12 Ιουν 2011

Ἡ μυστικὴ ἐργασία τοῦ Γεωργίου

γιος Συμεν  Νέος Θεολόγος
ΑΔΕΛΦΟΙ κα πατέρες, εναι καλ ν διακηρύττουμε σ λους τ λεος το Θεο κα ν γνωστοποιομε στος πλησίον μας τν εσπλαγχνία κα τν φατη γαθότητά του σέ μας. θεος Δαβδ λέει: «γ δν νήστεψα, δν γρύπνησα, δν κοιμήθηκα καταγς, λλ πλς ταπεινώθηκα κα μ' σωσε Κύριος» (Ψάλμ. 116:6) Κα γι ν π συντομότερα: «Μόνο πίστεψα κα μ δέχθηκε Κύριος» (Ψάλμ.26:10). Διότι ν γι τν πόκτηση τς ταπεινώσεως παρεμβάλλονται πολλ μπόδια, γι τν πόκτηση τς πίστεως κανένα. Ἐὰν θελήσουμε μ τν ψυχή μας πίστη νεργε μέσως, πειδ εναι θεο δρο κα φυσικ χάρισμα -φο ο Σκύθες κα ο βάρβαροι πιστεύουν νας στ λόγια του λλου- ξαρτται μως κα π τν ατεξούσια προαίρεσή μας. λλ γι ν σς ποδείξω τν νέργεια τς νδιάθετης πίστεως, θ σς διηγηθ πρς πιβεβαίωση τν λόγων μου μία στορία ποὺ...

κουσα π στόμα ληθινό.
Ζοσε στ χρόνιά μας στν Κωνσταντινούπολη νας νέος, πο νομαζόταν Γεώργιος (1), περίπου εκοσι τν. ταν ραος στν ψη κα κάπως πιδεικτικς στος τρόπους, στ βάδισμα κα σ' λη του τν μφάνιση. Γι' ατ μερικο πο βλέπουν μόνο ξωτερικ κα κατακρίνουν τος λλους, εχαν σχηματίσει κακ δέα γι' ατόν. Ατός, λοιπόν, γνωρίστηκε μ κάποιον γιο μοναχό, πο ζοσε σ' να π τ μοναστήρια τς πόλεως (2). Το μπιστεύθηκε τν ψυχή του κα λαβε π' ατν να μικρ πνευματικ κανόνα μ τν προτροπ ν μν τν μελήσει. νέος του ζήτησε κα κάποιο βιβλίο, πο ν ναφέρεται στ ζω τν μοναχν κα τν πρακτική τους σκηση, κα γέροντας το δωσε τ βιβλίο το ββ Μάρκου το σκητο "Περ το πνευματικο νόμου". κενος τ δέχτηκε σν π Θεο κα λπίζοντας ν καρπωθε κάτι σπουδαο π' ατό, τ διάβασε λόκληρο μ πόθο κα προσοχή. π' λα φελήθηκε, λλ τρία διαιτέρως κεφάλαια βαλε στν καρδιά του. Τ να περιεχε ατ τ λόγια:

ν θέλεις τ θεραπεία σου πιμελήσου τ συνείδηση, κνε ,τι σου λέει κα θ βρες φέλεια.

Τ δεύτερο λεγε:

ποιος πιζητε τς νέργειες το γίου Πνεύματος πρ τς ργασίας τν ντολν μοιάζει μ δολο, πο μόλις τν γόρασαν πιδιώκει μέσως τν πελευθέρωση.

Κα τ τρίτο:

Εναι τυφλς ατς πο κράζει κα λέει: «Υἱὲ Δαβδ λέησον μ» [Μάρκ.10:47-48], κα προσεύχεται σωματικ χωρς ν χει κόμη γνώση πνευματική. Ατς μως πρώην τυφλός, φο νοιξε τ μάτια του κα εδε τν Κύριο, δν τν νομάζει πι υἱὸ Δαβδ λλ τν μολογε Υἱὸ Θεο κα τν προσκυνε [ω.9:38].

Διαβάζοντας τ ατ νέος θαύμασε κα θαυμάζοντας πίστεψε τι πιμελούμενος τ συνείδηση θ βρε φέλεια, μ τν ργασία τν θείων ντολν θ κατανοήσει τν νέργεια το γίου Πνεύματος, κα μ τ χάρη του θ ναβλέψει νοερς κα θ δε τν Κύριο, π τν γάπη κα τν πόθο το ποίου πληγώθηκε καρδιά του κα πιζητοσε μ λπίδα τ πρτο κα μ φαινόμενο κάλλος.

