14 Αυγ 2011

Διδάγματα ἀπὸ τὴν Κοίμηση της Θεοτόκου

πίσκοπος Αγουστίνος Καντιώτης
ΠOIΑ διδάγματα, γαπητοί μου, ποκομίζουμε π τν ορτ τς Κοιμήσεως; σα θ σς π, τ ντλομε χι π τν Καιν Διαθήκη, λλ’ π τν λλη πηγ τς ρθοδοξίας, τν ερ παράδοση. Τί λέει λοιπν ερ παράδοσης γι τν κοίμηση τς Θεοτόκου; Μετ τν νάληψη το Χριστο Παναγία ζοσε μ τς ναμνήσεις το μονογενος Υο της, κα εχε συνήθεια ν πισκέπτεται τν τόπο τς προσευχς του, τ ΓεθσημανΠολλς φορς πγε κε. λλ κάποια μέρα πγε γι τελευταία φορά. Τότε συνέβη κάτι κτακτο. ς μν πιστεύουν ο πιστοι, μες πιστεύουμε. στ πέρασμα τς Θεοτόκου, κα μάλιστα ταν γονάτισε ν προσευχηθε, τ δέντρα γειραν, λύγισαν τς κορυφς τν πρς τ κάτω. Σν ν καναν μετάνοια ν τν προσκυνήσουν. Καί, πως στν Εαγγελισμό, ρθε πάλι ρχάγγελος Γαβριήλ. Κρατοσε κλάδο φοίνικος, σύμβολο νίκης κατ το θανάτου. Χαιρέτισε τν περαγία Θεοτόκο κα τν εδοποίησε, τι σ λίγο φεύγει πλέον π τ γ γι ν συναντήσει τν Υό της.
Γεμάτη ερ συγκίνηση Θεοτόκος κατέβηκε...
 π τ λόφο τς Γεθσημαν κα λθε στ φτωχικό της. Γνωρίζοντας τι φθασε τ τέλος τς πιγείου ζως τς σκούπισε, πως λέει παράδοσης, κα ετρέπισε μ τ χέρια τς τν οκίσκο, τοιμη ν ποδεχθε τν Κύριο, πο ρχόταν ν τν παραλάβει. Κάλεσε δύο γειτόνισσες, χρες μ ρφανά, κα τος μοίρασε τν φτωχικό της ματισμό. Μετ νήγγειλε στ περιβάλλον της, τι σ τρες μέρες πέρχεται π τ γ. Τέλος ξάπλωσε στν κλίνη της, σταύρωσε τ για χέρια της, κα βυθίστηκε σ προσευχή.
* * *
Τ τι περαγία Θεοτόκος προετοιμάστηκε γι τν θάνατό της πόσο μς διδάσκει!
Εναι ελογία τν κλεκτν του Θεο ν εδοποιονται γι τ θάνατό τους. ταν ο νθρωποι ζοσαν μ φοσίωση στ Θεό, προαισθάνονταν τ θάνατό τους. Κα πως ατς πο πρόκειται ν ταξιδέψει τοιμάζεται π μέρες, τσι κα ο ελαβες ψυχς προετοιμάζονται γι τ αώνιο ταξίδι.
Εναι κακ αφνίδιος θάνατος. κούσατε τί λέει κκλησία; Ν μς φυλάξει Θες π πολλ δεινά. Ποι δεινά; «π λοιμο, λιμο, σεισμο…» κα «…κα αφνιδίου θανάτου». Γιατί εναι κακό; Διότι δν δίνει στν νθρωπο οτε λεπτό. Μοιάζει μ τ γεράκι… Ο κόττες βοσκον στ γρασίδι, κα νομίζουν τι θ πιστρέψουν στ κοττέτσι. μ’ δν θ πιστρέψουν. π πάνω, ξαφνικά, τ γεράκι πέφτει μ ρμ κι ρπάζει τν ρνιθα. Σν γεράκι κα θάνατος φτερουγίζει ρμητικς κα πέφτει· στ δρόμο, στ πεζοδρόμιο, στ εροπλάνο, στ γραφεο…, που ν ‘νέ. ρπάζει τν νθρωπο κα το λέει, λα ‘δ!… δν τν φήνει ν πε τ «Μνήσθητί μου…».
