25 Ιαν 2011

Ἡ Δ' Σταυροφορία


«Ἡ λεηλασία τς Κωνσταντινουπόλεως π τος Φράγκους δν χει τ ντίστοιχό της στν στορία» 
Σρ Στβεν Ράνσιμαν. 
“Ιστορία τν Σταυροφοριών”
Η Δ' ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ: ΤΟ ΑΛΟΘΙ ΤΩΝ ΦΡΑΓΚΟΛΑΤΙΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗΣ

ν τονίζεται 29η Μαΐου 1453 ς τ τέλος τς χιλιόχρονης ατοκρατορίας μας, τ κυριότερο γεγονς πο κλόνισε τν παρξή της νεπανόρθωτα, κα δήγησε στν ριστικ τερματισμ τς λικς κα οκονομικς περοχς το κράτους μας σ λη τν Ερώπη, κα τελικ στ 1453, δηλαδ καταστροφ τς Ρωμανίας π τ Δύση, μ την Άλωση τς Νέας Ρώμης/Κωνσταντινούπολης τν 13η πριλίου 1204 π τος Σταυροφόρους, ποσιωπται δν το δίνεται πρέπουσα σημασία. Θα λεγε κανείς, τι πειδ προσανατολισμς το νεοελληνικο κράτους ταν πρς τ Δύση, ο γέτες το σκέφτηκαν τι ατς προσανατολισμς συνεπάγεται παραίτητα κα τ λήθη τς στορίας, τ λήθη το γεγονότος οτι ξαιτίας τς λωσης το 1204 Ρωμηοσύνη στάθηκε δύναμη ν ντιμετωπίσει τος Τούρκους. Με λλα λόγια, λωση το 1204 δήγησε στ 400-600 χρόνια Τουρκοκρατίας, λλ ατ τ συμπέρασμα πωθήθηκε, πιθανότατα λόγω το δεολογικο προσανατολισμο τς γετικς τάξης το λληνικο κράτους. Εναι σήμερα γενικ παραδεκτό, πς ατ ταν ατία τς πικράτησης τν Τούρκων στ Μικρ σία κα τ Βαλκάνια. να Ρωμαίικο Κράτος πο δν θ εχε ποστε τν λωση το 1204, πιθανότατα θ νέκαμπτε, πως εχε κάνει πολλς φορς στ παρελθν λλωστε, κα θὰ...
ντιμετώπιζε τος Τούρκους νικηφόρα, πως κα τος ραβες. λλ ατ εκαιρία δν δόθηκε στν ρωμηοσύνη
εκαιρία ν χτυπηθε Ρωμηοσύνη, δν ργησε ν δοθε στος Φραγκολατίνους. δη π τν 12 α πολλς δεκάδες χιλιάδες π ατος πρχαν στν Κωνσταντινούπολη. πολάμβαναν προνόμια κα ταν προκλητικο πρς τος Ρωμηος τς Κωνσταντινούπολης. ατοκράτορας λέξιος ’ Κομνηνς παραχώρησε τ 1082 πέρμετρα δικαιώματα πο τος καναν μισητος στος Ρωμαίους. ωάννης Β’ κανε κάποιες προσπάθειες στε θ θέσει τέλος στ προνόμια ατά. λλ νέργεια το ατή, εχε ς ποτέλεσμα χθροπραξίες π μέρους τος τόσο στ Αγαο, σο κα στ όνιο κα τν δριατική. ναγκάστηκε, ατοκράτορας ν ξαναδώσει πίσω τ προνόμια, ταν στόλος τν Βενετν κινήθηκε χθρικ πρς τ δάφη τς Ρωμανίας. Ο Λατίνοι. εχαν λλοιώσει πολλς πλευρς τς δημόσιας ζως κα οκονομικ διείσδυαν στν μπορικ/παγγελματικ στ συμβάλλοντας στν παρακμ τς ατοκρατορίας. Ρωμαϊκ οκονομία, πλέον ταν ποχείριό της δύσης.
λας τς Ρωμηοσύνης, ντιστάθηκε στς προκλήσεις τους, μ μεγάλες ξεγέρσεις, ο ποες βάφτηκαν μ αμα. Τν Μάιο το 1182, γινε πρώτη ξέγερση κατ τν Λατίνων. Μία πανάσταση πο χαρακτηρίστηκε π σφαγς κα ξανδραποδισμούς. Κάτω π τν πίεση τς κατάστασης νδρόνικος ναγκάστηκε ν υοθετήσει τν ντιλατινικ πολιτική. πως εναι φυσικό, ο Λατίνοι ντέδρασαν κατ τς Ρωμανίας. πεκτατικ πολιτικ τος κφράστηκε μ τν πίθεση τν Ογγρων στ βαλκανικ τ 1183 καθς κα μ τν πίθεση τν Νορμανδν κατ τν Ρωμαϊκν δαφν τ 1185, μ ποτέλεσμα τν λωση τς Θεσσαλονίκης. κολούθησε νέα πανάσταση το δυσαρεστημένου π τ γεγονότα λαο στ τν ποία σφαγιάστηκε νδρόνικος.
