺς μάρτυρες, τοὺς ὁμολογητὲς καὶ τὸν ἀπλό, πιστὸ λαό, ἀλλὰ ταυτόχρονα καὶ παράλληλα φτιαχνόταν καὶ ἕνας ἄλλος δρόμος, ποὺ λοξοδρομοῦσε, ποὺ ἄλλαζε πορεία, ποὺ ἔστριβε. Ὁ πρῶτος δρόμος ἦταν μὲ τὸν Χριστὸ καὶ τὴν ἀλήθεια (μὲ καθαρὴ τὴνσυνείδησι καὶ τὴν χριστιανικὴ ἀξιοπρέπεια) , ἀλλὰ,ἐνίοτε, ὡς κατάληξι, τὸ κοινωνικὸ περιθώριο ἤ καὶ τὸμαρτύριο, τῆς συνειδήσεως ἤ τοῦ αἴματος (γιὰ τοὺς μεθυσμένους ἀπὸ τὸν οἶνο τὸν ἄκρατο τῆς πίστεως). Ὁ ἄλλος, ἡ στροφή, ἦταν ὁ συμβιβασμὸς, τὸ βόλεμα, ἡ «καλοπέρασι» μὲ τὸ νοθευμένο κρασί μιᾶςπροσαρμοσμένης πίστεως καὶ μιᾶς νερόβραστης ζωῆς (σὰν τὴ δική μας).Οἱ ἡγούμενοι τοῦ Ἁγίου Ὄρους ποιό δρόμο κράτησαν;
Δέχτηκαν, καλοδέχτηκαν καὶ προσφώνησαν ὡς«εὐλαβέστατο» ἕναν ἀφορισμένο, ἕνα νομοθέτη τῆς αἰσχύνης, ἕναν δυνάστη τοῦ λαοῦ, ἕναν ὕποπτο καὶ κατηγορούμενο, ἀπὸ τοὺς πλείστους, γιὰ ἐγκλήματα καὶ ἀπάτες· μιὰ μαριονέτα τῶν ἐχθρῶντῆς πίστεως καὶ τῆς πατρῖδος.
Ὑπάρχει «εὐλαβέστατος» ἀφορισμένος; Ἀφορισμένος λόγῳ πραγματικῶν αἰτιῶν, ὅπως ὁ συγκεκριμένος, ἀπὸ εὐλαβέστατο ἐπίσκοπο, τὸνἈμβρόσιο. Διότι καὶ τὸν μακαριστὸ Σωτηρόπουλο ἀφόρισε ὁ Κωνσταντινουπόλεως. Ἀλλὰ τί ἀφορισμὸςἦταν αὐτός; Ὁ ἀσεβής, ὡς θεωρῶν τοὺςἐκκλησιαστικοὺς κανόνες τείχη τοῦ αἴσχους, ὁ συλλειτουργῶν μὲ αἱρετικοὺς παπιστὲς καὶπροτεστάντες καὶ συναγελαζόμενος μὲ κάθε νεοεποχίτη ἐξουσιαστή καὶ ὑπάκουος ὑπηρέτης τῶνἐντολῶν τους· αὐτὸς ἀφόρισε τὸν εὐσεβὴ ἄνθρωποκαὶ, μὲ τὸν τρόπο του, βέβαια, ἀγωνιστὴ τῆς πίστεως. Ἰσχύουν τέτοιοι ἀφορισμοί, ποὺ στηρίζονται στὴνἐμπάθεια καὶ στὸ μῖσος γιὰ τὴν ἀλήθεια καὶ τοὺςἐκφραστές της; Ἀφόρισε καὶ ὁ Γρηγόριος ὁ Ε΄ τοὺςἐπαναστάτες Ἕλληνες, ἀλλὰ κατόπιν πιέσεων καὶἐκβιασμῶν τῶν Τούρκων… Ἰσχύουν τέτοιοι ἀφορισμοὶ ποὺ δὲν καλύπτουν τὶς πνευματικὲςπροϋποθέσεις γιὰ τὶς ὁποῖες ὑπάρχουν οἱ ἀφορισμοὶκαὶ τὰ ἀναθέματα;
Ἀναθεματίζεις, ἀφορίζεις, δηλαδὴ βγάζεις ἐκτὸς τῆςἐκκλησίας, τοὺς ἐπικινδύνους ἀνθρώπους ποὺἀπειλοῦν μὲ τὴν παρουσία τους τὴν δογματικὴ καὶτὴν ἐν τῷ βίῳ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, ὅταν δὲν ἔχειςἄλλο ὅπλο γιὰ νὰ τὰ ὑπερασπιστῇς:
«Τὸ ἀνάθεμα , τοῦτ᾿ ἔστιν ὁ ἀπὸ τῶν πιστῶνχωρισμός, εἶναι τὸ μόνον ὅπλον, ὅ ἐπιτρέπειἑαυτῇ ἡ ἀρχαία ἀμιγὴς Ἐκκλησία, καὶ ἄν ἔλειπεκαὶ τὸ ἠθικὸν τοῦτο ὅπλον, οὐδεμιὰ δογματικὴἑνότης θὰ ὑπῆρχέ ποτε ἐν τῷ χριστιανισμῷ». ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ.ΑΠΑΝΤΑ. Ἐκδ. ΔΟΜΟΣ. Α΄ ἐκδ. Ἀθηνα 1988 τομ5. Σελ.127
