20 Απρ 2011

Ὁμιλία στὴν Γυναίκα τὴν ἀλείψασα τὸν Κύριον Μύρω


ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ
ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΚΟΝΙΟΥ
ΟΜΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΩΛΟΝ, ΤΗΝ ΑΛΕΙΨΑΣΑΝ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟΝ ΜΥΡΩ ΚΑΙ ΕΙΣ ΦΑΡΙΣΑΙΟΝ
’ Πολ φέλησε τν ψυχή μας Χριστός, σν παρακάθησε στ τραπέζι το Ζακχαίου. Γιατί που Χριστς φιλοξενεται, κα κάμνει συντροφι μ τος νθρώπους, κα τ πιοτ κα τ τραπέζι μς καταδέχεται, κε κατοικε εφροσύνη. Γιατί ποις τελώνης πόρνη π’ κείνους πο πραξαν σα δ λέγονται κακά, βλέποντας τν Ποιητν το ορανο κα τς γς ν εσέρχεται στ σπίτι το Τελώνη, κενον πο μς δίδει τ στάχυα, ν λαβαίνει μ τ χέρια το νθρώπινο ψωμί, τν τσαμπιν τν χορηγ ν ντύνει π’ τ κρασ κα ν ελογε τ πατητήρια, κα στ μυαλό του δ θάβαζε τν πράξη τούτη γι μεγάλη γιορτ κα λαμπρ πανηγύρι; ληθιν γιορτή. Εφροσύνη γγελικς φιλοξενίας, ν βλέπεις τ Δεσπότη μ τος δούλους· τ Θε μ τος νθρώπους· τν Κριτν τέλος ν βλέπεις μ’ κείνους πο θ κρίνει, ν κάθεται τ διο τραπέζι. Μ γι τοτον τ λόγο ρθε στ γ, χωρς ν γκαταλείψει τν οραν ρφαν π τ θεϊκ δόξα· γιατί κα τέλειος γενόμενος νθρωπος, δν παυσε ν εναι Θεός.
Κα ρθε π τς γς κα πέρασε θάλασσες γι ν βγάλει τος χειμαζομένους στ πέλαγος τν βιοτικν φροντίδων π τ βυθ τς μαρτίας, κα σ πόλεις κα κμες περιόδευσε κα περπάτηξε στ στεν τ μονοπάτια κα στ’ πόκρημνα πατήματα, κα σ γκρεμνος στάθηκε κι ναζήτησε τος πλανεμένους γι ν τος παναφέρει στν ποίμνη τν, σν κυβέρνητα πρόβατα. Γιατί Ατς εναι κενος πο ναζητε τ «πολωλς πρόβατον», κενος πο γκαταλείπει τ νενήντα ννέα πρόβατα κα πάσχει γι τ να. Κι πειδ ζητοσε τ να, δ σημαίνει πς καταφρονοσε τ πίλοιπα, μ κι οτε πάλιν θυσίαζε γι τ πολλ τ να· γιατί φηνε τ νενήντα ννέα στ μάντρα σφαλισμένα κα σίγουρα, κα τότε τρεχε γι τ να ν τ σώσει π’ τν πλεκτάνη το διαβόλου. Πρόβατο χωρς ποιμένα εναι τοιμο δεπνο στ θηρία, κα ψυχ σφράγιστη π ρετ κα χωρς ταπείνωση κα φόβον Θεο εναι στ χέρια το διαβόλου. θεν κα τν Ζακχαον ρπαξε σν πρόβατο π τ στόμα το λύκου κα στ λογικν αλν τν προβάτων...
 πανέφερε κα μ θεία χαρίσματα κα ρετν τν κόσμησε. Κα πως ποιμν πο πιθυμε ν ξαναβρ τ πλανεμένο ρνί, φήνει φρόνιμο κα πιστό του ζο λεύθερο ν βόσκει, μ τυχν τ παντήσει κα συντροφιαστ πιστρέψουνε στ μάντρα, τσι κα Λόγος το Θεο τ σάρκα πο δανείστηκε π τν Παρθένον, σν πρόβατο σ βοσκοτόπι, φησε στ τραπέζι το Ζακχαίου, πως, νεκεν τς φιλοξενίας κα τς συντροφις, τν τραβήξει πρς τν ποίμνην.

