28 Ιαν 2011

Τὸ αὐτεξούσιό τοῦ ἀνθρώπου.


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ι. ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗΣ 
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ Α.Π.Θ
ΤΟ ΑΥΤΕΞΟΥΣΙΟ TOΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
ΚΑΙ Η ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ
Εναι σ λους γνωστό, τι νθρωπος δημιουργήθηκε κατ' εκόνα το δημιουργο του[1] ς λογικ κα ατεξούσια φύση[2]. Κατ' εκόνα κα ατεξούσιο εναι ρρηκτα νωμένα. λλωστε, κατ τν γιο ωάννη τν Δαμασκηνό, τ κατ' εκόνα φανερώνει τ νοερ κα τ ατεξούσιο, (τ «κατ' εκόνα τ νοερν δηλο κα τ ατεξούσιον»)[3]. Γι' ατν τν λόγο κα γιος Νικόλαος Καβάσιλας ταυτίζει τ ατεξούσιό του νθρώπου μ τν διο τν νθρωπο. Εναι τ διο ν λέγει κάποιος, τι χασε τν λευθερία του κα χασε τν νθρωπο[4], παρατηρε χαρακτηριστικά. νος κα λογική, πειδ συνδέονται πολ στεν μ τν λευθερία το νθρώπου, το δίνουν τν δυνατότητα ν τρέπεται κουσίως τόσο στ καλ σο κα στ κακ[5]. Χωρς λεύθερη γνώμη δν εναι νοητ καμι εθύνη οτε γι πιβράβευση οτε γι τιμωρία[6]. Μόνον, ταν νθρωπος χει τν γνώμη το παλλαγμένη π κάθε εδους νάγκη, παρατηρε γιος Γρηγόριος Παλαμς, μπορε ν διατηρεται στν κατ φύση ζω κα ν προσεγγίζει τν Θε ν κτρέπεται π τν κοινωνία μαζί του κα ν κατευθύνεται πρς τν θάνατο[7]. Δημιουργώντας Θες ατεξούσια τν λογικ φύση το νθρώπου στέρησε τν δυνατότητα στν διάβολο ν σκε βία πάνω στν νθρωπο. τσι, μόνο μ τν πειθ τν δόλο μπορε ν πηρεάσει ὁ...
πονηρς τν θέληση το νθρώπου κα ν τν κάνει κοινων τς ποστασίας το[8].
π τν δημιουργία το κόμη νθρωπος λαβε τν δύναμη τς λευθερίας (το ατεξουσίου), μ τν ποία μπορε ν ντιστέκεται στν πονηρ κα ν συμβάλει ποφασιστικ στν πραγματοποίηση το καθ' μοίωση. Μ λλα λόγια, ξαιτίας το ατεξουσίου, νθρωπος χει τν ντολογικ δυνατότητα ν ντιστέκεται στν μαρτία κα ν μν μαρτάνει. Στν περίπτωση, λλωστε, πο νθρωπος δν θ εχε τς δυνάμεις το ατεξουσίου, στε ν μπορε ν μένει καθαρς π τν μαρτία κα τ κακό, Θες θ μφανιζόταν κατ τν Καβάσιλα δικος, φο θ ζητοσε π τν νθρωπο πράγματα, πο δν θ εχε καταθέσει στ φύση του. Θες μως θεσε τς δυνάμεις το ατεξουσίου στν νθρωπο, γι ν μπορε ν πετυχαίνει τ γαθ κινούμενος λεύθερα κα χι ναγκαστικά. νθρωπος λαβε τν «ατονομία τς γνώμης», γι ν διαφέρει ντολογικς π τ ζα, πο δηγονται π τ φυσικ νστικτά τους, κα γι ν χει τν λευθερία ς φορμ τν πιβραβεύσεων το Θεο γι τν γώνα πο κανε[9].
