21 Μαρ 2011

Ἀποκρυφισμὸς

                                                                                      Ἀριστοφάνη Δ. Ζαμπακίδη
Καθηγητο νωτέρας κκλ. Σχολς Κρήτης
ΕΝΝΟΙΑ, ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΥ

1. ννοιολογικ προσέγγιση το ποκρυφισμο
Βασικ προϋπόθεση στ μελέτη κα τν ρευνα το θέματός μας ποτελε κατανόηση τς ννοιας "ποκρυφισμός". ν πιχειρήσουμε ν κάνουμε σύντομη περιγραφ ν δώσουμε πλ ρισμ τς ννοιας ατς, δν θ τ πιτύχουμε μ εκολία, διότι ποκρυφισμς σν φαινόμενο σύστημα θρησκευτικν δεν περιλαμβάνει διδαχ γι «πόκρυφα πράγματα», "πόκρυφες πιστμες"[1], μυστικισμό, πνευματι
σμ[2], "πόκρυφες μεθόδους-πρακτικς"[3] κα θεοσοφία[4]. Γι τ λόγο ατ ποικίλουν ο ρισμο τος ποίους δωσαν κατ καιρος σοι σχολήθηκαν συστηματικ μ' ατόν.
ρισμένοι ρευνητς θεωρον τι ποκρυφισμς "εναι συνονθύλευμα μυστικιστικν μπειριν κα συνδυασμς μυστηριακν διδασκαλιν των Γνωστικν, του πνευματισμο κα τς μαγείας"[5] κα λλοι τι πρόκειται γι μία πόρρητη διδασκαλία, σ ποικίλες μορφές, πο μεταδίδεται μυστικ π γενι σ γενι μόνο στος μυημένους.
Ο ποκρυφιστς ποστηρίζουν τι ποκρυφισμς δν εναι πλ μία πιστήμη μία φιλοσοφία, λλ πιστήμη, Φιλοσοφία, θικ κα Θρησκεία[6].
Σ φιλοσοφικ λεξικ δίδεται κόλουθος ρισμός: "ποκρυφισμς εναι διάφορες διδασκαλίες, πο παραδέχονται πς πάρχουν στν κόσμο περφυσικές, πρόσιτες στν πιστημονικ ρευνα, δυνάμεις κα φαινόμενα κα πεξεργάζονται πρακτικος τρόπους γι ν μπορον ν πικοινωνον ο νθρωποι μ τς δυνάμεις ατς (μαγεία, πνευματισμς κ.λπ.). Στ πλαίσια τς θεοσοφίας, τς ποκρυφιστικς δέες τις προπαγάνδισε μὲ...
διαίτερη δραστηριότητα Ρ. Στάινερ, ποος σχυριζόταν πς μυστικολογία εναι θετικ πειραματικ πιστήμη. Στν πραγματικότητα ποκρυφισμός, παρ' λο πο διατυπώνει μερικς θέσεις του στν γλώσσα τς φυσικς, δν περιέχει οτε χνος πιστημονικότητας"[7].
λλοι μελετητς το φαινομένου δέχονται τι " ποκρυφισμς προσφέρεται φαινομενικ σν μία διέξοδος, ποία φαίνεται ν καλύπτει ποικίλες νάγκες: κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές, θεραπευτικές, πιμορφωτικές, παρξιακές, ποκρύπτοντας ρχικ τ ζοφερ πραγματικότητα πο κρύβεται πίσω π λα ατ"[8].
Σύμφωνα μ τ σχολικ γχειρίδιο το Μ.Θ. τς Β' Λυκείου "Χριστιανισμς κα Θρησκεύματα", ποκρυφισμς εναι "μαγικ σύστημα κμετάλλευσης τν πόκρυφων δυνάμεων τς φύσης κα το νθρώπινου πνεύματος"[9].
ρισμένοι θρησκειολόγοι ποστηρίζουν τι ρος «χρησιμοποιεται συχν κα γι κάποια ποκρυφιστικ πιστήμη γι ρισμένες μορφς μαγείας. Σ λα τ εδη το ποκρυφισμο ο γνώσεις ποκτνται μ ντιλήψεις ξω π τ ασθητήρια ργανα. Σ ντίθεση μ τν πνευματισμ ( ποκρυφισμς) δν νάγει τ γεγονότα πο συμβαίνουν στν πίδραση τν πνευμάτων"[10].
