8 Οκτ 2011

Ἡ πνευματική μας εὐθύνη γιά τό κατάντημα τῆς πατρίδος μας



Το π. Βασίλειου Βολουδάκη
λόγος γιά τήν τεράστια πνευματική εθύνη το κλήρου τς λλάδος λλά καί λων τν νεοελλήνων γιά τό πνευματικό καί θικό κατάντημα τς πατρίδος μας καί γιά τίς ντίστοιχες δυσμενες πιπτώσεις στόν διεθν ρθόδοξο Χριστιανικό χρο. Εναι λοφάνερο πιά, τι δ καί 180 χρόνια συντελομε λοι μας στό νά πληγ καίρια τό πνευματικό πρόσωπο το λληνισμο, συνείδησή του, πού εναι ρθόδοξη πίστη καί ζωή. Φέτος, 180 χρόνια πό τήν νάληψη τς διακυβερνήσεως τς πατρίδας μας πό τόν μαρτυρικό Κυβερνήτη ωάννη Καποδίστρια... πανελληνίως ορτάζοντες καί τιμντες τό γεγονός, χουμε τήν εκαιρία νά συναισθανθομε σάν θνος τό τί εχαμε καί τό τί χάσαμε στό πέρασμα δύο περίπου αώνων.
Εναι, μως, δύσκολο τό γχείρημά μας ατό, γιατί χουμε σχεδόν ντελς ξεχάσει τό τί εχαμε, σέ ποιά πνευματική τμόσφαιρα ζούσαμε, ποιν Πατέρων παιδιά εμαστε καί ποιά νατροφή μς εχαν δώσει. Καί πρέπει τώρα νά τά μάθουμε λα, πάλι π? τήν ρχή. Γι' ατό, σήμερα περισσότερο παρά ποτέ εναι πίκαιρος καί συγκλονιστικός ποιητικός λόγος: «Περασμένα μεγαλεα καί διηγώντας τά νά κλας»!
Τά πνευματικά μεγαλεα, ρχοντιά καί λεβεντιά τς ρθόδοξης ψυχς το λληνα, χουν πρό πολλο προστεθε στά πό ξαφάνιση δρα τς Ζως, καί μες –κλρος καί...
λαός– χουμε στρέψει τήν προσοχή καί τήν φροντίδα μας μόνο στά ψυχα πό ξαφάνιση εδη καί στήν προστασία μόνο το φυσικο καί χι το Πνευματικο περιβάλλοντος.
Θεωρομε πολύτως φυσικό νά γωνισθομε γιά τό φυσικό περιβάλλον, γιατί χουμε λοι παραδεχθε τι ατό τό περιβάλλον εναι τέλειο καί γί? ατό ναντικατάστατο, λλά διαφωνομε ριζικά ς πρός τό ποιό εναι τό τέλειο καί, συνεπς, ναντικατάστατο πνευματικό περιβάλλον, παρ' τι ο αθαίρετες δοκιμές μς ατά τά τελευταα 180 χρόνια, μς πηγαίνουν πό τό κακό στό χειρότερο.
Γιά νά βοηθηθομε στήν φύπνισή μας, πρέπει νά πιστρατεύσουμε τή λογική σκέψη μας καί νά ναλογισθομε τό πώς πορευθήκαμε 400 χρόνια, κάτω πό τήν Τουρκική σκλαβιά καί νά συγκρίνουμε ατήν μας τήν πορεία μέ τά 180 χρόνια λεύθερης ζως, καί τότε, σφαλς, θά δικαιώσουμε τόν Λουκ Νοταρά πού επε προφητικά, πρό τς λώσεως τς Μεγάλης Πόλεώς μας: «Καλύτερα νά δωμεν Τουρκικόν φακιόλιον ες τήν Πόλιν, παρά Τιάραν Λατινικήν»!
Κάτω πό τό «Τουρκικόν φακιόλιον», πί 400 χρόνια, παρά τίς κακουχίες καί τίς στερήσεις, τό θνος μας χι μόνο δέν χασε τήν διοπροσωπία του, λλά βαθειά χωμένο στήν γκαλιά τς κκλησίας το βρκε τήν θαλπωρή, τήν προστασία καί τήν γαλακτοτροφία του, καί τσι, μπόρεσε νά ντέξη, νά σορροπήση, νά πολλαπλασιασθ καί νά ναδείξη πογόνους μέ ντονη τήν ρθόδοξη προγονική σφραγίδα, ξιους συνεχιστές τν «ποστολικν Παραδόσεων», τέκνα πακος στό θέλημα το Θεο, τέκνα Ζως καί λευθερίας.
