5 Δεκ 2010

Ἀποτελέσματα τῶν παραβάσεων τῶν ἐντολῶν


Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης

Η ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΩΝ ΕΝΤΟΛΩΝ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΑΠΕΝΕΡΓΟΠΟΙΕΙ ΤΗ Θ. ΧΑΡΗ ΚΑΙ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ *
1. πως ζομε, θ κληρονομήσουμε τν αώνια ζωή;

κούσαμε προηγουμένως στν Εαγγελικ περικοπ (Λουκ 18, 18-27) τ περιστατικ γι να ρχοντα πλούσιο, νέο νθρωπο, ποος, νάρετος ν κα χων μφιβολία περ το ν ο ρετς τς ποες εχε κ τς νεότητός του θ τν δηγοσαν στ βασιλεία το Θεο κα στν αώνιο ζωή, προσλθε πρς τν Χριστό μας, ποος δίδασκε, κα τν ρώτησε: «Διδάσκαλε γαθέ, τί ποιήσας ζων αώνιον κληρονομήσω;» Τί πρέπει ν κάνω γι ν κληρονομήσω τν αώνιο ζωή;
Εναι να ρώτημα τ ποο πρέπει λους μας ν μς πασχολε φο γνωρίζουμε τι ατ δ ζω εναι προσωρινή, εναι τίποτε, φεύγει πολ γρήγορα· πομένως σκέψη μας, καρδιά μας κα ο πιθυμίες μς πρέπει ν εναι στραμμένες πρς τν αώνια ζωή.  Τ ρώτημα λοιπν ατ νς νέου νθρώπου «τί ποιήσας ζων αώνιον κληρονομήσω;», τί πρέπει ν κάνω γι ν κληρονομήσω τν αώνια ζωή, εναι να ρώτημα τ ποο θ πρέπει διαρκς ν εναι μέσα στ νο κα μέσα στν καρδιά μας κα ν φροντίζουμε ν βρομε τρόπο ν κληρονομήσουμε κι μες τν αώνια ζωή.
ς π, γαπητοί μου, π τν ρχ τι, ν δε κανένας μ κρίβεια τ πράγματα κα κτιμήσει τν τρόπο μ τν ποο ζομε ο περισσότεροι π μας  θ πρέπει ν.... μφιβάλλει ν ντως θ κληρονομήσουμε λοι μας τν αώνιο ζωή!  Κα θ θέλαμε λοι μας ν κληρονομήσουμε τν αώνια ζωή!
πως λοιπν κούσαμε π τ Εαγγέλιο, ατς νεαρς ρχοντας εχε τηρήσει τς ντολς τς Παλαις Διαθήκης, τν Δεκάλογο, διότι Χριστς το επε: ν θέλεις ν κερδίσεις τν αώνιον ζωή, «τς ντολς οδας», τς ντολς τς ξέρεις· μ μοιχεύσεις, μν κλέψεις, μ φονεύσεις, μ ψευδομαρτυρήσεις, τίμα τν πατέρα σου κα τν μητέρα σου.  Κι νεαρός, εχαριστημένος π ατ πο κουσε, τι ν τηρήσει ατς τς ντολς θ κερδίσει τν αώνια ζωή, επε: Ά, γ ατ τ τήρησα, γ ατς τς ντολς τς φήρμοσα, τς ργάστηκα ατς τς ντολές, π τ νιάτα μου κόμη.
