13 Ιαν 2018

Οἱ «σαλτιμπάγκοι» τῆς θεολογίας

Τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἰεροθέου 
Ἡ λέξη «σαλτιμπάγκος», κατά τό «Μικρό λεξικό τῆς Νέας Ἑλληνικῆς γλώσσας» τοῦ Γ. Μπαμπινιώτη, σημαίνει «πλανόδιος διασκεδαστής πού ἐκτελεῖ διάφορα κωμικά νούμερα σέ ἀνοικτούς χώρους». Πρόκειται γιά μιά ὁμάδα ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι κάνουν διάφορα παιχνίδια, μέ σκοπό νά διασκεδάσουν τά μικρά παιδιά καί τούς μεγάλους, κυρίως σέ πανηγύρια, σέ λούνα πάρκ, σέ ἐμποροπανηγύρεις. Τόν ὅρο αὐτόν χρησιμοποιῶ ἐδῶ γιά νά χαρακτηρίσω μερικούς ἐκκλησιαστικούς παράγοντας, Κληρικούς ἤ λαϊκούς, οἱ ὁποῖοι κάνουν λογοπαίγνια καί ἁπλοποιοῦν ἤ καί γελοιποιοῦν τά μεγάλα θέματα τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς θεολογίας. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, εἶναι ἕνα μυστήριο πού δέν μπορεῖ κανείς νά τό βιώση μέ τήν λογική καί τίς σωματικές αἰσθήσεις, οὔτε βέβαια μέ τήν φαντασία.
Ἐπίσης, ἡ θεολογία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἶναι μιά σοβαρή ὑπόθεση πού δείχνει ποιός εἶναι ὁ σκοπός τοῦ....
ἀνθρώπου, τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου καί βεβαίως ὁ σκοπός τῆς ὑπάρξεως τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ ἄνθρωπος, κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, εἶναι «κεκελευσμένος Θεός», καί ἡ ἀνθρωπολογία, ὅπως τήν ἀνέπτυξαν οἱ Πατέρες, εἶναι ὁλοκλήρωση τοῦ κατ’ εἰκόνα καί τοῦ καθ’ ὁμοίωση. Ἀκόμη, ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ ἀπέβλεπε στήν νίκη πάνω στήν ἁμαρτία, τόν διάβολο καί τόν θάνατο.

Μιά τέτοια θεολογία τήν ὁποία συναντᾶμε στά κείμενα τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων καί τῶν Πατέρων, ὅπως ἀποκαλύφθηκε ἀπό τόν Ἄσαρκο στήν Παλαιά Διαθήκη καί τόν Σεσαρκωμένο Λόγο στήν Καινή Διαθήκη, δέν μπορεῖ νά γίνη «ταχυδακτυλουργικό» παιχνίδι, δέν μπορεῖ νά γελοιοποιῆται, νά πέφτη χαμηλά γιά νά τό φθάνουν ὅλοι, δέν εἶναι δυνατόν νά γίνη ἕνα λίπασμα γιά νά συντηρῆ κάτι ἀρρωστημένο καί νά ἱκανοποιῆ τά πάθη τῶν ἀνθρώπων, δέν μπορεῖ νά χωρέση στό «star system» τῆς ἐποχῆς μας.

Δυστυχῶς, παρατηρῶ ὅτι συνεχῶς ἐμφανίζονται σέ δημόσιους χώρους μερικοί τέτοιοι «σαλτιμπάγκοι» πού κάνουν τήν ὀρθόδοξη θεολογία, τήν ἐκκλησιαστική ζωή καί τήν ὀρθόδοξη ἀσκητική παράδοση ἕνα παιχνίδι τῆς ἀγορᾶς, μιά διασκεδαστική παρουσίαση τῶν μεγάλων καί ὑψηλῶν, ἕνα παιχνίδι λέξεων καί ἐντυπώσεων στήν «τηλεοπτική ἀγορά», μιά χιουμοριστική προσφορά.
Θά μποροῦσα νά χρησιμοποιήσω μερικά παραδείγματα γιά νά κάνω πιό φανερά αὐτά τά σύγχρονα φαινόμενα, ἀλλά δέν θά τό κάνω γιατί δέν θέλω νά τό συγκεκριμενοποιήσω σέ μερικούς Κληρικούς.