Τίποτε λλο δν κανε, πως μ βεβαίωσε μ ρκο, παρ μόνο κάθε βράδυ τν μικρ κενο κανόνα, πο το ρισε γέροντας κα μετ κοιμόταν στ κρεβάτι του. ταν δ συνείδηση τν προέτρεπε: «Κνε κι λλες μετάνοιες, πρόσθεσε μερικος ψαλμος κόμη, λέγε περισσότερες φορς τ 'Κύριε λέησον' μπορες», πρόθυμα κα δίστακτα τν πάκουε, σν ν το τ λεγε διος Θεός. π τότε ποτ δν κοιμήθηκε ν τν λεγχε συνείδηση κα το λεγε: «Γιατί δν τ κανες ατό;». κενος λοιπν τν κολουθοσε πιστ κα κείνη μέρα μ τ μέρα πρόσθετε νέες ντολές. τσι σ λίγο καιρ αξήθηκε πολ σπερινή του κολουθία.

Τν μέρα διηύθυνε τν οκο νς πατρικίου στο ποίου τ παλάτι πήγαινε κάθε πρωΐ φροντίζοντας γι τ πρς τ ζν ναγκαία. τσι κανες δν γνώριζε τ μυστική του ργασία. Ατς μως κάθε βράδυ κανε λο κα περισσότερες μετάνοιες πέφτοντας μ τ πρόσωπο στ γ, ν δάκρυα κυλοσαν π τ μάτια του. ταν στεκόταν σ προσευχ εχε τ πόδια νωμένα μεταξύ τους κα μετακίνητα. Διάβαζε μ πόνο, μ στεναγμος κα δάκρυα προσευχς πρς τ Θεοτόκο. Πρόσπεφτε στ χραντα πόδια το Κυρίου σν ν τν βλεπε παρόντα σωματικ κα σν τυφλός του ζητοσε ν τν λεήσει γι ν' ναβλέψει ψυχικά. Κα καθς προσευχ αξανε κάθε βράδυ, διαρκοσε μέχρι τ μεσάνυχτα, χωρς ατς καθόλου ν ραθυμε ν χαλαρώνει τν προσοχ το κατ τ διάρκειά της. Κανένα μέλος το σώματός του δν σάλευε τελείως, οτε τ μάτια το στρεφαν δεξι-ριστερ πάνω, λλ στεκόταν κίνητος σν γαλμα σν σώματος. 
ρπαγ μέσα στ Φς
ΚΑΠΟΙΑ νύχτα λοιπόν, πο λεγε τ « Θες λασθήτι μο τ μαρτωλ» μ τν νο μλλον παρ μ τ χείλη, φάνηκε ξαφνικ π ψηλ πλούσια θεία λαμψη κα γέμισε λος τόπος. Μόλις γινε ατό, νέος δν καταλάβαινε πι ν βρισκόταν μέσα σ σπίτι κα κάτω π στέγη. Φς μόνο βλεπε παντο κα δν ασθανόταν καν ν πατοσε στ γ, λλ' οτε φοβόταν μήπως πέσει. Δν σκεπτόταν καθόλου τν κόσμο οτε το γγιζε τν λογισμ τίποτε π' σα πειράζουν τος νθρώπους πο φορον σάρκα. ταν λος μέσα σ' να ϋλο φς κα νόμιζε πς γινε κι διος φς. Λησμόνησε λο τν κόσμο, ν πλημμύρισε π δάκρυα νέκφραστης χαρς κα γαλλιάσεως. πειτα νος το νέβηκε στν οραν κα εδε λλο φς λαμπρότερο π' τ πρτο. Κοντ σ' ατ τ φς βλέπει μ κπληξη ν στέκεται κενος γιος κα σάγγελος γέροντας, πο το δωσε τν κανόνα κα τ βιβλίο.

κούγοντας τ γ ατό, σκέφτηκα τι πρεσβεία το γίου κείνου εχε συνεργήσει πολύ, στε ν ξιωθε νέος τέτοιας λλάμψεως κα τι τσι τ οκονόμησε Θες γι ν το φανερώσει σ ποι ψος ρετς εχε φθάσει γιος γέροντάς του.