Φάνηκε μως, τι δν εναι μόνο ο ντολς τς Παλαις Διαθήκης, διότι Χριστς ρθε ν συμπληρώσει, ν λοκληρώσει κα ν τελειοποιήσει τ νόμο τς Παλαις Διαθήκης: πολλ π τν Παλαι Διαθήκη τ κατήργησε, πολλ τ συμπλήρωσε κα τ λοκλήρωσε κα κοντ σ’ ατς τς ντολς τς Παλαις Διαθήκης πάρχουν πολλς λλες ντολς μέσα στ Εαγγέλιο, μέσα στν Καιν Διαθήκη, πο κι ατς πρέπει ν τς φαρμόζουμε.  Λένε μάλιστα ο γιοι Πατέρες πς πρέπει λες τς ντολές, οτε μία δν πρέπει ν φήνουμε νεφάρμοστη, ν θέλουμε ν κληρονομήσουμε τν αώνια ζωή.  Μία ντολή, τν ποία δν εχε φαρμόσει νεαρς ατός, ποος νόμιζε πς θ σωθε, διότι κ νεότητος εχε τηρήσει τς δέκα ντολές, ταν τι δν πέφυγε τ φιλοχρηματία.  ταν φιλοχρήματος, ταν φιλοπλοτος.  Γιατί ταν Χριστς το επε, φο λοιπν τς φήρμοσες ατς τς ντολές, πήγαινε ν πουλήσεις τ πάρχοντά σου, ν τ διανείμεις στος πτωχούς· κι λα ν μ κολουθήσεις.  ταν τ κουσε ατ νεαρς φυγε πογοητευμένος κα στενοχωρημένος, «ν γρ πλούσιος σφόδρα»: γιατί ταν πολ πλούσιος.  Κα τότε επε Χριστός μας τ γνωστό·  «εκοπώτερον γρ στ κάμηλον δι τρυμαλις ραφίδος εσελθεν πλούσιον ες τν βασιλείαν τν Ορανν εσελθεν» κα τι  «δυσκόλως ο τ χρήματα χοντες εσελεύσονται ες τν Βασιλείαν το Θεο».  χι δυνάτως, λλ δυσκόλως.  Δν εναι δύνατον κα ο πλούσιοι ν σωθον, λλ εναι δύσκολο ν σωθον, διότι πρέπει ν μάθουν ν χρησιμοποιον σωστ τν πλοτο τους.


2.  Χωρς τν τήρηση τν ντολν δν νεργε Θεία Χάρις.

Πάντως γι τν πλοτο κα πς κκλησία μς ντιμετωπίζει τν πλοτο μιλήσαμε πρν π μερικς Κυριακς δ, ταν ναλύσαμε τν παραβολ το πλουσίου κα το Λαζάρου. Εδαμε πς κτιμ κκλησία μας τν πλοτο κα πς πρέπει ν τν χρησιμοποιομε σοι χουμε πλοτο.  Γι’ ατ σήμερα δν θ σχοληθομε μ τ θέμα ατ το πλούτου, κα το πλουσίου νέου, ποος χασε τν Βασιλεία τν Ορανν γιατί εχε πιθυμία τν χρημάτων κα το πλούτου· θ σχοληθομε μ να λλο θέμα πο προκύπτει μέσα π τν Εαγγελικ περικοπή, μ τ θέμα τς «τηρήσεως τν ντολν». «Τς ντολς οδας», επε Χριστός.  Τς ντολς τς ξέρεις.  Ν φαρμόσεις λοιπν τς ντολές, κι ν φαρμόσεις τς ντολς θ σωθες. 