Β’ λλ τοτο δν τ καταλάβαιναν ο Φαρισαοι κα σχολίαζαν μ τς παίσιές τους γλσσες κα διέβαλλαν τ Χριστ  πο τν βλεπαν ν τρώγει μ τος τελνες. Μ σν τ σκι τ παλη νοίξανε γιατί δν μποροσαν ν δεχτον τν καινούριο δυνατ λόγο τς διδασκαλίας. μες μως, δελφοί, ς κολουθήσουμε τ μέγα φιλάνθρωπο στν πορείαν του. κενος λοιπν πο τν Ζακχαον τν τελώνην φερε στ δρόμο τν καλ κα στ λογικ μάντρα τν ποστόλων συγκατέλεξε, κενος εναι πο κα τν πόρνην τν μαρτωλήν, τν ργάτιδα τόσων κακν, τράβηξε π τ φαράγγι το διαβόλου κα στν σφαλισμένη μάντρα τν πέδωσε.
Γι ν γνωρίσετε μως τ φιλανθρωπία το Χριστο κι π τν λλην τν Φαρισαίων τν παραφροσύνην κα γι ν μάθετε τς μαρτωλς τν πιστροφή, παραθέτω τοτες τς εαγγελικς ρήσεις, κα ν κούσετε καλ κα προσέξετε τ φος, εκολα πολ θ βγάλετε κα τ νόημά τους. ρώτησε, λέγει, τς τν Φαρισαίων τν ησον, να φάγη μετ’ ατο. Κα εσελθν ες τν οκον το Φαρισαίου νεκλίθη. νείπωτη χάρις! πρωτάκουστη φιλανθρωπία πο δ γνωρίζεις ρια! Κα μ Φαρισαίους παρακάθεται χωρς ν’ ποδιώχνει τος τελνες· κα τς πόρνες λεε κα μ τ Σαμαρείτιδα διαλέγεται· κα στ Χαναναίαν παντ κα στν αμορροοσα τ κράσπεδον το ματίου το παραχωρε κα δν ντρέπεται. Εναι γιατρς γι λα τ πάθη κα τ θεραπεύει γι ν φελήσει λους, τος πονηρος κα τος γαθούς, τος χάριστους κα τος εγνώμονες. τσι λοιπν κα τώρα πο τν προσκαλε Φαρισαος, δέχεται, κα εσέρχεται στν οκίαν του, πλν οκίαν γιομάτη μ μαρτίες. Γιατί που Φαρισαος κε εναι πονηρία, τόπος τς μαρτίας, τς περηφανίας τ «καλωσόρισες». Κα σ τέτοιο σπίτι Κύριος δν ρνιέται ν πάγει. Κα φυσικά, γιατί ς λιος δ χάνει τ λάμψη το κόμα κα στ βόρβορο σ ρίχνει τς κτίνες το λλ τουναντίον τν καθαρίζει, τσι κα Χριστς κάθε τόπον ασχύνης κα βέβηλον διαλέγει κα τ βρωμερν μαρτία μ τς κτίνες το διαλύει, κι σπιλος μένει πάντα λόγος τς θεότητος.

