11 Ιαν 2011

Ὁ Ὅσιος Θεοδόσιος ὁ Κοινοβιάρχης


Σύντομο συναξάριον το σίου πατρς μν Θεοδοσίου το Κοινοβιάρχου
Ατς γιος ζοσε στ χρόνια του Λέοντος το μεγάλου τ 450, κα ζησε κα ς τ χρόνια του ναστασίου το Δικόρου, πο βασίλευσε τ 491. καταγόταν π να χωρι τς Καππαδοκίας πο νομαζόταν Μωγαρισο. ταν υἱὸς γονέων εσεβν κα πιστν, τν πατέρα το τν λεγαν Προαιρέσιο κα τ μητέρα το Ελογία. Ατς λοιπν φο γινε μοναχός, πγε στ εροσόλυμα κα π κε ρθε στν ντιόχεια, κα ντάμωσε τν γιο Συμεν τν στυλίτη π τν ποο μαθε κα τν πρόοδο πο πρόκειτο ν χει στν ρετή, κα τι θ γίνει κα ποιμένας πολλν λογικν προβάτων. πειτα σύχασε κοντ σ ναν συχαστ , πο λεγόταν Λογγίνος, κα παρουσιάστηκε τόσο περβολικ γκρατής, πο λη τν βδομάδα τρωγε μόνο μία φορά, οίδιμος,  κα στ διάστημα τριάντα λόκληρων χρόνων δν φαγε καθόλου ψωμί.
 Άσκησε λοιπν κάθε εδος ρετς κα φθασε σ τέτοιο ψος ναβάσεως τρισόλβιος, στε ξιώθηκε ν κτελε παράδοξα θαύματα, γιατί μόνο ατς βλεπε μαζ μ ναν...
 λλο δελφ τν μαθητ το Βασίλειο, ποος φο πέθανε κα νταφιάστηκε στν τάφο, τν ποο γιος κτισε γι ατν πρς νθύμηση το θανάτου, στεκόταν μετ τ θάνατο στν κκλησία μαζ μ τος λλους δελφος κα ψαλλε μαζί τους. Κα ταν όρατος γι λους τους λλους. Ατς ναψε κα τ σβησμένα κάρβουνα χωρς φωτι στν τόπο κενο, που πρόκειτο ν θεμελιωθε τ μοναστήρι. Ατς λευθέρωσε π τν αμορραγία μία γυναίκα, ποία προσλθε μ πίστη.. ατς π να σπυρ σιτάρι, τ ποο ελόγησε, κανε ν περχειλίσουν ο σιταποθκες.
 Αυτός, πο μφανίστηκε χωρς ν τν βλέπουν, βγαλε π τ βυθ το πηγαδιο τ παιδ πο πεσε κε μέσα. Ατς παυσε κα τ θάνατο τν παιδιν μίας γυναίκας, τ ποία πρν κόμα γεννηθον στν ζωή, ρπάζονταν π τ θάνατο. τσι κα τ μητέρα τους, ποία δν εχε καλύτερη τύχη κα π μία ντελς στείρα, ξαιτίας τν θανάτων τν παιδιν, γιος μ τν προσευχ το τν κανε πολύτεκνη. λλ κα τ νέφος κρίδων δίωξε γιος μ μία μόνον παρατήρηση. Ατς κα τν Κόμη τς νατολς Κήρυκο φύλαξε τρωτο στν πόλεμο, διότι κενος φοροσε γι προστατευτικ θώρακα τ τρίχινο μάτιο το γίου. λλ κα τ γ πο δικονταν π τν ξηρασία κα δν δινε καρπ τν λευθέρωσε π τν νυδρία, προκαλώντας βροχ μ τν προσευχή του.             
Προεπε κόμα σιος κα τν κατεδάφιση πο πρόκειτο ν πάθει πόλη ντιόχεια π τν σεισμό. Κα πολλος νθρώπους γλύτωσε π τν τρικυμία τς θάλασσας μ τν μφάνισή του ταν κινδύνευαν. Κα στάθηκε κα δάσκαλος τς ρετς σ πολλος μαθητές, κα περισσότερους παρακίνησε πρς τν διο ζλο κα μίμηση τς δικς του ρετς μ τ λόγια κα τ ργα του κα στ συνέχεια τος φερε κοντ στν Κύριο. τσι λοιπν φο ζησε κα δοξάστηκε στ γ, ναπαύθηκε ν ερήνη, παραδίδοντας τ πνεμα του στ χέρια το Θεο κα τελείτια σύναξή του στν ποστολικ να το κορυφαίου Πέτρου.