χει διατυπωθε κα κόλουθος περιγραφικς ρισμός: "ποκρυφισμς εναι κάθε κίνηση πο σχολεται μ τς πόκρυφες δυνάμεις, τς σατανικς πρακτικς κα τς παγανιστικς λατρεες κα συνήθως προσπαθε ν μιμηθε τν Χριστιανισμ δέξια"[11].
Σ πίσημο ποκρυφιστικ ντυπο συναντομε τν ξης ρισμό: "ποκρυφισμς εναι διδασκαλία κα παρξις μίας παγκοσμίου δελφότητος κα εραρχίας φισταμένης π το πλανήτου μας π καταβολς Κόσμου, ποτελουμένης π νδρας κα γυναίκας πιτελέσαντας τν π τς Γς προορισμν το νθρώπου, στις συνίσταται ες τν παλλαγν τν δεσμν το τροχο τν γεννήσεων κα τν θανάτων, κα ο ποοι κατ τς προβιωτς τν κατώρθωσαν ν φθάσουν ες τ τελικ πεπρωμένα κάθε νεξαιρέτως νθρώπου, καταστάντες, 'υο Θεο' πίγειοι Θεοί, θεοι νδρες, γιοι Θαυματουργο"[12].
στερα π τν περιγραφ τς ννοιας το ποκρυφισμο, τν ποία δωσαν θρησκειολόγοι, φιλόσοφοι, θεολόγοι κα γνωστ πρόσωπα ποκρυφιστικν κινημάτων μάδων, θεωρομε τι ποκρυφισμς περιλαμβάνει λα σα ναφέρθηκαν προηγουμένως. π πλέον θ μπορούσαμε ν συμπεριλάβουμε στν ννοια το ποκρυφισμο γεγονότα κα φαινόμενα, τ ποα λαμβάνουν χώρα κτός του πιστητο, σ' να κόσμο πνευματικ κα όρατο. Τ φαινόμενα ατ δν μπορον ν ξετασθον κα ν ρευνηθον μ βάση τος φυσικος νόμους κα τ πιστημονικ δεδομένα. Ατς εναι κα λόγος γι τν ποο μέλη τν λεγομένων "πόκρυφων πιστημν" ποστηρίζουν[13], χωρς ν μπορον ν τ ποδείξουν, τι μέσα στν νθρωπο κα σ λόκληρο τ σύμπαν πάρχουν τεράστιες "πόκρυφες δυνάμεις". Ο δυνάμεις ατές, σύμφωνα μ τος ποκρυφιστές, μπορον ν γίνουν προσιτς στν νθρωπο μ τ μύηση[14] κα τ γνώση[15].
Γι ν χουμε, μως, λοκληρωμένη εκόνα τς ννοιας το ποκρυφισμο, θεωρομε ναγκαία κα τ μελέτη το χαρακτήρα του. ποκρυφισμός, φόσον σχολεται μ τ περ το Θεο[16], χει ποψη περ του ανθρώπου[17](νθρωπολογία) κα πιχειρε ν ρμηνεύσει γεγονότα κα φαινόμενα το σύμπαντος[18], δηλαδ κοσμολογία, χει κα θρησκευτικ χαρακτήρα.