Ατοκράτορας γινε σαάκιος γγελος. Δυστυχς, κείνη τν περίοδο, Ρωμανία πασχε π λλιπ γεσία Ο γγελοι ταν σως χειρότερη δυναστεία! Παπαρρηγόπουλος λέει (Δ΄ Β 237): “ λεθρία τν γγέλων γενεά”. σαάκιος προσπάθησε ν ρθει σ συνεννόηση μ τος Λατίνους κα ν τος παραχωρήσει ξανά, ενοϊκ μεταχείριση. Τ 1187 παναφέρει τ προνόμια τν Βενετν, ο ποοι χουν πλέον τν ποχρέωση ν μν συνάπτουν συμμαχίες νάντια στν Ατοκρατορία. Τ 1195 νατρέπεται σαακιος π τν δελφό του λέξιο Γ’ , πράγμα τ ποο κάνει τος Βενετος σκεπτικούς, ν κα τ προνόμια τος νανεώνονται.
Πάπας ννοκέντιος Γ’ ταν πνευματικς πατέρας τς 4ης Σταυροφορίας. Υπήρχε σ ατν να νάμεικτο πνεμα ρρωστημένης θρησκευτικότητας κα «πποτικς» δεολογίας. στειλε τος Λατίνους εροκήρυκες ν προωθήσουν τν πόθεση το ερο πολέμου στν Δυτικ Ερώπη. τν κήρυξη το ερο πολέμου. Θεοβάλδος Γ΄., κόμης τς Καμπανίας, κήρυξε τελικ τν (νίερο) πόλεμο. Ο Σταυροφόροι “Ηταν να περίεργο νακάτωμα π εσεβες κα θρήσκους νδρες, λλ κα π ποβράσματα τς κοινωνίας, π νθρώπους, δηλαδή, πο ταν κανο γι κάθε γκλημα” [Πανττ Νεχρο “Παγκόσμιος στορία”, πιστολ 62α]. Μυριάδες λαο σπευσαν στ κάλεσμα τν κηρύκων τς Σταυροφορίας. Η θρησκευτικότητα ταν πρόσχημα κα πικάλυψη τς κατάκτησης. Οι λευθερωτς τν γίων Τόπων εγιναν κατακτητς τς νατολς, κοσμικο κα πνευματικο φέντες κα δυνάστες. Τ φεουδαρχικ κλίμα τς Φράγκικης Δύσης μεταφυτεύτηκε στν νατολή.
To συμβούλιο πο ποτελετο π τος Φεουδάρχες ο ποοι λάμβαναν μέρος στν σταυροφορία ποφάσισε πς συγκέντρωση θ γινόταν στν Βενετία κα κατόπιν θ κατευθύνονταν ετε στν Συρία, ετε στν Αγυπτο. Ο σταυροφόροι πασχαν τόσο π πλευρς ργάνωσης κα ξοπλισμο, σο κα στ οκονομικά. Γι’ ατ συνάψανε συμφωνία μ τος Βενετούς, μ τν ποία θ παρείχετο τροφ κα ποστήριξη, ναντι 85.000 μάρκων. πίσης προσέφεραν κα τ μισ δάφη πο θ κατακτοσαν ο σταυροφόροι. Ο περισσότεροι φτασαν τ 1202, ργοπορημένα στν Βενετία. ργάνωση, ξοπλισμς κα τ οκονομικά τους ταν σ θλια κατάσταση. Μία κα δν μποροσαν ν τηρήσουν τς ποχρεώσεις τους, ο σταυροφόροι ναγκάστηκαν ν βοηθήσουν τος Βενετος χτυπώντας χθρικς πόλεις, ς «πληρωμή». Κατέστρεψαν κα λεηλάτησαν τν πόλη Ζάρα.