πόσπασμα π τν κατ πλάτος Βίο το γίου
Κα ταν σ λα σα γίνονταν πραότατος, ταπεινς κα μερος, ταν μως  κινδύνευε εσέβεια, τότε φαινόταν φιλόνικος κα σχυρογνώμων γιος Θεοδόσιος. Κα ταν, σύμφωνα μ τ Γραφή, «πρ φλέγον» κα «μάχαιρα κόπτουσα», πο φανίζει τ κακ ζιζάνια. τσι φιλονίκησε μ τν παράνομο βασιλι ναστάσιο, τν μεγάλο κα σπονδο χθρό της Δ' οκουμενικς γίας Συνόδου, ποος κολουθοσε τν αρεση το δυσσεβος Ετυχος κα Διοσκόρου κα Σεβήρου, ο ποοι πίστευαν τι Χριστς χει μία φύση, ο χρηστοι, ποος βασιλις λλους πατέρες κολάκευε κα συμμορφώνονταν μ τν αρεση κα λλους τος τυραννοσε μυαλος. Κι τσι δοκίμασε ν παρασύρει κα τν σοφ Θεοδόσιο μ ργύρια, φιλάργυρος. Το στειλε λοιπν δωρε τριάντα λίτρες χρυσο κα γι ν μν τ καταλάβει τι τ στειλε μ πονηρι κα τ γυρίσει πίσω, κάλυψε μ πονηρι τ δόλωμα κα το μήνυσε ν τ δεχτε γι ν τ ξοδέψει γι τος ρρώστους κα τος φτωχούς. Κα γιος δέχτηκε τ χρυσ γι ν μ δώσει φορμ γι σκάνδαλο, τ μιαρ μως γνώμη το τ μίσησε κα τν πέκρουσε, νατρέποντας τν μ ληθινς ποδείξεις κα παραδείγματα, κα νικήθηκε βασιλιάς, σν ν πολεμοσε τ λάφι μ τ λιοντάρι, πως θ φανε παρακάτω.
 Αφού πέρασε λίγος καιρός, φότου φιλοδώρησε τν γιο μ τν χρυσ βασιλιάς, στειλε νθρώπους στν σιο ν πογράψει τν προαναφερθεσα αρεση. Τότε συγκεντρώνει λους τους Πατέρες τς ρήμου κα μ τ σύμφωνη γνώμη κα τ θέληση λων γράφει στν βασιλι τν ξς πάντηση: «πειδ μς στειλες μήνυμα ν κάνουμε να π τ δύο, δηλαδ ν συμφωνήσουμε μ τν ποψη των Ακέφαλων ν θανατωθομε βίαια ν μείνουμε πιστο στ ρθ Δόγματα τν Πατέρων, μάθε τι προτιμομε τν θάνατο κα χι μόνο μες δν παρεκκλίνουμε καθόλου π τν λήθεια, λλ κα σους λλους παρασύρετε κα δεχτον τ φρονήματά σας, μες τος ναθεματίζουμε, κα ν χειροτονήσετε κάποιον π τος κέφαλους, μες δν τν δεχόμαστε. Μακάρι, Χριστ Βασιλιά, ν μ συμβε ν παραιτηθομε οτε λίγο π τν ρθοδοξία, λλ κόμα κα ν δομε τος γιους ατος Τόπους ν χουν παραδοθε στ φωτιά, κόμα κα ν πάθουμε τιδήποτε λλο, δν λλάζουμε γνώμη, κόμα κα ν λεειν τεμαχίσουν τ σώματά μας σ μικρ τεμάχια, λλ πιστεύουμε στς τέσσερις γιες Συνόδους, π τς ποες πρώτη τν 318 Πατέρων γινε κατ το ρειου στ Νίκαια, τν ποο κα ναθεμάτισαν, πειδ τ δόγμα το δυσσεβος θεωροσε τν Υἱὸ το Θεο ξένο π τν οσία το Πατρός. δεύτερη κατ το Μακεδόνιου, ποος βλασφημοσε πρς τ γιο Πνεμα. Τρίτη πραγματοποιήθηκε στν φεσο κατ το Νεστορίου, ποος φλυαροσε μ  μιαρ κα παράλογο τρόπο κατ τς οκονομίας το Χριστο, κα τέταρτη τν 630 θεοφόρων Πατέρων στ Χαλκηδόνα, ο ποοι χοντας διο φρόνημα μ τος λλους, φόρισαν τν Ετυχ κα τν Νεστόριο, κα τος δίωξαν μακρι π τν κκλησία κα δυνάμωσαν τν νατολικ Πίστη, χαρακτηρίζοντας ατος πο χουν διαφορετικ φρόνημα ξένους π τν κκλησία το Χριστο. π ατ λοιπν τν ρθόδοξη Πίστη δν παρεκκλίνουμε οτε προδίδουμε (μακρι π μς!) τν εσέβεια, στω κα ν πρόκειται ν μς δώσετε χιλιάδες θανάτους. ερήνη το Θεο πο καθοδηγε κάθε νο, μακάρι ν εναι φύλακας κα δηγς το κράτους σου».
