28 Ιαν 2011

Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ


«Κακος κακς πολέσει ατούς...»
Βαθύτατα κκλησιολογικ κα κοινωνικ εναι τ μήνυμα τς σημερινς παραβολς, πο μεινε γνωστ ς παραβολ «τν κακν γεωργν». Τν πηύθυνε Χριστός μας στος ρχιερες κα τος πρεσβυτέρους το σραηλιτικο λαο, συνομιλώντας μαζί τους στ Ναό. Χρησιμοποιε Κύριος τν γνωστ π τν σαΐα (κέφ. ’ 1 .) εκόνα το μπελνος, γι ν δηλώση τν «περιούσιο Λαό». Θες - οκοδεσπότης- μπιστεύθηκε τν Λαό του στος γεωργος - γέτες κα δικαιωματικ θέλησε μία μέρα ν πάρη τος καρπούς, πο το νκαν, τν πακο δήλ. στ θέλημά Του, τν τήρηση το Νόμου Του. Ατ ζήτησαν ο πεσταλμένοι το Θεο, ο προφται κα γιοί Του. Βρέθηκαν μως ντιμέτωποι μ τος ρχοντες το Λαο, τος γεωργούς, κα πλήρωσαν τν πιμονή τους ν διεκδικον τ δικαιώματα το οκοδεσπότου -Θεο μ τ διο τους τ αμα. Τν τύχη τν δούλων θ χη κα διος Υἱὸς το Οκοδεσπότου. χι μόνο δν τν σεβάσθηκαν, πως περίμενε Κύριος του μπελνος, λλ τν σκότωσαν, γι ν μείνη δικός τους μπελώνας.

στορία παναλαμβάνεται
ν μως παραβολ ατ τόσο εγλωττα κφράζη τ δράμα το σραηλιτικο Λαο, τν τρομερ δηλαδ ποτυχία του ν διακονήση τ ργο το Θεο μέχρι τέλους, πορρίπτοντας τν Υἱὸ το Θεο - τν κληρονόμο, δια ατ παραβολ βρίσκει φαρμογ διάκοπα μέσα...
στν στορία. Πάντα μπιστεύεται Θες τν Λαό Του σ κάποιους γεωργούς. Κα περιμένει πάντα ν συνάξη τος καρπούς Του. Κα στέλνει πάλι τος δούλους Το -ς τος νομάσωμε γίους, Μάρτυρες, μολογητές-, λους κείνους, πο πιστο στ θέλημα το Θεο κα στν προφητικ ποστολή τους, ζητον π τος ποιουσδήποτε «γεωργος» «καρπος ξίους» του ργου, πο τος μπιστεύθηκε Θεός. Δυστυχς μως παλαι κείνη στορία συνεχς παναλαμβάνεται. Τν δια τύχη χουν πάντα ο δολοι - πεσταλμένοι το Θεο. Τν δια τύχη χει κα ατς Υός, γιατί μαζ μ τος δούλους δεινοπαθε κα «φονεύεται» κα κενος. Σ κάθε ποχ ο σφετεριστς το μπελνος -ο νάξιοι γεωργο- θ βλέπουν τν μπελώνα σν διοκτησία τους, λησμονώντας τι δν εναι παρ δολοι το Θεο κα διάκονοι το Λαο Του. Ατ εναι τ κεντρικώτερο σημεο τς παραβολς. Φανερώνει τν μεγάλη εθύνη τς γεσίας κα συγχρόνως τν κρίση της.

«Ποιμένες»
τσι καταλαβαίνομε, γιατί τόσο συχν στν Γραφ ο γέτες το Λαο νομάζονται «ποιμένες». παραβολ μάλιστα το Χριστο μας γι τν «καλν ποιμένα» (ωάν. κέφ. 10) εναι σημαντικώτερη πογράμμιση το ρόλου τς γεσίας το Λαο. π τν δια το τ φύση κάθε Λας θ μφανίζεται πάντα στν στορία σν τ ποίμνιο - κοπάδι, πο χει νάγκη π καθοδήγηση, διαποίμανση κα προστασία. σο κα ν εμαστε, δυστυχς, πάντα τοιμοι ν ρίξωμε τν εθύνη στ Λα γι τν κακή του πορεία, μιλώντας γι «νώριμο Λαό», γι «πειθάρχητο Λα» κ.τ.ο., πορεία κάθε Λαο δν εναι δική του εθύνη. Εναι ργο κα εθύνη τς γεσίας του, θρησκευτικς, πνευματικς, πολιτικς, κα διαίτερά της τελευταίας, πο χει τν δύναμη ν πιβάλλη τ θέλησή της. Ένας Λας δν γίνεται τίποτε περισσότερο λιγώτερο π κενο, πο εναι κα θέλουν ο ρχοντές του.Γιατί ατο εναι κενοι, πού, ν χουν φόβο Θεο, θ τν δηγήσουν στ σωτηρία, θ τν καταστρέψουν, παρασύροντας τν στν κατήφορο τς θεΐας κα το μοραλισμο τους. τσι ξηγεται, γιατί στν πρώτη κκλησιαστικ κοινωνία τν εροσολύμων διαγράφονται τ προσόντα τν «διακόνων» το Λαο το Θεο (Πράξ. κέφ. 6) κα γίνεται μ τόση προσοχ κλογή τους. Γιατί περίπτωση κείνη πρεπε ν χη γι τ ζω τς κκλησίας, κα κάθε χριστιανικς κοινωνίας, ποφασιστικ χαρακτήρα. πρόοδος καταστροφ νς Λαο θ ξαρτται πάντα π τ ποιν τς γεσίας του!
Θ λθη Κύριος του μπελνος
Στν σημεριν παραβολ μως πισημαίνει Χριστός μας χι μόνο τν εθύνη τν «γεωργν», λλ κα τν τραγικότητά τους. Στν μέθη τς ξουσίας ο ποιοιδήποτε γέτες λησμονον, τι θ λθη κα Κύριος του μπελνος. Ατς θ χη τν τελευταο λόγο! Θ λθη ν κρίνη τος γεωργούς, πο φάνηκαν νάξιοι στν ποστολή τους. Κα «ρχεται» συνεχς μέσα στν στορία κα «κρίνει» μ τ ξέσπασμα τς δίκαιης ργς Του, πρν π τν μεγάλη - τελικ σχατολογικ κρίση Του. ν δν μπορον, λοιπόν, ο γεωργο ν κούσουν τ φων τς συνειδήσεώς τους, ν δν θέλουν ν κούσουν τ φων το Θεο, τν λόγο τς παρακλήσεως κα τς γάπης Του, ς συγκλονισθον τουλάχιστον π τν πειλή Του. λόγος ατς χει βέβαια πρώτιστα ναφορ στν περίπτωση τς ουδαϊκς γεσίας. Εναι μως προειδοποίηση κα γι τος ποιουσδήποτε λλους «γεωργούς». Γι ν συνειδητοποιήσουν τν εθύνη τους κα ν ναπροσαρμόσουν τ στάση τος πέναντι στ Λα το Θεο, τν ποο χουν ταχθ ν πηρετον κα χι ν δυναστεύουν.

