3 Απρ 2025

Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ: Γιὰ νὰ μὴ «μαγαριστεῖ» ἡ Ἀκρόπολη εἶπαν «ὄχι» μέχρι καὶ στὸν Λάνθιμο - Γιὰ τὸ μαγάρισμα τῆς Ὀρθοδοξίας λένε «ναὶ» σὲ ὅλους!

Τὸ ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ ἀνακάλυψε... ὅρια στὴν τέχνη το
Λάνθιμου, ἀλλὰ γιὰ τὶς βλασφημίες τῆς Ἐθνικῆς Πινακοθήκης τὰ ὅρια ἀγνοοῦνται ἀκόμη!
Γράφει ὁ Ἐλευθέριος Ἀνδρώνης
Δὲν ξέρω ἂν τὸ πληροφορηθήκατε, ἀλλὰ ἡ τέχνη στὴν Ἑλλάδα ἔχει τελικὰ ὅρια. Ἡ μόνη περίπτωση ποὺ οἱ τέχνες ἔχουν τὸ ἀπεριόριστο καὶ τὸ ἀκαταλόγιστο βεβαίως – βεβαίως, εἶναι ὅταν βλασφημοῦν τὴν Ὀρθοδοξία. Τότε, ναί, μπορεῖ ὁ καθένας νὰ ἐξωτερικεύσει ἐλεύθερα ὅλον τὸν χριστιανοφοβικό του οἶστρο.
Ἀλλὰ γιὰ ὁποιοδήποτε ἄλλο σύμβολο προσβάλλεται, σὲ πολλὲς περιπτώσεις KAI ὅρια βρίσκονται, KAI ἀπαγορεύσεις ἐπιβάλλονται. Τόσο ἀποφασιστικὰ ὅρια μπορεῖ νὰ βάλει τὸ ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ καὶ οἱ ἁρμόδιοι φορεῖς, ποὺ μποροῦν νὰ ρίξουν «ἄκυρο» ἀκόμα καὶ σὲ σκηνοθετικοὺς «ἀστέρες» τοῦ Hollywood, ὅπως εἶναι ὁ Γιῶργος Λάνθιμος, ὁ ὁποῖος θεωρεῖται ὁ διασημότερος (καὶ πιὸ ἐπιτυχημένος) Ἕλληνας σκηνοθέτης.
Τὸ ΚΑΣ (Κεντρικὸ Ἀρχαιολογικὸ Συμβούλιο) μὲ τὸ διακριτικὸ... σιγοντάρισμα τοῦ ΥΠΠΟ, χάλασε τὸ καλλιτεχνικὸ ὅραμα ποὺ εἶχε ὁ Λάνθιμος γιὰ τὴ τελευταία σκηνὴ τῆς νέας του ταινίας: «Bugonia».
Ἡ διαφορά το Λάνθιμου ποὺ συνάντησε... ὅρια στὴν τέχνη του, μὲ τὴν Ἐθνικὴ Πινακοθήκη ποὺ δὲν παραδέχεται κανένα ὅριο στὰ ἐκτρώματα ποὺ φιλοξενοῦσε, ἦταν ὅτι ὁ Λάνθιμος ἤθελε νὰ «μαγαρίσει» τὴν Ἀκρόπολη, ἐνῷ ἡ Πινακοθήκη μαγάρισε τὰ ἱερὰ τῆς Ὀρθόδοξης πίστεως.

Φαίνεται ὅτι στὴν ἀντίληψη τοῦ ὑπουργείου Πολιτισμοῦ, ἡ Ἀκρόπολη ἀξίζει πολὺ περισσότερο σεβασμὸ ἀπὸ τὴν Παναγία, τοὺς Ἁγίους καὶ τὴν Ἁγία Τριάδα. Σὲ τέτοιο σημεῖο ποὺ γιὰ χάρη τῆς Ἀκρόπολης μπόρεσε νὰ ὀρθώσει ἀνάστημα ἀκόμα καὶ στὸν πολυβραβευμένο Λάνθιμο, ἀλλὰ γιὰ χάρη τῆς Παναγίας δὲν μποροῦσε νὰ πεῖ ἕνα ἁπλὸ «ὄχι» οὔτε σὲ ἕναν «πουθενὰ» ποὺ παραχάραζε ὀρθόδοξες εἰκόνες. Οὔτε ἡ ἀφοσίωση ποὺ δείχνει ὁ Λάνθιμος στὴ woke παράνοια δὲν στάθηκε ἀρκετὴ νὰ τοῦ παραχωρηθεῖ ἡ Ἀκρόπολη γιὰ νὰ κάνει τὸ κομμάτι του.