πτώση το δμ σήμανε τν μαύρωση το κατ' εκόνα κα τν φθορ στ ατεξούσιό του νθρώπου. τσι, νθρωπος, ντ ν κινεται στν κατεύθυνση τς λευθερίας το προτοτύπου του, βρέθηκε μέσα στν περιοχ τς πιρρος το πονηρο. πονηρς δν μπόρεσε σφαλς ν καταργήσει τ ατεξούσιό του νθρώπου, μως τ συσκότισε μ τν νέργεια τς μαρτίας, κα μ τν τρόπο ατ τ μπόδισε ν κινεται στν πι πάνω προοπτική.
λλ κα μετ τν προγονικ πτώση κα τν ποδούλωση το νθρώπου στν μαρτία κα τν πονηρ δν φαιρέθηκε δυνατότητα το νθρώπου ν γωνιστε γι τν σωτηρία το[10]. Ατν κριβς τν δύναμη, πο κανες δν ξιοποίησε ξολοκλήρου πρν τν νανθρώπηση το Θεο Λόγου, τν κανε πράξη μόνον Θεοτόκος. Θεοτόκος εναι μόνη, πο μ τν ατεξούσια γάπη της πρς τν Θεό, τν ρωμαμαλαία λογικ κα τν εθύτητα τς θελήσεώς της, δν συγκατατέθηκε στν μαρτία λκύοντας, τσι, τν Θε γι τν νανθρώπηση το[11]. Στ πρόσωπο τς Θεοτόκου φανερώθηκε δυνατότητα το νθρώπινου ατεξουσίου ν συνεργαστε μ τν Θε κα πρν τν νανθρώπησή του. Σύμφωνα μ τν ρθόδοξη Παράδοση Θεοτόκος δν κλέχθηκε π τν Θε οτε αθαίρετα οτε προνομιακ γι τν διακονία της στ σωτηρία το νθρώπου.
Τί γίνεται μως τ νθρώπινο ατεξούσιο μέσα στ νέα ν Χριστ πραγματικότητα τς κκλησίας; Καταρχήν, ταν Χριστς νακαινίζει τ κατ' εκόνα τν πιστν μ τ μυστήριο το βαπτίσματος, δν σκε καμι πνευματικ βία πάνω στ ατεξούσιο. Μόνον τ λκει πρς τν αυτό του π περβολικ φιλανθρωπία[12]. λξη ατ δν ποτελε σ καμι περίπτωση ξαναγκασμ τς νθρώπινης λευθερίας. Εναι λξη, πο προκαλε μεγάλη γάπη το Θεο πρς τν νθρωπο, πως ατ κφράστηκε μ λο τ ργο τς σωτηρίας κα κυρίως μ τν σταυρικ θυσία το Χριστο, πο νικ τν λευθερία το νθρώπου, χωρς ν τν παραβιάζει. Κα τοτο, πειδ μς «σκλαβώνει» γάπη του, στν ποία νταποκρινόμαστε κούσια, λεύθερα κα γαπητικά. λλωστε, Χριστς πευθύνεται πάντοτε στν λευθερία το νθρώπου μ τν κλήση τς λεύθερης γάπης το[13]. Τ ατεξούσιο κα λευθερία το νθρώπου δν παραβιάζονται, λλα οτε κα περιορίζονται π τν πρόγνωση το Θεο
Ο Θεός πλς προβλέπει τν χρήση το ατεξουσίου, πο θ κάνει νθρωπος. τσι, νθρωπος χει ξ λοκλήρου τν εθύνη τν συνεπειν, πο προκύπτουν π τν χρήση τς λευθερίας του. Τ τι Θες δημιούργησε κα σους γνώριζε τι θ κάνουν κακ χρήση το ατεξουσίου τους φείλεται, κατ τν γιο Γρηγόριο Παλαμά, στν γαθότητα κα τν φιλανθρωπία το Θεο, ποος γι τος γαθος νθρώπους δημιούργησε κα ατούς, πο θ γίνονταν κακοί, («δι τος γαθος κα τος σομένους κακος δημιούργησεν»). Θεός, πειδ κινεται πρς τν νθρωπο π περβολικ φιλανθρωπία, καλε λους νεξαιρέτως γι τν σωτηρία κα δν πιθυμε τν τιμωρία κανενς[14].
