
Πρὸς ἀποποινικοποίηση τῆς χρήσης ναρκωτικῶν ὁδεύει ἡ νομοθεσία μας. Ἡ κατοχὴ μικροποσότητας γιὰ ἴδια χρήση ὅταν διώκεται θὰ ἀποτελεῖ πταῖσμα. Τὰ «βαποράκια» θὰ τιμωροῦνται σὲ βαθμὸ πλημμελήματος, οἱ ἐξαρτημένοι χρῆστες ἀντὶ γιὰ τὴ φυλακὴ θὰ ὁδηγοῦνται σὲ θεραπευτικὰ κέντρα, οἱ κακουργηματικὲς ποινὲς θὰ ξεκινοῦν ἀπὸ τὰ πέντε (ἀντὶ δέκα σήμερα) χρόνια, ἐνῶ μπαίνουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις γιὰ τὴν ἐπιβολὴ ἰσόβιας κάθειρξης.
Αὐτὲς εἶναι μερικὲς ἀπὸ τὶς ρηξικέλευθες προτάσεις ποὺ ἐξετάζει σοβαρὰ ἡ εἰδικὴ ἐπιτροπὴ τοῦ ὑπουργείου Δικαιοσύνης, ἡ ὁποία συστάθηκε γιὰ τὴν ἀναμόρφωση τῆς ποινικῆς νομοθεσίας τῶν ναρκωτικῶν. Οἱ περισσότερες ἀπὸ αὐτὲς ἀποτελοῦν θέσεις ποὺ ὑποστηρίζει καὶ τὸ ΚΕΘΕΑ. Ἡ πλειοψηφία τῶν μελῶν τῆς ἐπιτροπῆς φαίνεται νὰ υἱοθετεῖ μία ριζοσπαστικὴ νομοθετικὴ παρέμβαση μὲ στόχο τὸν ἐξορθολογισμὸ τῶν ποινῶν, οἱ ὁποῖες σήμερα σὲ πολλὲς περιπτώσεις εἶναι ἐξοντωντικές.
Ἡ Μαριάνθη Πατσέλη, ποὺ καταδικάσθηκε σὲ ἰσόβια κάθειρξη γιὰ κατοχὴ 12 γραμμαρίων ἡρωίνης, ἐπειδὴ τὸ δικαστήριο δὲν δέχθηκε τὸν ἰσχυρισμό της ὅτι εἶναι τοξικοεξαρτημένη, εἶναι τὸ πιὸ πρόσφατο καὶ χαρακτηριστικὸ παράδειγμα νομικοῦ καὶ δικαστικοῦ ἀνορθολογισμοῦ.
Ἐλαφρύτερες ποινὲς στὴν Ε.Ε.
Πατέρας 4 παιδιῶν ποὺ παρακολουθοῦσε πρόγραμμα ἀπεξάρτησης, ὁδηγήθηκε μὲ δικαστικὴ ἀπόφαση στὴ φυλακή! Περισσότεροι ἀπὸ τοὺς μισοὺς κρατούμενους ἔχουν παραβιάσει τὸ νόμο περὶ ναρκωτικῶν (περίπου 6.000 ἄτομα). Εἶναι στὴν πλειονότητά τους μικροδιακινητές, μικροκακοποιοί, ἐξαρτημένοι χρῆστες. Ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τοὺς 900 ἰσοβίτες, οἱ περισσότεροι ἔχουν καταδικασθεῖ ὡς ἔμποροι ναρκωτικῶν.
Ἀντίθετα, σὲ ὅλα σχεδὸν τὰ κράτη τῆς Εὐρώπης, οἱ ἐμπλεκόμενοι σὲ ὑποθέσεις ναρκωτικῶν τιμωροῦνται μὲ πολὺ ἐλαφρύτερες ποινές. Συνήθεις πράξεις διακίνησης τιμωροῦνται μὲ φυλάκιση ἑνὸς-δύο ἐτῶν, ἀντὶ τῶν πολυετῶν καθείρξεων ποὺ ἐπιβάλλουν τὰ ἑλληνικὰ δικαστήρια.
Ἡ ἐντολὴ τοῦ ὑπουργοῦ Δικαιοσύνης, Χ. Καστανίδη, πρὸς τὰ μέλη τῆς ἐπιτροπῆς εἶναι νὰ προχωρήσουν σὲ ὅσες τομὲς θεωρήσουν ἀναγκαῖες. Μὲ δεδομένο ὅτι ἡ ἐπιτροπὴ υἱοθετεῖ ριζικὲς ἀλλαγές, τὸ ζήτημα εἶναι πλέον καθαρὰ πολιτικό. Θὰ ὑποστηρίξει τὴ σημαντικὴ αὐτὴ μεταρρύθμιση ἡ κυβέρνηση ἢ θὰ ὑποκύψει σὲ συντηρητικὲς πιέσεις καὶ δημαγωγικὲς φωνές;
Οἱ προτάσεις ἀναλυτικὰ
1 Ἡ ἀποποινικοποίηση τῆς χρήσης στηρίζεται στὸ δικαίωμα αὐτοδιακινδύνευσης ποὺ ἔχει κάθε ἐλεύθερο ἄτομο. Ἔτσι θεωρεῖται ἀδιανόητο νὰ τιμωρεῖται ποινικὰ καὶ νὰ διαπομπεύεται κοινωνικὰ ὅποιος συλλαμβάνεται ἁπλῶς νὰ κάνει χρήση ἀπαγορευμένων οὐσιῶν.
2 Ἡ ἀποποινικοποίηση τῆς χρήσης συνδυάζεται μὲ πολὺ ἐλαφρὲς κυρώσεις καὶ γιὰ τὴν κατοχὴ ναρκωτικῶν πρὸς ἴδια χρήση. Ἡ ἀντίληψη ποὺ ἐπικρατεῖ εἶναι ὅτι ἐὰν κριθεῖ ἐπιλήψιμη, νὰ τιμωρεῖται ὡς πταῖσμα.
3 Διαφοροποιεῖται ἡ ποινικὴ μεταχείριση τῶν μικροδιακινητῶν. Τὰ γνωστά μας «βαποράκια» προτείνεται νὰ τιμωροῦνται μὲ ποινὲς σὲ βαθμὸ πλημμελήματος.
4 Διευρύνεται καὶ γίνεται ἀναλογικότερο τὸ πλαίσιο ποινῶν στὰ κακουργήματα. Προτείνεται ἡ ἐπιβολὴ κάθειρξης νὰ ξεκινᾶ ἀπὸ τὰ 5 ἔτη καὶ ὄχι τὰ 10 ποὺ εἶναι σήμερα. Παραμένει ἡ κλιμάκωση ὡς τὰ ἰσόβια ἀλλὰ γιὰ πολὺ βαριὲς καὶ διακεκριμένες περιπτώσεις ἐμπορίας, π.χ. εἰς βάρος ἀνηλίκων, μὲ ὄπλα, στὸ πλαίσιο ἐγκληματικῆς ὀργάνωσης κ.α.
5 Ὑπάρχει ἡ σκέψη νὰ καθορίζεται ἡ βαρύτητα τῆς κατηγορίας καὶ τῆς ποινῆς γιὰ τὰ κακουργήματα ὄχι ἀπὸ τὴν ποσότητα ἀλλὰ ἀπὸ τὴν ἀξία τῶν ναρκωτικῶν. Αὐτὸ ἴσως ἐξομαλύνει τὴ συχνὰ δυσανάλογη μεταχείριση εἰς βάρος ὅσων συλλαμβάνονται νὰ διακινοῦν τὰ λεγόμενα «ἐλαφρὰ» ναρκωτικὰ σὲ σχέση μὲ ὅσους ἐμπορεύονται ἡρωίνη καὶ κοκαΐνη.
6 Οἱ ἀποδεδειγμένα ἐξαρτημένοι χρῆστες, ποὺ κατηγοροῦνται καὶ γιὰ ἄλλα μικροαδικήματα, θὰ ὁδηγοῦνται ὑπὸ προϋποθέσεις σὲ κέντρα θεραπείας ἐκτὸς φυλακῆς. Ἡ πραγματογνωμοσύνη θὰ γίνεται μὲ ψυχολογικά, σωματικὰ καὶ κοινωνικὰ κριτήρια.
7 Προτείνεται νὰ μὴν ὑπάρχει εὐνοϊκὴ μεταχείριση τῶν ἐξαρτημένων χρηστῶν ὅταν αὐτοὶ ἐμπλέκονται σὲ ὑποθέσεις μεγάλης διακίνησης ναρκωτικῶν.
Ἡ νομοθετικὴ ἀλλαγὴ ἀποτελεῖ, ἐκ τῶν πραγμάτων, κι ἕναν τρόπο ἀποσυμφόρησης τοῦ βεβαρημένου σὲ πληθυσμὸ καὶ ναρκωτικὰ σωφρονιστικοῦ συστήματος.
Πηγή: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου