1 Δεκ 2019

Γέροντας Πορφύριος: «Ὁ Χριστιανός πρέπει νά ἀποφεύγει τήν ἀρρωστημένη Θρησκευτικότητα».

πόσπασμα πό τό Βιβλίο “νθολόγιο Συμβουλῶν” το Γέροντος Πορφυρίου ερομονάχου. 
Μοῦ ἔλεγε ὁ Γέροντας μία μέρα: «Ὁ χριστιανός πρέπει νά ἀποφεύγει τήν ἀρρωστημένη θρησκευτικότητα: τόσο τό αἴσθημα ἀνωτερότητος γιά τήν ἀρετή του, ὅσο καί τό αἴσθημα κατωτερότητος γιά τήν ἁμαρτωλότητά του. Ἄλλο πράγμα εἶναι τό κόμπλεξ καί ἄλλο ἡ ταπείνωση ἄλλο ἡ μελαγχολία καί ἄλλο ἡ μετάνοια.
Μέ πισκέφθηκε κάποτε νας κοσμικός ψυχίατρος καί μο κατηγόρησε τόν Χριστιανισμό, διότι, πως επε, δημιουργε νοχές καί μελαγχολία. Το πάντησα: Παραδέχομαι, τι μερικοί χριστιανοί, πό σφάλματα δικά τους  λλων, παγιδεύονται στήν ρρώστια τν νοχν, λλά κι σύ πρέπει νά παραδεχθες, τι ο κοσμικοί παγιδεύονται σέ μία χειρότερη ρρώστια, τήν περηφάνεια. Καί ο μέν θρησκευτικές νοχές, κοντά στόν Χριστό, φεύγουν μέ τήν μετάνοια καί τήν ξομολόγηση,  περηφάνεια μως τν κοσμικν, πού ζον μακριά πό τόν Χριστό, δέν φεύγει.
Μέ τίς τοποθετήσεις ατές το Γέροντα, ξεκαθάριζαν μέσα μου μερικές πορίες πού εχα, ναφορικά μέ ψυχολογικά προβλήματα τς χριστιανικς ζως. Αντιλαμβανόμουν τι  Γέροντας θελε νά ποφεύγουμε τήν...
περηφάνεια, τήν μεταμφιεσμένη σέ ατοδικαίωση «χριστιανικο» φαρισαϊσμο  σέ ατοκαταδίκη «χριστιανικς» περιδεος συνειδήσεως. βλεπα, τι  θρασύτητα τν ασθανομένων ς «καθαρν» καί  δειλία τν ασθανομένων ς «νόχων» δέ διαφέρουν οσιαστικά, τι εναι δύο ψεις το ατο νομίσματος ,τς περηφάνειας. Διότι  ληθινά πιστός χριστιανός λευθερώνεται πό τήν νοχή μέ τήν ξομολόγηση καί τήν φεση καί χαίρει στήν λευθερία ατή πού το χάρισε  Χριστός ? γνωρίζοντας δέ τι ατό εναι δρο Θεο εγνωμονε καί δέν περιφρονε. Εναι καθαρός διά το αματος το Χριστο καί χι πό δικό του κατόρθωμα. τσι, χαίρει καί εχαριστε καί δέν περηφανεύεται καί πί πλέον βλέπει καί λους τους λλους δυνάμει καλούς διά το αματος το Χριστο.
 Γέροντας μς δείχνει τό δρόμο, πού παράκαμπτει τό κακό (μαρτία) καί τό χειρότερο (περηφάνεια ρετς) καί δηγοσε στό καλύτερο, στήν ταπείνωση. Γι’ ατό προσπαθοσε νά προστατεύσει τή γνησιότητα τς ταπείνωσης πό τούς κινδύνους νόθευσής της. Μο λεγε: «Νά εμαστε ταπεινοί, λλά νά μήν ταπεινολογομε.  ταπεινολογία εναι παγίδα το διαβόλου, πού φέρνει τήν πελπισία καί τήν δράνεια, ν  ληθινή ταπείνωση φέρνει τήν λπίδα καί τήν ργασία τν ντολν το Χριστο».
 Γέροντας, μέ τή διδασκαλία του καί περισσότερο μέ τά βιώματά του, ποίμανε τά πρόβατά του καί τά δηγοσε σέ λειμνες γάπης καί ταπείνωσης. Ζοσε  διος τήν ταπείνωση, πιστεύοντας τι, κενος εναι τό τίποτε, γιατί  Θεός εναι , πως λεγε, τό πν, κι τι, ,τι μες βλέπαμε πώς εχε, δέν ταν δικό του, λλά δρο το Θεο.

10 σχόλια:

  1. ΟΙ ΕΝΟΧΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΡΩΣΤΙΑ.
    ΦΕΡΝΟΥΝ ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΕΜΟΔΙΖΟΥΝ
    ΤΗΝ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ.
    ΕΤΣΙ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ....
    ΚαλλιόπηΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λάθος το καταλαβαίνεις Καλλιόπη!!!
    Οι ενοχές για τις αμαρτίες είναι απαραίτητες και νορμάλ κατάσταση.
    Και φεύγουν με την αληθινή μετάνοια και ι. Εξομολόγηση.

