2 Ιουν 2011

“Όταν οἱ ἄνθρωποι καταλάβουν τί εἶναι οἱ ἑπτὰ οὐρανοί, θὰ λυτρωθούν”. Μία συνέντευξη τῆς γερόντισσας Μαριὰμ τῆς Νέας Μονής Χιου.

Το Δ. Μυωτέρη
λοι τν ξέρουμε σν τν γερόντισσα τς Νέας Μονς. λους μας χει καλοδεχτε στν ερ χρο πο πηρετε τ Θε π τ 1958. ν μως λοι τν ξέρουμε ξ ψεως, δν γνωρίζουμε σχεδν τίποτα γι κείνη. Σήμερα, μς ποκαλύπτεται. Κι εναι πολ σημαντικ ατ γιατί λάχιστοι τν χουν κούσει ν τος ξομολογεται τν στορία της, πο εναι συνυφασμένη μ τ Νέα Μονή. Δν περιορίζεται βέβαια μόνο σ ατό. Μς νοιξε τν ψυχή της κα μς ξέπληξε μ τν πνευματικότητα κα τν ερύτητα το πνεύματός της. Η γερόντισσα Μαριάμ, κατ κόσμο Δέσποινα Μανιού, γεννήθηκε τ 1922 στ χωρι Μεσαγρός, στ Γείρα τς Λέσβου. Γιργος o πατέρας της κα Μαγδαλην μητέρα, ποία κι ατ στ τελευταα χρόνια της γινε μοναχ κα πηρέτησε τν ρθοδοξία στ Νέα Μονή, μαζ μ τν κόρη της. Θεωρομε τι...

 ατ παρουσίαση χει διαίτερη ξία.
ζωή της
ρχίσαμε ν ξετυλίγουμε π τν ρχ τ κουβάρι τς ζως της. πως μς ποκαλύπτει, δν γινε π μικρ καλογριά. Μεγάλη κοπέλα ταν ταν μία παρέα Μυτιληνις ποφάσισαν ν γίνουν καλογριές. τωριν γουμένη το γίου Ραφαήλ, Εγενία Κλειδαρά, πήγαινε στ Μεσοτόπο κα τν ερισκε. «κείνη εχε γίνει πι μπροστ π μένα καλογριά. ρχόταν στ χωριά μας, μς πήγαινε μητέρα μου Μαγδαλην στ Σκόπελο κα κείνη μς κανε κηρύγματα. Σιγ – σιγ μαζευτήκαμε πολλς κοπέλες, γίναμε καλόγριες κα σκορπίσαμε λλο».
Στ Χίο
λθε στ Χίο τ 1958. Μαζ μ τν Εγενία, σημεριν γουμένη το γ. Ραφαλ στ Μυτιλήνη. Ρηνούλα λεγόταν τότε. «Τότε ξεκινήσαμε π τ Γέρα κα λθαμε πρτα στν γία Σκέπη. ργότερα Δεσπότης Παντελεήμων Φωστίνης, κανε γυναικεία μον τ Νέα Μον κα μς φερε δ ν κρατήσουμε τ Μοναστήρι. ταν κόμη μερικο γέροι καλόγεροι. πάτερ Κορνήλιος, πάτερ Μελέτιος κα λλοι.
κενοι μς επαν τι δ πρχαν πολλο πλούσιοι τάφοι, ρχονταν μεγιστάνες π τν Κωνσταντινούπολη, τος διακονοσαν κα τος κήδευαν δ. μως, δν ξέρω πού».
Τότε ζοσαν στ Νέα Μον 17 καλόγριες. Ματρώνα Χάλακα, ταν τελευταία πο ζοσε μαζί της ως πρν λίγα χρόνια. Μυτιληνι κι κείνη, π τ Πλωμάρι. Θεοκτίστη Βολάκη, λλη Θεοκτίστη πο δν βλεπε, κι λλες ρκετές, πέρασαν μαζ πολλ χρόνια του μοναχικο βίου τους.