Γ’ τσι εθς πγε στν Φαρισαον· ρεμος, σιωπηλός, χωρς ν λέγξει τ ζωή του. Πρτα γι ν γιάσει τος καλεσμένους, κενον πο τν κάλεσε, τν οκίαν κα τς πολιτείας τ βρώματα· πειτα γι ν δείξει πς δν ταν φάσμα νανθρώπησή του μ κάτι πραγματικό, πς γίνηκε δηλαδ τέλειος νθρωπος, κάθισε στ τραπέζι γιατί κε μελλε ν ρθει πόρνη κα ν δείξει τ θερμν κα φωτεινν τρόπο τς μετανοίας. Γι’ ατ σν τν κάλεσε Φαρισαος, εθς συγκατανεύει γι ν διδάξη παρουσία τν Γραμματέων κα Φαρισαίων. ταν πόρνη θ μολογε τ σφάλματά της, πς πρέπει ν ζητον συγχώρεση ο μαρτωλο π τ Θε κα ν δέχονται τ χάρη του. δο γάρ, λέγει, γυν ν τ πόλει, τις ν μαρτωλός. Γυναίκα· νερμάτιστη φύση, τ πρτο δίχτυ το διαβόλου, εσαγωγ τς πλάνης, διδασκάλισσα τς παραβάσεως κα τς νομίας. Ατ πο γίνηκε γι βοήθεια το ντρός, μ πολ γρήγορα ξελίχθηκε σ χθρόν του, πο δημιουργήθηκε κα εναι κ φύσεως καλή, μ πο μ τν δια τς τ βούληση γίνηκε κακή· ατ πο δειξε τν ραιότητα το ξύλου κα τν παράδεισον χασε. Κα δο γυνή, ν τ πόλει, τις ν μαρτωλός, κα τς Εας φερνε τς μαρτίες κα κατάμεστη ταν π τς δικές της. Κα θ επ πρτα γι τν προηγούμενή της συμπεριφορ κα πς σκορποσε σπάταλά τους τρόπους της, γι ν ντιληφθτε καλλίτερα τν πολυτέλεια τς μετανοίας. 

Δ’  Θες λαβεν στον π τν πλευρν το δάμ, το προσέθηκε σάρκα κα τσι καμε τν Εα, πο κα γι’ ατ γυναίκα τν κάλεσε, κα τν δωσε στν δμ γι σύντροφό του. λλ μετ πο μάρτησαν κα παρέβηκαν τν νόμο κα διωχθήκανε π τν Παράδεισον, σν τιμωρία τος ρθε κα θάνατος. Μ γι ν μ χαθε λότελα τ νθρώπινο γένος μ τ φθορ το θανάτου, ρχεται γάμος ν’ ναχαιτίσει τ θάνατο. Γι ν σπέρνει νας κι λλος ν θερίζει· νας ν κόβει κι λλος ν βλασταίνει. Κι τι μετ τν εσέλαση το θανάτου δόθηκε χάρη το γάμου, καταφάνερο εναι π τ τι δμ μετ τν ξοδο π τν Παράδεισο βρέθηκε μ τν Εα. Κι χει γραφτε τι σν βγήκανε π τν Παράδεισο, τότε γνώρισε δμ τ γυναίκα του· πρ τς μαρτίας λοιπν ταν παρθενία, πο διατηροσε μόλυντο κα καθαρ τ χιτώνα τς φύσεως. Μετ λοιπν π τν νομία, στερα π τν τιμωρία το θανάτου εσέλασε γάμος γι ν ξασθενήσει τ θάνατο μ τν νθησή του κα ν τν νικήσει μ τν ρχοντική του βλάστηση. Κα γι ν μ χαθ τ νθρώπινο γένος λλ τουναντίον ν πληθυνθε ψηφίστηκε νόμος το γάμου. Κα στν νδρα χάρισε τν δον κα στ γυναίκα τ θωπεία κα τν ραιότητα, ραιότητα πρόσκαιρη, χι γι ν ρεθίζωνται νάμεσό τους κα ν θονται σ νομες μίξεις, λλ γι ν νώνονται ννομα μ τ θεσμ το γάμου. θεν μίξις στερα π νόμιμον γάμον εναι τίμια κα ελογημένη π τ Θεό. λλ κείνη πο γίνεται γι ν κερδίσει σάρκα τν δονή, χει μέσα τς τ θάνατο. Τίμιος γρ γάμος ν πάσι, κα κοίτη μίαντος· πόρνους δ κα μοιχος κρινε Θεός. σες λοιπν νόμιμα γνώρισαν τος νδρες γι ν κάμουν παιδιά, εναι ψεγάδιαστες· πως Σάρρα, κα Ραβέκκα, κα Ραχήλ. Κα ποιαδήποτε λλη. κενες μως πο διεγείρουν τος νέους, κα τος σπρώχνουν στν κολασία γι ν χαρον τν νομη δονή, ατς εναι καταδικασμένες γι τ φθορά, γιατί τν ναν το Θεο καταστρέφουν. Ε τς γάρ, λέγει, φθείρει τν ναν το Θεο, φθερε τοτον Θεός. Κα π τοτες τανε μαρτωλ πο λέγουμε. Κι φο τόσον ασχρ κμεταλλεύτηκε τ φύση, μ τ ν χρωματίζει μ φτην βαφ τ πρόσωπό της, κα μ πιδεξιότητα ν προσπαθε πς ν φανε λκυστική, σερνε τυφλά τους νέους στν κολασία κα τος σπρωχνε στ βάραθρο τς πορνείας.

’ Κα δν τ λέγω ατά, γι ν περιγελάσω κενα πο καμε· λλ τουναντίον γι ν τν παινέσω, μ τ ν ξέρετε π πο ξεκίνησε κα πο φτασε. Κα λέγω ποι τανε πρτα, γι ν σς δείξω τί γίνηκε τώρα. Κα λα τ  μαρτήματά της καταλεπτς τ στορ, γι ν δείξω τ κατορθώματα τς μετανοίας. λλ ατή, πο δ μεταχειρίστηκε ς πρεπε τ σμα της· μ λλους σαγήνευε μ τς πλεξοδες τν μαλλιν της, λλους μάγευε μ τ δάκρυά της κι λλους μ τ θρασύτητα της  κα λους π παντο τους δηγοσε στ βάραθρο τς κολασίας, ατ τώρα τν ασχρ κα σαρκικν ρωτά της λλάζει σ θεία κα οράνια στοργή.
Σν εδε τν ησο λλοτε ν μιλ μ τ Σαμαρείτιδα κι λλοτε ν σιμώνει τ Χαναναία, κι λλη φορ ν διαπιστώνει τν κλοπ τς αμορροούσης, κα πότε ν τρώγει μ τος τελνες κα πότε ν πισκέπτεται τος Φαρισαίους, σκέφτηκε. φο τς πόρνες κα τος μαρτωλος κα τος τελνες καταδέχεται, ς πότε θ σπαρταράω σν ψάρι γι τν δον κα θ βυθίζομαι συνεχς στ πελάγη τς μαρτίας; Δ θ μείνω γι πάντα στν κόσμο, οτε ραία θ μείνω, γιατί τ καθένα χει στν καιρ το τ θάνατο κα λα μαραίνονται· κα τ νθη κα τ κρίνα κι ο μορφις το προσώπου. Κα τί θ πάθω γι τ ργα μου; ρχίζω τώρα κα ννο τ φωτι τς κολάσεως κα ψυχή μου μετανοε, γιατί προσπαθώντας μ κάθε μέσο πς ν φαν ραιότερη γι τν καταστροφ τν νέων, βγαινα στος δρόμους τς πολιτείας κα στν γορ κι τρεχα στς μαζώξεις τν νθρώπων  κι εχα γι δίχτυ μου τ πόδια κι ς δόλωμα τς ραες μου κουβέντες.
πόσους νεαρος κατέστρεψα μ τς ματιές μου, τς γιομάτες ναίδεια κα πάθος. Κι καμνα πολλ φτιασίδια κι ατ γι βλάβη πάλιν κείνων πο μ κυτοσαν, κα πότε ψωνα τ μαλλιά μου σ σειρς πανωτς σν πύργο, κα πότε φηνα π ψηλ πολλς πλεξοδες φρόντιστα ν χαλον στ μέτωπό μου. Κα τ μάγουλά μου βαφα κα τ μάτια μου τ εχα πάντα μ μαυράδια. Κα πότε μ δάκρυα ψεύτικα καμνα τος νέους ν πέφτουνε μπροστά μου. Ώ, τί θ καταντήσω γι τοτα, κα ποι γιατρ θ βρ σ λα τοτα τ πάθη; ν ξομολογηθ τς νομίες μου στος νθρώπους, νώφελη θ εναι κμυστήρευσή μου· ν κρύψω τ μαρτήματά μου δ μπορ. Κι π πο ν τ κρύψω μίας πο τ Θε δ μπορ ν ξεγελάσω; Κα πο ν πάω πο παντο τ δικαστ βρίσκω μπροστά μου; πο να μν δ φαίνεται μ παντο μ λέγχει; Μία λπίδα σωτηρίας μου πομένει, μία εκαιρία γι τ ζωή· ν βρ τν ησο κα ν τρέξω κοντά του. Ατς πο τος Τελνες δέχεται δν παρνιέται τν πόρνη. Ατς πο δειπνε μαζ μ τος Φαρισαίους δ διώχνει τ δάκρυα τς μαρτωλς. Κι πειδ ξέρω πς βρίσκεται στο Σίμωνα το Φαρισαίου, κε θ πάω. Μ τί ν το ζητήσω σν πάω; Τν γεία τν ματιν μου; Μ εναι πρόσκαιρο τ χάρισμα. Ν’ παλλαγ π τν ρρώστεια; Μικρ τ κατόρθωμα, γιατί αώνιος θάνατος εναι πι μεγάλος π τ σύντομη τούτη ζωή. π’ λα θ παραιτηθ λοιπόν, τ σωματικά, κα τν γεία τς ψυχς μου θ ζητήσω. Κα μία λύση στ κακ κα τς μαρτίες πο σώρεψα εναι ν δ τ Δικαστ κα ν προλάβω τν κόλαση. Θ μιμηθ τν πόρνη τ Ραάβ, κα θ ζηλέψω τν νάρετη ζω τς γυναικός. Κα τίποτε λλο δ ζητε Θες πλν τς μετανοίας.

?’ Και σ σκέφτηκε τοτα, πο επαμε, μ εσέβεια, κα σν μετάστρεψε τν νο της στν πίστη, ρχεται στν ησο μ παρρησία ν μολογήση τν ναίδειά της. Κα δ λέγει τίποτε· δν τολμοσεν· ξερε πς κενος πο ποπτεύει τος λογισμος δν χει νάγκη π λόγια. Κα τί θ το λεγε φο λα τ γνωρίζει! Πς μάρτησε κι ργάστηκε τν νομία; Πς ρωτεύονταν κι πολάμβανε τς σαρκικς δονές; Ατ τ ξερε καλ Θεός, χι γιατί γίνηκαν λλ γιατί γνωρίζει κα τος λογισμος στ μύχια της καρδις μας. πειδ λοιπν γνώριζε πς λα εναι φανερ στ Θε κα δ μπορε ν τν ξεγελάση, σφάληξε τ στόμα της κι νοιξε τ δάκρυά της ν μιλήσει. Στάσα γάρ, λέγει, παρ τος πόδας το ησο, κλαίουσα ρξατο βρέχειν τος πόδας ατο τος δάκρυσιν. Κα δ μιλοσε μ τ στόμα της, λλ μ στεναγμος κα μ καρδι συντετριμμένη λεγε τν βυσσο τν μαρτιν της· τος σεμνους στοχασμούς, κα τς ασχρς μνμες, τς βέβηλες πράξεις κα τς νομες μιλίες μολογοσε. Κα δν πρξε τίποτα πο ν καμε κα πο δν τ πλήρωσε μ δάκρυα. Κι ξερε καλ πς γι τι λεγε λάβαινε τν συγχώρεση. Επα γάρ, λέγει, ξαγορεύσω κατ’ μο τν νομίαν μου, κα σ φήκας τν σέβειαν τς καρδίας μου. Κα χι μόνον χωρς ν μιλε, μολογοσε ζητώντας τν ξιλέωση το Κυρίου μ τος στεναγμος τς καρδις της· λλ ξεπλήρωσε κα τ ραο σχμα τς μετανοίας. δάκρυσε γιατί γέλασε πολύ· κα μ τ καλ δάκρυα λούζει τ κακό της γέλιο· μ τς σταγόνες τν ματιν τς ξεπλένει τν μαρτία π τ μάγουλά της· γουν μ κενα πο μάρτησε μ τοτα κα πολογιέται· μ σα πραξε τς νομίες, μ ατ ζητε ν ξιλεώσει τ νομοθέτη. πως κριβς Δαβίδ, τ στρμα πο μόλυνε μ ναγκαλισμος τ ξέπλυνε μ τ δάκρυα…….

Μετάφρ.  Θεοδόση Νικολάου, Κυπρίου
ΚΙΒΩΤΟΣ 
ΕΤΟΣ Α' ΜΑΡΤΙΟΣ 1952
ΑΡΙΘΜ. ΦΥΛΛ. 3

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.