Ἐξ ἄλλου μήπως αὐτὸ τὸ πρόσωπο, τὸ ὑποδυόμενοτὸν Πρωθυπουργό, χωρίς, ὅμως, νὰ ἐξυπηρετῇ τὰσυμφέροντα τοῦ λαοῦ καὶ τοῦ ἔθνους, καὶ μόνον ἀπὸτὸ μίσος του γιὰ τὸν Χριστὸ, δὲν ἔπρεπε νὰ ἔχῃἀφοριστῇ, ὄχι ἄπαξ, ἀλλὰ πολλάκις, μαζὶ μὲ πολλοὺςἄλλους ἄρχοντες; Ἐδῶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέει ξεκάθαρα «Εἴ τις οὐ φιλεῖ τὸν Κύριον ἡμῶν ἸησοῦνΧριστὸν, ἤτω ἀνάθεμα». Μόνον νὰ μὴν τὸν ἀγαπᾶ. Αὐτὸς ἐδῶ, ὁ «εὐλαβέστατος», κατὰ τοὺς ἁγιορεῖτες, ἐξευτελίζει τὸν Χριστὸ, τὴν Παναγία, τοὺς ἁγίους-μπᾶς καὶ δὲν ἔμαθαν τί ἔγινε καὶ γίνεται στὴνἘθνικὴ Πινακοθήκη, οἱ ἅγιοι ἁγιορεῖτες Πατέρες;…
Ὁπότε; Τί συμβαίνει; «Εὐλαβέστατος» καὶ μὲ«αὐτοκρατορικὴ» φήμη, ὁ ἐναγέστατος αὐτὸςτύραννος; Αὐτὰ ἔμαθες ἀπὸ τοὺς πνευματικούς σου πατέρες, ἡγούμενε τοῦ πεντάστερου Βατοπεδίου; Ἀντώνη, ἐσὺ δὲν βλέπεις;
Σὲ λίγες μέρες θὰ ἑορτάσουν καὶ οἱ ἁγιορεῖτες τὴνμνήμη τοῦ Προφήτου Ἡλιοῦ. Τοῦ Προφήτη ποὺἤλεγξε τὸν Ἀχαάβ καὶ τοῦ εἶπε κατάμουτρα ὅτιδιαστρέφει τὸν λαὸ, αὐτὸς καὶ τὸ σόϊ του, καὶἄφησαν τὸν Θεὸ καὶ ἀκολουθοῦν τὸν Βάαλ:
«Ὡς εἶδεν Ἀχαὰβ τὸν Ἠλιού, καὶ εἶπε πρὸς· Σὺ εἶαὐτὸς ὁ διαστρέφων τὸν Ἰσραήλ; Καὶ εἶπενἨλιού· Οὐ διαστρέφω ἐγὼ τὸν Ἰσραήλ, ἀλλ' ἢ σύ, καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου, ἐν τῷ καταλιμπάνεινὑμᾶς Κύριον τὸν Θεὸν ἡμῶν, καὶ ἐπορεύθητεὀπίσω τοῦ Βάαλ» Βασιλειῶν γ' (Κεφ. 18, 17-18)
Τί εἶπαν οἱ σύγχρονοι αὐτοὶ ἁγιορεῖτες προφῆτεςστὸν σύγχρονο Ἀχαάβ-Μητσοτάκη; Αὐτὸς (ὁ Μητσοτάκης) καὶ τὸ σόϊ του, καὶ οἱ ὑπουργοί του,καὶ οἱ παρατρεχάμενοί του, καὶ οἱ Μενδῶνες καὶ οἱΤσιάρες, καὶ οἱ νομοθεσίες του καὶ ὅλο τὸ κακό συναπάντημα, ποὺ αὐτὸς ἔχει φέρει στὰ πράγματα, δὲν ὑβρίζουν τὸν Θεὸ καὶ ἀκολουθοῦν τὸν Σατανά; Δὲν διαστρέφουν τὸν λαό τοῦ Θεοῦ; Ἄν δὲν τὸβλέπουν (οἱ ἡγούμενοι) τότε ἄς ἀφήσουν τὸνἐπιδεικτικὸ ἐπιφανειακὸ μοναχισμὸ τους καὶ ἄςκάνουν ἄλλη δουλειά. Ἀφοῦ ὅμως ὄχι μόνον δὲνμιλοῦν, δὲν ἐλέγχουν, ἀλλὰ ὑμνοῦν τὸν ὑβριστὴ, διαστρέφουν ἀκόμη περισσότερο τὸν λαὸ τοῦ θεοῦ, διότι ὁ λαὸς, πλέον, δὲν ἀντιλαμβάνεται ὅτιθεατρίζουν τὴν πίστι, πιστεύει ὅτι ἐκφράζουν τὴνπίστι.