 Μόλις δέχτηκε ατ τν πιστολ βασιλιάς, ελαβήθηκε τν γιο κα το στειλε πάντηση προφασιζόμενος τι δν φταιγε διος σ ατ τ θέμα, λλ ο κακο ρχιερες κα κληρικοί, ο ποοι θέλοντας ν φανον σοφοί, προκαλοσαν τ σκάνδαλα. Ατ κα λλα φο γραψε βασιλις στν γιο, σταμάτησε κα δν κβίαζε κανένα ν κολουθήσει τν αρεση. λλ μετ π καιρ λλαξε γνώμη κα στειλε πάλι γράμματα κατ τς εσέβειας, περίσκεπτος. γενναος μως κα ζηλωτς τς ρθς πίστης γιος Θεοδόσιος, δν ποδέχτηκε τ γράμματα, λλ σν λιοντάρι ρμησε κατ τν πεσταλμένων κα φο συγκέντρωσε τ πλθος, νέβηκε στν μβωνα κα επε μεγαλόφωνα: «ποιος ναντιωθε στς τέσσερις γιες Οκουμενικς Συνόδους κα δν τς τιμ πως τ τέσσερα Εαγγέλια, ν χει τ νάθεμα.». ατ επε κα τρεξε σν γγελος στς κοντινς χρες κα πόλεις σν στρατηγός, μ πολλος Μοναχος ν τν κολουθον, κα στήριζε τος πιστούς, ξεσήκωνε τος νωθρος κα σους εχαν μφιβολία γι τν ρθόδοξη πίστη τος βεβαίωνε κα τος κανε πρόθυμους ν μ φοβηθον τς πειλς το τυράννου, λλ ν πεθάνουν, ν χρειαστε, γι τν εσέβεια.
 Και τος δίδασκε σιος ν γνωρίζουν τι Υἱὸς κα Λόγος το Θεο εναι ταυτόχρονα Θες κα νθρωπος σ μία πόσταση, δηλαδ πρόσωπο, χοντας π τ φύση το τ θεότητα κα τν νθρωπότητα. φερε κα γι πόδειξη τν γία κείνη κα Οκουμενικ Τετάρτη Σύνοδο, ποία σαφέστατα νατρέπει ατς τς δύο αρέσεις, το δυσσεβος Νεστόριου, ποος χώριζε τν να Χριστ σ δύο υος κα δύο ποστάσεις νόητος, κα το Ετυχος κα Διοσκόρου κα Σεβήρου, ο ποοι συγχέουν σ μία φύση το νς Χριστο τ θεότητα κα τν νθρωπότητα. Γιατί Νεστόριος πίστευε δύο φύσεις κα ποστάσεις στ Χριστ κα δύο υούς, ναν Θε πο γεννήθηκε π τν Πατέρα, κα λλον π τν γία Παρθένο. Ετυχς πάλι κα Διόσκορος κα Σεβρος, πο πίστευε τ δια μ ατούς, θέλοντας δθεν ν πολεμήσουν ατ τ σφαλερ διαίρεση το Νεστόριου, πεσαν πάλι κα ο διοι τόσο νόητα σ λλη αρεση, δίνοντας στ Χριστ μία φύση θεότητος κα νθρωπότητος, κα πιστεύοντας ο μυαλοι τι θεότητα μπορε ν πάσχει. Γιατί , ν χει Χριστς μία φύση, πως φλυάρησαν ατοί, ρα κα θεότητα γνώρισε τ θάνατο.
λλ ς σφραγισθον τ μιαρά τους στόματα, γιατί γία Τετάρτη Οκουμενικ Σύνοδος ποφάσισε ν τιμομε δύο φύσεις θεότητος κα νθρωπότητος σ μία πόσταση χωρς ν τς συγχέουμε, χωρς ν τς μεταβάλλουμε κα δίχως ν τς χωρίζουμε, ναν Υἱὸ κ το Πατρς προαιώνιο σύμφωνα μ τ θεότητα, μεταγενέστερο κα πάλι γεννηθέντα π τν γία Παρθένο μ νεότερο νόμο σύμφωνα μ  τν νθρωπότητα, μοούσιο μ τν Πατέρα, μήτορα κα πάτορα. Μ ατ κα λλα παρόμοια δίδασκε μ θάρρος τ ποίμνιό του σοφς Θεοδόσιος. Κα γι ατ βασιλις θύμωνε μαζί του κα τν ξόρισε δικα. δίκαιος κριτς μως Θεός, φαίρεσε τ ζω κείνου το παράφρονα κα ταν πέστρεψε πάλι σιος παυσε διωγμς τς κκλησίας κα σταμάτησαν τ σκάνδαλα. Κα ο αρετικο ρχιερες διώχτηκαν π τος θρόνους τους, κα ο εσεβες πραν πίσω τους δικούς τους θρόνους ,πως κα πρίν, κα πολλο π ατος παίνεσαν τν μέγα Θεοδόσιο γι τ θάρρος πο δειξε κα δν δέχτηκε τ βασιλικ προστάγματα. διαίτερα ο ρχιεπίσκοποι, τς Ρώμης γάπιος κα φραμ τς λεξάνδρειας το γραψαν γκωμιαστικ γράμματα κα πολ τν γκωμίασαν.

Πηγή: αρεσις τν μονοφυσιτν ντιχαλκιδωνίων
κδόσεις "ρθόδοξος Κυψέλη" Θεσσαλονίκη
πόδοση στα νέα λληνικ 
Γεώργιος Τέζας - Φιλολογος 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.