Τό γεγονός εἶναι ὅτι, ὅπως γίνονται διάφορα τηλεοπτικά παιχνίδια ἤ διάφοροι διαγωνισμοί στούς τηλεοπτικούς σταθμούς, τό ἴδιο μέ ἕναν ἔμμεσο τρόπο γίνονται τέτοια παιχνίδια συναγωνισμῶν καί ἀνταγωνισμῶν στόν «ἐκκλησιαστικό ἔντυπο καί ἠλεκτρονικό τύπο». Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι ἀφ’ ἑνός μέν κρίνουν ὅσους ὁμιλοῦν μέ αὐθεντικό τρόπο γιά τά ἱερά καί ὅσια τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς, ἀφ’ ἑτέρου δέ χρησιμοποιοῦν διαφόρους κωμικούς τρόπους, σάν νά εἶναι «πλανόδιοι διασκεδαστές» τῆς κοινῆς γνώμης, γιά νά ἐντυπωσιάσουν καί νά τύχουν ἀναγνωρισιμότητας.
Ἐπί τέλους, ἡ σωτηρία εἶναι πολύ μεγάλη γιά νά τήν ἐμπιστεύεται κανείς σέ μερικούς «σαλτιμπάγκους τῆς θεολογίας».
Ν.Ι.

11 σχόλια:

  1. Το κείμενο σε γενικές γραμμές, είναι καλό και αποδεκτό.
    Όμως...
    Μέσα στο ανθρώπινο τμήμα της Εκκλησίας, υπάρχουν κάποιες ασθένειες (όχι σωματικές).
    Οι ασθένειες αυτές, για να θεραπευτούν, πρέπει να αναφερθούν με εντελώς συγκεκριμένο τρόπο και να παρουσιαστεί και το κατάλληλο Εκκλησιαστικό "φάρμακο".
    Στο σωστό κείμενο του Μητροπολίτου Ναυπάκτου, δεν παρουσιάζονται κάποιες συγκεκριμένες ασθένειες μέσα στην Εκκλησία και δεν παρουσιάζεται η αντίστοιχη Εκκλησιαστική θεραπεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλο θα ηταν Σεβασμιοτατε να αναφερονται τα παραδειγματα για να γινονται φανερα και σε μας τους απλους χριστιανους αυτα τα φαινομενα.Εμας ποιος θα μας προφυλαξει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιατί δεν μας λέτε ποιοι είναι για να προφυλαχθούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ηταν μια φορά και ενα "καιρός" ένας "Φάρος" κάπου στο "Βόλο", όπου το φυσούσε "Δυτικός" και "Θερμός" "Αεράκης". Εκεί έκανε "Κολυμπάρι" ο "Γιαννάρας" από την "Αλβανίας", είχε και ένα φίλο τον "Γιάγκο" όπου κάποιες φορές όταν μάλωναν τον φώναζε "καριώτογλου" αλλά όταν τα έβρισκαν έπιναν ενα γάλα "Νούνης" μετα κατά το βράδυ τραβούσαν την "ιδιωτική οδός" με το "φως φαναρίου"...η ιστορία είναι μεγάλη ίσως αλλη φορά η συνέχεια.

      Διαγραφή
    2. Ο π. Δανιήλ Αεράκης δεν έχει καμία σχέση με τους σαλτιμπάγκους της θεολογίας.
      Ή δεν τον έχετε διαβάσει καθόλου ή τον έχετε διαβάσει ελάχιστα ή ακούτε ψεύτικες φήμες.

      Εντάξει κ. Παπασπυρόπουλε;
      Πιο προσεκτικός άλλη φορά να είστε όταν μιλάτε για τον καταξιωμένο ιεροκήρυκα π. Δανιήλ Αεράκη.

      Ούτε με τον οικουμενισμό έχει σχέση ούτε με άλλα κακά φρούτα...

      Διαγραφή
    3. ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΛΗΡΙΚΟΣ15 Ιανουαρίου 2018 - 4:35 μ.μ.

      @Βασίλειος Παπασπυρόπουλος. Ο πολυσέβαστος π. Δαν. Αεράκης και ο Ελληνοκύπριος/Μακεδών θεολόγος κ. Παν. Νούνης τι σχέση έχουν αυτοί οι δυό άνθρωποι με τα υπόλοιπα κακόδοξα «μπουμπούκια» της Νεοελληνικής Ορθοδοξίας;

      Προφανώς, σκόπιμα τους βάζετε όλους σε ένα σακί και τους σπιλώνετε, δικαίως ή αδίκως (Κύριος οίδεν), συνεπώς είστε είτε αδιάβαστος των εξαιρετικών κειμένων τους είτε και εμπαθής κατά συγκεκριμένων προσώπων.

      Σιγά μη στάξει η ουρά της γαϊδούρας, ότι δήθεν οι εν λόγω Οικουμενιστές καταδέχονται να πιούνε σοκολατούχο γαλατάκι είτε «Αεράκης» είτε και «Νουνάκης».

      Άνοιξε τα στραβά σου Βασίλειε μου, διόττ τα διασκεδαστικά παραμύθια σου έχουν ξεπεράσει τα Παραμύθια της Χαλιμάς.

      Διαγραφή
    4. ΟΛΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΣΧΕΔΟΝ (ΠΛΗΝ ΤΟΥ ΑΕΡΑΚΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΝΟΥΝΗ) ΕΙΝΑΙ ΟΡΚΙΣΜΕΝΟΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΚΟΛΥΜΠΑΡΙΣΤΕΣ. ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΗΛΙΘΙΟΣ ΘΡΑΣΥΣ ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΙΔΗΣ ΘΑ ΕΓΡΑΦΕ ΕΠΩΝΥΜΑ ΤΕΤΟΙΑ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ. ΛΟΓΙΚΩΣ ΑΜΦΙΒΑΛΩ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΟΝΤΩΣ «ΕΠΩΝΥΜΟΣ» Ο ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ.

      ΚΡΙΜΑΣ....

      Ε.Μ.

      Διαγραφή
  4. Δεν μπορώ να αντιληφθώ αξιότιμε εν Χριστώ αδελφέ μου κύριε Βασίλειε Παπασπυρόπουλε τι σχέση μπορεί να έχει το ξινόγαλα «Νούνης» με το νεοκαλαμαρίστικο Κολυμπαροκυάνειο γαλακτεμπούρεκο του Φάρου του Θερμού του Γιανναρά, των Γιάγκηδων, του Αλβανίας, του Βαρθολομαίου, του Μεσσηνείας κ.ο.κ.;

    Επιβεβαιώνετε το άρθρο του Ναυπάκτου, με τα όσα εξαπλουστευμένα διασκεδαστικά και μυθομανικά γράφετε, την ύπαρξη των σαλτιμπάγκων...

    Όπως το τοποθετείτε το «γάλα Νούνης» μέσα στα συμφραζόμενα φαίνεται ότι είμαι ενοποιός παράγων, και όχι πολέμιος, των τω όντι σαλτιμπάγκων της Θεολογίας, ενώ πρόκειται περί στυγνής αναλήθειας και έμμεσης συκοφαντίας για το ξινόγαλα μου...

    Προφανώς αυτό που μας αποκρύβετε είναι αν το γάλα ήτο με ετικέτα «Αγιορείτες Πατέρες» θα ήτο γάλα χρυσοστόμειας θεολογίας... βέβαια λίαν επιεικώς μου εθυμίσατε έντονα το γάλα «Βλάχας» όπου καθώς το πίνεις γίνεσε παχύς και βλάκας, το οποίο αντιπροσωπεύει, τις ανίερες σχισματικοαιρετικές τάσεις των «Ζηλωτών» ΑΠΟΣΧΙΣΜΕΝΩΝ φίλων σας.

    Και ζήσαμε εμείς καλά και εσείς καλύτερα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλά, δεν φυσούσε και ούτε είχε τίποτα να πιούν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Συνεπῶς, οἱ Νεορθόδοξοι Θέρμοι, Φάροι, Γιανναρᾶδες, Γιάγκηδες, Σαββάτοι κ.ο.κ. εἶναι κατεδικασμένοι μᾶλλον, ἀφοῦ ἐπιμένουν στὸ ἴδιον μοτίβο, νὰ πεθάνουν ἀπὸ αἰῶνια ξηρασία ἀφιδάτωση καὶ δίψα... τώρα καλά τὸ πᾶς... εὔγε Βασίλειε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.