Ο γιοι πόστολοι κα τ Εαγγέλιο λόκληρο, λλ κα ο Πατέρες τς κκλησίας, δίνουν πολ μεγάλη σημασία σ’ ατν τ μεγάλη ρετ τς τηρήσεως τν ντολν.  δη διος Κύριός μας , ησος Χριστός, στν π το ρους μιλία, λλ κα σ λλες περιόδους τς π γς δράσης Του, δίδασκε κα δινε μερικς ντολς περ το πς πρέπει ν ζον ο νθρωποι, διαίτερα στος Μακαρισμούς: μακάριοι ο πτωχο τ πνεύματι, μακάριοι ο πραες, μακάριοι ο ερηνοποιοί, μακάριοι ο λεήμονες, μακάριοι ο διψντες κα πεινντες τ δικαιοσύνη, κα πολλ λλα.  δίδαξε ν πρώτοις τν ντολ τς γάπης, κα πρς τν Θεν κα πρς τν πλησίον, τν ντολ τς πραότητος, τς ερήνης, τς ταπεινώσεως, τς νηστείας, τς οργησίας, τς σωφροσύνης κα πλθος λλων πολλν ντολν, πο πάρχουν μέσα στ Εαγγέλιο, πολλς π τς ποες ρισμένοι π μς δν τς ξέρουμε.  Κα νομίζουμε πώς, πειδ βαπτιστήκαμε Χριστιανοί, ρκε Χάρις το Βαπτίσματος· χωρς τν τήρηση τν ντολν, χωρς ν τηρομε τ θέλημα το Θεο, χουμε τν ντύπωση τι μπορομε ν σωθομε.  Χριστς μως τ επε σαφς μετ π ατ πο επε στν π το ρους μιλία «στις λύσει μίαν τν ντολν τούτων τν λαχίστων», ποιος δν τηρήσει κόμη κα τν πι παραμικρ ντολή, «λάχιστος κληθήσεται ν τ Βασιλεία τν Ορανν».  ταν δέ, πρς τ τέλος τς ζως Του, μέσα στ Πάθος κα μετ π τν νάστασή Του Κύριός μας πευθύνθηκε, μ’ κείνους τος λόγους τος γαπητικος πρς τος μαθητς Του κα πρς λους μας, επε: «Ἐὰν γαπτε μέ, τς ντολς τς μς τηρήσετε».  ν μ γαπτε, κι ν γαπτε κα τος αυτούς σας, διότι οσιαστικς ο ντολς το Θεο εναι εεργεσία πρς μς, εναι ο δοδεκτες ο ποοι μς δείχνουν πς θ κερδίσουμε τ Βασιλεία τν Ορανν, τότε λοιπν «τς ντολς τς μς τηρήσετε.  χων τς ντολς μου κα τηρν ατς, κενος στν γαπν μέ».  Μ γαπ κενος ποος κρατάει τς ντολές μου κα τς τηρε.  Πόσοι π μς γαπητοί μου, μπορομε ν σχυρισθομε τι τηρομε τν λόγο το Εαγγελίου σ λες τς λεπτομέρειές του; πομένως ν σχυρισθομε τι γαπομε τ Χριστ κι τι ν πάση περιπτώσει ατ τ δωρε το Θεο, τς ντολές, τος δοδεκτες, τος χουμε γκολπωθε, στε ν εμαστε βέβαιοι τι βαδίζοντες ατν τν δρόμο τν ντολν το Θεο θ φθάσουμε στν αωνιότητα, θ φθάσουμε στ Βασιλεία το Θεο, πο τόσο διακας πιθυμοσε νεανίσκος; « μ γαπν μέ, τος λόγους μου ο τηρε».  Ατς ποος δν μ γαπάει, δν τηρε τος λόγους μου.
Σ λλο σημεο πίσης, στ κατ ωάννην γιο Εαγγέλιο, λέγει τ ξς: «Ἐὰν τς ντολς μου τηρήσετε, μενετε ν τ γάπη τ μή».  ν τηρήσετε τς ντολές μου θ εστε μέσα στν γάπη μου, θ σς γαπ κι γώ. «Καθς γ τς ντολς το πατρός μου τετήρηκα κα μένω ατο ν τ γάπη».   πως γ τηρ τς ντολς το Πατρός μου, γι’ ατ κα μ γαπάει Πατέρας μου.
