12 Ιουν 2011

«Μονοδιάστατη κοινωνία» (Σέβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ιεροθεου)

  σύγχρονος νθρωπος ζ σ μι κοινωνία ποία βλέπει λα τ πράγματα μέσα π μι διάσταση κα γι’ ατ εναι πικίνδυνη. νθρωπος χει διάφορα προβλήματα, οκονομικά, βιολογικά, ψυχολογικά, πολιτισμικά, παρξιακά, θρησκευτικά. τσι, ταν λο τ νδιαφέρον τς κοινωνίας ξαντλται σ μι μόνον διάσταση (βιολογική, οκονομικ) τότε χαρακτηρίζεται ς «μονοδιάστατη κοινωνία» κα νθρωπος πο ζ μέσα σ ατν χαρακτηρίζεται ς «μονοδιάστατος» κα κατ’ πέκταση εναι ψυχικά, ψυχολογικά, πολιτισμικ κα παρξιακ νάπηρος.  οκονομικ κρίση πο πληξε τν Πατρίδα μς εναι να γεγονς λυπηρ κα πρέπει ν ποδοθον εθύνες, γιατί προκαλε κοινωνικς κα οκογενειακς ναστατώσεις, λλ κυρίως γιατί δημιουργε προβλήματα στος νέους νθρώπους, ο ποοι φίστανται τς συνέπειες τς οκονομικς κρίσης, χωρς ν εθύνωνται ο διοι κα τσι βλέπουν μ δυσοίωνες προοπτικς τ μέλλον τους. μως κα πολυτοποίηση τς οκονομικς κρίσης, χωρς ν βλέπουμε κα τ ποικίλα προβλήματα πο πάρχουν στν κοινωνία μας, αξάνει τν....

 προβληματισμό, τν σκεπτικισμ καί, τελικά, πιτείνει τν γωνία.
νθρωπος δν εναι μι «ζωνταν μηχανή», δν εναι να «βιολογικ ν», δν εναι να «μψυχο ργαλεο» στ χέρια τν ργοδοτν κα τν μηχανισμν ξουσίας, λλ εναι να «πνευματικ ν», να «θεολογικ ν» πο ναζητ νόημα κα πληρότητα ζως.
Διακατεχόμενος τν τελευταο καιρ π τέτοιες σκέψεις, θυμήθηκα τ ργο το Χέρμερτ Μαρκοζε μ τίτλο μονοδιάστατος νθρωπος κα τς σημαντικότερες παρατηρήσεις του στ πρτο κεφάλαιο το βιβλίου μ τίτλο «μονοδιάστατη κοινωνία». Μι τέτοια κοινωνία στν ποία ζομε, καθημερινς μς καθιστ λο κα περισσότερο παρξιακ κα πνευματικ νάπηρους, φο τροφον ο βασικς προδιαγραφς τς παρξής μας, ταν βέβαια δν χουμε σωτερικς ντιστάσεις.
Χέρμερτ Μαρκοζε (1898-1979) ταν νας μερικανς φιλόσοφος, γερμανικς καταγωγς, ποος εχε σοσιαλιστικς ρχς στν νεότητά του κα τελικ πέρασε τρες φάσεις στν ζωή του. πρώτη φάση ταν φαινομενολογικ ντολογικ φιλοσοφία του, φο ταν μαθητς τν γερμανν φιλοσόφων Χοσερ κα Χάϊντεγκερ, κα μέσα π τς θεωρίες τος ρμήνευσε τν Μάρξ. δεύτερη φάση τς ζως το συνδέεται μ τν «κριτικ θεωρία», κατ τν ποία νέλυε τν κατάσταση το νθρώπου πο ποτάσσεται στν μηχαν κα τς σχέσεις παραγωγς, στν «στερη καπιταλιστικ κοινωνία». Κα τρίτη φάση τς ζως το χαρακτηρίζεται ς «φροϋδικ», γιατί μέσα π τς θεωρίες το Φρόϋντ ρμήνευσε «τς ξουσιαστικς δομς το στερου καπιταλισμο», δηλαδ ρμήνευσε τν Φρόϋντ μέσα π τν φιλοσοφικ ντολογία. Κατ δ τν δεκαετία το ’60 Μαρκοζε, πειδ ταν ντίθετος πρς τν κατεστημένη τάξη, ναδείχθηκε σ γέτη τν φοιτητικν κινημάτων τόσο στν μερικ σο κα στν δυτικ Ερώπη.
Στ πρτο κεφάλαιο το βιβλίου το μονοδιάστατος νθρωπος, τ ποο, πως προαναφέρθηκε, χει τν τίτλο « μονοδιάστατη κοινωνία», ξετάζει κυρίως δύο θέματα, φ’ νς μν τς «πλαστς» νάγκες πο προβάλλει σύγχρονη κοινωνία στν νθρωπο κα τν πιέζει ν τς ποδεχθ, φ’ τέρου δ στν πόκτηση τς λευθερίας. Μπορε κα τ δύο ατ ν συνοψισθον σ να πο εναι πελευθέρωση π τν δουλεία τν «ψευδν» ναγκν.
Μιλώντας γι «ψευδες» νάγκες, ννοε ατς πο καθορίζονται «π δυνάμεις ξωτερικς» πο νθρωπος δν μπορε ν λέγξη, γιατί «χουν τερόνομη νάπτυξη κα κανοποίηση». Τέτοιες «ψευδες» νάγκες δημιουργον μι «εφορία μέσα στν δυστυχία». Γράφει Μαρκοζε: «Ν ναπαύεσαι, ν διασκεδάζεις, ν δρς κα ν καταναλώνεις πως λοι ο λλοι, ν γαπς κα ν μισες ,τι γαπον κα μισον ο λλοι, ατ στ μεγαλύτερό τους μέρος εναι νάγκες πλαστές».
Σ μι τέτοια «μονοδιάστατη κοινωνία» πο ζ νθρωπος, διος πρέπει ν δώση λύσεις, ν καθορίση «κριτήρια προτεραιότητας» κα ν διακρίνη τν «λήθεια» π τν «πλαστικότητα», τς «ληθινς» π τς «πλαστικς» νάγκες. νθρωπος σήμερα δν πρέπει ν εναι «τερόφωτο κι τεροκαθοριζόμενο» ν, γι’ ατ «θ πρέπει ν μφισβητήσει τς νάγκες κα τς κανοποιήσεις το κατεστημένου, μ τος ρους το ληθινο κα πλαστο». Ατ θ πρέπει ν γίνεται μ προσωπικ λευθερία κα χι μ τν δυνατότητα πιλογς, ποία μς πιβάλλεται ξωθεν, γιατί « δυνατότητα ν κλέγεις λεύθερα φέντες δν ξαλείφει οτε τος φέντες οτε τος δούλους».
Μέσα π ατν τν προοπτικ ριοθετε κα τν λευθερία. Τελικά, λευθερία δν μπορε ν τεθ στ πλαίσιο μις πλς πιλογς, τν ποία μς θέτει κατεστημένη ξουσία στν κοινωνία, γιατί ατ εναι περιορισμς τς λευθερίας. Γι’ ατ «δν μπορομε ν ρίσουμε μι ληθιν λεύθερη κοινωνία χρησιμοποιώντας τος παραδοσιακος ρους τς οκονομικς, πολιτικς κα πνευματικς λευθερίας».
Προσδιορίζοντας Μαρκοζε τ νόημα τς λευθερίας, γράφει τι πόκτηση τς πραγματικς λευθερίας πρέπει σήμερα ν κφρασθ μ «ρνητικος ρους», κριβς πειδ ζομε σ μι κοινωνία μονοδιάστατη, καταναγκαστική, πο περιορίζει τν λευθερία σ μι δυνατότητα πιλογς μεταξ δύο πραγμάτων, τ ποία ο κοινωνικο μηχανισμο μς χουν προσδιορίσει. Εναι χαρακτηριστικς ο σκέψεις το πάνω στ θέμα ατό. Γράφει:
«Οκονομικ λευθερία θ πρέπει ν σημαίνει πελευθέρωση π τν οκονομία, π’ τν καταναγκασμ πο σκεται μ τς οκονομικς σχέσεις κα δυνάμεις, πελευθέρωση π’ τν καθημεριν πάλη γι τν παρξη, παλλαγ π’ τν νάγκη ν κερδίζουμε τ ζωή μας. Πολιτικ λευθερία θ πρέπει ν σημαίνει πελευθέρωση π’ τν πολιτικ ατ πο πάνω της τ τομα δν μπορον ν σκήσουν οσιαστικ λεγχο. Πνευματικ λευθερία θ πρέπει ν σημαίνει ποκατάσταση τς τομικς σκέψης, πνιγμένης σήμερα π τ μέσα μαζικς πικοινωνίας κα θύμα τς διαπαιδαγώγησης, κι κόμη θ πρέπει ν σημαίνει τι θ πάψουν ν πάρχουν κατασκευαστς τς “κοινς γνώμης” κι κόμη κα κοιν γνώμη».
λα ατ φαίνονται «παναστατικά», λλ εναι τ λιγότερο πο πρέπει κα μπορομε ν κάνουμε γι ν ξεφύγουμε π τν δουλεία πο πιβάλλει σ λους μας « μονοδιάστατη κοινωνία». Τ πάντα σήμερα, πολιτική, τ μέσα μαζικς νημέρωσης, ο δημόσιες κα προσωπικς συζητήσεις μς ρμηνεύουν μ οκονομικος ρους, σν ν εμαστε «οκονομικ ντα» κα χι πολιτισμικές, πνευματικές, θρησκευτικς πάρξεις. περιορισμς κα γκλωβισμς το νθρώπου σ να κατώτερο πίπεδο ζως, εναι βίωση τς τμόσφαιρας κα τς μπειρίας τς φυλακς. Γι’ ατ παιτονται σωτερικς ντιστάσεις παρξιακς πανάστασης γι τν πόκτηση πραγματικς λευθερίας, πράγμα τ ποο εναι πόθεση μις λοκληρωμένης παιδείας. Χρειαζόμαστε μι παιδεία πο θ νταποκρίνεται σ λες τς προσδοκίες κα παιτήσεις το σωτερικο ψυχικο μας κόσμου κα θ μς λευθερώνη π τς ξωθεν πιβολς τν «ψευδν» ναγκν.
πομένως, πρέπει ν παύσουμε ν εμαστε «μονοδιάστατοι νθρωποι» κα θ πρέπει ν κανοποιομε τς σωτερικές, παρξιακς κα πνευματικές μας νάγκες, ο ποες, ταν δν κανοποιονται, φήνουν βαθ πόνο. Κα ατς πόνος δν θεραπεύεται μ τίποτε τ κτιστό, ασθητό, ασθησιακ κα φήμερο.
(Δημοσιεύεται στ περιοδικ «Γράμματα Σπουδάματα» το 1ου Λυκείου Ναυπάκτου, τεχος 13 κα στνιαύσιον 2010?)
«κκλησιαστικ Παρέμβαση»Μάιος 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.