Πολλο σήμερα δέχονται[19] τι ποκρυφισμς προβάλλει σύστημα κοσμοθεωρίας μ μεσσιανικς βιοθεωρίες κα τι μέσω τν πόκρυφων τεχνικν του πιδιώκει ν παντήσει σ γωνιώδη μεταφυσικ ρωτήματα το νθρώπου. Διάφορες μάδες[20]κα παραθρησκευτικ κινήματα[21], πο χουν σχέση μ τν ποκρυφισμό, πίμονα διδάσκουν[22] τι ποτελον τ βάση κα τν οσία τς Θρησκείας, τς πιστήμης, τς Φιλοσοφίας κα τς θικς. Στ διακήρυξη ατ εχαν προβε τν προηγούμενο αώνα δύο βασικ στελέχη το διεθνος ποκρυφισμο, Annie Besant[23], ποία πρξε μέλος γγλικς θεοσοφικς ταιρίας, κα  Helen Blavatsky από τ Ρωσία. δεύτερη πιδόθηκε περισσότερο στον Ινδουισμ κα χασε τν αγλη της στ χρο τς θεοσοφίας. Ατ συνέβη, διότι τ θαύματά της Η. Blavatsky ποβλήθηκαν σ πιστημονικ ξέταση π τν "ταιρία Ψυχικν ρευνν" το Λονδίνου. κε διαπιστώθηκε γυρτεία κα παραπλάνηση τν παδν της. ναφέρθηκε μάλιστα τι κθεση τς πιτροπς ταν δυσμενς γι τ θεοσοφικ ταιρία, ταν δημοσιεύθηκε στ "Proceedings of the Society for Psychical Research" τν Δεκέμβριο το 1884, στς σελίδες 209-401 μ τν τίτλο "Report on Phenomena connected with Theosophy"[24]. Τ κύρος τς θεοσοφικς ταιρίας πέστη τότε σοβαρ κλονισμό. θάνατός της Η. Blavatsky φερε στ προσκήνιο τν Α. Besant. Ατ πρξε διάδοχός της στ θεοσοφικ ταιρία κα δωσε νέα θηση στν ποκρυφισμό.
Η Η. Blavatsky[25], ποία θεωρεται κύρια κπρόσωπος τς θεοσοφίας στν ερωπαϊκ χρο, εχε κατορθώσει μ μεγάλη δεξιότητα ν συγκεντρώσει λες τς παραδόσεις το ποκρυφισμο στ σύγγραμμά της " σις ποκαλυπτομένη". πρξε πνευματικς διάμεσος (medium) π νεαρ λικία κα πολ γρήγορα πιδόθηκε στν πνευματισμ κα τν ποκρυφισμό.
ναφερόμαστε στν Α. Besant κα τν Η. Blavatsky, πειδ ατς πρωτοπορον στ χρο τς θεοσοφίας κα το ποκρυφισμο τος δύο τελευταίους αἰῶνες κα στς δέες ατν τν δύο στηρίζονται ο περισσότεροι π τος νεότερους ποκρυφιστές.
φείλουμε κόμη ν ναφέρουμε τι κάθε π μέρους "πόκρυφη πιστήμη" φαρμόζει διαίτερες πρακτικς κα τελετουργικ[26].
Μέσα π τς τελετουργικς πράξεις το ποκρυφισμο νθρωπος ρχεται σ παφ μ τ "θεον"[27], πως ο διοι τ ποκαλον, κα γνωρίζει τ μυστήρια τς οσίας κα το πνεύματός του. Ο προσπάθειες τν ποκρυφιστν κατατείνουν στ ν παλλαγε νθρωπος π τς λλες θρησκεες, ν καθαρθε π τς πλάνες τους κα στ θέση τους ν τοποθετήσει τν πόκρυφη γνώση κα σοφία. κολουθε μία νεξερεύνητη πορεία πρς τ "νιρβάνα" (σωτηρία, τελείωση το νθρώπου), στε ν "διευρυνθε"[28]  νθρώπινη συνείδηση κα ν ξαναζήσει νθρωπος τ θρησκεία του μ τν πίστη σ εδωλολατρικος φυσικος θεούς.
βασικότερος στόχος[29] μίας ποκρυφιστικς κοινότητας εναι πεξεργασία κα διάδοση τς θρησκείας της. Γι' ατ κα σ πολλς παραφυάδες το ποκρυφισμο διάσπαρτος εναι πανθεϊσμς[30],  νεο-εδωλολατρεία (Neo-paganismus), μαγεία κα σατανισμς[31]. τελευταος, πιχειρώντας ν μιμηθε τν μυστηριακ χαρακτήρα τς ρθόδοξης Χριστιανικς κκλησίας κα τν μυστικισμ τς[32], παρουσιάζεται ν τελε λατρεία, ν χρησιμοποιε σύμβολα, τ ποα ποτελον βασικ στοιχεο τς λατρείας του, ν προβαίνει σ θυσίες[33] κα ν προβάλλει τς σατανικς πρακτικς κα τς παγανιστικς-νεοειδωλολατρικς τελετς[34] του.
ριστοφάνη Δ. Ζαμπακίδη
Ο ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΦΗΒΟΙ 
Ψυχοπαιδαγωγικ προσέγγιση 
το προβλήματος
Δετε τν συνέχεια στν στοσελίδα τς ερς Μονς Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.