Χριστιανο χωρς «μαθητεία»;
Εναι γνώρισμα τς ποχς μας πτώση τς δίψας γι σπουδή, πο κολουθεται π μία γενικώτερη πνευματικ ποτονία. Δυστυχς μως κάτι νάλογο συμβαίνει κα στ χριστιανικ ζωή μας. «κατ παράδοση» χριστιανισμός μας, χει μεταβληθ σ να εδος θιμικο χριστιανισμο τς ρουτίνας (τέτοιος εναι «χριστιανισμς» τς πλειοψηφίας), πο δν ασθάνεται τν νάγκη γι συνεχ μαθητεία στ Λόγο το Θεο. σο κα ν ο στατιστικς ρευνες σημαίνουν τν καμπάνα τς ασιοδοξίας, εναι ποχρέωσή μας ν πισημάνωμε κα τν λλη πλευρά, πο εναι σως λιγότερο εχάριστη, γιατί εναι πι ρεαλιστική. Πόσοι εναι ο τακτικ κκλησιαζόμενοι, πο τρέφονται συνεχς μ τ θεο Λόγο; Πόσο συχν κα σ ποι κταση γίνεται σ’ λη μας τ Χώρα τ κήρυγμα, προσφορ το θείου Λόγου; Πόσοι παρακολουθον θρησκευτικ κηρύγματα σ αθουσες κα πόσοι ασθάνονται τν νάγκη γι τοτο; Πόσοι μελετον θρησκευτικ - θεολογικ βιβλία κα φροντίζουν γι τν συνεχ καταρτισμό τους; Μς ρέσει συνήθως ν πογραμμίζωμε τν συνεχ αξηση τν κκλησιαζομένων στς μεγάλες ορτές, κα διαίτερα τν Μεγάλη βδομάδα. Κα εναι γεγονς ναντίρρητο διαπίστωση ατή. Μιλομε μ μφαση γι τν μεγάλο ριθμ τν προσερχομένων στ Θ. Κοινωνία τ Μ. βδομάδα. Πολ σπάνια μως καθόλου κάνομε λόγο γι τ πόσοι π’ ατος περνον πρτα π τ «λουτρ τς ψυχς», τν ερ ξομολόγηση, πο εναι τ θερμόμετρο τς θρησκευτικότητός μας κα χωρς τν ποία ΔΕΝ πάρχει χριστιανικ ζωή.
Δν μπορομε βέβαια ν ρνηθομε τν πηγαία θρησκευτικότητα το Λαο μας, λλ θέλομε ν πισημάνωμε δ τν κίνδυνο μίας χριστιανικς ζως χωρς διάθεση συνεχος «μαθητείας» στ θεο Λόγο, νς Χριστιανισμο, πο στερεται τς πιγνώσεως τς ληθείας κα γι’ ατ εκολα ναμιγνύει τν λήθεια μ τ ψέμα, τν πίστη μ τν πρόληψη κα τ δεισιδαιμονία. Τέτοιος καταντ Χριστιανισμός μας, ταν λείπη συνεχς κα διάκοπη παφ μ τ Λόγο το Θεο, ταν δν θεωρομε πόλυτα ναγκαία τν φοίτησή μας στ σχολεο τς οράνιας βασιλείας, στ διδασκαλία τς ρθοδόξου κκλησίας μας.

Δυνατο μ τ Θε
...Δν εναι σπάνιες ο περιπτώσεις, πο μς κυριεύει πόγνωση ξ ατίας τς παρατηρουμένης κρίσεως στος θεσμος κα τς μικρότητος τν προσώπων. πτώση καί, χι σπάνια, ξαθλίωση τν προσώπων, χρεωκοπία, πως λέμε, τς ποιασδήποτε μορφς γεσίας, δηγε στν παισιόδοξη διαπίστωση, πς δν πάρχει λπίδα σωτηρίας. Πολ περισσότερο συμβαίνει τοτο ταν τ πρόσωπα κενα, στ ποα στηρίζει κανες τν λπίδα του, ποδεικνύονται στ τέλος ντελς ντίθετα π τς προσδοκίες μας. Ο ναμενόμενοι ατοπροβαλλόμενοι σωτρες μς πογοητεύουν κυριολεκτικά. Τί κάνομε σ’ ατς τς περιπτώσεις; Τ μεγαλύτερο λάθος. Βλέπομε τ πράγματα πελπιστικ νθρωποκεντρικά. ν πλάθομε τ τολμηρότερα σχέδια, ν πολογίζομε τ πάντα, ν στηρίζομε τς λπίδες μας σ διάφορους, ατόκλητους κόμη, σωτρες, πολιτικος κα κκλησιαστικούς, να λησμονομε. τον Θεό. Λησμονομε πς δν σώζεται π μς κόσμος. Πς νας εναι μοναδικός μας σωτήρας, Χριστός. Πο σώζει κάθε διάσταση τς ζως μας, τ σμα κα τν ψυχή μας, τν πνευματικ ζωή μας κα τν κοινωνία μας. Πς μόνο κενος, μπορε ν νατείλη τν λιο τς λπίδος κα στ καταθληπτικώτερο σκοτάδι. Πς δν εναι δικό μας ργο σωτηρία, λλ δικό Του. Πς μόνο ν γέτης φήση ν γίνη χριστοκίνητος, θ μπορέση ν φέρη τν Λα στν ν Χριστ σωτηρία. Πς μόνο, ν Λας στηρίξη στν Θε τν λπίδα του, θ μπόρεση ν βρ τ λυτρωτική του πορεία. Μ τν νίκη Το μπορομε ν νικμε. Μ τ δύναμή Του ν γινώμαστε κι μες δυνατοί. Μ τν λήθειά Του ν σωζώμαστε.
ΠΗΓΗ: "ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ"
(πάνθισμα κηρυγμάτων π τν
«ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ» τν τν 1980 κα 1983)
ΠΡΩΤΟΠΡ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.