Εγενία
« Εγενία στερα φυγε π δ, πγε κα σπούδασε. Τ γιατί φυγε εναι μεγάλη στορία. ς σς τν πε κείνη. βγαλε τν Παντεο, πγε κα σ λλα μοναστήρια, χει γίνει πι μεγάλη γουμένη, χει γράψει βιβλία, χει κάνει μεγάλα ργα. γ μπροστά της δν χω κάνει τίποτα. κείνη φτίαξε τ Μον το γ. Ραφαλ» γερόντισσα τ θυμται κα συγκινεται, λοφάνερα.
Τίποτα
πως λέει, δν τς χει λείψει τίποτα ως τώρα στ ζωή της π τ γκόσμια. Θέλει μως ν βρε τν παρρησία κα τν γαθ τύχη στν λλη ζωή, ν ζήσει κοντ στ Χριστό. «Ατ εναι ετυχία. Ν μς λεήσει Κύριος ν βρομε μία θέση στ πλάι του. γιος ντώνιος ξέρετε τί λεγε σ ναν πονηρ πο τν πείραζε κα το λεγε: «ντώνιε, σ τώρα εσαι πι στν παράδεισο;» Το ‘λέγε, «κάτσε πρτα ν βάλω τ ποδάρι μου κα θ σο π μετά». Κανες δν μπορε ν πε τι χει ξασφαλισμένο τν παράδεισο, τι εναι μέσα στν παράδεισο. Μόνο ταν πμε κε θ τ μάθουμε».
Νέα Μον
ζησε κα ζε τ Νέα Μον σ καλς κα κακς ποχές. Τώρα ζε τν γκατάλειψη. Ζε στ χρο μαζ μ τν πάτερ Διονύσιο. «γαπ τ Νέα Μονή. Εναι ζωή μου. Τν γνωρίζω πετραδάκι – πετραδάκι. Θ ζήσει αἰῶνες κόμη. Νέα Μον κάθε μέρα μς ποκαλύπτεται. πρχε πολ πρν π τν Κωνσταντνο Μονομάχο. κενος πλ τν ξιοποίησε κα τν νέδειξε, τ μεγάλωσε. δ ζοσαν 800 καλόγεροι κα χωριστ ο δόκιμοι πο κατοικοσαν στ ξωτερικ κτίσματα. ν δν τος δοκίμαζαν τρία χρόνια, δν τος βάζανε μέσα στ Μονή. Ζοσαν καλλιεργώντας τ χωράφια ξω».
πίστη
Μ σς φανε παράξενο. Κι μως Γερόντισσα εναι νημερωμένη γι ,τι συμβαίνει στν ξω κόσμο. Δίνει, βέβαια, τ δική της ρμηνεία. Σ να μεγάλο καλάθι εναι στοιβαγμένος τοπικς τύπος κι χι μόνο. Διαβάζει πολ πιμελς τ νέα. Γι ,τι συμβαίνει ατ τ τελευταο διάστημα στν κκλησία, κι εδικ στος γίους Τόπους, ποστηρίζει πλοϊκότατα τι εναι δάκτυλος το ντιχρίστου. «μως πέτρεψε τ πάντα Κύριος γιατί δοκιμάζει τος πάντες».
Διαισθάνεται τι πάρχει σχέδιο τν χθρν της ρθοδοξίας ν μς κάνουν ν τν γκαταλείψουμε κα ν γίνουμε να μ τς λλες κκλησίες. πως τονίζει μως, ατ δν εναι ρεστό. «μες π μίας ρχς πιστεύουμε τ σωστό. ,τι δίδαξαν ο πόστολοι. τι λένε ο εχς τς ρθοδοξίας πο διαβάζονται π τος ερες στ νάρθηκα τς κκλησίας».
Τ οράνια
Εναι υλα τ Οράνια, μς πενθυμίζει. Μς μιλάει γι τος πτ ορανούς, πο εναι π πάνω μας. «ταν ο νθρωποι καταλάβουν τί εναι ο πτ ορανοί, θ λυτρωθον».
δια δν πιστεύει τι ο νθρωποι πγαν στ φεγγάρι. «Εναι δύνατον. Πο ν τ βρον τ φεγγάρι; Πγαν σ να βράχο γυαλιστερό, π ατος πο χει δισεκατομμύρια γ. Σ ναν τέτοιο πγαν κα επαν πς εναι τ φεγγάρι. γ χει πάνω της κατομμύρια εδη βράχων κι στρα κι λλα σώματα οράνια. μως λα τ ξουσιάζει Χριστς κι χι νθρωπος.