Κα γι ν μ σς πασχολ περισσότερο, εναι διάσπαρτο τ Εαγγέλιο μ ατν τν σύσταση, τς τηρήσεως τν ντολν το Θεο, ν συμπληρώσω πλς τι ταν Κύριός μας νεστήθη, σ μία π τς μφανίσεις Του στος δώδεκα μαθητς ες τ ρος τς Γαλιλαίας, τος επε: «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τ θνη, βαπτίζοντες ατος ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος, διδάσκοντες ατος τηρεν πάντα σα νετειλάμην μίν». (Μάτθ. 28, 19-20).  Βλέπετε, ο ξιτήριοι λόγοι, ς πομε τ συμβόλαιο πο κανε Χριστς μ τος μαθητς Του, φεύγοντας, λίγο πρν ναληφθε, περιλαμβάνει δύο πράγματα: Ν τος βαπτίσετε, κα ν τος διδάξετε ν τηρον λες τς ντολές.  Πρτα λοιπν ν ναγεννηθομε κα ν πάρουμε τ Χάρη το γίου Πνεύματος μέσα στν κολυμβήθρα, ποία πως επαμε εναι μήτρα μέσα στν ποίαν ναγεννιόμαστε.  λλ δν φτάνει ατό:  Πρέπει ν τηρήσουμε κα λες τς ντολς το Εαγγελίου.  
3. διδασκαλία τν γίων Πατέρων

Ο γιοι Πατέρες, διαίτερα ο Νηπτικο Πατέρες, μέσα στ Φιλοκαλικ κείμενα, μς χουν ναπτύξει σπουδαα διδασκαλία γι τν τήρηση τν ντολν.  Κι νάμεσα στ λλα μς λένε τι ς μ νομίζουν μερικο πώς, πειδ βαπτίστηκαν, θ σωθον, κα πς χουν νεργ τ Χάρη το γίου Πνεύματος.  Στ βάπτισμα Θες ντως μς δίνει τ Χάρη το γίου Πνεύματος, λλ ατ Χάρις το γίου Πνεύματος στ συνέχεια μ τς μαρτίες μας, μ τν διαφορία μας, μ τς κακίες μας, μ τ πάθη μς κρύπτεται, καλύπτεται κα δν νεργεπομένως τί μς φέλησε τ βάπτισμα, ν Χάρις το γίου Πνεύματος, τν ποία πήραμε, εναι μέσα μς νενεργός; Διδάσκουν ο γιοι Πατέρες τι πρν π τν νέργεια το γίου Πνεύματος πρέπει ν προϋπάρξει τήρηση τν ντολν.  ν δν τηρήσουμε τς ντολς λοι μας, δν νεργε Χάρις το γίου Πνεύματος.  Γι’ ατ νεργε Χάρις το Θεο στος γίους.  Γι’  ατ βλέπετε μέχρι κα σήμερα, γίους νθρώπους, σίους γεροντάδες, ν χουν κδηλη τ Χάρη το γίου Πνεύματος, χαρίσματα το γίου Πνεύματος, προορατικό, θαυματουργικ κτλ, διότι δν ρκέστηκαν στ βάπτισμα, λλ τήρησαν στ συνέχεια μ κρίβεια τς ντολς το Θεο.
