4 Ιουν 2012

Παράκλητος


Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἰεροθέου
Πολλά ὀνόματα ἔχουν δοθεῖ στό Ἅγιο Πνεῦμα. Ἕνα ἀπό αὐτά, πού δείχνει καί τό ἔργο πού ἐπιτελεῖ στήν Ἐκκλησία, ἀλλά καί στήν ζωή τῶν ἀνθρώπων, εἶναι καί τό ὄνομα «Παράκλητος».Μέ αὐτήν τήν λέξη ὁ Ἴδιος ὁ Χριστός χαρακτήρισε τό Ἅγιον Πνεῦμα, ὅταν ἔλεγε πρός τοῦ Μαθητᾶς Τοῦ λίγο πρό τοῦ Πάθους: «ἐγώ ἐρωτήσω τόν πατέρα καί ἄλλον παράκλητον δώσει ὑμίν, ἴνα μένη μεθ’ ὑμῶν εἰς τόν αἰώνα, τό Πνεῦμα τῆς ἀληθείας» (Ἰω. Ἰδ’, 16-17). Καί λίγο πιό κάτω τό Ἅγιον Πνεῦμα χαρακτηρίζεται ἀπό τόν Χριστό, Παράκλητος, πού θά διδάξει τούς Μαθητᾶς καί θά τούς ὑπενθυμίσει ὅλα ὅσα τούς εἶπε ὁ Ἴδιος κατά τήν διάρκεια τῆς ζωῆς Του. «Ὁ δέ παράκλητος, τό Πνεῦμα τό Ἅγιον ὁ πέμψει ὁ πατήρ ἐν τῷ ὀνόματί μου, ἐκεῖνος ὑμᾶς διδάξει πάντα καί ὑπομνήσει ὑμᾶς πάντα ἅ εἶπον ὑμίν» (Ἰω. Ἰδ’ 25). Ἔχοντας τήν βεβαιότητα ὅτι τό Ἅγιον Πνεῦμα εἶναι Παράκλητος, προσευχόμαστε σέ Αὐτό: «Βασιλεῦ Οὐράνιε, Παράκλητε, τό πνεῦμα τῆς ἀληθείας».
Ὁ ὅρος παράκλητος ἑρμηνεύεται παρηγορητής. Ἔτσι, τό Ἅγιον Πνεῦμα παρηγορεῖ τόν ἄνθρωπο πού ἀγωνίζεται ἐναντίον τῆς ἁμαρτίας, προσπαθώντας νά τηρήσει τίς ἐντολές τοῦ Χριστοῦ στήν ζωή του. Ὁ ἀγώνας αὐτός εἶναι σκληρός, γιατί ἡ μάχη εἶναι ἐναντίον τῶν πονηρῶν πνευμάτων. Γι’ αὐτό, τό Ἅγιον Πνεῦμα εἶναι....
 παράκλητος, παρηγορητής. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει ὅτι τό Ἅγιον Πνεῦμα ὀνομάζεται παράκλητος ἀπό τό «παρακαλεῖν» τούς ἀνθρώπους, «τουτέστι παραμυθῆσαι». Ἐπειδή δέ τό «παρακαλεῖν» τούς ἀνθρώπους εἶναι ἴδιο χαρακτηριστικό γνώρισμα τοῦ Θεοῦ, γι’ αὐτό καί μέ τόν ὄρο αὐτό τό Ἅγιον Πνεῦμα χαρακτηρίζεται Θεός.
Ἐκεῖνο πού ἔχει σημασία στίς χριστολογικές μελέτες πού κάνουμε ἐδῶ εἶναι ὅτι τό Ἅγιον Πνεῦμα χαρακτηρίζεται ἀπό τόν Χριστό Παράκλητος, ἀλλά ταυτόχρονα λέγεται ὅτι εἶναι ὁ «ἄλλος Παράκλητος». Εἶναι ὁ ἄλλος Παράκλητος, γιατί καί ὁ Χριστός εἶναι Παράκλητος πού παρηγορεῖ τούς ἀνθρώπους. Ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης ὁ Θεολόγος, στήν καθολική του ἐπιστολή συνιστᾶ στούς Χριστιανούς νά μήν ἁμαρτάνουν. Στή συνέχεια ὅμως λέγει ὅτι καί ἄν ἁμαρτήσουν δέν πρέπει νά ἀπογοητευθοῦν, γιατί «παράκλητον ἔχομεν πρός τόν πατέρα, Ἰησοῦν Χριστόν δίκαιον» (Ἅ’ Ἰω. β’, 1-2). Ἔτσι, ὁ Χριστός καί τό Ἅγιον Πνεῦμα εἶναι οἱ δύο Παρακλητοί στόν κόσμο. Βέβαια, καί ὁ Θεός Πατήρ εἶναι ὁ παρακαλῶν τούς ἀνθρώπους, ἀφοῦ ἡ παράκληση, ἡ παρηγορία, εἶναι κοινή ἐνέργεια τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Ἡ φράση «ἄλλος Παράκλητος» δηλώνει ὅτι ὁ Χριστός καί τό Ἅγιον Πνεῦμα εἶναι διαφορετικές ὑποστάσεις, ἀλλά ἔχουν κοινή φύση, οὐσία καί ἐνέργεια. Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ἑρμηνεύοντας τήν φράση «ἄλλον Παράκλητον», λέγει ὅτι αὐτό συνιστᾶ καί χαρακτηρίζει τήν «συνδεσποτεία» καί τό ὁμοούσιο τῶν δύο ὑποστάσεων. Τό ὅτι ὁ Χριστός λέγει ὅτι θά ἀποστείλει «ἄλλον Παράκλητον», δηλοί ὅτι καί Αὐτός εἶναι Παράκλητος. «Τό γάρ ἄλλος οἶος ἐγώ καθίσταται». Μέ αὐτόν τόν τρόπο μποροῦμε νά δοῦμε τήν ἰσοτιμία τοῦ Χριστοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀπό τό βιβλίο «Οἱ Δεσποτικές Ἑορτές», Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἄγ. Βλασίου Ἰεροθέου

1 σχόλιο:

  1. ΤΟ..."ΠΙΣΤΕΥΩ" ΤΩΝ ΓΑΛΑΖΟΠΡΑΣΙΝΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΩΝ!!!

    Πιστεύω εις ένα Ευρώ,
    Πατέρα, λαοκράτορα, ποιητήν ΔουΝουΤού και γης, δανειστών τε πάντων και φραγγάτων.

    Και εις ένα Κύριον πρόεδρο της Ε.Κ.Τ., τον Υιόν του Ευρώ τον μονογενή,
    τον εκ του Πατρός δανεισθέντα προ πάντων των εντόκων
    δάνειο εκ δανείου, ευρώ αληθινόν εξ ευρώ αληθινού, τοκισθέντα, ου χαρισθέντα,
    ομοούσιον τω ΔΝΤ, δι' ου τα πάντα οφείλετο.
    Τον δι' ημάς τους χαχ...όλους και δια την ημετέραν σωτηρίαν κατελθόντα εκ των Βρυξελλών
    και σαρκωθέντα εκ Πνεύματος Ηλιθίου και Μαργαρίτας του Ανδρέα και πρωθυπουργήσαντα.
    Παρετιθέντα τε υπέρ ημών επί Καρόλου Παπούλια και παθόντα και ξεφτιλισθέντα.
    Και ταξιδέψαντα στην Κόστα Ρίκα κατά τας γραφάς.
    Και ανελθόντα εις τη σοσιαλισική διεθνή και καθεζόμενον εκ δεξιών του Βλακός.
    Και πάλιν ερχόμενον μετά λόξης κρίναι ζώντας και νεκρούς, ου της μαλακίας ουκ έσται τέλος.
    Και εις τον Παπαδήμα τον Άγιον, τον Κύριον, τον φοροοποιόν, τον εκ του Πατρός εκπορευόμενον,
    το συν Πασόκ και Νουδού συγκυβερνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν δια των εκδοτών.
    Εις μίαν, αγίαν, καθολικήν και άποστολικήν Γερμανίαν.
    Ομολογώ μνημόνιο εις άφεσιν χρεών.
    Προσδοκώ κούρεμα ιδιωτών.
    Κι οφειλή του μέλλοντος αιώνος.
    Αμήν.
    Απο φίλο αναγνώστη του makeleio.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.