Βολταρος λεγε τι γία Ρωμαϊκ Ατοκρατορία το Γερμανικο θνους” δν ταν οτε γία, οτε ρωμαϊκ οτε καν ατοκρατορία! Βενετικ “Serenissima Repubblica” (Γαληνότατη Δημοκρατία) κατ’ ναλογία , οτε γαλήνια, οτε κα Δημοκρατία ταν. ταν να κράτος βαθι μπεριαλιστικό, πλουτοκρατικό, ποικιοκρατικ κα ρατσιστικ / ριστοκρατικό. Τ Βενετικ κράτος ταν «μπορικό». Βεβαίως, δν γνωρίζουμε ν τ ν εσαι κλέπτης κα κλεπταποδόχος εναι «μπόριο». Ο Φράγκος σταυροφόρος ντυπωσίασε, κλέβοντας κα διαλύοντας τν Ρωμηοσύνη. Δεν εναι μόνο τ «λγίνεια» μάρμαρα πο ξέρουμε λοι. ποιος χει πισκεφθε τν ταλία, θαυμάζει, τ τέσσερα χάλκινα λογα πο κοσμον τν ξώστη το ναο, τ ποία κάποτε στόλιζαν τν ππόδρομο τς Κωνσταντινούπολης! κόμα κα βαρι μεγαλοπρεπς χαλύβδινη πόρτα το ναο, κάποτε κοσμοσε τν γία Σοφία! Βενετία, ξεκίνησε ς μία καθαρ Ρωμαίικη πόλη, λλ τελικ κατάληξε ν λωθε πολιτισμικ π τος Φράγκους κα ν γίνει κα ατ Φραγκική. Ατ συνέβη, κυρίως, μετ τν κατάληψη το Πατριαρχείου Ρώμης π τος Φράγκους. Γι παράδειγμα, ς τν 10ο αώνα τ δημόσια γγραφά της Βενετίας νοιγαν μ τ νομα το Ρωμαίου ατοκράτορα. Στ τέλη το 12ου αώνα λοι ο Δόγηδες φεραν τίτλους Ρωμην αλικν ξιωματούχων. Τ σύστημα χρονολόγησης τν γγράφων παρέμεινε Ρωμαϊκ κα συνέχισε ν χρησιμοποιε τ μεσαιωνικ Index, ν ς τν νθρόνιση το τελευταίου βενετο Δόγη τ 1789 τ τελετουργικ κολουθοσε αστηρ τ Ρωμαίικη παράδοση. [GHERARDO ORTALLI, «H Βενετία κα τ χνη το Βυζαντίου», ΤΟ ΒΗΜΑ, 24-10-2004] Μόνο μετ τ 1797, ποτε κα γκαθιδρύθηκε «Γαληνότατη Δημοκρατία», Βενετία πέταξε ντελς τ σύμβολα τς Ρωμαίικης ατοκρατορίας.
Στν πόλη Ζάρα στν δριατικ κτή, ρχς το 1203, ο σταυροφόροι δέχτηκαν τος ντιπροσώπους το λέξιου Δ΄ γγέλου , υο το κθρονισμένου κα τυφλωμένου σάκιου Β΄ γγέλου,. δελφή του λέξιου εχε παντρευτε τν βασιλι τς Σουηβίας Φίλιππο. λέξιος Δ΄ χει χαρακτηριστε «φιάλτης» τς Ρωμανίας! Ατς φερε τος Λατίνους Σταυροφόρους στν Κωνσταντινούπολη. θελε ν ποκαταστήσει, στν θρόνο, τν πατέρα το σαάκιο. Συνεργάστηκε μως, μ τος χθρούς της ατοκρατορίας, γι ν πετύχει τν σκοπό του. Ο Σταυροφόροι δν μπόρεσαν ν ποφασίσουν, κα πέπλευσαν πρς Κέρκυρα, που λέξιος πανέλαβε τς προτάσεις του.
Σημαντικ ρόλο παιξε δόγης τς Βενετίας ρρίκος Δάνδολος, ποος τρεφε μίσος κατ τν Ρωμην. Δάνδολος γινε Δόγης ταν ταν 85 τν. Εχε τυφλωθε στν Κωνσταντινούπολη, ν ταν πικεφαλς μίας πρεσβείας τν Βενετν στν Μανουλ ΄ Κομνηνό. Τ 1171, ατοκράτορας, χοντας πηυδήσει π τν “νυπόφορη” συμπεριφορ τν Βενετν μπόρων, εχε συλλάβει μερικος π ατούς. Δάνδολος θ λθει, τότε, σ σύγκρουση μ τν Μανουλ Α΄ κα σ μία συμπλοκ στν Πόλη, τραυματίστηκε κα τυφλώθηκε, σύμφωνα μ τν Στβεν Ράνσιμαν. τσι, Δάνδολος μισοσε θανάσιμά τους Ρωμηος κα νέμενε κάποια εκαιρία, γι να ξεκαθάρισμα λογαριασμν. πόμενο ταν ν «ρπάξει τν εκαιρία» κα ν σκήσει κα ατς πιρροή, στε κστρατεία ν κατευθυνθε πρς τν Νέα Ρώμη / Κωνσταντινούπολη.