χω σημειώσει πολλ πατερικ χωρία σχετικ μ τν τήρηση τν ντολν.  Θ σς παρουσιάσω μερικ μόνον, γι ν δετε πόσο σοφ κα παραίτητη γι μς τος φώτιστους εναι διδασκαλία τν γίων Πατέρων κα πόσο δικο χουν σοι στς μέρες μς συνιστον ν φήσουμε, ν γκαταλείψουμε τος γίους Πατέρες, πως πραξαν ο αρετικο Προτεστάντες. Ο Μ. Βασίλειος, μεταξ πολλν λλων, λέγει ναφερόμενος στν λογη κτίση, πο τηρε παρέγκλιτά τους νόμους πο θεσε Θεός, τι ο νθρωποι παραβαίνοντες κα νθιστάμενοι στς ντολς το Θεο εμαστε «λογώτεροι» τν λόγων κτισμάτων (Ες ξαήμερον 7, ΕΠΕ 4, 280-282, PG29, 157).  τήρηση τν ντολν δν εναι πάνω π τς δυνάμεις μας, διότι μαζ μ λες τς ντολς Θες μς δωσε κα τς ναγκαες δυνάμεις, στε οτε ν δυσανασχετομε νομίζοντας πς ζητε κατόρθωτα πράγματα, οτε πάλι ν περηφανευόμεθα γιατί συνεισφέραμε κάτι παραπάνω π ατ πο μς χει δοθε (ροι κατ πλάτος 2, ΕΠΕ 8, 186. PG 31, 909Α). γιος Μάρκος σκητς λέγει ατ πο προηγουμένως επα, τι δν πρέπει ν περιμένουμε ν νεργήσει τ γιο Πνεμα «πρ τς ργασίας τν ντολν» (Περ τν οομένων ξ ργων δικαιοσθαι ξδ’ Φιλοκαλία «στέρος» 1, 113), κα τι μέσα στς ντολς κρύβεται διος Χριστός· πομένως σο περισσότερο τηρομε τς ντολές, τόσο γγύτερα πρς τ Χριστ βρισκόμαστε: « Κύριος ες τς δίας γκέκρυπται ντολς κα τος ζητούσιν ατν κατ ναλογίαν ερίσκεται» (Περ Νόμου  Πνευματικο ρ’, Φιλοκαλία 1, 107). 
σιος Πέτρος Δαμασκηνς ναφέρεται συχν στ θέμα τς τηρήσεως τν ντολν ναιρώντας θαυμάσια τν σατανικς μπνεύσεως ποψη τι ρκε γι τ σωτηρία μας τ τι πιστεύσαμε κα βαπτισθήκαμε, φο τ Εαγγέλιο λέγει « πιστεύσας κα βαπτισθες σωθήσεται» (Μάρκ. 16, 16).  ν πεισθομε σ’ ατν τ διδασκαλία, θ μείνουμε ρημοι π τ Χάρη το γίου Πνεύματος, «γνοοντες τι πιστεύσας κα βαπτισθες φείλει πάσας τς ντολς τηρεν κα ταν πάντα κατορθώση, λέγειν, χρεος δολος εμί, ς Κύριος πρς τος ποστόλους φη· διδάσκοντες ατος τηρεν πάντα σα νετειλάμην μν»(Μάτθ. 28, 20). φ’ σον βαπτιζόμενος ποτάσσεται τν Σαταν κα λα τ ργα του κα συντάσσεται μ τ Χριστό, πρέπει ν δείξει ατν τν ποταγ κα τν προσχώρηση μ τν γάπη πρς τν Χριστ δι τς τηρήσεως τν ντολν το (Φιλοκαλία 3, 11-12).  Περ το τι Χάρις το Θεο δν νεργε χωρς τν τήρηση τν ντολν ναπτύσσεται θαυμάσια κα π τν γιο Γρηγόριο Σιναΐτη (Φιλοκαλία 4, σέλ. 67), ς κα π τος γίους Κάλλιστο κα γνάτιο τος Ξανθοπούλους (Φιλοκαλία 4, σέλ. 199, 201, 203). 
Μ μία ραία εκόνα πίσης, πο διδάσκει μφαντικ τ δόγμα τς συνεργίας το νθρώπου κα τς θείας Χάριτος, γιος Συμεν Νέος Θεολόγος μς λέγει τι στ πνευματικ οκοδόμημα, τς σωτηρίας μας  στέγη  εναι Χάρις το Θεο κα θεμέλιο τήρηση τν ντολν.  Μπορε ν πάρξει στέγη τς Χάριτος το Θεο χωρς ν βάλουμε μες τ θεμέλια μ τν τήρηση τν ντολν;  «Οτε στέγη δίχα θεμελίων συνίστασθαι πέφυκεν, οτε θεμέλιοι νευ στέγης τ βίω χρειώδεις λως φέλιμοι εσιν· οτω κα το Πνεύματος χάρις συντηρεται δι τς ργασίας τν ντολν» ( Κεφάλαια Πρακτικ κα Θεολογικ πγ’[83], Φιλοκαλία 3, 252).