ταν πέρασε θεωρία κα ρθε πάλιν στν αυτό του, τν συνεχε χαρ κα κπληξη κα δάκρυα νέβλυζαν π τν καρδι το γεμάτα γλυκύτητα. Τέλος ξάπλωσε στ κρεβάτι του, ν κείνη τν ρα λάλησε πετεινς φανερώνοντας τι εναι μεσάνυχτα. Μετ π λίγο κκλησίες σήμαναν τν ρθρο. Κι ατς σηκώθηκε ν ψάλλει κατ τ συνήθειά του, χωρς ν χει οτε καν ννοια γι πνο κείνη τ νύχτα.

Ατ γιναν μ τ θέληση κα τν πόλυτη κρίση το Θεο, χωρς νέος ν κάνει τίποτα περισσότερο, παρ μόνο σα κούσατε, μ ρθ πίστη κα δίστακτη λπίδα.ς μν πε λοιπν κανες τι πραξε ατ δοκιμαστικς. Κάτι τέτοιο οτε καν π τ λογισμ το πέρασε -γιατί ατς πο δοκιμάζει κα κπειράζει, πίστη δν χει ποκτήσει- λλ πορρίπτοντας κάθε λλη μπαθ κα φιλήδονη ννοια φρόντιζε, πως μ βεβαίωνε, μόνο γι σα το λεγε συνείδηση, στε ταν σν νεκρς γι τ ασθητ πράγματα το βίου κι οτε καν τν τροφ κα τ νερ πιζητοσε συχν κα νήδονα.
Τ Φς καρπς τς πίστεως
ΑΚΟΥΣΑΤΕ δελφοί μου, πόσα κατορθώνει πίστη στν Θεό, ταν πισφραγίζεται μ ργα; Είδατε τι οτε νεότητα εναι πόβλητη, λλ' οτε κα τ γηρατει εναι φέλιμα, ταν λείπει σύνεση κα φόβος το Θεο;Βεβαιωθήκατε τι ουτε τ κέντρο τς πόλεως δν μς μποδίζει ν ργαζόμαστε τς ντολς το Θεο, ν εμαστε πρόθυμοι κα γρυπνοι, οτε ναχώρηση π τν κόσμο κα συχία φελον ν ραθυμομε κα μελομε; 
κομε λοι γι τν Δαβδ τν θαυμάζουμε κα λέμε: «νας εναι Δαβδ κα λλος δν εναι», κα ν δ περισσότερο π τν Δαβίδ. Γιατί κενος πρε τ μαρτυρία π τν Θεό, χρίσθηκε προφήτης κα βασιλιάς, λαβε Πνεμα γιο κα εχε πολλς περ Θεο ποδείξεις. ταν μάρτησε λοιπν κα στερήθηκε τ χάρη το Πνεύματος κα το φαιρέθηκε τ προφητικ χάρισμα κα ποξενώθηκε π τ συνήθη κοινωνία μ τν Θεό, τί τ ξιοθαύμαστο ν ατ πάλι τ ναζήτησε, λαχταρώντας τ χάρη π τν ποία ξέπεσε; 

ν ατς νέος ντας προσκολλημένος μόνο στ κοσμικ κα στραμμένος στ πρόσκαιρα κα χοντας διάνοια πο δν φαντάσθηκε ποτ τίποτε ψηλότερα π τ γήϊνα - τν κριμάτων σου Κύριε!- κουσε μόνο γι' ατ κι μέσως πίστεψε. Τόσο πολύ, στε κανε κα ργα ξια της πίστεως, π τ ποία διάνοιά του πρε φτερ κι φτασε στος ορανούς. Κέρδισε τ συμπάθεια τς Μητέρας το Χριστο κα μ τν πρεσβεία τς ξιλέωσε τν Θεό. ΄λκυσε μέσα το τ χάρη το Πνεύματος κα ατ τν νίσχυσε ν φθάσει μέχρι τν οραν κα τν καταξίωσε τς θέας το φωτς κείνου, πο λοι ποθον λλ πολ λίγοι τ ξιώνονται.

Ατς νέος, πο οτε νήστεψε πολλος χρόνους, οτε ποτ κοιμήθηκε καταγς, οτε φόρεσε τρίχινα νδύματα, οτε εχε καρε μοναχός, οτε πομακρύνθηκε σωματικ π τν κόσμο λλ μόνο πνευματικά, μ λίγη γρυπνία ναδείχθηκε νώτερος π τν Λτ τν ξακουστ στ Σόδομα. μλλον, ναδείχθηκε νσαρκος γγελος, ψηλαφητς κα ψηλάφητος, βλεπόμενος λλ' χι περιοριζόμενος, νθρωπος φαινομενικ λλ' σαρκος πραγματικά, «γενόμενος τος πάσι τ πάντα» (' Κόρ. 9:22) κα ντας μόνος μ μόνο τ Θε πο γνωρίζει τ πάντα. Γι' ατ μ τ δύση το ασθητο λιου τν καταύγασε τ γλυκ φς το νοητο λιου, προαναγγέλλοντας κα προμηνύοντας τ νέσπερο φς το μέλλοντος αἰῶνος πο πρόκειτο ν πολαύσει. Κα δικαίως. Γιατί γάπη το ποθουμένου Χριστο τν πομάκρυνε π τν κόσμο, π τ φύση κα π' λα γενικ τ πράγματα κα τν νέδειξε πνευματικ κα φωτεινό. Κα λα ατ ν κατοικοσε μέσα στν πόλη, εχε τν πιστασία σπιτιο, φρόντιζε γι δούλους κα λεύθερους κα μεριμνοσε γι λα σα εναι ναγκαα σ' ατν τ ζωή.

ρκον ατ κα γι παινο το νέου κα γι ν σς παρακινοσαν σ πόθο κα μίμησή του μήπως θέλετε ν σς π κι' λλα κόμη μεγαλύτερα, πο σως οτε κοή σας θ τ νεχόταν; μως τί νώτερο τί τελειότερο μπορε ν βρεθε π' ατό; (3) Τίποτε, καθς βεβαιώνει κα Θεολόγος Γρηγόριος:

ρχή, λέει, τς σοφίας εναι φόβος το Κυρίου [Παροιμ. 1:7]. Γιατί που φόβος κε τήρηση τν ντολν. Κα που τήρηση τν ντολν κάθαρση σαρκός, δηλαδ το νέφους πο μποδίζει τν ψυχ κα δν τν φήνει ν δε καθαρ τ θεία κτίνα. Κα που κάθαρση, λλαμψη. λαμψη δ εναι κπλήρωση το πόθου κείνων πο ποθον σφοδρ τ μέγιστα τ μέγιστο πρ τ μέγα. (4) 

Μ ατ τ λόγια φανερώνει τι τ τέλειωτο τέλος κάθε ρετς εναι φωτισμς το Πνεύματος, στν ποο ποιος φθασε κατέκτησε τ τέλος κα πέρας λων τν ασθητν κα βρκε τν ρχ τς γνώσεως τν πνευματικν.
Πίστη κα ργα
ΑΥΤΑ εναι, δελφοί μου, τ θαυμάσια του Θεο. Γι' ατ ν κα κρύβονται ο γιοι Θες τος φανερώνει, στε λλοι μν ν τος μιμονται, λλοι δ ν εναι ναπολόγητοι. Κα σοι ζον μέσα στος θορύβους σ κοινόβια σ ρη σ σπήλαια, ν πολιτεύονται καθς πρέπει, ν σώζονται κα ν ξιώνονται μεγάλων γαθν π τν Θε γι τν πίστη τος μόνο. σοι μως π ραθυμία χάνουν τ σωτηρία τους ν εναι ναπολόγητοι κατ τν μέρα τς Κρίσεως. Εναι ψευδής, δελφοί μου, ατς πο ποσχέθηκε ν μς σώζει μόνο γι τν πίστη μς σ' ατόν.

λεστε λοιπν τος αυτούς σας κα μένα πο σς γαπ κα πολλς φορς θρην γι σς κα χύνω δάκρυα -γιατί τέτοιους μς θέλει συμπαθς κα λεήμων Θες- πιστέψτε λόψυχα στν Κύριο, παρνηθετε τ γ κα λα σα παρέρχονται, προσέλθετε κα προσκολληθετε σ' ατόν. Σ λίγο ορανς κα γ θ παρέλθουν. Χωρς κενον δν πάρχει τέρμα οτε ριο στν πτώση τν νθρώπων. Διότι Θες εναι χώρητος κα κατάληπτος. Πο ν βρεθε λοιπν τόπος -πές μου ν μπορες- γι σους κπέσουν π τ βασιλεία του; 

Μο ρχεται ν θρην, πονάει καρδιά μου κα λειώνω γι σς, ταν σκέπτομαι τι χουμε τόσο μεγαλοδρο κα φιλάνθρωπο Δεσπότη, ποος μόνο γι τν πίστη μς σ' ατν μας χαρίζει τέτοια γαθά, πο περβαίνουν νον, κο κα διάνοια κα πο «δν νέβηκαν ποτ σ καρδι νθρώπου» [' Κόρ. 2:9]. μες μως σν λογα ζα προτιμομε τ γ κα τ γήινα, πο μς προσφέρει μεγάλη του εσπλαγχνία γι τς νάγκες το σώματος, γι ν τρεφόμαστε δηλαδ μ μέτρο π' ατά. ν ψυχ μς τρεφόμενη μ τ νοερ τροφ το Πνεύματος πρέπει ν πορεύεται νεμπόδιστα πρς τ νω κατ τ μέτρο τς καθάρσεως κα τς ναβάσεως. 

Ν τί εναι νθρωπος κα ν γιατί δημιουργηθήκαμε: φο πολαύσουμε δ κάποιες μικρς εεργεσίες το Θεο, μ τν εγνωμοσύνη κα τν πρς ατν γάπη ν πολαύσουμε κε πάνω τ μεγαλύτερα κα τ αώνια. μως λλοίμονο, χι μόνο δν φροντίζουμε καθόλου γι τ μέλλοντα, λλ εμαστε χάριστοι κα γι τ παρόντα κα γινόμαστε τσι διοι μ τος δαίμονες κα χειρότεροι σως γι ν πομε τν λήθεια. Γι' ατ εμαστε ξιοι περισσότερης τιμωρίας, σο περισσότερο εεργετηθήκαμε μ τ γνώση το Θεο, πο γινε γι χάρη μς μοιος μ μς κτς μόνο π τν μαρτία, γι ν μς παλλάξει π τν πλάνη κα ν μς λευθερώσει π τν μαρτία.

λλ τί ν π; Σ λα ατ πιστεύουμε μόνο μ λόγια, ν μ τ ργα τ ρνούμαστε. Δν μολογεται παντο Χριστς στς πόλεις, στ χωριά, στ κοινόβια, στ ρη; Κοίταξε μως κα ρεύνησε ν τηρον τς ντολές του. Μετ βίας θ βρες μέσα σ χιλιάδες κα μυριάδες ναν, πο ν εναι μ ργα κα λόγια χριστιανός. Δν επε στ ερ Εαγγέλιο Κύριος κα Θεός μας, 

«ποιος πιστεύει σ μένα θ κάνει ργα πο κάνω κι γ κα κόμη μεγαλύτερα» [ω. 14:12]; 

Ποις μως π μς τολμάει ν πε, «γ κάνω τ ργα το Χριστο κα πιστεύω πιστ στν Χριστό»; Δν βλέπετε, δελφοί, τι θ βρεθομε πιστοι τν μέρα τς Κρίσεως κα θ ποστομε δριμύτερη κόλαση π κείνους πο δν γνώρισαν καθόλου τν Κύριο; Διότι να π τ δύο εναι ναπόφευκτο ν συμβε, μες ν κατακριθομε ς πιστοι ν ποδειχθε Χριστς ψεύτης, πράγμα πο εναι δύνατον, δελφοί μου, δύνατον.

________________________________________

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. δ γιος Συμεν Νέος Θεολόγος ναφέρεται συγκεκαλυμμένα στν ρχ τς δικς του πνευματικς πορείας. Γεώργιος φαίνεται πς ταν τ κοσμικό του νομα.
2. Πρόκειται γι τ φημισμένη Μον Στουδίου κα γι τν σιώτατο μοναχ Συμεν τν Ελαβ, πνευματικ πατέρα κα γέροντα το γίου Συμεν το Νέου Θεολόγου.
3. ννοε τ θεία λλαμψη.
4. 'Μέγιστα' δ ννοε Θεολόγος τ τρία πρόσωπα τς γίας Τριάδος, 'μέγιστο' τ Θεότητα τν ποία χαρακτηρίζει κα μ τν ρο 'πρ τ μέγα' πειδ δν προσδιορίζεται π καμμία ποσότητα μέγεθος, (κατ τν Νικήτα Σερρν -βλ. Κα Διονυσίου Ζαγοραίου "Συμεν το Νέου Θεολόγου τ Ερισκόμενα", κδ. Β.Ρηγοπούλου, Θσ/κ 1977, σήμ. Σέλ.284).  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.