Τν Μάιο το 1203 στόλος τν σταυροφόρων φυγε π τν Κέρκυρα κα φθασε στν Βασιλεύουσα τν ούνιο. O ππότης Γοδεφρεδος Βιλλεαρδουΐνος, πο μετεχε διος στ Σταυροφορία, κπληκτος κα ατός, γραψε χρονογραφία («Χρονικό της Κατάκτησης τς Κωνσταντινούπολης») πο δίνει σαφ εκόνα τν ντυπώσεων, σχετικ μ τ μέγεθος το ρωμαϊκο πολιτισμο, πο ντίκρισαν ο στρατιτες:
Παράγραφος 128.: «Τώρα μπορετε ν μάθετε πς κοίταζαν πίμονα τν Κωνσταντινούπολη κενοι πο δν τν εχαν δε ποτ [σ.σ.: ναφέρεται στν στιγμ που τ δυτικ στρατεύματα πρωτοαντίκρισαν τν Πόλη, 24 ουνίου 1203]. Γιατί δν μποροσαν καθόλου ν σκεφτον πς μπορε ν πάρχει σ λο τν κόσμο μία τόσο ΠΛΟΥΣΙΑ πόλη, ταν εδαν ατ τ ψηλά της τείχη κα τος ΠΛΟΥΣΙΟΥΣ πύργους κι ατ τ ΠΛΟΥΣΙΑ παλάτια μ τς ψηλς κκλησίες, πο ταν τόσες πολλς πο κανες δν θ τ πίστευε ν δ τ βλεπε μ τ μάτια του, κα κόμα τ μκος τς πόλης πο κυβερνοσε τς πόλοιπες. Κα μάθετε πς δν πρξε νθρωπος, νθρωπος τόσο συγκίνητος, πο ν μν νατριχιάσει. Κι ατ δν ταν καθόλου περίεργο, γιατί ποτ δν νέλαβαν νθρωποι μία τόσο μεγάλη πιχείρηση π τότε πο χτίστηκε κόσμος.»
Τρομοκρατημένος σφετεριστς ατοκράτορας λέξιος Γ΄ διέφυγε στν Θράκη παίρνοντας μαζί του τ κρατικ θησαυροφυλάκιο. Μ τν βοήθεια τν Φράγκων πο παρέμειναν ξω π τν πόλη, τυφλωμένος πρώην ατοκράτορας σαάκιος Β΄ γγελος ποκαταστάθηκε στν θρόνο του. Συναυτοκράτορας γινε υἱὸς το λέξιος Δ΄ γγελος. σαάκιος πικύρωσε μ χρυσοβουλλο λες τς ποχρεώσεις πο εχε ναλάβει πέναντι στος Σταυροφόρους λέξιος Δ΄. βασιλεία τους, μως, δν κράτησε πολύ.
λας ντέδρασε στν ποδούλωση στος δυτικούς, πο ταν μφανς κα ξέσπασε πανάσταση. Τν γανάκτηση το πληθυσμο προκάλεσαν πιβολ βαρις φορολογίας κα ληστρικ συμπεριφορ τν σταυροφόρων. πανάσταση εχε ς ποτέλεσμα λέξιος Δ' ν χάσει τόσο τ στέμμα, σο κα τν δια τ ζωή του. Στ θρόνο νέβηκε γαμπρς το λέξιου Γ', λέξιος ' Δούκας Μούρτζουφλος τν ανουάριο το 1204. Ο σταυροφόροι κμεταλλεύθηκαν τν εκαιρία κα ποφάσισαν ν πέμβουν, ατ τ φορ μως γι ν τοποθετήσουν χι μία Ρωμαίικη κυβέρνηση, λλ μία δική τους. Μ εσήγηση το δόγη τς Βενετίας Δάνδολου πέγραψαν μπροστ στ τείχη τς Κωνσταντινούπολης συμφωνία διανομς τν δαφν τς Ρωμανίας (Partitio Romaniae) κα ρχισαν τν πολιορκία τς πόλης πο πεσε στ χέρια τους στς 13 πριλίου 1204. ερωνεία τς τύχης εναι πς Δάνδολος πέθανε στν Κν/πόλη κα θάφτηκε στν γία Σοφία.