Κατ συνέπεια, τ ατεξούσιό του νθρώπου παραμένει παραβίαστο κα π ατν τν περβολικ φιλανθρωπία το Θεο. νακαινιστικ δύναμη το βαπτίσματος, κατ τν Καβάσιλα, εναι νέργεια, πο φελε σους τν χρησιμοποιον, ν δν μποδίζει καθόλου ν παραμένουν πονηροί, σοι δν τν χρησιμοποιον. Δν περιορίζει καθόλου οτε κα στερε κάτι π τ ατεξούσιο. τσι ρμηνεύεται, λλωστε, κα μπειρικ διαπίστωση, τι πολλο πιστο μετ τ βάπτισμα φθάνουν σ μεγάλη σέβεια, χωρς ν μποδίζονται καθόλου π τν νακαίνιση το κατ' εκόνα κα τν πνευματικ νίσχυση το ατεξουσίου τους[15].
ταν νθρωπος συντάσσεται λεύθερα μ τ θεο θέλημα, τρέπεται, κατ τν Παλαμά, τελευτήτως πρς τν κατεύθυνση τς τελειωτικς προόδου του, ν, ταν ντίκειται στ θεο θέλημα, κπίπτει ξελικτικ π τ κακ στ χειρότερο («π τ χερον»)[16]. Τ κακό, δηλαδή, πο κατ τν πατερικ Παράδοση δν χει ντολογικ παρξη, μφανίζεται ς κατάσταση («συμβεβηκς») μ φετηρία το τν ατεξούσια προαίρεση το νθρώπου[17], κα πι συγκεκριμένα τν λεύθερη κτροπή του π τ θέλημα το Θεο. κτροπ ατ το νθρώπου π τ θέλημα το Θεο νοεται πατερικς ς κατάχρηση («παράχρηση»), ς σφαλμένη δηλαδ χρήση, το ατεξουσίου του[18].
Πάντως εναι πολ ασιόδοξο τ γεγονός, τι σύμφωνα μ τν ρθόδοξη νθρωπολογία σ καμι περίπτωση νθρωπος δν στερεται τ ατεξούσιό του στν παροσα ζωή, νεξάρτητα π τν βαθμ καταχρήσεως τς λευθερίας του, φο τ κατ' εκόνα δν καταστρέφεται π τν μαρτία, λλα μόνον μαυρώνεται. Στν πράξη ατ σημαίνει, τι νθρωπος, σ ποια κατάσταση κα ν βρίσκεται, μπορε πάντοτε ν πιλέξει ατεξουσίως, κα στ συνέχεια ν βιώσει, τν ντως ζωή. Ακόμη δηλαδ κα ταν νθρωπος κινεται στν περιοχ το πνευματικο θανάτου, Θες δν φαιρε τ ατεξούσιό του νθρώπου, δίνοντας τσι τν πρακτικ δυνατότητα ν νταποκριθε λεύθερα στν συνεχ κλήση του γι τν πιστροφ στν ντως ζω[19].
Παρ τατα, τ ατεξούσιο κα λευθερία το νθρώπου δν εναι χωρς ρια. χουν σαφες περιορισμούς, πο σχετίζονται μ τν κτιστότητά του. Ο πι σημαντικς καταστάσεις, λλωστε, πο φορον τν παρξή του, πως εναι δημιουργία του, ναγέννηση, θάνατος κα νάστασή του, δν λέγχονται π ατόν, λλ προσδιορίζονται πόλυτα π τν Θεό. κενο μως, πο μπορον ν προσδιορίσουν ποφασιστικ τ ατεξούσιο κα θέληση το νθρώπου, κατ τν Καβάσιλα, εναι ποιότητα τς ζως τόσο στ παρν σο κα μετ τν τελικ νάσταση. Συγκεκριμένα, ταν νθρωπος στν παροσα ζω προσανατολίσει τ ατεξούσιο κα τν θέληση το σταθερ κα γαπητικ πρς τν Θεό, μπορε κα στν πίγεια ζω ν προγευθε χαρισματικος τν ΐδια ζω το Θεο, ν στν μέλλουσα βασιλεία ν τν βιώσει στν πληρότητα τς[20]. Ατ μως δν μπορε ν γίνει σ καμι περίπτωση μ μόνη τν λεύθερη θέληση το νθρώπου. βίωση τς ζως το Τριαδικο Θεο π τν νθρωπο ποτελε σ τελευταία νάλυση δωρε τς Χάριτος το Θεο, πο προϋποθέτει μως παραιτήτως τν λεύθερη ποδοχή της π τν νθρωπο, λλ κα τν συνεχ λεύθερη συνεργία του.
Κατ τν πατερικ Παράδοση, μάλιστα, νθρωπος εθς ξαρχς, μ τν δημιουργία του, μπλουτίστηκε ντολογικς κα μ τος δύο θεμελιώδεις παράγοντες τς σωτηρίας του, τ ατεξούσιο δηλαδ κα τν κτιστη θεοποι Χάρη το γίου Πνεύματος.
παροχ τς Χάριτος το Θεο πρς τν νθρωπο νάγεται δη π τν γιο Κύριλλο λεξανδρείας στ γνωστ «μφύσημα» το Θεο κατ τν δημιουργία το νθρώπου.
ρμηνεύοντας γιος τ σχετικ χωρίο τς Γενέσεως[21] , παρατηρε, τι τ «μφύσημα» το Θεο πρς τν νθρωπο δν ποτελε τν ψυχ το νθρώπου λλ τν κτιστη Χάρη κα νέργεια το Θεο, ποία παρέχεται στν νθρώπινηφυση γι τν τελείωσή της[22]. Τ «μφύσημα» δηλαδ το Θεο, ς φυσικ νέργεια προερχόμενη π τν θεία φύση, δν εναι δυνατν ν ποτελε τν ψυχ το νθρώπου, γιατί τότε ατ θ ταν τρεπτη, ς κτιστη, κα νθρώπινη φύση (σμα-ψυχ) θ ταν ντολογικς κτιστ κα κτιστη, τρεπτ κα τρεπτη. Τέτοια μως ντολογικ κατάσταση δν πάρχει σ κανένα κτίσμα. νθρώπινη φύση εναι κτιστ ποτέλεσμα τν κτίστων νεργειν το Θεο, πο εναι μως μπλουτισμένη χαρισματικς μ τν κτιστη θεία Χάρη.
Ο μαρτυρίες τς γίας Γραφς, λλωστε, κατ τν γιο Γρηγόριο Παλαμά, γι τν «πνον ζως» κα γι τν «ζσαν ψυχν»[23], πο χορήγησε μ τ «μφύσημά» του Θες στν πρτο νθρωπο, δηλώνουν τ θάνατο κα τ χαριτωμένο π τν Θε («τ είζωον ...κα κεχαριτωμένον θείως») τς νθρώπινης ψυχς. πομένως, νθρωπος ταν ξαρχς μπλουτισμένος μ τν Χάρη το Θεο («κατ Θεο χάριν μεμορφωμένος»)[24]. διος Τριαδικς Θες θεσε τν αυτό του στν νθρωπο μ τν κτιστη θεία Χάρη καί, τσι, τν κανε «κατ' εκόνα» κα «καθ' μοίωση» το[25]. Γι’ ατ κα γιος Φιλόθεος Κόκκινος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, θεωρε τν Χάρη το Θεο στν νθρωπο ς «μέγα κα πρτον ξίωμα» το κατ' εκόνα, πο δόθηκε ς χάρισμα στν νθρωπο κατ τν δημιουργία του· μ τ «μφύσημα» το Θεο πρς ατν[26].