    Οι υπερβολικές ενοχές μπορεί να είναι αρρωστημένες.

    Φιλάρετος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ και με τους
    δύο προλαλήσαντες.

    Ίσως θα μπορούσαμε να το
    διατυπώσουμε κάπως έτσι:
    Η λ ύ π η μετά την διάπραξη της αμαρτίας είναι
    το απρόσμενο αλλά πάντα
    ερχόμενο αποτέλεσμα.

    Ο εγκλωβισμός σ'αυτήν,
    υποδαυλίζεται από τα
    πονηρά πνεύματα που έτσι
    μας συνθλίβουν και από
    τις δύο μεριές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ἄλλο ἐνοχὲς,ἄλλο μὲ τύπτει ἡ συνείδησις καὶ μετανοῶ.
    στὶς ἐνοχὲς,ἐπεμβαίνει ὁ ἐξαποδῶ.
    (αὐτὸ,τὸ νὰ μοῦ κάνεις συνεχῶς...ἐπιδιρθωτικὲς
    ἐπιθέσεις;;εἶναι....νορμάλ,Φιλάρετε;;)
    Καλλιόπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλλιόπη είναι νορμάλ να νομίζεις τα λάθη σου για αλάθητα; Γράφεις σωρηδόν λάθη και μην διαμαρτύρεσαι καθόλου.
      Σαχλαμάρες γράφεις σε πολλά σχόλια και στα σχόλια της παρούσας ανάρτησης.

      Ενοχές= με τύπτει η συνείδηση.

      Τώρα το τί δρόμο θα ακολουθήσει ο καθένας αυτό εξαρτάται απο τον καθένα.

      Σώζεται τελικά ο εκείνος που μετά τις ενοχές=τύψεις συνείδησης, μετανοήσει ο άνθρωπος και εξομολογηθεί σε ορθόδοξο ιερέα.

      Διαγραφή
    2. Ποιὸς εἶσαι ἐσὺ ὁ ἀνώνυμος ποὺ συνεχῶς ἀσχολεῖσαι μὲ τὰ δικἀ μου λεγόμενα
      μὲ τόση ἐμπάθεια καὶ ἀγένεια.Γνωρίζω πὼς οἱ ἐνοχὲς εἶναι τοῦ διαβόλου,ἀπὸ τοὺς ἁγίους μας.
      Μᾶς ὠθεῖ νὰ ὑποκείψουμε στὸν πειρασμὸ καὶ μετὰ μᾶς ἀφήνει νὰ λειώνουμε ἀπὸ ἐνοχὲς καὶ ἀπὸ τὸ
      πὼς δὲν ὑπάρχει σωτηρία.Τὸ λέει ὁ ἅγιος""παγιδεύονται στὴν ἀρρῶστια τῶν ἐνοχῶν''Μποροῦμε νὰ μιλᾶμε χωρὶς νὰ μσοῦμε καὶ νὰ χαρακτηρίζουμε τὸν ἄλλον
      κατὰ πῶς μᾶς λέει ὁ λογισμός μας;;μᾶλλον ὄχι μεσιέ !διότι χωρὶς τύψεις καὶ χωρὶς ἐνοχὲς,ὑποκύπτεις στὸν πειρασμό !
      Καλλιόπη

      Διαγραφή
    3. Καλλιόπη ποιά είσαι εσύ που νομίζεις ότι οι λάθος απόψεις σου είναι υπεράνω κριτικής και σχολιασμού;;

      Ο καθένας έχει την γνώμη του και εσύ την δική σου λάθος γνώμη.

      Οι ενοχές είναι οι τύψεις της συνείδησης και αλλοίμονο σε όποιον αμαρτάνει (και όλοι μας αμαρτάνουμε) και δεν έχει ενοχές και τύψεις συνείδησης! Αυτός δεν θα μπορέσει να μετανοήσει.

      Αν διάβαζες τους αγίους, θα καταλάβαινες σωστά τί λέει ο άγιος Πορφύριος. Οι άγιοι μας λένε για την συναίσθηση της αμαρτωλότητας μας και για το σωστικό πένθος για τις αμαρτίες μας. Ολα αυτά προϋποθέτουν τις ενοχές=τύψεις της συνείδησης. Αν σου τα μάθανε λάθος οι μοντέρνοι θεολογίζοντες δεν σου φταίμε εμείς!!!

      Περαστικά σου!!

      Διαγραφή
    4. Τί θα πει μεσσιέ Καλλιόπη;;
      Πού βλέπεις τους μεσσιέ;;
      Δεν αφήνεις τις σαχλαμάρες λέω εγώ καλύτερα για τους σχολιαστές που σε διορθώνουν;;

      Διαγραφή
    5. Ἔχεις τὶς δυσκολίες σου
      ἔχεις τὰ νεῦρα σου,ταλαίπωρε,
      διορθωτὴ καὶ ἀλάνθαστε.
      σὲ καταλαβαίνω.
      Καλλιόπη

      Διαγραφή
    6. Ταλαίπωρη Καλλιόπη όποιος διορθώνει τις αρρωστημένες απόψεις και τα σφάλματα των άλλων, Δεν πάει να πει ότι έχει νεύρα, δυσκολίες, ούτε ότι είναι ταλαίπωρος!!!

      Διαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.