Κάτω πό τόν Τουρκικό ζυγό, τό θνος μας, δέν χασε ποτέ τήν ασθηση τι ατό εναι κληρονόμος τς μεγάλης καί γίας Ατοκρατορίας καί τι ο αχμαλωτεύσαντες ατό εναι βάρβαρος λαός, τόν ποο χρησιμοποίησε δικαιοσύνη το Θεο γιά νά τό παιδαγωγήση, στε νά καταστ καί πάλι ξιό της λευθερίας του. Μέ τήν ταπείνωση το παιδαγωγουμένου πό γένος ντίθεο, τό θνος μας, συντετριμμένο γιά τίς μαρτίες το λλά καί ρρηκτα ξαρτημένο πό τόν Θεό, μετενόησε, ρίμασε ψυχικά καί πνευματικά, καί ποτίναξε τόν ζυγό τς δουλείας.
Ο πολιτικοί πειραματισμοί πρό τς λώσεως, πειρασμός τν ρχόντων νά μπιστεύονται τούς Δυτικούς σάν δελφούς, γιά τήν πόκρουση τν βαρβάρων, καί χι τόν Θεό τν Πατέρων τους, λλά καί τά τραγικά ποτελέσματα, καναν τό θνος μας νά κοιτάξη βαθειά μέσα του καί νά βεβαιωθ τι το συνέβη, ,τι κριβς συνέβαινε μέ τούς σραηλίτες, σάκις ατοί γκατέλειπαν τήν Πηγή το «δατος τς Ζως» καί προτιμοσαν τά «συντετριμμένα πηγάδια». σάκις, γκατέλειπαν τόν Θεό καί Πατέρα τους καί στηρίζοντο στά ρματα καί στούς ππους, δηλαδή, σέ κάθε πίγεια δύναμη.
Μετά τήν πελευθέρωσή του τό θνος μς εχε στήν πλειοψηφία το συνειδητοποιήσει τι τά παθήματα τν 400 χρόνων το ξαναζωντάνεψαν τήν γία Γραφή καί το πιβεβαίωσαν τι εναι μέν «φοβερόν τό μπεσεν ες χείρας Θεο ζντος», λλά καί τι «Ζε Κύριος Θεός» καί «πατάσσει πάντα τά βάρβαρα θνη, τά τούς πολέμους θέλοντα»!
τσι, εθύς μέσως πέλεξε Κυβερνήτη το τόν ωάννη Καποδίστρια, νθρωπο πλήρη πίστεως στόν Θεό, ατοθυσίας καί γάπης πρός τούς ν Χριστ δελφούς καί μοεθνες του καί εεργέτη χθρν καί φίλων.
Τό θνος μς εχε γιά λλη μιά φορά πικρή μπειρία πό τήν λειτουργία τν πνευματικν νόμων καί γι' ατό, νέος Κυβερνήτης, πρίν προχωρήση στήν κτέλεση ποιουδήποτε ργου –παρ' τι λόκληρη λλάδα εχε μείνει μόνο στάχτες– προέταξε τήν δραίωση τς ρθοδόξου κκλησίας καί τήν πνευματική θωράκιση το λαο.
Καποδίστριας εχε πολύ νωρίς λλά καί πολύ βαθειά κατανοήσει τήν νάγκη νά περιφρουρηθ πνευματικά λαός πό κάθε πίδραση μή ρθοδόξων θνν, στε πρό τς παναστάσεως το 1821, πολύ πρίν γίνη Κυβερνήτης, θέλησε νά παναφέρη τή χρήση τς λληνικς γλώσσης στήν πίσημη διεθν λληλογραφία μεταξύ μοεθνν ξιωματούχων καί κληρικν, κάτι πού εχε καταργηθε λόγω τς ξενομανίας τν τότε λλήνων λογίων, ο ποοι θεωροσαν ναξιοπρεπ γί? ατούς τήν γλώσσα το σκλαβωμένου γένους τους.
μως γλώσσα, καί διαιτέρως Θεοδόχος λληνική γλώσσα, χι μόνο κφράζει λλά καί διατηρε τό θος το λαο καί μποδίζει τίς βλαπτικές πιδράσεις, κυρίως στίς πνευματικά επαθες τάξεις τν νθρώπων. Γι' ατό, Καποδίστριας, τό τος 1811, γραφε πό τήν γία Πετρούπολη στόν Μητροπολίτη Ογγροβλαχίας γνάτιο:
«Πανιερώτατε Δέσποτα! ς παύση νταπόκρισίς μας ες τήν Γαλλικήν διάλεκτον. Καιρός μετανοίας λθεν. Ατή δέν θέλει ληθεύσει, οτε φελήσει άν πατριωτικός τίς νόμος δέν τήν πικυρώση. δού Πανιερώτατε δέησίς μου. Προστάξατε ς νομοθέτης “στις γραικός πρός γραικόν γράψει ες διάλεκτον λλογενν, κηρύττεται λλογενής...” »
Καποδίστριας ταν βαθύτατος γνώστης τς στορίας το γένους μας καί εχε πισημάνει τήν πό αώνων πιδίωξη τς Δύσεως νά φαιρέση πό τήν ψυχή το λληνικο λαο τήν ρθόδοξη πίστη, πού εναι καί πραγματική παρουσία το Θεο στούς νθρώπους.