Ὅλα εἶναι θέμα προτεραιοτήτων βλέπετε. Καὶ τὰ ὅρια στὴ σημερινὴ τέχνη εἶναι ἄμεσα ἐξαρτώμενα ἀπὸ αὐτές. Τὸ ΚΑΣ καὶ ἡ Μενδώνη ἀπέρριψαν τὸ αἴτημα τοῦ Λάνθιμου νὰ γυρίσει σκηνὲς στὴν Ἀκρόπολη, ἐπειδὴ ἀφοροῦσε πλάνα μὲ πτώματα ποὺ θὰ ἦταν διασκορπισμένα στὸν ἱερὸ βράχο, σύμφωνα μὲ τὸ δυστοπικὸ σενάριο τῆς ταινίας «Bugonia». Θεωρήθηκε δηλαδὴ ὅτι ἡ Ἀκρόπολη ὡς σύμβολο δημοκρατίας, τέχνης, πολιτισμοῦ καὶ φιλοσοφίας, θὰ ἀμαυρωνόταν παγκοσμίως μὲ τέτοιες εἰκόνες.

Μετὰ τὸν ντόρο ποὺ δημιουργήθηκε ἀπὸ τὸ θέμα, τὸ ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ πέταξε τὸ μπαλάκι στὴν ἐπιτροπὴ τοῦ ΚΑΣ, ὡστόσο ὁ καθένας ἀντιλαμβάνεται ὅτι ἡ «πόρτα» στὸν Λάνθιμο ἦταν ἐν γνώσει τς Λίνας Μενδώνη. Στὴν ἀπάντηση ποὺ ἔδωσε τὸ ΥΠΠΟ ἀναφέρθηκε ὅτι ὑπῆρχε πρόθεση νὰ ὑποστηρίξει τὴν ταινία καὶ γι’ αὐτὸ εἶχε ἐγκριθεῖ ἤδη ἀτέλεια καὶ εἶχαν δεσμευθεῖ ὧρες γυρισμάτων στὴν Ἀκρόπολη, ὅμως τὸ ΚΑΣ ἔκρινε ὅτι οἱ σκηνὲς ποὺ ἤθελε νὰ γυρίσει ὁ Λάνθιμος ἦταν ἀκατάλληλες γιὰ τοὺς συμβολισμοὺς ποὺ χαρακτηρίζουν τὸν Παρθενῶνα.

Καταλάβατε λοιπόν; Κατὰ τὴν ἄποψη τῶν ἁρμοδίων, ἡ τέχνη τοῦ Λάνθιμου θὰ κηλίδωνε τοὺς συμβολισμοὺς τῆς Ἀκρόπολης, ἀλλὰ ἕνας Χριστὸς στὴν Πινακοθήκη ποὺ παρουσιάζεται ὡς νεκροκεφαλὴ ἢ ἕνας Ἅγιος ποὺ παρουσιάζεται μὲ κέρατα, δὲν προσβάλλει τίποτα καὶ κανέναν. Καὶ αὐτὸ ἐνῷ ὁ Παρθενῶνας εἶναι ἕνα ἄψυχο οἰκοδόμημα μιᾶς νεκρῆς πίστης, ἐνῷ ὁ Χριστός, ἡ Παναγία καὶ οἱ Ἅγιοι εἶναι ὑπαρκτὰ σεβάσματα μιᾶς ἐνεργῆς πίστης, ποὺ μάλιστα εἶναι καὶ ἱστορικὰ πρόσωπα. Κι ὅμως ἔκαναν λογοκρισία στὸν Λάνθιμο, ἀλλὰ δὲν ἔκαναν στὸν Κατσαδιώτη. Πόση μεροληψία καὶ πόση ὑποκρισία μπορεῖ νὰ χωρέσει σὲ μιὰ εἴδηση; Γιατί ἡ ὑπουργὸς Πολιτισμοῦ δὲν λέει νὰ καταλάβει ὅτι καὶ οἱ χριστιανοὶ ἐνοχλοῦνται ἀπὸ τὴν πτωματικὴ «τέχνη» διαφόρων «Λάνθιμων» ποὺ ὄχι ἁπλᾶ προσβάλλουν σύμβολα, ἀλλὰ ἀσελγοῦν στὴν ἴδια τή βιωματικὴ σχέση ποὺ ἔχουν οἱ πιστοὶ μὲ τὸν Θεό τους; Τόσο δύσκολο εἶναι; 
 
Σωστὴ ἡ ἀπόφαση, ἀλλὰ δὲν λέει τίποτα
Ἂς πᾶμε καὶ στὸ προκείμενο. Ἔκανε καλὰ ἡ Λίνα Μενδώνη καὶ τὸ ΚΑΣ ποὺ εἶπαν ὄχι στὸν Λάνθιμο; Στὴ συγκεκριμένη περίπτωση, βεβαίως. Ἡ Ἀκρόπολη εἶναι ἱερὸ σύμβολο τοῦ γένους καὶ κανεὶς δὲν πρέπει νὰ τὸ κάνει προσωπικό του «στούντιο» γιὰ ταινίες ποὺ δὲν ἔχουν καμία σχέση μὲ τὰ ἑλληνικὰ ἰδεώδη. Ἂν κάτι λείπει ἀπὸ τὸν σημερινὸ πολιτισμό μας, αὐτὸ σίγουρα δὲν εἶναι νὰ ἀντιγράψουμε τὶς ἀμερικανιὲς τοῦ Χόλιγουντ ποὺ παρουσιάζουν ἑκατὸ χιλιάδες τρόπους μαγαρίσματος τοῦ Ἀγάλματος τῆς Ἐλευθερίας.

Ἂν θὰ ἔπρεπε νὰ σκηνοθετηθεῖ ταινία μὲ πτώματα στὴν Ἀκρόπολη, αὐτὰ θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι μόνο τὰ πτώματα τῶν Ἑλλήνων ποὺ ἔπεσαν ἡρωικὰ στὴ συγκλονιστικὴ πολιορκία τῆς Ἀκρόπολης ἀπὸ τὶς στρατιὲς τοῦ Κιουταχῆ. Ὁ ἱερὸς βράχος ἔχει ποτιστεῖ μὲ αἷμα ἡρώων καὶ θυσίες ἀμέτρητες γιὰ νὰ στέκεται ἐκεῖ ἀγέρωχος. Δὲν μπορεῖ νὰ γίνεται ἐμπόρευμα πρὸς κάθε χρήση. Καὶ φυσικὰ αὐτὸ πρέπει νὰ τὸ ἀντιληφθεῖ πρῶτα ἀπ’ ὅλα ἡ ἴδια ἡ Λίνα Μενδώνη.

Μπορεῖ στὴ συγκεκριμένη περίσταση νὰ ἔκανε τὸ σωστό, ἀλλὰ μὲ τὴ συνολικὴ πορεία της ἔχει δείξει ὅτι κάθε ἄλλο παρὰ σέβεται τοὺς συμβολισμοὺς τῆς Ἀκρόπολης. Τώρα εἶπε ὄχι στὸν Λάνθιμο ζυγίζοντας τὸ ἐπικοινωνιακὸ κόστος, ἀλλὰ δὲν μποροῦμε νὰ ξεχάσουμε τὰ τσιμεντώματα καὶ τὶς πασαρέλες τοῦ οἴκου Dior στὸν ἱερὸ βράχο. Οὔτε τὴ γενικότερη ἐμπορευματοποίηση τῶν ἀρχαιολογικῶν χώρων, ποὺ ἔφτασε μέχρι καὶ στὸ ξεπούλημα τῆς ἔκδοσης εἰσιτηρίων στὴν Κνωσσό.

Σὲ τελικὴ ἀνάγνωση ἡ Ἀκρόπολη δὲν ἔχει καμία ἀνάγκη διαφήμισης. Ἂν δινόταν πράσινο φῶς σὲ αὐτὸ τὸ σκηνοθετικὸ καπρίτσιο, ἡ Ἀκρόπολη θὰ διαφήμιζε τὸν Λάνθιμο, ὄχι ὁ Λάνθιμος τὴν Ἀκρόπολη. Ἐπιτυχημένος ὁ Λάνθιμος, ἀλλὰ μὴν τρελαθοῦμε κιόλας μὲ αὐτὰ ποὺ ἀκοῦμε. Ἂς ξεκαβαλήσει τὸ καλάμι. Ὅπως ὁπουδήποτε ἀλλοῦ, ἔτσι πρέπει νὰ ὑπάρχουν ὅρια καὶ στὴν τέχνη. Καὶ σύμβολα ποὺ μένουν ἀνέγγιχτα ἀπὸ τὴν ὕβρη. Ἀλλὰ εἴπαμε, στὴν Ἑλλάδα μόνο γιὰ τὸν Χριστὸ μποροῦν νὰ καταπατηθοῦν καὶ τὰ ἱερότερα ὅρια, ἀλλὰ καὶ νὰ ἀποθεωθοῦν οἱ χειρότεροι κακοτέχνες... 

1 σχόλιο:

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.