λοι εμαστε καλεσμένοι π τ Χριστ γι ν πμε στ Βασιλεία τν Ορανν. Δν πάρχει θάνατος. Μόνο στ σημερινό μας σμα φαίνεται. Θ ζήσουμε δ. Δν μς μποδίζει κανένας ν φμε κα ν πιομε ,τι εναι ελογημένο».
φιλοσοφία της
Μς πενθυμίζει κάτι πο εναι μία λόκληρη φιλοσοφία. « γέννα εναι ελογημένη π τ Θεό. Γεννιέται τ παιδί, παπς τ διαβάζει. Γίνεται σαράντα μερν, τ πάνε στν κκλησία. Τ γοράκια στν γία Τράπεζα, τ κοριτσάκια στ εκόνισμα τς Παναγίας. κκλησία ελογε βάπτισμα, κοινωνία, στεφάνωμα.
ταν κάποιος γεννιέται, εναι κα τ λεπτ πο θ ζήσει γνωστ κα μετρημένα. Λένε ταν χτυπήσει κάποιος, ταν πεθαίνει, τι δν πρόλαβε ν κάνει πολλά. Κι μως, κανε ,τι ταν γραμμένο ν κάνει. Τν ρα το θανάτου γίνεται πολογισμς τς γκόσμιας ζως κα κλείνει τ πίγειο ταμεο».
Ο… φευγάτοι
Χαρακτηρίζει τ σημεριν κόσμο πολ φευγάτο. διαίτερά τους νέους πού, πως λέει, νομίζουν ο περισσότεροι τι Χριστς ταν νθρωπος σν κι μς. «,τι λένε ο Πατέρες κι ο 7 Σύνοδοι εναι ληθινά. Τ πιστεύω μας, τ εαγγέλια εναι πίστις μας ληθινή, ρθοδοξία».
Δν διστάζει ν τ βάλει κα μ τς τελετς τς λυμπιάδας. «Δν μπορον σήμερα ν καταλάβουν τ λάθος πο κάνουν. κόμη κα στν λυμπιάδα ταν λες ο τελετς εδωλολατρικές. πικαλονταν τν πόλλωνα ο έρειες στν λυμπιάδα. γ πρα τηλέφωνο κα τ Δήμαρχο κα τ επα. ταν λάθος τόσο κτεταμένος εδωλολατρισμός. ρθοδοξία λειπε π παντο».
Τονίζει τι λα ατ δν καλαρέσουν το Χριστο μας. «Γι’ ατ χουν γίνει λα νω κάτω. Τίποτα δν εναι τυχαο. Κύριος λέει τι οτε μία τρίχα π τν κεφαλή μας δν πέφτει, οτε να στρουθίον π τ στέγη, ν δν τ ξέρει, ν δν τ γκρίνει πουράνιος Πατήρ μας. ρνηθήκαμε κα πάλι τ Χριστό, ναδείξαμε τν πόλλωνα πάλι, πικαλεστήκαμε τ φλόγα, κι φλόγα φερε στ συνέχεια λα τ προβλήματα. κόμη κα τς κκλησίας τ πρόσφατα. λη τν νακατωσούρα. Παπάδες, Δεσποτάδες, Πατριάρχες νακατεύτηκαν κι κκλησία κλονίστηκε.
λοι ο χριστιανο ρθόδοξοι πο ρχονται δ, μο λένε τι μιλάω σωστά. μως, λοι τρέχανε πίσω π τ φλόγα. λλοι π περιέργεια, λλοι π μισαλλοδοξία. Κραυγάζανε. Δν ννοον ν καταλάβουν τι λοι εμαστε θνητοί. Κι ο πρωταθλητς πόσο θ ζήσουν; Κα τ ρχαία χρόνια πρχαν πρωταθλητές. Ζε κανένας; Πόσοι τος γνωρίζουν; χουν μείνει μως στν στορία κι εναι γνωστο σοι γωνίστηκαν γι τν πίστη κα τν πατρίδα».
Βασιλεία τν ορανν
Μς δηγε κείνη που θέλει. Μς περνάει σ λλες σφαρες. σχυρότατη προσωπικότητα.