Ατό τό μεθόδευε Δύση, μέ τό νά νισχύη κάθε προσπάθεια ποιουδήποτε λαο πεδίωκε νά ξαθλιώση οκονομικά τήν λλάδα, γιατί μέ τήν οκονομική ξαθλίωση ποβαθμίζεται τό πίπεδό του λαο, ξεπέφτει θνική του Παιδεία καί δημιουργονται ο κατάλληλες συνθκες γιά νά γίνη βορά στίς διαθέσεις τν οκονομικά σχυρν.
Δύση, μέ τόν διπλό της πουλο ρόλο —ρχικά του θικο ατουργο τς ξαθλιώσεως καί ν συνέχεια το οκονομικο χορηγο της λλάδος — πάμπολλες φορές γινε τό φεντικό τς πατρίδος μας, φο μέ τό πρόσχημα καί τήν ξουσία το χορηγοεργέτη ναλαμβάνει ξ λοκλήρου νά καθορίζη τό περιεχόμενο τς παιδείας το λαο μας, νά λλοιώνει τή γλώσσα, μέ τήν νίσχυση τς γλώσσας το χορηγο, μέ ποτέλεσμα, νά κατεργάζεται σταδιακά τόν φελληνισμό καί τόν ποχριστιανισμό τς μαρτυρικς μας πατρίδος.
Πρέπει κανείς νά εναι πνευματικά τυφλός γιά νά μήν διακρίνη τήν βυσσαλέα διαφορά το θους καί το πατριωτισμο το Καποδίστρια πό τούς μετέπειτα πολιτικούς, ο ποοι, παρά τά πειρα νοσιουργήματα τν ξένων Δυνάμεων ες βάρος τς λλάδος –καί τίς προκάλυπτες δηλώσεις το πουργο ξωτερικν τν ΗΠΑ., τό τος 1974, τι πρέπει νά πληγ πρόβλεπτος λληνικός λαός στή θρησκεία καί στίς παραδόσεις του, γιά νά πάψη νά ντιδρ στά Βαλκάνια καί νά δημιουργ προσκόμματα– δέν ννοον νά καταλάβουν τόν διπλό πουλο ρόλο τς Δύσεως χουν ταυτίσει τίς πιδιώξεις τους μέ τίς πιδιώξεις τν Δυτικν καί χουν πεμπολήσει τιδήποτε ποτελε τήν διοπροσωπία το θνους μας.
ποδεικτικό της ξυδερκείας το Καποδίστρια λλά καί τς βαθυτάτης εαισθησίας του, στό νά μή χαθ τό παραμικρό πό τά ερά καί πολύτιμά του Γένους μας, εναι καί τό πόμνημά του πρός τό Λόρδο Κάστελρη, πουργό ξωτερικν της γγλίας, πού το στειλε στό Συνέδριο το Παρισιο, τό 1815. Παραθέτουμε χαρακτηριστικά ποσπάσματα, πού μς δίνουν τήν εκαιρία νά θαυμάσουμε τήν παρρησία του, τήν κεραιότητά του καί τό χριστιανικό θος του:
«... νετική Πολιτεία κυβέρνα τάς ονίους Νήσους μέ τό σύστημα τς διαφθορς. Ο ντιπρόσωποι κλέγοντο κ τς κλάσεως τν εγενν ρχόντων, τις το εκαταφρονεστέρα, μαθεστέρα καί μλλον διεφθαρμένη δί? νηθικότητα καί λεεινότητα. δύναμις ταύτης τς Κυβερνήσεως φίστατο ες τήν πίβουλον τέχνην του νά ποθάλπη τάς προλήψεις τς εγενείας καί νά βάλη ατς ες ντίταξιν πρός τάς ξιώσεις τς δευτέρας κλάσεως καί τά νόμημα δικαιώματα το λαο... πολιτεία τς νετίας φοβετο τό ξοχόν της φυσικς μεγαλοφυΐας το λληνος καί προσπάθει νά τό καταβάλη μέ τήν μάθειαν. νετική Γερουσία οδέποτε συνεχώρησεν νά συστηθσι σχολεα δημόσια ες ταύτας τάς νήσους. Μόνο ες τήν πρωτεύουσαν καί τό Πανεπιστήμιον Παταβίου ο θαγενες τν πτανησίων πρεπε νά πορευθσιν πως κπαιδευθον»
Δυστυχς, τό ργο το Καποδίστρια δολοφονήθηκε τό 1831, ταν λληνες πολιτικοί, οσιαστικά πράκτορες τν ξένων Δυνάμεων, πραν ντολή πό τό ξωτερικό νά δολοφονήσουν τόν Κυβερνήτη, πού σφράγισε τήν Νεοελληνική Πολιτεία μέ τό «διά το Σταυρο Πολίτευμα». Ατός καί μόνο ατός ταν λόγος πού δολοφονήθηκε Καποδίστριας! Κανένας λλος! πό τότε ο ξένοι λαβαν τά μέτρα τους καί βαλαν τά δυνατά τους, στε ποτέ μέχρι σήμερα, σ? να τόσο βαθύτατα θρησκευόμενο λαό, σάν τόν λληνικό, νά μήν κυβερνήση νθρωπος πού νά κφράζη τόν λαό ατό στά βαθύτερα πιστεύω του.