θεία Χάρη, κατ τν Παλαμά, περιβάλλει ς νδοξη στολ τν δμ πρν π τν παράβαση τς ντολς το Θεο[27]. τσι, προπτωτικς νθρωπος χει χαρισματικς ντολογικς προϋποθέσεις γι ν μετέχει στν δια τν κτιστη ζω το Τριαδικο Θεο. Μ τν προγονικ πτώση μως νθρωπος χάνει τν κτιστη θεία Χάρη, μαυρώνεται τ κατ' εκόνα κα ρρωσταίνει νθρώπινη φύση.
Στ πρόσωπο το Χριστο τ κατ' εκόνα παίρνει λη τν λαμπρότητα κα τν δόξα το πρωτοτύπου, φο νθρώπινη φύση το Χριστο λόγω τς ποστατικς νώσεως δέχεται τ πλήρωμα τς θείας Χάριτος κα λη τν θεότητα. ξαιτίας τς νανθρωπήσεως το Θεο Λόγου, νθρωπος μετ τν πτώση, μέσα στ πλαίσιο τς κκλησίας, νακτ τς ντολογικς προϋποθέσεις, στε ν μπορε ν μετέχει κα πάλι στν κτιστη θεία Χάρη.
Κατ τν Μ. Βασίλειο, τ «μφύσημα» το Χριστο στος μαθητς το μετ τν νάστασή του παναλάμβανε τ «μφύσημα» το Θεο στν δμ κα πέβλεπε ν νανεώσει τν νθρώπινη φύση ξαναδίδοντάς της τν κτιστη Χάρη, στε ν μπορε ν κοινωνε μεσα νθρωπος μ τν Θε[28]. πλήρης κα δυναμικ παροχ τς Χάριτος γίνεται μ τν πιφοίτηση το γίου Πνεύματος κατ τν Πεντηκοστ[29], ταν δηλαδ συνιστται κα φανερώνεται κκλησία. Τ «μφύσημα» το Χριστο συνεχίζει ν πραγματώνει κκλησία μυστηριακς στ πρόσωπα τν πιστν της μ τ βάπτισμα, που μ τν ναγέννηση τος παρέχονται ο ντολογικς προϋποθέσεις γι τν μετοχ τς Χάριτος το Θεο. Μ τν τρόπο ατ γίνονται χαρισματικς μέτοχοί του Θεο, κατ τν Παλαμά, σοι δέχτηκαν «μυστικς» στν ψυχ τος τ θεο κενο «μφύσημα», πο χασε δμ μ τν παρακο[30]. Στ μέτρο μάλιστα, πο τ ατεξούσιό του νθρώπου συνεργάζεται μ τν θεία Χάρη, γίνεται νθρωπος μέτοχός του Θεο[31], πραγματώνοντας μ τν τρόπο ατ τν σωτηρία του. συμβολ μως το νθρώπινου ατεξουσίου στν προοπτική της σωτηρίας χει, κατ τν Καβάσιλα, κατεξοχν παθητικ παρ νεργητικ χαρακτήρα. πικεντρώνεται στ ν βαστάξει κα ν διατηρήσει τν δωρεν προσφερθεσα Χάρη το Θεοπομεναι τν χάριν κα μ προδοναι τν θησαυρν»)[32]. ποία νεργοποίηση δηλαδ το ατεξουσίου του πιστο δν κατευθύνεται στν κατάκτηση τς θείας Χάριτος λλ στν νεργ διατήρησή της. ταν νθρωπος κατευθύνει τ ατεξούσιό του πρς τν Θε κα ποτάσσει τ θέλημά του στ θέλημα το Θεο, κφράζει πρακτικς ταπειν φρόνημα, μ συνέπεια ν νεργοποιε κα ν διατηρε σταθερ νεργ τν προσφερθεσα μυστηριακς κτιστη θεία Χάρη. λη πνευματικο χαρακτήρα παγρύπνηση κα γωνιστικότητα το πιστο χει τ νόημα, τι δν πιτρέπει ν εσάγονται μέσα το κενα τ στοιχεα, πο ναντιώνονται στν ντως ζω κα προκαλον τν πνευματικ θάνατο πενεργοποιώντας οσιαστικ τν θεία Χάρη[33]. λλωστε, νεργς παρουσία τς θείας Χάριτος στος πιστος ρμηνεύει ριστα, γιατί γιότητα κα ο πιμέρους ρετές τους δν ποτελον ργο τς νθρώπινης φύσεως κα δραστηριότητας («τς νθρωπείας φύσεως κα σπουδς»)[34], ντολογικ δηλαδ γνώρισμα το νθρώπου κα πίτευγμα τς ατεξούσιας νέργειάς τους. ς ρετ το νθρώπου φανερώνεται στν κκλησία πολλαπλ φροντίδα το πιστο γι τν διατήρηση τς θείας Χάριτος νεργοποιημένης[35]. Σ καμι περίπτωση μως ρετ ατ δν ποτελε καθαρ νθρώπινη νέργεια, λλ καρπ τς Χάριτος το γίου Πνεύματος.
συνεργία το νθρώπου, γι ν παραμένει μέσα το νεργς θεία Χάρη, εναι δυνατ γι λους τους πιστος νεξάρτητα π τν παγγελματικ νασχόλησή τους, νεξάρτητα π τν λικία τους, τν τόπο τς διαμονς τν κατάσταση τς γείας τους.[36] Πρακτικς, συνεργία ατ προϋποθέτει τν ποταγ τς ατεξούσιας θελήσεως το νθρώπου στ θέλημα το Θεο Πατέρα[37]. Όταν νθρωπος μ τν παραπάνω ποταγ ναρμονίσει τν θέλησή του μ τ θέλημα το Θεο, ξασφαλίζει τν γαθότητα τς θελήσεώς του, ποία πιστοποιεται μ τν φανέρωση τς τέλειας γάπης[38], ποία ποτελε (κτιστο) καρπ τς Χάριτος κα νεργείας το γίου Πνεύματος.
Στ πλαίσιο τς κκλησίας ποταγ τς ατεξούσιας θελήσεως το νθρώπου στ θέλημα το Χριστο εναι πολύτως δυνατ κα θεμελιώνεται στ Χριστολογικ δόγμα. πως δηλαδ νθρώπινη φύση το Χριστο ποτάχθηκε στ θεο θέλημά του, χωρς ν χάσει τν πληρότητα τν φυσικν νεργειν τς -μεταξ τν ποίων εναι κα τ ατεξούσιο-, τσι κα ο πιστοί, ταν ντάσσονται στ σμα το Χριστο, διατηρον τόσο τν διαιτερότητα το προσώπου τος σο κα τν λευθερία τους. Με λλα λόγια ο πιστο χουν τς ντολογικς προϋποθέσεις γι ν ποτάξουν τν ατεξούσια θέλησή τους στ θέλημα το Χριστο, πειδ ποτελον ζωνταν μέλη το μυστηριακο σώματός του. λλωστε, ντολογικ-μυστηριακ νότητα το Χριστο μ τος πιστος χει ς πνευματικ συνέπεια τν κοινωνία τν πιστν στ θεο θέλημα το Χριστο[39].
Βέβαια, κοινωνία κα ταύτιση τς θελήσεως τν πιστν μ τ θέλημα το Χριστο δν ποτελε μία ατόματη κα μηχανικ διαδικασία. Δν ποτελε δηλαδ μία μαγική πραξη. Εναι τ ποτέλεσμα νς συνειδητο κα πίπονου γώνα, πο προϋποθέτει προπαρασκευ κα σκηση τς ατεξούσιας γνώμης, ως του προσαρμοστε στ θέλημα το Χριστο. ναρμόνιση τς θελήσεως τν πιστν μ τ θέλημα το Χριστο ποτελε πράξη μ θεμελιώδη σημασία γι τος πιστούς, πειδ διαψεύδεται στν πράξη ζωνταν ντολογικ σχέση τους μ τν Χριστό, ταν λείπει ναρμόνιση ατ[40] . ζωνταν ντολογικ σχέση τν πιστν μ τν Χριστό, πο προκύπτει π τν χαρισματικ ξάρτηση κα τροφοδοσία τν πιστν π τν «καρδι» το Χριστο, κφράζεται στ μέτρο, πο ταυτίζεται θέλησή τους μ τν θέληση το Χριστο[41].
κτος π τς μυστηριακς κα χαρισματικς προϋποθέσεις μως γι τν ναρμόνιση κα ταύτιση τς θελήσεως τν πιστν μ τ θέλημα το Χριστο γιος Νικόλαος Καβάσιλας πισημαίνει κα τονίζει τς νθρωπολογικς παραμέτρους γι τν ταύτιση ατή. Κάθε πράξη, σημειώνει εστοχα, χει ς ρχ τς τν πιθυμία, κα πιθυμία χει ς φετηρία τς τν λογισμό. Κατ συνέπεια, στν λογισμ πρέπει ν στραφε πρωτίστως τ πνευματικ νδιαφέρον τν πιστν. πομακρύνοντας συνειδητ κα λεύθερα ο πιστο τ νδιαφέρον τους π τ μάταια πράγματα κα χοντας τν καρδι τος γεμάτη π γαθος λογισμούς, πρακτικ πλέον, δν φήνουν χρο στος πονηρος λογισμος[42]. Μ τν τρόπο ατ παρέχουν τν αυτ τος δεκτικ γι τν ποδοχ κα βίωση το θελήματος το Χριστο, πράγμα πο γγυται τν φανέρωση τς κτιστης θείας Χάριτος το Τριαδικο Θεο.
Συμπερασματικς, μπορομε ν πομε, τι σχέση νάμεσα στ ατεξούσιό του νθρώπου κα τν Χάρη το Θεο εναι σχέση συνεργασίας. Τν πρωτοβουλία στν σχέση ατ τν χει Τριαδικς Θες δι το Χριστο. Χριστς εναι «συνεργς» τν πιστν χαρισματικς[43] παρέχοντας, κατ τν Παλαμά, οράτως «χείρα βοηθείας»[44]. βοήθεια, πο παρέχει Χριστς στ χαρισματικ μέλη του, δν εναι λλη, κατ τν Καβάσιλα, παρ ατ χτιστη θεία Χάρη τν μυστηρίων τς κκλησίας. Μέσα π τ μυστήρια Χριστς νεργε κτίστως μ τν Χάρη το χι μόνο ς ναδημιουργς κα «προπονητς» λλ κα ς «συναγωνιστς» κα «στέφανος» τν πιστν. ς «συναγωνιστής», βέβαια, εναι ατονόητο, τι βοηθε τος γωνιζόμενους κα χι τος ναπαυόμενους[45]. γωνιζόμενος στν προοπτική της σωτηρίας το εναι κενος πιστός, ποος καταθέτει γαπητικ κα συνεχς τν λευθερία κα τν θέλησή του στν Θε γι ν οκειωθε τ θέλημα το Θεο. δυναμικ κα γωνιστικ ατ πράξη ποτελε κφραση σχάτης ταπεινοφροσύνης, πο λκύει τν Χάρη το Θεο, μέσα π τν ποία φανερώνεται δόξα το Θεο κατ τν μαρτυρία το Χριστο[46].
* μιλία, πο γινε στος φοιτητς τς Θεολογικς Σχολς, Holy Cross, τς Βοστώνης, Η.Π.Α., τ αριν ξάμηνό του 2005.
[1] Βλ. Γέν. 1, 27.
[2] Βλ. γίου Γρηγορίου Παλαμ, Κεφάλαια φυσικ κ.λ.π. 47, PG 150, 1150Α.
[3] κδοσις κριβής της ρθοδόξου πίστεως, 2, 12, PG 94, 320.
[4] Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Ε', PG 150, 638C.
[5] Βλ. γίου Γρηγορίου Παλαμ, μιλία 41, PG 151, 517C.
6. Βλ. γίου Νικολάου Καβάσιλα, Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Ζ; PG 150, 089Α.
[7] Βλ. μιλία 63, κδ. Σ. Οκονόμου, Το ν γίοις πατρς μν Γρηγορίου, ρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, το Παλαμ, μιλίαι ΚΒ', θναι 1861, σ. 280.
[8] Βλ. Κεφάλαια φυσικ κ.λπ. 44, PG 150, 1152D.
[9] Βλ. μιλία 1, «Ες τν περένδοξόν της περαγίας Δεσποίνης μν Θεοτόκου γέννησιν», στ Νικολάου Καβάσιλα, Θεομήτωρ, Τρες Θεομητορικς μιλίες, Κείμενο-Μετάφραση-Εσαγωγ-Σχόλια, Π. Νέλλας, κδ. ποστολικς Διακονίας τς κκλησίας τς λλάδος, θναι '1989, σ. 60.
[10] Βλ. δ.π., σ. 64: « μν κατ τς μαρτίας δύναμις ν ν τ φύσει, ξγεν δ ατν ες ργον οδείς».
[11].   Βλ. δ.π, σ. 66-68.
[12] «νάγκη τιν θαυμαστ κα φιλανθρώπω τυραννίδι», λέει χαρακτηριστικ γιος Νικόλαος Καβάσιλας. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος A, PG 150, 50ΙΑ.
[13] Βλ. γ. Νικολάου Καβάσιλα, ρμηνεία ες τν θείαν Λειτουργίαν, PG 150, 465Α.
[14] Βλ. μιλία 41, PG 517Β-520Β.
[15] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Β', PG 150, 545D.
[16] Βλ. μιλία 22, PG 151, 289Α.
[17] Βλ. μιλία 4, PG 151, 52Β.
[18] Βλ. μιλία 33, PG 151,421C.
[19] Βλ. Πρς Ξένω, PG 150, 1053ΑΒ.
[20]Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Β; PG 150, 541CD.
[21].   Βλ. Γέν. 2,7.
[22] Βλ. θησαυρο 31, PG 75, 504CD.
[23] Γέν. 2,7.
[24] ποδεικτικς 2,9, κδ. Π. Χρήστου, τόμ. Ά', σ. 85.
[25].   Βλ μιλία 17, PG 151, 221G
[26] Βλ. Λόγος 11, κδ. Δ. Καϊμάκη, σ. 474-475.
[27] Βλ. Κεφάλαια φυσικ κλπ. 07, PG 150, 1168D.
[28] Βλ Περ γίου Πνεύματος 1ϋ, 39, PG 32, 140 CD.
[29] Βλ. Πράξ. 2, 1-4.
[30] Βλ. Περ θεοποιο μεθέξεως 14, κδ. Π. Χρήστου, τόμ. Β', σ. 149.
[31] Βλ. Πρς Ξένην, PG 150, 1081C.
[32] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος A, PG 150, 501 Β.
[33] Βλ. 'ο.π.
[34] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος A \ PG 150, 013Α.
[35] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Ζ ', PG 150, G85A.
[36] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος ΣΤ', PG 150, 641BC.
 [37] Βλ. ρμηνεία τς θείας Λειτουργίας 31, PG 150, 437CD.
[38] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Ζ', PG 150, 721D.
[39] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος ΣΤ',PG 150, 641D 
[40] Βλ. δ.π., 644A.
[41] Βλ. δ.π. 644Β.
[42] Βλ. δ.π. 644C.
[43] Βλ. γίου Γρηγορίου Παλαμ, Δεκάλογος τς κατ Χριστν νομοθεσίας, PG 150, 1100Β.
[44] Βλ. μιλία 2, PG 151, 321D.
 [45] Βλ. Περ τς ν Χριστ ζως, Λόγος Δ', PG 150, 008ΑΒ.


[46] Βλ. ω. 16, 13-14: «ταν δ λθη κενος, τ πνεϋμα τς ληθείας... κενος μ δοξάσει, τι κ το μο λήψεται κα ναγγελε μίν».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.