"βασιλίδα τν πόλεων", πόρθητη π τν ποχ τς δρυσής της πέκυψε γι πρώτη φορ στν χθρό. Φοβερς λεηλασίες κα σφαγς κολούθησαν τν λωση τς Πόλης. Κύριοί της Κωνσταντινούπολης ο σταυροφόροι κα ο συνεργάτες τος Βενετο πέβαλαν τ δίκαιό του κατακτητ. Οι σφαγς κα λεηλασία τν δημόσιων κτηρίων κα τν διωτικν κατοικιν ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Άπληστοι κα κόρεστοι ο ππότες τς Δύσης πέπεσαν πάνω στ θαυμαστ πλούτη κα τος θησαυρος πο εχαν συγκεντρώσει αἰῶνες πολιτισμο στ Βασιλεύουσα. [«H Δ’ Σταυροφορία κα πρώτη λωση τς Κωνσταντινούπολης», Νίκος Γ.Μοσχονς νστιτ. Βυζαντ. ρευνν, νθετο "πτ μέρες" φημ "Καθημερινή", 1-11-98].
Πάπας ννοκέντιος Γ' (1198-1216), θ πειλήσει, δθεν, τος Σταυροφόρους μ φορισμό, λλ θ φροντίσει ν λησμονήσει, γκαίρως, τν πειλή του. Μετ τν καταστροφ τς Βασιλεύουσας, θ γράψει πρς τν ατοκράτορα τς Νίκαιας Θεόδωρο Λάσκαρη τι «ο Λατίνοι πρξαν ργανο τς Θείας Προνοίας, πο τιμώρησε τος 'λληνες γι τν ρνησί τους ν δεχθον τν γεσία τς Ρωμαϊκς κκλησίας» [ρχιεπισκόπου πρ. Θυατείρων κα Μ. Βρεταννίας Μεθοδίου Γ. Φούγια, Μητροπολίτου Πισιδίας, “'λληνες κα Λατίνοι”, Α.Δ.Ε.Ε., θήνα , σ. 278,] Σ λόκληρη τν Δύση θ ψάλλουν μνους γι ν πανηγυρίσουν τν πτώση τς «μεγάλης νίερης (profana) πόλεως».
Στ θέση το ατοκράτορα τοποθετήθηκε νέα λατινικ κυβέρνηση. Ο κληρονόμοι το Ρωμαϊκο θρόνου, π τς παρχίες τς ατοκρατορίας, πρόκειτο ν συνεχίσουν τος γνες, μέχρι τν νάκτησή της τ 1261 π τ Μιχαλ ' Παλαιολόγο.
ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ:
«Ο πιπτώσεις τς Τέταρτης Σταυροφορίας π το ερωπαϊκο πολιτισμο πρξαν ξ λοκλήρου καταστρεπτικές. λάμψη το λληνικο πολιτισμο, τν ποία τ Βυζάντιο (σ.σ: διάβαζε Ρωμανία) συντηροσε π ννέα αἰῶνες μετ π τν πιλογ τς Κωνσταντινούπολης ς πρωτεύουσας, σβησε ξαφνικά... Το γκλημα τς Τέταρτης Σταυροφορίας παρέδωσε τν Κωνσταντινούπολη κα τ Βαλκανικ Χερσόνησο σ ξι αἰῶνες βαρβαρότητας... Προκειμένου ν ντιληφθομε τν πλήρη σημασία τς λατινικς κατάκτησης τς Κωνσταντινούπολης, πρέπει ν προσπαθήσουμε ν συνειδητοποιήσουμε ποις θ ταν σήμερα πολιτισμς τς Δυτικς Ερώπης, ν πρ ξι αώνων Ρωμανία δν εχε καταστραφε. Μπορε κανες ν φανταστε χι μόνο τ Μαύρη Θάλασσα, τν Βόσπορο κα τν Μαρμαρ ν περιβάλλονται π προοδευτικ κα πολιτισμένα θνη. λλ κόμα κα τ νατολικ κα νότια παράλια της Μεσογείου ν χουν πιστρέψει π μία καλ διακυβέρνηση κα πο μια θρησκεία ποία δν ποτελε φραγμ στν πολιτισμό...» [σρ ντουιν Πήαρς, « λωση τς Κωνσταντινούπολης τ 1204»]
λεηλασία κα πογύμνωση τς Κωνσταντινουπόλεως π λα της τ πλούτη, δν εχε μοιό της. σοι τολμοσαν ν ντισταθον σφάζονταν π τόπου. Δν μεινε παλάτι, ρχοντικ κκλησία μεγάλη μικρή, μοναστήρι, χαμοκέλα, πο ν μν ποστε φρικώδη λεηλασία. δίως τος προσέλκυσε μυθικς πλοτος τς γίας Σοφίας. Μπκαν μέσα στν ερ Να μ λογα κα μουλάρια πο λέρωναν μ τς κοπρις τος τ μαρμάρινο δάπεδο. Κα ρχισαν μ φρενιτιώδη ταχύτητα ν ξηλώνουν κα ν παίρνουν τ πάντα: π για δισκοπότηρα, εαγγέλια, ερ μφια, γιες εκόνες, τν γία Τράπεζα, κα τ σημένιο εκονοστάσιο το Τέμπλου, φο προηγουμένος τ καναν κομμάτια, μανουάλια, πολυκάνδηλα, μέχρι κα κουρτίνες. Μάλιστα κατ τ διάρκεια τς λεηλασίας μία Γαλλίδα πόρνη νεβασμένη στν πατριαρχικ θρόνο χόρευε σεμνα μισόγυμνη κα τραγουδοσε. Οτε ο τάφοι τν Ατοκρατόρων γλύτωσαν: συλήθηκαν λοι, ν τ λείψανα πετάχτηκαν δ κι κε. π.χ. τ πτμα το Βασίλειου Β’ Μακεδόνα πετάχτηκε ξω κα στ χέρια το τοποθέτησαν ο Φράγκοι μία φλογέρα –ερωνικ -. Μ φορμ ατ τ γεγονς Παλαμς γραψε τ ποίημα « φλογέρα το βασιλι».
Κυρίως μως καταστράφηκαν ναρίθμητα ργα τέχνης. Τόσο τς κλασσικς ρχαιότητας (π.χ. γάλματα το Δία, το πόλλωνα, τν Διοσκούρων, τ χάλκινο γαλμα το ρακλ π τν Λύσσιπο τν Σικυώνιο, τς ρτεμης, τς ρας, τς λένης το Μενελάου κ.α. πο κοσμοσαν δρόμους, πλατεες κα παλάτια τς Βασιλεύουσας) σο κα τς Ρωμαϊκς περιόδου, τ ποία κομματίαζαν γι ν φαιρέσουν τ χρυσό, τ σήμι κα τος πολύτιμους λίθους, ν τ κατασκευασμένα π χαλκ τ λυωναν στ καμίνια γι ν κόψουν νομίσματα. Τα ρχαία λληνικ χειρόγραφα καίγονταν π τος σταυροφόρους, γι ν ψήσουν τ κρεατικά τους! Ο πι φρικτο π λους ταν ο Γάλλοι κα ο Φλαμανδοί, ν ντιθέτως ο Βενετο πο ταν ξοικειωμένοι μ τ Ρωμάϊκο πολιτισμ ταν ο πλέον φιλεύσπλαχνοι ναντι τν ττημένων: ταν τέτοια κταση τς καταστροφς πο στ τέλος τ λλοτε περικαλλς στυ, Βασιλίδα τν πόλεων τς οκουμένης, πο π 9 αἰῶνες εχε συσσωρεύσει μύθητα πλούτη, κατάντησε σκέτο κουφάρι!
Μεθυσμένοι π τ νίκη τος ο Φραγκοδυτικο περιγελοσαν τος νικημένους, φοροσαν μ γελοο τρόπο τ ροχα πο τος εχαν ρπάξει, τοποθετοσαν στ κεφάλια τν λόγων τος τς καλύπτρες κα τ κοσμήματα τν Ρωμην. λλοι κρατοσαν ντ γι σπαθ χαρτιά, μελανοδοχεα, κα βιβλία, κα περιφέρονταν στος δρόμους τς Πόλης, παριστάνοντας τος λογίους. Τ πι τραγικ π λα ταν μως τι λόκληρος γυναικεος πληθυσμς τς Κωνσταντινουπόλεως, διακρίτως λικίας διότητας (μοναχς) ποβλήθηκε στν τρομερ διαδικασία το βιασμο. Τότε κριβς σφάγησαν ο περισσότεροι π τος ρρενες κατοίκους: διότι στν προσπάθειά τους ο πατεράδες κα ο σύζυγοι ν διαφυλάξουν τν τιμ τν θυγατέρων κα τν συζύγων πεσαν θύματα τν ποχαλινωμένων Δυτικν. Βόγκηξε Κωνσταντινούπολη π τν τελείωτο βιασμό. Δν περιγράφονται τ μαρτύρια πο πέστησαν ο κάτοικοι π τρες συνεχες μέρες, διότι τος βασάνιζαν πάνθρωπα γι ν τος ποκαλύψουν τ μέρη που εχαν κρύψει χρυσ κα ργυρ νομίσματα κα κυρίως τιμαλφ. Μόνο ταν κορέστηκε δίψα τους γι ρπαγή, αμα κα γενετήσιες πολαύσεις, σύχασαν, φο πρτα τους τρόμαξε μία κλειψη σελήνης. Κατόπιν συγκέντρωσαν λη τ λεία κα τν θεσαν π τν φύλαξη τν εγενν.