«Πρέπει μ κάθε τρόπο ν κερδίσουμε μία θέση στ Βασιλεία τν Ορανν Επε κύριος τι καλε τος πάντες στ σωτηρία, δν καλε μόνο τος κλεκτούς. Καλε τος πάντες. Τ διαβάζουμε κάθε ρα κα στιγμή, ν παντ καιρ.
Χριστς εναι ζωντανς κι εναι νάμεσά μας. Εναι λοφάνερος. γ τν εδα λοφάνερο. Τν εδα πάνω π τ κελί μου. Εχε τ λάμψη το φεγγαριο, τ τετράγωνο πλαίσιο μέσα στ ποο καθόταν. Εχε να γαλήνιο πρόσωπο, τόσο πο δν τ χει ποδώσει καμία εκόνα, σν τν γιο Μαντήλιο. Γαλήνη ξεχυνόταν π τ πρόσωπό του, να χαμόγελο, να βλέμμα ξέχαστο πο μ κοίταξε… Σν κτίνες κατέβαιναν κάτι φωτεινς λάμψεις πρς μένα, σν ν μο λεγε, μν μφιβάλλεις τι εμαι ζωντανός. ποιος πιστεύει δν μφιβάλλει.
Κάποιοι πο μφισβητον τν παρουσία του, λένε γιατί Χριστς πιτρέπει ν γίνονται σεισμοί, λιμοί, καταποντισμοί; Ατ τ κάνουν ο μαρτίες μας. Ο γιοι Πατέρες μου λέγανε παλι τι ψυχ πο πηγαίνει πάνω π τέτοια γεγονότα, δν παθαίνει τίποτα. Πηγαίνει σια στος νοικτος ορανούς».
Η …. λλη γία Τριάδα
ψώνει τ φων κα τονίζει τι πρέπει ν σωθον πίστη, ρθοδοξία κι λληνικ γλώσσα. Θυμται να περιστατικ μέσα στ ναό, τ ζωσμένο μ τς σκαλωσιές. «λθαν δύο ξένοι. Νόμιζα τι δν θ συνεννοηθ μαζί τους. Ξαφνικά μου λέει νας: «νέλθω ες κλίμακαν;» «Οχ» το λέει λλος κα το κάνει νόημα τι δν πιτρέπεται. Ο ξένοι ξέρουν ρχαία λληνικ κα κάποιοι λληνες θέλουν ν τ καταργήσουν. Χωρς ρχαία λληνικ τί θ γίνει; Θ καταργήσουν τ Εαγγέλια, τς γίες Γραφές;» Κα στ τέλος προσθέτει: «γ εμαι μία γράμματη κα ζητάω συγνώμη γι ,τι λέω κα πως τ λέω. Εμαι το Δημοτικο κα μιλ π τν καρδιά μου».
συνεχιστς
ναπόφευκτα κουβέντα δηγήθηκε κα στν νθρωπο πο θ εναι συνεχιστής της.
ναγνωρίζει τι πάτερ Διονύσιος, μ τν τρόπο το χει τραβήξει πολ κόσμο κοντ στ μοναστήρι, χει κάνει πολλος ν νδιαφερθον, μ τ βοήθεια το Χριστο κα τς Παναγίας πάντα πο βοηθνε. «ν δν βοηθοσε, δν θ μπορούσαμε τόσα χρόνια ν καθόμαστε δ. π ατ τ μοναστήρι περάσανε κόρες, γιοι, Πατριάρχες. γιος Νικηφόρος, γιος Νεκτάριος τς Αγινας ζησε δ τρία χρόνια. πειδ ταν μορφωμένος, ταν δάσκαλος κι ξερε γράμματα, τν εχαν γραμματέα». Ποις τ ξερε ατό; π δ πέρασε κι γιος Παρθένιος.
χάρη το γίου Πνεύματος
Μς ξήγησε κα τ γιατί κατ τν ποψή της καλόγεροι κα καλόγριες πηγαίνουν κα ζον στ μοναστήρια κα προσπαθον μ νηστεία κα προσευχ ν κατεβάσουν τ χάρη το γίου Πνεύματος. Τ γιο Πνεμα, γιοσύνη, σώζει τν ψυχή τους. «Ο νθρωποι τρέχουν στ μοναστήρια στενοχωρημένοι κα θλιμμένοι κα φεύγουν νακουφισμένοι. Γιατί χάρη το γίου Πνεύματος κατεβαίνει. Κι ταν κατέβει σκιάζει τ μοναστήρι κα μ ατν τ δύναμη θαυματουργον ο εκόνες. ρχονται λαϊκο κα κάνουν παρακλήσεις, φήνουν τάματα. λα ατ εναι πόνος κα δύναμη ψυχς. Εναι πίστη κα γάπη. Δίνουν κα εσπράττουν γάπη.»