λλ προσέξτε κάτι κόμη. Πρέπει Χριστιανός, προαισθανόμενος τ θάνατό του, ν κάνει κα τοτο. Βλέπεις, τι μεγάλωσες πλέον, τ χιόνια πεσαν πάνω στ κεφάλι σου. O γιος Κοσμς Ατωλς λεγε· Τ σπαρτά, μα σπρίζουνε, τί περιμένουν; τ δρεπάνι. Κι ταν σπρίζουν τ μαλλιά, τί περιμένουμε, δέλφια μου; Τ δρεπάνι το ρχαγγέλου. Προτο λοιπν φτάσει τ δρεπάνι, ο μητέρες κα ο πατέρες πο χουν παιδι ν τακτοποιήσουν τ το σπιτιο τν. ,τι χουν, ν τ μοιράσουν μ δικαιοσύνη στ παιδιά τους. Ν μν φήσουν κκρεμότητες. ν γαπτε τ παιδιά σας, μιμηθετε τ παράδειγμα τς περαγίας Θεοτόκου, πο ζωνταν μοίρασε ,τι εχε. Διότι μετ τ θάνατό σας, ἐὰν φήσετε κκρεμότητες, τ παιδιά σας θ τρέχουν στ δικαστήρια…
κόμη περαγία Θεοτόκος μς διδάσκει κα τοτο. Τν λεημοσύνη μν τν κάνετε μετ θάνατον. σο ζετε, σο τ χέρια ατ μπορον κα κινονται κα μπαίνουν στ πορτοφόλι, τότε λεημοσύνη χει μεγάλη ξία. Διότι μετ θάνατον δν λέγεται πλέον λεημοσύνη· εναι χρήματα πο δν φείλονται σ’ σς. κος, τι να φιλανθρωπικ δρυμα τ κτισαν μετ θάνατον. πήλαυσαν δηλαδ τ χρήματά τους ν ζωή, τ γλέντησαν σο ζοσαν, κα μετ τ θάνατο πλέον κάνουν τν λεημοσύνη. Γι’ ατ ν κάνουμε τν λεημοσύνη πως τν κανε Παναγία.
* * *
λλ προχωρομε. λθε κα γι τ Μητέρα το Θεο θάνατος. H περαγία Θεοτόκος εναι πλέον τώρα νεκρ π τς κλίνης της. Νεκρ κείνη, πο γέννησε τν ρχηγ τς ζως. Ποιο τώρα θ τν κηδεύσουν; Τ παιδι κηδεύουν τος γονες. λλ’ κείνη εχε παιδιά; Εχε. Τί παιδιά; Κατ σάρκα να κα μόνο Υἱὸν εχε, τν Κύριον μν ησον Χριστόν, κα δν παραδεχόμεθα τν βέβηλο κα νίερο σκέψη τν αρετικν τι εχε κι λλα τέκνα. λλ’ ν δν εχε κατ σάρκα τέκνα, εχε πνευματικος υούς. Κα πνευματικά της παιδι ταν ο δώδεκα πόστολοι.
Πο ταν μως κατ τν κοίμησή της ο πόστολοι; λειπαν μακριά. O Πέτρος στ Ρώμη, Παλος πρς τ Μακεδονία, νδρέας στν Πάτρα, Θωμς στς νδίες, ωάννης στν φεσο… λειπαν λοι στν διασπορά. Πς ν τος εδοποιήσουν; Ατ πορετε; Πιστεύετε. Κα ἐὰν πιστεύετε, τότε θ πιστεύσετε κα ατ πο γινε στν κοίμηση τς Θεοτόκου. Φτερωτο γγελοι πέταξαν σ’ λα τ σημεα τς δρογείου κα σπευσαν ν εδοποιήσουν τος ποστόλους.
Κα νά. πάνω στν ορανό, σν τ περιστέρια, σ φωτεινς νεφέλες ς π ππων, ν κα ρχεται Πέτρος, ν κα ρχεται Παλος, ωάννης κα ο λλοι πόστολοι. ρθαν κοντά της. Κα πάνω στν παράδοση ατ στηρίζεται τ γλυκύτατο κα ραιότατο κενο σμα, «πόστολοι κ περάτων συναθροισθέντες νθάδε…».
