Ἡ ΕΕ διαφαίνεται ὅτι προχωράει μὲ ἀργοὺς ἀλλὰ σταθεροὺς ρυθμοὺς πρὸς τὴν ὑλοποίηση τοῦ μεγαλύτερου πειράματος ἐπιτήρησης ἐν καιρῷ εἰρήνης, μὲ στόχευση τὸν ἔλεγχο καὶ τὴν παρακολούθηση κάθε ἰδιωτικοῦ μηνύματος μέσῳ τῶν γνωστῶν ψηφιακῶν ἐφαρμογῶν (viber, signal, telegram, messenger, whatapp, κ.λπ).
Σὲ προγενέστερο ἄρθρο μας (βλ. ἐδῶ) εἴχαμε ἀναφερθεῖ στὸ ἐκκολαπτόμενο νομοθέτημα τῆς ΕΕ γιὰ τὴν πάταξη τῆς σεξουαλικῆς κακοποίησης παιδιῶν (Child Sexual Abuse Regulation) γνωστότερο εὐρύτερα ὡς "Chat Control". Bάσει αὐτοῦ τοῦ εὐρωπαϊκοῦ Κανονισμοῦ ἐπιβάλλεται ἡ ψηφιακὴ ἐπιτήρηση ὅλης... -ἀκόμη καὶ τῆς κρυπτογραφημένης- τῆς ψηφιακῆς ἀλληλογραφίας ὅλων τῶν πολιτῶν ἐντὸς ΕΕ μὲ σκοπὸ τὸν ἐντοπισμὸ ὑλικοῦ σεξουαλικῆς ἐκμετάλλευσης παιδιῶν (Child Sexual Exploitation Material).
Στὴν πραγματικότητα τὸ νομοθέτημα αὐτό, ἂν δὲν τροποποιηθεῖ κατὰ τὴν τρέχουσα νομοπαρασκευαστικὴ διαδικασία, πρόκειται νὰ ἐγκαθιδρύσει ἕνα καθεστὼς ἀδιάκριτου καὶ ἄνευ προϋποθέσεων προληπτικοῦ «σκαναρίσματος»/ελέγχου (ἐξ οὗ καὶ τὸ παρατσούκλι "Chat Control") ὅλων τῶν ἰδιωτικῶν ψηφιακῶν συνομιλιῶν μας σὲ ὅλες τὶς εὐρείας χρήσης ἐφαρμογές, μὲ τὸ πρόσχημα τῆς πάταξης τῆς διαδικτυακῆς μετάδοσης παράνομου περιεχομένου.
Ὁ ἐν λόγῳ Κανονισμὸς ἔχει προκαλέσει σχίσμα ἐντὸς τῆς ΕΕ μὲ τὴν Εὐρωπαϊκὴ Ἐπιτροπὴ ἀπὸ τὴ μία νὰ πιέζει πρὸς μιὰ καθολικὴ ἀπαίτηση σάρωσης τῶν τηλεπικοινωνιῶν ἐνῷ τὸ Εὐρωκοινοβούλιο ἀπὸ τὴν ἄλλη ἐπιμένει ὅτι ὁ ἔλεγχος πρέπει νὰ γίνεται στοχευμένα μόνο σὲ ὕποπτα πρόσωπα καὶ ὄχι στὸ σύνολο τῶν Εὐρωπαίων πολιτῶν καὶ νὰ περιοριστεῖ ἡ ἐφαρμογὴ τοῦ μέτρου μόνο στὶς μὴ κρυπτογραφημένες ἐπικοινωνίες.
Ἐνῷ οἱ συζητήσεις ἐντὸς τῶν κόλπων τῆς ΕΕ γιὰ τὸν Κανονισμὸ "Chat Control" ἔχουν ἤδη διαρκέσει τρία χρόνια λόγῳ τῶν εὐρύτατων ἀντιδράσεων καὶ τῶν συνεπακόλουθων παλινωδιῶν, μὲ τὴν ἀνάληψη τῆς προεδρίας τῆς ΕΕ ἀπὸ τὴ Δανία τὸν φετινὸ Ἰούλιο τὸ νομοθέτημα ἔγινε καὶ πάλι προτεραιότητα τῆς Ἕνωσης.
Πρὶν ἀπὸ λίγες ἡμέρες μάλιστα διέρρευσαν στὸν γερμανικὸ ἱστότοπο netzpolitik τὰ πρακτικὰ μιᾶς κλειστῆς συνεδρίασης ἀπὸ τὰ ὁποῖα προκύπτει ὅτι ἡ προεδρεύουσα τὸ τρέχον ἑξάμηνο Δανία ἐπιμένει νὰ διατηρήσει τὸ μέτρο τῆς ἀπροϋπόθετης ἐπιτήρησης τῶν ἐπικοινωνιῶν ὑπὸ τὸ πρόσχημα τῆς πάταξης παράνομων πράξεων.
Στὴν κλειστὴ συνάντηση ἡ Ἰταλία, ἡ Ἱσπανία καὶ ἡ Οὑγγαρία τάχθηκαν ὑπὲρ τῆς ὑποχρεωτικῆς σάρωσης τῶν διαδικτυακῶν συνομιλιῶν ἐνῷ θετικὰ διάκειται καὶ ἡ Γαλλία.
Ἀπέναντι στὸ νομοθέτημα στέκεται τὸ Βέλγιο δηλώνοντας ὅτι ἡ σάρωση τῶν κρυπτογραφημένων μηνυμάτων εἶναι «ἕνα δύσκολο θέμα σὲ ἐθνικὸ ἐπίπεδο». Ἡ Ἐσθονία στὴν τοποθέτησή της ἐπεσήμανε ὅτι ὑπάρχει γιὰ τὸ ζήτημα διάσταση ἀπόψεων σὲ ἐθνικὸ ἐπίπεδο μεταξὺ τῶν κρατικῶν ἀρχῶν ἀσφαλείας καὶ τῶν ὑπευθύνων προστασίας δεδομένων ἐνῷ ἡ Αὐστρία ἐπεσήμανε ὅτι δεσμεύεται ἀπὸ ἀπόφαση τοῦ κοινοβουλίου της νὰ ταχθεῖ κατὰ τῆς ὑποχρεωτικῆς ἐπιτήρησης τῶν ἐπικοινωνιῶν καὶ τῆς ὑπονόμευσης τῆς κρυπτογράφησης. Μὲ τὸ ἴδιο σκεπτικὸ ἀντιτάσσεται στὸ σχέδιο τοῦ Κανονισμοῦ καὶ ἡ Ὁλλανδία.
Ἡ Γερμανία εἶχε ἀντιταχθεῖ ἀπὸ νωρὶς στὴν παράκαμψη τῆς κρυπτογράφησης καὶ τὴν σάρωση τῶν ἰδιωτικῶν συνομιλιῶν, ἀλλὰ δὲν ἔχει ἀκόμη ἐπιβεβαιώσει ἐὰν ἡ νέα κυβέρνηση ποὺ προέκυψε ἀπὸ τὶς φετινὲς ἐκλογὲς θὰ διατηρήσει τὴν ἴδια θέση.
Κατὰ τὸ παρελθόν, ἡ Νομικὴ Ὑπηρεσία τοῦ Συμβουλίου τῆς ΕΕ εἶχε καταλήξει στὸ συμπέρασμα ὅτι τὸ ὑπὸ συζήτηση νομοθέτημα ἔρχεται σὲ ἀντίθεση μὲ τὰ θεμελιώδη δικαιώματα. Ἐπικαλέστηκε μάλιστα καὶ πρόσφατη νομολογία τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Δικαστηρίου Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία ἡ ἀποδυνάμωση τῆς κρυπτογράφησης τῶν ἐπικοινωνιῶν ποὺ ἐπηρεάζει τὸ σύνολο τῶν χρηστῶν ἀντίκεται στὴν Εὐρωπαϊκὴ Σύμβαση Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου.
Ὁ ἑπόμενος γῦρος διαπραγματεύσεων τοῦ Συμβουλίου τῆς ΕΕ ἔχει προγραμματιστεῖ γιὰ τὶς 12 Σεπτεμβρίου 2025, μὲ τοὺς ὑποστηρικτὲς νὰ ἐλπίζουν στὴν τελικὴ ἔγκριση ἕως τὰ μέσα τοῦ Ὀκτωβρίου.