Τ λεφτ
γερόντισσα δν ποφεύγει τς κακοτοπιές. τσι, δν ποφεύγει ν μιλήσει μ τ δικό της τρόπο κα γι λικ βάσανα τς κκλησίας. «Λένε τι ο παπάδες κι ο Δεσποτάδες χουν πολλ λεφτά. Τος κατηγορον γι’ ατό». κείνη τ ντιστρέφει, κα λέει τ λλο. «σες ο λαϊκοί, γιατί πάτε κα τος τ δίνετε; ρχονται νθρωποι, πο ν παπς ρνεται ν πάρει τ δρα τους, πιέζουν πολ κα παρακαλον ν τ πάρουν, γιατί λένε τι λλις δν θ πιάσει τ τάμα. Κα μετ πολλο π ατος βγαίνουν κα κατηγορον τος παπάδες γιατί παίρνουν λεφτά».
Μ περηφάνεια λέει, τι στ Νέα Μον δν παίρνει κανένας χρήματα. Συμβουλεύει μάλιστα λους σους συμμετέχουν σ τέτοιες διαδικασίες, «ν τ βάλουν λα κάτω πιά, ν τ βρον, ν τ μαζέψουν κα ν χτίσουν τ τάμα πο χουν κάνει».
Δν μπορον
πικοινωνία μς λοκληρώνεται μ μία πολ διαίτερη πισήμανσή της.
«Κάποιοι λένε τι μπορον ν πιστεύουν κα πιστεύουν, λλ εναι δύσκολο ν πιστέψουν πως ο νθρωποι πο χουν τ δύναμη ν φιερωθον στ Θεό. Δν μπορον λοι ο νθρωποι ν γίνουν καλόγεροι, δν πρέπει μως κιόλας. ,τι μπορε καθένας κάνει κι Χριστς τος δέχεται λους, κτιμ ,τι μπορε ν Το προσφέρει καθένας μας».
Τ ργα κα τύχη τς Μονς
δια λέει ξεκάθαρα τι δν θελε ν γίνουν ατ τ ργα πο χει ξεκινήσει ρχαιολογία στ Μονή. Τελικ πάτερ Διονύσιος βρκε τ λύση κα μετέτρεψε προσωριν σ ερ τν ξενώνα. Τώρα, τς ρέσει πο προχωρνε κι ρχεται πολς κόσμος κα θαυμάζει τ μοναστήρι. «Εμαι κανοποιημένη γιατί ξέρω πι τι ταν φύγω, φήνω πίσω μου κάποιους νθρώπους πο θ συνεχίσουν τ ργο πο πρέπει».
Προσθέτει μάλιστα τι ο ψηλ στάμενοι πρεπε ν εχαν φροντίσει ν φέρουν νέους καλόγερους π λλο, ν βάλουν νέους γουμένους, ν στηρίξουν καλ τ μοναστήρια πο σβήνουν. «ν δν γίνει τσι, θ μς τ πάρουν κάποια στιγμή. πολιτεία θ τ κάνει κοσμικά. Πρέπει ν μπαίνουν γούμενοι, πο εναι ο στηλοβάτες τν μοναστηριν. δ, τώρα πάρχει πάτερ Διονύσιος, στ Ψαρ εναι πάτερ ωακείμ, στ Μερσινίδι πάτερ Βικέντιος, ατ τ μοναστήρια θ συνεχίσουν ν πάρχουν. Δν θ χαθον ο περιουσίες τους. πνευματικ κα λική τους δύναμη. Πολλο ποφθαλμιον ν πάρουν τς περιουσίες τν μοναστηριν λλ δν θ τ καταφέρουν σο ζε κι νας μοναχός, μία καλόγρια μέσα σ ατά».
π τν φημερίδα “Πολιτης” της Χίου
01/08/2005

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.