4.    ρημώνεται τόπος μας, γιατί θετομε τ Εαγγέλιο κα τν διδασκαλία τν Πατέρων.

τήρηση μ τήρηση τν ντολν το Θεο χει πιπτώσεις χι μόνον στν προσωπικ πνευματική μας προκοπή, λλ κα στν προκοπ λόκληρων λαν κα τόπων· εχε κα χει πιπτώσεις κα συνέπειες στ μεγαλεο κα στν παρακμ τς Ρωμιοσύνης, τώρα δ κα στν πνευματικ κατάσταση, κόμη κα στν παρξη τς χώρας μας, τς λλάδος. Γι ν ναπτύξω ατν τν σκέψη θ στηριχθ σ δύο μικρς διηγήσεις το Γεροντικο, χαριτωμένες κα πολ διδακτικές, π τς ποες προκύπτει τι που δν τηρονται ο ντολς το Χριστο, που δν πάρχουν γιοι Πατέρες ς πρότυπα τηρήσεως τν ντολν το Χριστο, ρημώνονται χι μόνον ο ψυχές, λλ ρημώνονται κα ο τόποι π βαρβάρους, ετε ν πολέμω ετε ν ερήνη.  Ατ μεγαλώνει τν εθύνη σων θέλουν ν ποχριστιανίσουν μ ποικίλους τρόπους τ χώρα μς ξορίζοντας τ Εαγγέλιο κα τος γίους Πατέρες π τν πρώην γιοτόκο κα θεοφρούρητη λλάδα.
Λέγει λοιπν τ Γεροντικ τι, ταν πρόκειτο ν ποθάνει ββς σακ συγκεντρώθηκαν γύρω του ο λλοι γέροντες κα το λεγαν· τί θ κάνουμε μετ π σένα, πάτερ; «Τί ποιήσωμεν μετ σ πάτερ;». Κα ατς τος πήντησε τι πρέπει ν κολουθήσουν τ δική του πορεία κα τν πρ ατο πατέρων γι ν σωθον κα ο διοι κα τόπος: «δετε πς πορεύθην νώπιον μν· ἐὰν θέλητε κα μες κολουθσαι κα φυλάξαι τς ντολς το Θεο, πέμπει τν χάριν ατο κα φυλάσσει τν τόπον τοτον· ἐὰν δ μ φυλάξητε, ο μ μείνητε ν τ τόπω τούτω· κα μες γρ τε μελλον ποθανεν ο Πατέρες μν λυπούμεθα· λλ τς ντολς το Κυρίου κα ατν τς παραγγελίας τηροντες, στήκαμεν ς ατν ντων μεθ’ μν· οτω κα μες ποιήσατε κα σώζεσθε». Ο Πατέρες δν εναι πόθεση το παρελθόντος λλ παρόντες σ κάθε ποχή, ς πρότυπά της τηρήσεως το Εαγγελίου.  δεύτερη ναφορ εναι πι δυνατ κα φωτογραφίζει κρούοντας τν κώδωνα το κινδύνου, τι γκατάλειψη τν ντολν το Εαγγελίου, οσιαστικς πόλεμος ναντίον το Χριστο κα τς κκλησίας π χριστομάχους κα κκλησιομάχους γέτες, πολιτικος κα διανοούμενους, μερικς φορς κα π κκλησιαστικούς, δηγε τν τόπο μας στν ρήμωση κα στν κβαρβάρωση: «λεγεν ββς Μωυσς ν Σκήτει· ἐὰν φυλάξωμεν τς ντολς τν πατέρων μν, γ γγυμαι μς πρς τν Θεόν, τι βάρβαροι οκ ρχονται δε!  Ε δ μ φυλάξωμεν ρημωθναι χει τόπος οτος».