Ὁ Προφήτης Ἠλίας, μετὰ τὸ θαῦμα ποὺ παρουσίασε,καὶ πείστηκε ὁ λαὸς ποιός εἶναι ὁ ἀληθινὸς Θεός,εἶπε στὸν λαὸ καὶ συνέλαβαν τοὺς προφῆτες τῆςαἰσχύνης, τοὺς κιναίδους ἱερεῖς τῶν εἰδώλων, οἱὁποῖοι κατεσφάγησαν ὅλοι στὸν χείμαρρο Κισσῶν.
«Καὶ εἶπε Ἠλιοὺ πρὸς τὸν λαόν· Συλλάβετε τοὺςπροφήτας τοῦ Βάαλ, μηδεὶς σωθήτω ἐξ αὐτῶν. Καὶ συνέλαβον αὐτούς, καὶ κατήγαγεν αὐτοὺςἨλιοὺ εἰς τὸν χειμάρρουν Κισσών, καὶ ἐκεῖαὐτοὺς ἀπέκτεινε». Βασιλειῶν γ' (Κεφ. 18,40)
Ἔρχεται ὁ νομοθέτης τῆς αἰσχύνης, ὁ τεχνουργὸς καὶμηχανευτὴς τοῦ νόμου ποὺ θεωρεῖ γάμο τὸνσυμφυρμὸ τῶν κιναίδων καὶ τοὺς δίνει καὶ δικαίωμα τεκνοθεσίας , ἔρχεται ἐπισκέπτης (δῆθεν) στὸπεριβόλι τῆς Παναγίας καὶ οἱ σύγχρονοι προφῆτες, οἱἡγούμενοι, οἱ φύλακες τῆς ἀληθείας, οἱ «θεϊκῷ ἔρωτιπτερούμενοι», ἀντὶ νὰ ἀποδειχτοῦν ἐνάντιοι καὶπολέμιοι τοῦ αἴσχους καὶ ὑπερασπιστὲς τῆςἀληθείας, γίνονται ὑμνητὲς του καὶ γλύφτες καὶὁσφυοκάμπτες, κρατικῷ χρήματι πωλούμενοι, ἤ μάλλον πωλοῦντες τὰ τίμια. Σύγχρονη καὶ διαρκὴςσιμωνία.
«Εἶναι θεσμός» πιπιλίζουν. Δὲν ἦταν θεσμὸς ὁ Ἀχαάβ; Καὶ τί θεσμὸς; Σοὔκοβε τὸ κεφάλι ὅποτεἤθελε. Γιατὶ ὁ Ἡλίας δὲν σεβάστηκε τὸν θεσμό; Τί ἦταν; Κακὸς ἄνθρωπος, κακὸς πολίτης; Καὶ γιατὶ τὸντιμοῦμε σήμερα; Αὐτοὶ ποὺ τιμοῦν τοὺς ἀρχοντεςνομοθέτες τῆς αἰσχύνης εἶναι καλύτεροι ἀπὸ τὸνΠροφήτη Ἠλία; Ἄν ἔτσι νοιώθουν γιατί νὰ τὸντιμήσουν; Δὲν εἶναι ἑορτὴ ἀγίου ἡ μίμησις ἁγίου; Ὁ Ἐλισσαῖος τῆς Σιμωνόπετρας ( ποὺ ἔχει τὸ ὄνοματοῦ διαδόχου τοῦ προφήτη Ἡλία) θὰ ἑορτάσῃ τὴνμνήμη τοῦ προφήτου Ἡλιοῦ; Θὰ εἶναι παρῶν στὴνἐσπερινὸ, ὅταν θὰ ἀναγνωστοῦν τὰ παραπάνωἀναγνώσματα; Πῶς θὰ νοιώσῃ, ἄραγε; Τί θὰ κηρύξει στοὺς μοναχούς ἤ στοὺς λαϊκοὺς ἐπισκέπτες τῶνσεμνομάτων τοῦ Ὄρους;
Τέλος πάντων. Αὐτὰ τὰ καταλαβαίνει καὶ ἡ πλέον βραδεῖα ἀνθρωπίνη διάνοια, καὶ ὅποια ψυχὴδιασώζει ἔστω καὶ ἴχνη εὐσεβείας, καὶ ὅποιασυνείδησις δὲν ἔχει πλήρως ἀμβλυνθῇ· καὶ τὰ γράφω ἔτσι χῦμα ἐπίτηδες, μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ γίνῃ πιὸἀπτὴ ἡ πραγματικότης τῆς στροφῆς ποὺ ἔχειπραγματοποιηθῇ στὸν ἐκκλησιαστικὸ χῶρο, τὴνὁποία ὑπαινίχθηκα ἐξ ἀρχῆς, καὶ μάλιστα στὸνμοναχισμὸ καὶ δὴ τὸν ἁγιορείτικο, ὅπου προσφάτως ἐβίωσαν ἅγιες μορφές, ἀλλὰ οἱ ἐπίγονοί τους εἶναιὅπως αὐτοὶ ποὺ περιγράφουμε.