Ναί, μαζεύτηκαν ο πόστολοι. Κα τί μς διδάσκει ατό; τι ταν πεθαίνει κάποιος γνωστός μας, πρέπει ν διακόπτουμε κάθε ργασία. Τ πρτο καθκον εναι ν πμε στ νεκρό, γι ν κπληρώσουμε να χρέος ερό. Πρτον μν πρς κενον πο φυγε. πειτα πρς τος συγγενες, πο παρηγορονται μ τν παρουσία μας. Πρ παντς μως πρς τν αυτό μας· ν το πενθυμίσουμε δηλαδ τν αωνιότητα. ταν βλέπεις νεκρ ατν πο μέχρι χθς ταν μαζί σου, ατό σου φωνάζει· «Ματαιότης!…» (κκλ. 1,2). Γι’ ατ γιος Κοσμς λεγε· ταν πεθαίνει νθρωπος, ν μ τν θάβετε μέσως, χι· ν τν κραττε εκοσιτέσσερις ρες, κα ν μαζεύεστε γύρω του, ν τν βλέπετε κα ν προσεύχεσθε· γιατί καλύτερος εροκήρυκας π τ νεκρ δν πάρχει.
Μαζευτήκανε, λοιπόν, ο πόστολοι. Κρατοσαν τ φέρετρο κα τ μετέφεραν κτός της πόλεως. κείνη μως τ στιγμ τί συνέβη; Μία χιά, νας βραος, πλωσε τ βρωμερ το χέρι στ φέρετρο. λλ’ μέσως, στραπιαίως, κόπηκε τ χέρι το κ’ μεινε κε κρεμασμένο, πως φαίνεται στς εκόνες.
* * *
Ατ εναι, δελφοί, μ λίγες λέξεις τ στορικό της ορτς τς Κοιμήσεως. Κα κούγεται φων το ορανο ν μς λέει·
Μανάδες, λτε κοντ στ Πρότυπο τν μητέρων. Παιδι κα πρ παντς τ ρφανά, λτε κοντ στ γλυκει Μάνα το κόσμου. σοι εστε παρθένοι, λτε κοντ στν Παρθένο, κα φυλάξτε «τν ραιότητα τς παρθενίας». σοι εστε γράμματοι, λτε στν Παναγία γι ν μάθετε τ μεγαλύτερη φιλοσοφία. σοι εστε σοφοί, λτε στν Παναγία γι ν μάθετε, τι σοφία εναι ταπείνωσης. σοι εμεθα μαρτωλοί, ς λθουμε στν Θεοτόκο, γι ν μς δηγήσει κοντ στ Χριστό. H Κοίμησης ατ μας διδάσκει.
Τ σπουδαιότερο μως μάθημα εναι, τι θάνατος λλαξε νομα. φ’ του σταυρώθηκε Χριστός, θάνατος δν μπνέει πλέον φόβο, πως πρίν. στ ξς δν λέμε, πως πρ Χριστο, θάνατος το Σωκράτους, το ριστοτέλους, το Πλάτωνος. λλ τί λέμε; Θάνατος σον κοίμησις. Γι’ ατ δν λέμε, «θάνατος τς Θεοτόκου», λλ λέμε, «Κοίμησης τς Θεοτόκου». ν πιστεύεις στ Χριστό, πο επε «γ εμι νάστασης κα ζω» (ωάν. 11,25), θάνατος εναι κοίμησης. δν εναι ψέμα. Ο νεκρο θ’ ναστηθον. Γι’ ατ τ νεκροταφεα πρέπει ν λέγωνται κοιμητήρια.
Ατ μας διδάσκει ορτή. Λοιπν ς προετοιμάσουμε κ’ μες τν αυτό μας.
(παλαι μιλία το Μητροπολίτου Φλωρίνης Αγουστίνου Καντιώτου, κφωνήθηκε στν θήνα, πρ το 1967, σ γρυπνία τν παραμον τς ορτς, μέρα Κυριακ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.