Ἐὰν ἡ Γαλλία καὶ ἡ Γερμανία τελικὰ ὑποστηρίξουν τὴν πρωτοβουλία τῆς προεδρεύουσας Δανίας, ἡ Εὐρώπη εἶναι ἐξαιρετικὰ πιθανὸ νὰ ζήσει τὴν πιὸ ἐκτεταμένη ἐπιτήρηση τῶν ἰδιωτικῶν ἐπικοινωνιῶν στὴν ἱστορία της μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται γιὰ τὰ θεμελιώδη δικαιώματα τῶν πολιτῶν της καὶ τὴ δημοκρατία.
Σὲ προγενέστερο ἄρθρο μας (βλ. ἐδῶ) εἴχαμε ἀναφερθεῖ στὸ ἐκκολαπτόμενο νομοθέτημα τῆς ΕΕ γιὰ τὴν πάταξη τῆς σεξουαλικῆς κακοποίησης παιδιῶν (Child Sexual Abuse Regulation) γνωστότερο εὐρύτερα ὡς "Chat Control". Bάσει αὐτοῦ τοῦ εὐρωπαϊκοῦ Κανονισμοῦ ἐπιβάλλεται ἡ ψηφιακὴ ἐπιτήρηση ὅλης... -ἀκόμη καὶ τῆς κρυπτογραφημένης- τῆς ψηφιακῆς ἀλληλογραφίας ὅλων τῶν πολιτῶν ἐντὸς ΕΕ μὲ σκοπὸ τὸν ἐντοπισμὸ ὑλικοῦ σεξουαλικῆς ἐκμετάλλευσης παιδιῶν (Child Sexual Exploitation Material).
Στὴν πραγματικότητα τὸ νομοθέτημα αὐτό, ἂν δὲν τροποποιηθεῖ κατὰ τὴν τρέχουσα νομοπαρασκευαστικὴ διαδικασία, πρόκειται νὰ ἐγκαθιδρύσει ἕνα καθεστὼς ἀδιάκριτου καὶ ἄνευ προϋποθέσεων προληπτικοῦ «σκαναρίσματος»/ελέγχου (ἐξ οὗ καὶ τὸ παρατσούκλι "Chat Control") ὅλων τῶν ἰδιωτικῶν ψηφιακῶν συνομιλιῶν μας σὲ ὅλες τὶς εὐρείας χρήσης ἐφαρμογές, μὲ τὸ πρόσχημα τῆς πάταξης τῆς διαδικτυακῆς μετάδοσης παράνομου περιεχομένου.
Ὁ ἐν λόγῳ Κανονισμὸς ἔχει προκαλέσει σχίσμα ἐντὸς τῆς ΕΕ μὲ τὴν Εὐρωπαϊκὴ Ἐπιτροπὴ ἀπὸ τὴ μία νὰ πιέζει πρὸς μιὰ καθολικὴ ἀπαίτηση σάρωσης τῶν τηλεπικοινωνιῶν ἐνῷ τὸ Εὐρωκοινοβούλιο ἀπὸ τὴν ἄλλη ἐπιμένει ὅτι ὁ ἔλεγχος πρέπει νὰ γίνεται στοχευμένα μόνο σὲ ὕποπτα πρόσωπα καὶ ὄχι στὸ σύνολο τῶν Εὐρωπαίων πολιτῶν καὶ νὰ περιοριστεῖ ἡ ἐφαρμογὴ τοῦ μέτρου μόνο στὶς μὴ κρυπτογραφημένες ἐπικοινωνίες.
Ἐνῷ οἱ συζητήσεις ἐντὸς τῶν κόλπων τῆς ΕΕ γιὰ τὸν Κανονισμὸ "Chat Control" ἔχουν ἤδη διαρκέσει τρία χρόνια λόγῳ τῶν εὐρύτατων ἀντιδράσεων καὶ τῶν συνεπακόλουθων παλινωδιῶν, μὲ τὴν ἀνάληψη τῆς προεδρίας τῆς ΕΕ ἀπὸ τὴ Δανία τὸν φετινὸ Ἰούλιο τὸ νομοθέτημα ἔγινε καὶ πάλι προτεραιότητα τῆς Ἕνωσης.
Πρὶν ἀπὸ λίγες ἡμέρες μάλιστα διέρρευσαν στὸν γερμανικὸ ἱστότοπο netzpolitik τὰ πρακτικὰ μιᾶς κλειστῆς συνεδρίασης ἀπὸ τὰ ὁποῖα προκύπτει ὅτι ἡ προεδρεύουσα τὸ τρέχον ἑξάμηνο Δανία ἐπιμένει νὰ διατηρήσει τὸ μέτρο τῆς ἀπροϋπόθετης ἐπιτήρησης τῶν ἐπικοινωνιῶν ὑπὸ τὸ πρόσχημα τῆς πάταξης παράνομων πράξεων.
Στὴν κλειστὴ συνάντηση ἡ Ἰταλία, ἡ Ἱσπανία καὶ ἡ Οὑγγαρία τάχθηκαν ὑπὲρ τῆς ὑποχρεωτικῆς σάρωσης τῶν διαδικτυακῶν συνομιλιῶν ἐνῷ θετικὰ διάκειται καὶ ἡ Γαλλία.
Ἀπέναντι στὸ νομοθέτημα στέκεται τὸ Βέλγιο δηλώνοντας ὅτι ἡ σάρωση τῶν κρυπτογραφημένων μηνυμάτων εἶναι «ἕνα δύσκολο θέμα σὲ ἐθνικὸ ἐπίπεδο». Ἡ Ἐσθονία στὴν τοποθέτησή της ἐπεσήμανε ὅτι ὑπάρχει γιὰ τὸ ζήτημα διάσταση ἀπόψεων σὲ ἐθνικὸ ἐπίπεδο μεταξὺ τῶν κρατικῶν ἀρχῶν ἀσφαλείας καὶ τῶν ὑπευθύνων προστασίας δεδομένων ἐνῷ ἡ Αὐστρία ἐπεσήμανε ὅτι δεσμεύεται ἀπὸ ἀπόφαση τοῦ κοινοβουλίου της νὰ ταχθεῖ κατὰ τῆς ὑποχρεωτικῆς ἐπιτήρησης τῶν ἐπικοινωνιῶν καὶ τῆς ὑπονόμευσης τῆς κρυπτογράφησης. Μὲ τὸ ἴδιο σκεπτικὸ ἀντιτάσσεται στὸ σχέδιο τοῦ Κανονισμοῦ καὶ ἡ Ὁλλανδία.
Ἡ Γερμανία εἶχε ἀντιταχθεῖ ἀπὸ νωρὶς στὴν παράκαμψη τῆς κρυπτογράφησης καὶ τὴν σάρωση τῶν ἰδιωτικῶν συνομιλιῶν, ἀλλὰ δὲν ἔχει ἀκόμη ἐπιβεβαιώσει ἐὰν ἡ νέα κυβέρνηση ποὺ προέκυψε ἀπὸ τὶς φετινὲς ἐκλογὲς θὰ διατηρήσει τὴν ἴδια θέση.
Κατὰ τὸ παρελθόν, ἡ Νομικὴ Ὑπηρεσία τοῦ Συμβουλίου τῆς ΕΕ εἶχε καταλήξει στὸ συμπέρασμα ὅτι τὸ ὑπὸ συζήτηση νομοθέτημα ἔρχεται σὲ ἀντίθεση μὲ τὰ θεμελιώδη δικαιώματα. Ἐπικαλέστηκε μάλιστα καὶ πρόσφατη νομολογία τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Δικαστηρίου Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία ἡ ἀποδυνάμωση τῆς κρυπτογράφησης τῶν ἐπικοινωνιῶν ποὺ ἐπηρεάζει τὸ σύνολο τῶν χρηστῶν ἀντίκεται στὴν Εὐρωπαϊκὴ Σύμβαση Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου.
Ὁ ἑπόμενος γῦρος διαπραγματεύσεων τοῦ Συμβουλίου τῆς ΕΕ ἔχει προγραμματιστεῖ γιὰ τὶς 12 Σεπτεμβρίου 2025, μὲ τοὺς ὑποστηρικτὲς νὰ ἐλπίζουν στὴν τελικὴ ἔγκριση ἕως τὰ μέσα τοῦ Ὀκτωβρίου.
Ἐὰν ἡ Γαλλία καὶ ἡ Γερμανία τελικὰ ὑποστηρίξουν τὴν πρωτοβουλία τῆς προεδρεύουσας Δανίας, ἡ Εὐρώπη εἶναι ἐξαιρετικὰ πιθανὸ νὰ ζήσει τὴν πιὸ ἐκτεταμένη ἐπιτήρηση τῶν ἰδιωτικῶν ἐπικοινωνιῶν στὴν ἱστορία της μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται γιὰ τὰ θεμελιώδη δικαιώματα τῶν πολιτῶν της καὶ τὴ δημοκρατία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου