11 Δεκ 2010

Τὸ μεγαλεῖο τῆς Θείας Λατρείας

Α’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
«Τ μεγαλεο τς Θείας Λατρείας. Παράδοση νανέωση;»
ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ
Τ ’ Λειτουργικ Συνέδριο, πο ργανώθηκε στ Θεσσαλονίκη π τν ταιρεία ρθοδόξων Σπουδν, μ θέμα «Τ μεγαλεο της Θείας Λατρείας. Παράδοση νανέωση;», διεξήγαγε τς ργασίες του π 27 Φεβρουαρίου ως 1 Μαρτίου 2002 στν Αθουσα Τελετν το ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. νακοινώθηκαν εκοσι μία εσηγήσεις π σαρίθμους εσηγητς, πισκόπους, Πρεσβυτέρους, Μοναχος κα πανεπιστημιακος Καθηγητς κα ρευνητς. πρξε ντυπωσιακ συμμετοχ Κληρικν, Μοναχν κα λαϊκν. μεγάλη
αθουσα ταν κατάμεστη.
Μ βάση τς εσηγήσεις κα τς διεξαχθεσες νδιαφέρουσες συζητήσεις, τ πορίσματα το συνεδρίου συνοψίζονται στ ξς:

1.          νομασθεσα λειτουργικ ναγέννηση δν προέρχεται π σαφ ποιμαντικ ναγκαιότητα τς ρθοδόξου κκλησίας. φείλεται σ ξένη κα εσαχθεσα προβληματική. κόμη κα νομασία της δν συμβιβάζεται πρς τν ρθόδοξη Παράδοση. Εναι ρθότερο ν γίνεται λόγος γι λειτουργικ παράδοση λειτουργικ εταξία. Προτείνεται γι’ ατ λλαγ τς νομασίας τς Εδικς Συνοδικς πιτροπς... Λειτουργικς ναγεννήσεως.
2.         Τ δίλημμα «Παράδοση νανέωση;» εναι πλαστό. δια Παράδοση χει μέσα τς τν νανέωση, διότι δν παραδίδονται νθρώπινα πράγματα κα διδασκαλίες πο γηράσκουν κα παλαιώνουν, λλ ο ν γίω Πνεύματι μπειρίες τν ποστόλων κα τν γίων πο εναι κτιστες κα φθαρτες.
3.          ρθόδοξη Θεία Λατρεία ποτελε θαυμαστ ρχιτεκτόνημα το γίου Πνεύματος, πο οκοδομήθηκε π πρόσωπα μ φωτισμένο νο κα κεκαθαρμένες καρδιές. λες ο κολουθίες κα ο μνοι χουν θαυμάσια δομ μ μεγάλη μέχρι σήμερα νταπόκριση στος πιστούς, ο ποοι ναπαύονται κα οκοδομονται. Δν χρειάζονται λλαγς κα νανεώσεις.
4.         Τ λειτουργικ κείμενα πρέπει ν μείνουν ς χουν μετάβλητα κα μετάφραστα, γι χίλιους λόγους. μετάφρασή τους χι μόνο δν θ φελήσει, λλ κα θ βλάψει πολλαπλς, θ ετελίσει τν ψηλ κα θεοκίνητο λόγο τους κα θ μειώσει τν ασθηση το ερο κα μυστηριώδους. συμμετοχ στ Θεία Λατρεία δν εναι μόνο διανοητικ κα ρθολογιστική. περισσότερο εναι βιωματικ κα μυσταγωγική. Ατ ποτελε οσιώδη διαφορ μεταξ Ρωμιοσύνης κα Φραγκοσύνης.
5.          πίσκοπος λλ κα ο σύνοδοι τν πισκόπων φυλάσσουν τν Παράδοση, δν τν λλάσσουν. εναι φύλακες κα χι νανεωτές.
6.         Τν μυσταγωγικ χαρακτήρα τς ρθοδόξου Λατρείας, τ πρ νον κα λόγον μυστήριον τς Θείας Εχαριστίας διαφυλάσσει τ περυψωμένο τέμπλο μεταξύ του ερο Βήματος κα το κυρίως ναο.
7.         Γι’ ατ κα τ μέσα μαζικς νημερώσεως πρέπει ν σέβονται τν βατο κα ερ χρο το ναο κα διαιτέρως το ερο Βήματος κα ν μ τν παραβιάζουν, διαίτερα κατ τν τέλεση τς Θείας Εχαριστίας. Γι τ πρόσωπα, πάντως, πο δυνατον ν μετάσχουν στ Θεία Λατρεία, μετάδοση π τ ραδιόφωνο λων τν κολουθιν, π δ τν τηλεόραση λων, κτός της Θείας Λειτουργίας, οκοδομε κα ναπαύει. παιδαγωγικ δύναμη τς εκόνος κα τς ποπτείας εναι μεγάλη. τ γνωρίζει κκλησία π τς γιες κα ερς εκόνες.
8.         Τ ερ μφια τν κληρικν πρέπει ν εναι ντάξια του μεγαλείου της Θείας Λατρείας κα το πηρετουμένου μυστηρίου. χι μως ξεζητημένα κα περβολικ πολυτελ, διότι σκανδαλίζουν.
9.          ξωτερικ μφίεση το κλήρου, τ τιμημένο ράσο, χει ταυτισθε μ τ μυστήριο τς ερωσύνης κα χει καθαγιασθε. Εναι διανόητη ποβολή του. σημαίνει μφανς κκοσμίκευση κα μβλυνση τς ερατικς συνειδήσεως.
10.         Θέματα πο συνδέονται μ τν ξόδιο κολουθία, πως καύση τν νεκρν, ο ατοκτονοντες κα τ βάπτιστα νήπια πρέπει ν ντιμετωπισθον μ πολλ περίσκεψη. Ο σχετικς ποφάσεις συνοδικν πιτροπν κα γκυκλίων γι τν κήδευση λων τν ατοκτονούντων κα τν βαπτίστων νηπίων δν συνάδουν πρς τ ρθόδοξο δόγμα κα ποτελον κατάχρηση τς ρχς τς οκονομίας.
11.         Κάποιες καινοφανες κολουθίες το ρραβνος κα το Γάμου δρον λλοτριωτικ στ μυστήριο το Γάμου μ διαλυτικς συνέπειες στν λληνορθόδοξη γωγ τς οκογενείας.
12.          εσοδος τν ψυχολόγων-ψυχοθεραπευτν στν ερ χρο τς κκλησίας τείνει ν ποκαταστήσει τ ερ μυστήριο τς ξομολογήσεως κα προκαλε δυσλειτουργίες στ ργο τν ξομολόγων. Τν παραπάνω τακτικ ενοον ρισμένοι ερες-ψυχίατροι, ο ποοι ψυχολογοποιον τος θεανθρώπινους θεσμος τς ρθοδόξου κκλησίας.
13.     κκοσμίκευση προσπαθε ν ποδομήσει, στ πλαίσια το οκουμενισμο κα τς παγκοσμιοποίησης, τς παραδοσιακς δομς τς ρθόδοξης Λατρείας κα Κοινωνίας. λειτουργικ ναγέννηση λειτουργε πρς τν κατεύθυνση ατή, γι’ ατ κα π τς πλευρς ατς κρίνεται ποβλητέα.

Η ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ



ΠΗΓΗ:ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ»
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2002
ΤΕΥΧΟΣ 22

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.