Ο βάρβαροι ρθαν κα ρήμαξαν τ χριστιανικ νατολή, τ πρτο θεόθεν δρυμένο χριστιανικ κράτος τς Ρωμιοσύνης το Βυζαντίου.  Αγυπτος, Παλαιστίνη, Μικρ σία που βιώθηκαν π μοναχος κα λαϊκούς  π αἰῶνες ο ντολς το Θεο κα δοξάσθηκε Θες π κατομμύρια νθρώπων, σλαμοκρατονται τώρα μ λάχιστα κατάλοιπα εσέβειας γύρω π τ τέσσερα πρεσβυγεν πατριαρχεα Κωνσταντινουπόλεως, λεξανδρείας, ντιοχείας κα εροσουλύμων.  Φαίνεται πς ο προφητεες τν Γερόντων κπληρώνονται τώρα πλήρως· ποχριστιανίσθηκε κα Δύση π τν βρη το Διαφωτισμο κα το ρθολογισμο, π τ λαίλαπα τς κκοσμίκευσης, πο πληξαν κα τς κε χριστιανικς μολογίες, τν Παπισμ κα τν Προτεσταντισμό. 
ρθόδοξη λλάδα στς δυτικς πιρρος νθίστατο μέχρι τώρα κα κρατοσε, γι’ ατ κα τν σκέπαζε κα τν προστάτευε Χάρις το Θεο.  Τώρα, πειδ κα σ πίπεδο ρχόντων, πολιτικν κα κκλησιαστικν, λλ κα σ πίπεδο λαο, θετεται τ Εαγγέλιο κα ξορίζονται ο γιοι Πατέρες, χωρς πολεμικ κατάκτηση μ σατανικ σχέδιο τν χθρν του Σταυρο, ρημώνεται χώρα μας π τ κύματα κα τς μεθοδεύσεις τν δυτικν σταυροφόρων κα π τ πλήθη τν Μουσουλμάνων μεταναστν. 
Τ Εαγγέλιο δυσφημεται κα προβάλλεται τ Κοράνιο.  Τ τάμα το θνους πρς τ Σωτήρα Χριστ σχεδν ματαιώθηκε, ν μ δημόσια δαπάνη θ κτισθε μουσουλμανικ τέμενος στν θήνα κα πλθος τζαμιν σ λόκληρη τν λλάδα.  Ο βάρβαροι λθαν κα π τν νατολ κα π τ Δύση.
Ατ πο σήμερα πρέπει ν μς μείνει π τ κήρυγμα εναι διπλό.  ν πρώτοις τι δν εναι ρκετό, γι τν προσωπικ πνευματική μας προκοπ τ τι βαπτισθήκαμε· ν στ ζωή μας δν τηρήσουμε τς ντολς το Θεο, Χάρις το γίου Πνεύματος μένει νενεργς κα ρημώνουν ο ψυχές μας π τς κακίες κα τ πάθη.  ρημώνεται μως κα  τόπος μας, πατρίδα μας, φο στν παιδεία, στν οκογένεια, στν κοινωνία, πολλάκις κα στν κκλησία, ξορίζουμε τ Χριστ κα δν τηρομε τς ντολές Του.  λόγος το ββ Μωυσ εναι πολ πίκαιρος: «Ἐὰν φυλάξωμεν τς ντολς τν Πατέρων μν, γ γγυμαι μς πρς τν Θεόν, τι βάρβαροι οκ ρχονται δε·  ε δ μ φυλάξωμεν ρημωθναι χει τόπος οτος». ς εχηθομε ν μ ρημάξουν οτε ο ψυχές μας οτε τόπος μας, λλ μ περισσότερη προθυμία κα ζέση ν πιδοθομε στν τήρηση τν ντολν το Εαγγελίου κα τς διδασκαλίας τν γίων Πατέρων.


* Κήρυγμα στν Ι. Να γίου ντωνίου Θεσσαλονίκης τν Κυριακ 28.11.2010.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.