22 Σεπ 2011

Ἀπό καρβουνιάρης… ἐπίσκοπος!

Μή βιαστετε, παρακαλ, νά κατακρίνετε ατό τό στιγμιότυπό μας γιά παράβαση επρεπείας. Μήν πετε τι  συντάκτης το ξέθαψε κάποια τυχη περιθωριακή περίπτωση καί τήν προβάλλει.Τό περιστατικό μς μπορε νά εναι μοναδικό. Δέν συνέβη μως σέ κάποια ποχή κκλησιαστικς ναταραχς, οτε εναι προϊόν σιμωνίας. Εναι να περιστατικό πόλυτα νόμιμο, καί μάλιστα μέ τή σφραγίδα δύο μεγάλων κκλησιαστικν προσωπικοτήτων, πού καί τούς δύο τους τιμ κκλησία μας ς γίους. νας τό τέλεσε κι λλος τό τίμησε.
Βρισκόμαστε στή Νεοκαισάρεια το Πόντου. Εναι πόλη πού γεννήθηκε γνωστός μας γιος Γρηγόριος Νεοκαισαρείας θαυματουργός, ποος σπούδασε στήν Καισαρεία τς Παλαιστίνης πλάι στόν ριγένη, καί ργότερα πέστρεψε στήν πατρίδα του, τό 238, γιά νά ναδειχθε πρτος πίσκοπός της.
Γνωστοί εναι ο εραποστολικοί γνες το γίου καί θαυματουργο Γρηγορίου γιά νά κχριστιανίσει τήν περιοχή. γνες πού στέφθηκαν μέ πλήρη πιτυχία. Κάποτε ατοί πού ζοσαν στά Κώμανα, γειτονική πόλη τς Νεοκαισάρειας, ζήτησαν πό τόν γιο Γρηγόριο...
νά τούς πισκεφθε, γιά νά δρύσει κκλησία πού νά χει καί πίσκοπο. ταν γιος φτασε στήν πόλη, μεινε ρκετές μέρες, ναζωπυρώνοντας μέ τά κηρύγματά του τόν ζλο τν κατοίκων της γιά μία σωστή χριστιανική ζωή. Σύντομα ρθε καί τό θέμα τς κλογς το πισκόπου!
Ο κάτοικοι, χοντας γιά παράδειγμα τόν διο τόν γιο Γρηγόριο, συμφωνοσαν νά πιλεχθε πίσκοπος πό τούς προκρίτους το τόπου, πού ταυτόχρονα νά χει καί τό χάρισμα το λόγου. Ο σχετικές ψηφοφορίες δέν πέδωσαν, γιατί κάθε μερίδα πέμενε γιά τόν δικό της ποψήφιο. Τότε γιος Γρηγόριος επε τι θά μποροσαν νά ναζητήσουν κάποιον πό τούς μή πισήμους καί γνωστούς προκρίτους τς πόλεως. πρόταση το γίου σκανδάλισε ρκετούς. Θεωρήθηκε ς «βρις». Κάποιος μάλιστα διαμαρτυρήθηκε ντονα, προβάλλοντας τό πιχείρημα τι εναι δύνατο νά πιλεγε ς ξιοτερος νας «κ τν βάναυσων», ταν προηγουμένως πορρίφθηκαν ο πραγματικά ξιοι. Στή συνέχεια διος μέ ερωνικό τόνο επε στόν γιο Γρηγόριο τι, φ’ σον προτείνει νά ναλάβει τήν κκλησία νας κ τν «συρφετν», γιατί νά μήν κλέξει γιά πίσκοπο τόν “λέξανδρο τόν καρβουνιάρη”; Ξαφνικά ρθε στόν γιο Γρηγόριο σκέψη τι σως πρόταση γιά τόν λέξανδρο δέν ταν τυχαία, λλά τι ταν θεία πόδειξη. μέσως ρώτησε ποιός ταν ατός λέξανδρος. Κάποιος, στειευόμενος, τόν φερε μπροστά στόν πίσκοπο. ταν ντυμένος μέ βρώμικα κουρέλια, ν τό πρόσωπο καί λο του τό σμα ταν κατάμαυρο πό τά κάρβουνα. λοι ρχισαν νά γελον. Τό διορατικό μως μάτι το γίου Γρηγορίου βλεπε λλα πράγματα. Διέκρινε τι τρόπος ζως του δέν φειλόταν στή φτώχειά του, λλά σέ δική του πιλογή, πό κάποια φιλοσοφική διάθεση.
Μετά πό ατή τήν κτίμηση πού κανε γιά τό πρόσωπο το καρβουνιάρη, τόν πρε διαιτέρως καί μαθε μέ λεπτομέρεια τά σχετικά μέ τόν βίο του. Στή συνέχεια τόν παρέδωσε στούς δικούς του νά τόν πλύνουν καί νά τόν ντύσουν, ν γιος ξαναγύρισε στή σύναξη τν πολιτν. ταν λέξανδρος πέστρεψε στή σύναξη καθαρός καί καλοντυμένος, κόσμος ξαφνιάστηκε, βλέποντας ναν λλον νθρωπο. γιος Γρηγόριος τούς τόνισε τό πόσο λανθασμένο εναι τό κριτήριό μας, ταν δίνουμε προσοχή στό ξωτερικό του νθρώπου καί χι  στό σωτερικό του βάθος.
κατάληξη τς σύναξης γινε στήν κκλησία, που γιος Γρηγόριος χειροτόνησε τόν λέξανδρο τόν καρβουνιάρη σέ πίσκοπο. στερα ζήτησε πό τόν νέο πίσκοπο νά κηρύξει τόν θεο λόγο. Κι δ γιος Γρηγόριος δέν διαψεύσθηκε. λόγος δέν ταν περίτεχνος καί στολισμένος, ταν μως νας λόγος γεμάτος περιεχόμενο.
Κάποιος νεαρός, πού προερχόταν πό τήν θήνα καί καμάρωνε γιά τόν δικό του ττικίζοντα καί καλλωπισμένο λόγο, χαμογέλασε μέ τό «καλλές τς λέξεως» το νέου πισκόπου. Γρήγορα μως συνλθε «κ θειοτέρας ψεως». Εδε να σμνος πό περιστέρια, πού λαμπαν περίγραπτα, καί συγχρόνως κουσε θεία φωνή νά λέει τι «το λεξάνδρου εναι ατά τά περιστέρια».
Τώρα πού φτάσαμε στό τέλος ενόητο εναι νά διερωτηθε κανείς πο βρίσκεται στήν στορία μας λλη μεγάλη καί για προσωπικότητα, πού, πως επαμε, «τίμησε» τήν πράξη το γίου Γρηγορίου Νεοκαισαρείας. λλη προσωπικότητα εναι γιος Γρηγόριος Νύσσης, ποος χει καταγράψει τό περιστατικό τς διηγήσεώς μας. Πράγματι, λες τίς παραπάνω πληροφορίες τίς χουμε πό τόν βίο το Γρηγορίου Νεοκαισαρείας, τόν ποον γραψε Γρηγόριος Νύσσης.

(λία Α. Βουλγαράκη, «Στιγμιότυπα πό τήν ποχή τν Πατέρων», κδ. ρμός)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.