Ἔχουμε μία μερίδα ἡγουμένων, τοὺς ὑμνητὲς καὶπροσκυνητὲς καὶ τεμενατζῆδες τοῦ συγχρόνου Ἀχαάβ, καὶ μιὰ ἄλλη τοὺς ἀπέχοντες μὲν τῶνδημοσίων ἐναγκαλισμῶν καὶ τεμενάδων, ἀλλὰσιωπῶντας μπροστὰ στοὺς ἀνίερους συναγελασμούς. Ἡ μερίδα τοῦ Ἡλία δὲν ὑπάρχει στὸν χῶρο τῶνἡγουμένων. Αὐτὰ τὰ γοντικάκικα ποὺ γράφουν τώρα τὰ ὑπογράφουν ὅλοι; Μπράβο! Ὅντως, ὅτι κάνουν εἶναι «ὁ τρόπος ποὺ ἐργάζεται τὸ Πνεῦμα» [1] Θὰμελετήσουμε καὶ τὴν ἐπιστολή τους μὲ ἐνδιαφέρονγιὰ νὰ αἰσθανθοῦμε καὶ μεῖς τὰ σκιρτήματα τοῦπνεύματος τὸ ὁποῖο τοὺς ὁδηγεῖ.
Ξεκίνησε τὸ κακὸ πρὶν ἀπὸ ἕνα αἰῶνα καὶ κάτι, ἀπὸκάποιους Πατριάρχες. Μὲ τὴν βοήθεια καὶ τῶνθεολογικῶν σχολῶν καὶ τῶν πνευματικῶνἀποστημάτων ποὺ ὀνομάστηκαν Ἀκαδημίες, διέβρωσε σιγά-σιγά τὸ σῶμα τῶν ἐπισκόπων, οἱὁποῖοι διέφθειραν τοὺς ἱερεῖς καὶ ὅλοι μαζί τὸν λαό. Μετὰ τὸ σῶμα τῶν ἐπισκόπων, (πάντοτε ἀναφερόμαστε στὴν γενικὴ εἰκόνα, φυσικὰ ὑπάρχουνκαὶ οἱ ἐλάχιστοι ποὺ διασώζουν τὴν ἀρχιερατικὴἀξιοπρέπεια), ἔχει σειρὰ ὁ μοναχισμὸς. Ἡ προσπάθεια ποὺ ξεκίνησε ἀπὸ τοὺς Βαυαροὺςὁλοκληρώνεται σήμερα. Τότε διὰ τῆς βίας. Τώρα διὰτοῦ δόλου καὶ διὰ τῆς βίας. Ἡ βία πρὸς τοὺςμοναχοὺς ποὺ θέλουν νὰ κρατήσουν τὸνπατροπαράδοτο μοναχισμὸ τῶν ἁγίων πατέρων, οἱὁποῖοι πλέον χαρακτηρίζονται φανατικοὶ καὶ ζηλωτὲςκαὶ ὀπισθοδρομικοί καὶ διώκονται ἄν δὲνπροσαρμοστοῦν, ὁ δὲ δόλος πρὸς τοὺς ἀπλοὺς ἀνθρώπους τοὺς ὁποίους πᾶνε νὰ πείσουν ὅτι ἡ δουλικὴ, ἐνδοτικὴ, ὑλιστική, ἐξουσιαστική καὶποταπὴ στάσις τους εἶναι ἡ γνήσια μοναχικὴ στάσις. Και ὅτι τὸ μόνο ποὺ πρέπει νὰ κάνουν (οἱ λαϊκοί) γιὰνὰ εἶναι σωστοὶ χριστιανοὶ εἶναι νὰ ὑπακούουν σὲὅλα καὶ ἐνῷ βλέπουν αὐτὰ τὰ αἴσχη, ὅπως καὶ ὅλα τὰἄλλα ποὺ συμβαίνουν, νὰ μὴν σκέπτονται, νὰ μὴνἀνησυχοῦν, καὶ κυρίως νὰ μὴν ἀντιδροῦν, νὰ εἶναι«ταπεινοί», δηλαδὴ ζωντανοὶ νεκροὶ, θρησκευόμενα βαμπίρ, ἄβουλες μαριονέτες, στὰ χέρια «πνευματικῶν» ἀπατεώνων ἤ μοναχόσχημων λύκων.