Τό γεγονός ατό τό παρατρέχουμε. Μς φήνει συγκίνητους. Δέν διερωτώμεθα, γιατί ο παραμικρές, λλοπρόσαλλες καί πολλές φορές πικίνδυνες πολιτικές μάδες κάνουν ασθητή τήν παρουσία τους καί δημιουργον τήν ντύπωση πώς κφράζουν να μεγάλο πλθος, ν ο βαθύτατα θρησκευόμενοι, ο γωνιστές, μέ τά στίγματα τν πολέμων καί το ρωϊσμο τους στά σώματα τούς χουν καταθέσει τά πνευματικά πλα καί περιμένουν... καί περιμένουν... «δεν τό τέλος» τς λλάδος!
πνευματική κατάπτωση τς λλάδος χει πηρεάσει ρνητικά τόν «σύμπαντα κόσμον» καί διαιτέρως τίς ρθόδοξες χρες καί τίς ρθόδοξες κκλησίες λης της φηλίου, ο ποες καί ατές κφυλίζονται πνευματικά. Γί? ατό εθύνη μας, καί δίως μν τν κληρικν, εναι μεγάλη. Πάψαμε νά προβάλλουμε ποιαδήποτε ντίσταση, σάν νά χη πάθει καίρια βλάβη τό πνευματικό νοσοποιητικό μας σύστημα. Καί τήν πάθησή μας ατή, τήν νομάζουμε ρθόδοξη πνευματικότητα! ραία πνευματικότητα λήθεια! Νά τήν χαιρόμαστε! φο διαβάζουμε τά πολιτικά κείμενα το Καποδίστρια καί δέν τά νοιώθουμε σάν πνευματικά κείμενα, εναι νά ντρεπόμαστε.
νας πολιτικός Κυβερνήτης νά νδιαφέρεται σάν πίσκοπος γιά τήν ν Χριστ πνευματικότητα το λαο μας, σάν Ποιμένας το λαο μας, καί μες, ο Ποιμένες το λαο, νά διαφορομε γιά τήν πνευματικά πάνθρωπη καθημερινή ζωή τν νθρώπων καί νά τήν πιδεινώνουμε μιλώντας καί νά κάνοντας συνεχς κοσμικά πράγματα, πού τά βαπτίζουμε πνευματικές νασχολήσεις «μέ τά το Οκου μας»(!). Θεωρομε πολύτως συμβατά μέ τόν σκοπό τς κκλησίας τό νά ελογομε πίσημα καί πανηγυρικά μάδες ποδοσφαίρου καί μπάσκετ καί τραγουδίστριες τς EUROVISION, ν τό νά ελογήσουμε πιστούς νθρώπους γιά νά δημιουργήσουν μία νέα πολιτική πνευματική παρεμβολή, μέσα στό σημερινό πολιτικό χάος τς πατρίδας μας, τό θεωρομε σχάτη κκοσμίκευση τς κκλησίας! τς πνευματικς μας διακρίσεως τό μέγεθος!
ντί νά συνεγείρουμε τούς νέους, πού ζονε μέσα στήν κκλησία τήν νοριακή ζωή, παρωτρύνοντάς τους νά ναλάβουν τά νία τς πολιτικς ζως, δίνοντας καί πάλι ζωή στά κείμενα καί στήν στορία τν Πατέρων μας, μες τά θεωρομε νεδαφικά καί χαμογελμε ερωνικά μέ τά κείμενα καί τίς πιδιώξεις το Καποδίστρια!
λλά καί Καποδίστριας, γιά νά θυμηθομε τόν Λορεντζάτο, «χαμογελάει μέ τό χαμόγελό μας»!...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.