Γράφει κι Νικήτας Χωνιάτης γι τν λωση τς Πόλης:
«Κι τσι, καθένας εχε πόνο, στ στεν θρνος κα κλάματα, στ τρίστρατα δυρμοί, στος ναος λοφυρμοί, φωνς τν νδρν, κραυγς τν γυναικών, παγωγές, ποδουλώσεις, τραυματισμο κα βιασμο σωμάτων. (..)Τ διο κα στς πλατεες, κα δν πρχε μέρος νεξερεύνητο πο ν δώσει συλο σ ατούς. Χριστέ μου, τί θλίψη κα φόβος πρχαν τότε στος νθρώπους (...) Τέτοιες παρανομίες καναν ο στρατο π τ Δύση ναντίον τς κληρονομις το Χριστο, χωρς ν δείξουν σ κανένα φιλανθρωπία, λλ γυμνώνοντάς τους λους π χρήματα κα κτήματα, π σπίτια κα ροχα. (...) κα τ πι σημαντικό, ατο πο πραν τ σταυρ στος μους κα πολλς φορς ρκίστηκαν σ ατν κα στ θεία λόγια τι θ περάσουν δίχως ν πειράξουν τς χρες τν Χριστιανν, χωρς ν κοιτάξουν ριστερ ν κκλίνουν πρς τ δεξιά, λλ θ πλιστον κατ τν Σαρακηνν κα ν βάψουν τ ξίφη τους μ τ αμα τους.(...) Ο δ Σαρακηνο δν καναν τσι, κα φέρθηκαν πολ φιλάνθρωπα κα εγενικ ταν κυρίευσαν τν ερουσαλήμ. Γιατί οτε πείραξαν τς γυνακες τν Λατίνων, οτε τν κεν τάφο το Χριστο καναν μαδικ τάφο,(...) κα φήνοντας λους ν φύγουν μ να ρισμένο ριθμ χρυσν νομισμάτων κα π τν καθένα παιρναν μερικ πράγματα φήνοντας τ πόλοιπα στος κατόχους τους, κόμα κι ν ατ ταν σν τν μμο. Κι τσι φέρθηκε τ γένος πο μάχονταν τ Χριστ [σ.σ: ο ραβες] πρς τος λλόπιστους Λατίνους, οτε μ ξίφος οτε μ φωτι οτε μ λιμ οτε μ διωγμος οτε μ λλα δεινά. Σ μς μως τ προκάλεσαν ατ τ παραπάνω ο φιλοχριστοι κα μόδοξοι [σ.σ: ο Δυτικοί της Δ΄ Σταυροφορίας], πως επαμε μ συντομία, ν κα δν εχαμε κάνει κάποιο δίκημα»
Κα βεβαίως , εναι φυσικ πο ο Ρωμηο νοίωθαν πορία μ τ μέγεθος τς καταστροφς, φο, μ τν πόλεμο μ τος ραβες , οδέποτε εχαν γνωρίσει τέτοια κτηνωδία, τος φαινόταν ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ πς νθρωποι μ πίστη στν Χριστό, ταν δυνατν ν φέρονται τσι. Σ ντίθεση μ τν γενικότερη λλειψη νεκτικότητας τς Δύσης, στ Ρωμανία ο «μισαλλόδοξοι Ρωμηο» (πως ρέσκονται κάποιοι ν ποκαλον) εχαν κτίσει δη π τς ρχς το 8ου αώνα στν Κωνσταντινούπολη τζαμί, γι ν προσεύχονται ο μουσουλμάνοι πο περνοσαν π κε (π.χ. μποροι), κι ργότερα χτισαν κα λλα δύο. ς μς πε κανείς, πότε πρωτοχτίστηκε σλαμικ τέμενος σ κράτος τς Δυτικς Ερώπης; π τν 8ο αώνα, ο Ρωμηο δν εχαν πρόβλημα ν πάρχει τζαμ στν πρωτεύουσα νς χριστιανικο κράτους, τ ποο ντιμαχόταν τος Μουσουλμάνους κα ταν σ πόλεμο μ ατούς. ν ατ δ σημαίνει νεκτικότητα, τότε τί σημαίνει, σ μία ποχ που ο Δυτικο καναν Σταυροφορίες;
Διαβάζουμε, π τν περιγραφ το Γοδεφρείδου Βιλλαρδουίνου, πο συμμετεχε στ πολιορκία, στ “Χρονικό της Κατάκτησης τς Κωνσταντινούπολης”:
247. “Εκείνη τ νύχτα [σ.σ: 12 πρς 13 πριλίου 1204], μπροστ στ στρατόπεδο το Βονιφάτιου το Μονφερατικο, δν ξέρω ποιο νθρωποι, πο φοβόντουσαν μν τος πιτεθον ο λληνες, βάλανε φωτι στ χρο νάμεσα σ ατος κα στος λληνες. Κα πόλη ρχισε ν ρπάζει φωτι κα ν καίγεται πολ σχημα, κα καιγόταν λη κείνη τ νύχτα κα τν λλη μέρα μέχρι τ πόγευμα. Κα τούτη ταν τρίτη πυρκαγι στν Κωνσταντινούπολη π τότε πο ρθανε ο Φράγκοι στν χώρα. Κα πρχαν περισσότερα καμένα σπίτια π σα πρχαν στς τρες πι μεγάλες πόλεις το βασιλείου τς Γαλλίας.
248. Και τ λάφυρα ταν τόσα πολλ πο κανες δν ξερε ν πε πόσα, χρυσάφι, κα σήμι κα σκεύη κα πολύτιμα πετράδια κα μετάξια κα γούνινα φορέματα π γκρίζο σκίουρο κα π ρμίνα, κα λα τ κριβ πράγματα πο βρέθηκαν ποτ στ γ. Κα δίνει βέβαιη μαρτυρία Γοδεφρίδος Μαρεσάλης τς Καμπανίας, ληθιν κα χοντας σωστ τ λογικά του, πς π τότε πο χτίστηκε κόσμος δν πάρθηκαν τόσα λάφυρα π μία μόνο πόλη.
249. Ο μαρκήσιος Βονιφάτιος το Μονφερράτου προχώρησε κατ μκος τς κτς πρς τ παλάτι το Βουκολέοντα. Κα σν φτασε κε, το τ παρέδωσαν, γι ν σώσουν τ ζωή τους, κενοι πο ταν μέσα. κε βρκε τς περισσότερες π τς πι σπουδαες κυρίες λου του κόσμου, πο εχαν καταφύγει στ κάστρο. κε βρισκόταν δελφή του βασιλι τς Γαλλίας, πο ταν κάποτε ατοκράτειρα [γνή, κόρη το Λουδοβίκου Ζ΄], κα δελφή του βασιλι τς Ογγαρίας πο ταν κι ατ ατοκράτειρα, κα πολλς σπουδαες κυρίες. Γι τ θησαυρ πο βρισκόταν σ κενο τ παλάτι, δ πρέπει καθόλου ν μιλμε. Γιατί πρχαν τόσα πο δν χουν οτε τέλος οτε ριθμό.
251. καθένας πρε γι ν μείνει ποιο σπίτι θελε, κα πρχαν πολλά. Κα πρεπε ν δοξάσουν πολ τν Κύριο μν, γιατί δν εχαν πάνω π εκοσι χιλιάδες πλισμένους νθρώπους νάμεσά τους κα μ τ βοήθεια το Θεο νίκησαν τετρακόσιες χιλιάδες νθρώπους κα περισσότερους, κα μάλιστα μέσα στν πι σχυρ πόλη πο πρξε σ λον τν κόσμο, πο ταν μεγάλη πόλη, κα πι καλ χυρωμένη.
μως λεηλασία κα λωση, δν σταμάτησε στ «1204». Φραγκικ γνωμοσύνη κα τάση πρς τν καταστροφή, συνεχίστηκαν κα στος πόμενους αἰῶνες. Χαρακτηριστικ , εναι τ ξς: Τ 450 μ.Χ. Παρθενώνας μετατράπηκε σ χριστιανικ κκλησία φιερωμένη στν Παναγία. Κατόπιν, τ 1453, κάτω π τν κυριαρχία τν Τούρκων πλέον, ξελίχθηκε σ τζαμί. Τ 1674, Γάλλος πρεσβευτς Μαρκήσιος το Nointel πισκεύτηκε τν θήνα συνοδευόμενος π τν Jacques Carrey, ποος κανε κάποια σχέδια το Παρθενώνα. Στα σχέδια το Carrey φαίνεται τι κείνη τν ποχή ο Παρθενώνας παρέμενε κόμα θικτος. Δεκατρία χρόνια ργότερα, τ 1687, Βενετς στρατηγς Francesco Morosini πολιόρκησε τν κρόπολη. Τ βομβάρδισε παρ τ γεγονς τι γνώριζε πς ο Τορκοι τ χρησιμοποιοσαν ς πυριτιδαποθήκη. π τν κρηξη πο δημιουργήθηκε καταστράφηκε μεγάλο μέρος το Παρθενώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.