Μόνο ποὺ τώρα, σὲ ἀντίθεσι μὲ τοὺς Βαυαρούς, δὲνπᾶνε νὰ διαλύσουν τὸν μοναχισμό. Πᾶνε νὰ τὸνμετασχηματίσουν. Νὰ τὸν κάνουν ὅπως αὐτὸ ποὺβλέπουμε χρόνια τώρα καὶ φάνηκε κραυγαλέα στὴνπερίπτωσι τῆς ὑποδοχῆς τοῦ Μητσοτάκη. Ἀφοῦἔχουν ἐλέγξει μεγάλο μέρος τοῦ μοναχισμοῦ ἔξω,στὸν «κόσμο», τώρα χτυποῦν τὰ κέντρα, τὶς καρδιές, τὰ σύμβολα: Ἅγιον Ὄρος καὶ Σινᾶ. Τίποτα δὲνγίνεται τυχαῖα καὶ ὅλα σχετίζονται μεταξύ τους, καὶτὰ ἐπερχόμενα θὰ τὸ ἀποδείξουν σὲ ὅσους τώρα δὲντὰ βλέπουν ἤ ἄν καὶ τὰ βλέπουν δὲν κατανοοῦν τί συμβαίνει.
Ὁπότε παρακολουθοῦμε τὴν ἐξέλιξι τοῦ πνευματικοῦΟΠΕΚΕΠΕ, μόνο ποὺ δὲν καταδέχονται νὰλογοδοτήσουν οἱ ἔνοχοι σὲ γήϊνα πνευματικά δικαστήρια,θεωροῦν ὅτι ἔχουν ἀσυλία, ὅπως δὲνἔχουν σκοπὸ νὰ λογοδοτήσουν οἱ ἀντίστοιχοιπολιτικοὶ ἀπατεῶνες, αὐτοὶ ἔχουν διὰ νόμου ἀσυλία. Καὶ οἱ μὲν ἴσως λογοδοτήσουν στὰ Εὐρωπαϊκὰδικαστήρια, οἱ δὲ σίγουρα στὰ ἐπουράνια. Τὸ κακὸὅμως γίνεται καὶ ἐλπίζω νὰ μὴν ἀφήσει ἡ Παναγία καὶ οἱ ἁγιορεῖτες πατέρες, ποὺ εἶναι καὶ ἡ πλειοψηφία, νὰ μετατραπῇ τὸ Ἅγιον Ὄρος σὲ μιὰπνευματικὴ Ντίσνεϋλαντ (ἡ ἔκφρασις δὲν εἶναι δική μου) καὶ αὐτοὶ νὰ εἶναι οἱ ρασοφορεμένοιδιασκεδαστὲς καὶ ὑπάλληλοι καὶ ξεναγοὶ τοῦ κάθε ἄρχοντα καὶ πελάτη.
Γεώργιος Κ. Τζανάκης. Ἀκρωτήρι Χανίων. 23 Ἰουλίου 2025
[1] Η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους για την πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη
https://www-orthodoxianewsagency-gr.cdn.ampproject.org/v/s/www.orthodoxianewsagency.gr/agioreitika/anakoinosi-tis-ieras-koinotitas-to-agion-oros-mila-me-ton-tropo-ton-pateron/?amp=1&_gsa=1&_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=%CE%91%CF%80%CF%8C&share=https%3A%2F%2Fwww.orthodoxianewsagency.gr%2Fagioreitika%2Fanakoinosi-tis-ieras-koinotitas-to-agion-oros-mila-me-ton-tropo-ton-pateron%2F
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου