9 Αυγ 2011

Ἡ προσευχὴ τοῦ Ἁγίου Ὅρους χθὲς καὶ σήμερον



ρχιμ. Αμιλιανο Καθηγουμένου Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας
Κανείς μας δν γνοε, τι προσευχ εναι πρωταρχικ νάγκη κάθε ψυχς, δένδρον ζως, τ ποον τρέφει τν νθρωπον κα τν φθαρτοποιε, διότι τν καθιστ κοινωνν το ϊδίου κα φθάρτου Θεο. πως δν πάρχει νθρωπος χωρς ψυχήν, τσι κα δν νοεται τς ζωντανς ν Χριστ νευ προσευχς.
νοερ προσευχ εναι διάλειπτος νέργεια τν γγελικν ταγμάτων, ρτος, ζω κα γλώσσα τν ΰλων ατν ντων, εναι κφρασις τς γάπης τν πρς τν Θεόν. Οτω κα ο μοναχοί, ν σαρκ μιμούμενοι κα γωνιζόμενοι βιον τν γγελικν πολιτείαν, ζωπυρον τν θεϊκν ατν ρωτα δι τς διαλείπτου νοερς προσευχς.
Δι τοτο, πάλιν κα πολλάκις, κα μέσα ες τν στορίαν, βλέπομεν μοναχος πο λησμονον κόμη κα π ρας κα μέρας ν φάγουν, ξεχνον κα τν αυτό τους, φωσιωμένοι ες τν νοερν νατένισιν το Κυρίου. Πόσες φορς κτυποσαν τν θύραν γίων λάλει πετεινς κα κενοι δν ντελαμβάνοντο τίποτε, διότι νος τν ερίσκετο ες μετάρσιον κοινωνίαν μετ το Θεο! προσευχ εναι δ’ ατος πνευματικωτέρα θλησις, πο γίνεται ναφορ ες τν Πατέρα κα Κτίστην το κόσμου, εναι θαλπωρ τς καρδίας τν, νέβασμα ες τ οράνια. εναι γκάλιασμα καὶ...
τρυφερς σπασμς το μοναχο πρς τν Νυμφίον κα Σωτήρα τν ψυχν μας.
κκλησία μς ζ μ τν προσευχήν. ζ μ τς προσευχς τν τέκνων της. Βεβαίως πάρχουν πολλ εδη προσευχς. ν μως θελήσωμεν ν δωμεν ποία εναι κατ’ ξοχν προσευχ τς κκλησίας, πο ειρρύτως συντηρε τν πνευματικότητά της «ν παντ καιρ κα πάση ρα», τότε θ πρέπη ν νατρέξωμεν ες τ φωτοφόρα τέκνα της, τ ποτελοντα τν μοναχικν πολιτείαν. Διότι, πως λέγει νας Πατρ τς κκλησίας, γιος σαάκ, ατη ποτελε τ «καύχημα τς Χριστο κκλησίας»1 κα κφράζει τ σαρκωμένον κα βιωμένον Εαγγέλιον. Εναι μοναχισμς τ ερώτατον θησαυροφυλάκιόν της, ες τ ποον διατηρονται λώβητα τ δόγματά της, ληθς εσέβεια, κέραιον τ μαρτυρικν φρόνημα, νόθευτος πνευματικ παράδοσις, δραστικ κα σωτήριος ποστολή της, συνεχς τ δύμολπον τραγούδι της, μ τ ποον προκαλε κα ξυπν τν γαπημένον Χριστόν της κα θηρεύει τν λόφωτον περιστεράν, τ Πνεμα τ γιον, τ ποον κ το Πατρς κπορεύεται.
Δι ν γνωρίσωμεν δ πς διατηρε κκλησία μέσα ες τν μοναχισμν τν προσευχήν της, τν θεοπρεπ ταύτην φωνήν της, δν χρειάζεται ν τρέξωμεν μακρυ ες τν νατολν κα Δύσιν. δ, ες τν γειτονιά μας, χομεν τ γιον ρος, τν πνευματέμφορον εροθήκην τν παραδόσεών μας, τν θεορριπτον σανίδα, δι τς ποίας διαρκς σώζονται π τν κλύδωνα τς μαρτίας πολλο κα γεμίζουν τν βασιλείαν το Θεο.

Τν προσευχν το γίου ρους ποις δν τν γνωρίζει; ποτελεται π μίαν φράσιν μικρν, π μετρημένας τς λέξεις.
Μ τν βοερν κραυγν «Κύριε», δοξολογομεν τν Θεόν, τν νδοξον μεγαλειότητά Του, τν βασιλέα το σραήλ, τν δημιουργόν της ρατς κα οράτου κτίσεως, ν φρίττουσι τ Σεραφεμ κα τ Χερουβείμ.
Μ τν γλυκυτάτην πίκλησιν κα πρόσκλησιν «ησο», μαρτυρομεν, τι εναι παρν Χριστός, σωτρ μν, κα εγνωμόνως τν εχαριστομεν, διότι μς τοίμασε ζων αώνιον. Μ τν τρίτην λέξιν «Χριστέ», θεολογομεν, μολογοντες τι Χριστς εναι ατς Υἱὸς το Θεο κα Θεός. Δν μς σωσε κάποιος νθρωπος, οτε γγελος, λλ ησος Χριστός, ληθινς Θεός.
ν συνέχεια, μ τν νδόμυχον ατησιν «λέησον μέ», προσκυνομεν κα παρακαλομεν ν γίνη λεως Θεός, κπληρν τ σωτήρια ατήματά μας, τος πόθους κα τς ναγκας τν καρδιν μας. Κα κενο τ «μέ», τί ερος χει! Δν εναι μόνον αυτός μου. εναι παντες ο πολιτογραφηθέντες ες τ κράτος το Χριστο, ες τν γίαν κκλησίαν, εναι λοι ατο πο ποτελον μέλος το δικο μου σώματος.
Καί, τέλος, δι ν εναι πληρεστάτη προσευχή μας, κατακλείομεν μ τν λέξιν «τν μαρτωλόν», ξομολογούμενοι — πάντες γρ μαρτωλο σμεν — καθς ξωμολογοντο κα λοι ο γιοι κα γίνοντο δι ταύτης τς φωνς υο φωτς κα μέρας.
ξ ατν ντιλαμβανόμεθα, τι εχ μπεριέχει δοξολογίαν, εχαριστίαν, θεολογίαν, παράκλησιν κα ξομολόγησιν.
Τί ν επωμεν, λοιπόν, γαπητοί μου, τώρα δι τν νοερν προσευχήν, φο ες τν ποχήν μας, δόξα σο Θεός, παντο γίνεται λόγος περ ατς κα πειράριθμα βιβλία κδίδονται ναφερόμενα ες τν «εχήν»; Κα τ μικρ παιδάκια πλέον τν γνωρίζουν κα τν λέγουν. μικρο κα μεγάλοι σώζονται μ ατήν.
Δετε τν συνέχεια στν Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.