Ἅγιον Ὅρος...
Μοσχομύριστος, Ἁγιοβάδιστος τόπος. Σπαρμένος ἀπ’ ἄκρη σ’ ἄκρη μὲ λείψανα Ἁγίων. Χῶρος συνάντησης τῶν ἀπογόνων του Ἀδὰμ μὲ τὸν ξεχασμένο δημιουργό. Ἐδῶ ὁ ἄνθρωπος προσπαθεῖ, ἀγωνίζεται. Ὁ Θεὸς διαρκῶς τοῦ προσφέρεται. Τὸ ἴδιο καὶ ὁ ἄνθρωπος. Ἁγία Τράπεζα, θυσιαστήριο ὁ Ἄθωνας. Προχωρᾶς καὶ ἡ ψυχή σου ἀναπνέει. Κάθε συνάντηση πνευματικὸ διδασκαλεῖο. Ρίχνεις τὰ δίχτυά σου καὶ ψαρεύεις τροφὴ πνευματικὴ ἀπὸ θάλασσες παραδείσιες.
- Εὐλογεῖτε Γέροντα.
- Ὁ Κύριος νὰ σὲ εὐλογεῖ χαρά μου.
- Εἶστε πολλὰ χρόνια στὸ Ἅγιον Ὅρος;
- Εἶμαι ἑξήντα χρόνια, ἀλλὰ τί εἶναι ἑξήντα χρόνια γιὰ τὸ Θεό; Μία ἀνάσα εἶναι.
- Γέροντα θὰ ἤθελα νὰ πεῖτε δύο πράγματα γιὰ τὴ νηστεία.
- Γιὰ νὰ πεῖς κάτι πρέπει νὰ τὸ βιώνεις, νὰ τὸ ζεῖς. Μόνο ἕνας ποὺ ἔχει γεννηθεῖ κοντὰ σὲ... θάλασσα ἢ εἶναι ναυτικὸς μπορεῖ νὰ μιλήσει γιὰ τὴ θάλασσα. Ἀλλὰ θὰ κάνω ὑπακοὴ στὸ θέλημά σου καὶ θὰ σοὺ πῶ τί λένε οἱ πατέρες οἱ ὁποῖοι ἦταν φίλοι της νηστείας.
- Ἡ νηστεία Γέροντα εἶναι σκοπός;
- Ἡ νηστεία δὲν εἶναι σκοπός, εἶναι μέσο. Νά, σκοπός σου ἦταν νὰ ἔλθεις στὸ Ἅγιον Ὅρος, ἦταν ὁ προορισμός σου. Τὸ καραβάκι ποὺ σὲ ἔφερε εἶναι τὸ μέσο. Ἔτσι καὶ ἡ νηστεία, εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ μέσα ποὺ μᾶς ἔδωσε ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ γιὰ νὰ Τὸν ποθοῦμε. Ὁ Θεὸς εἶναι ὁ προορισμός μας.
- Πότε ἐμφανίστηκε ἡ νηστεία;
- Ἡ νηστεία εἶναι συνομήλικη μὲ τὴν ἀνθρωπότητα. Μέσα στὸν Παράδεισο δόθηκε στὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸν Θεό, μᾶς λέει ὁ Μ. Βασίλειος.
- Γιατί ὅμως ὁ Θεὸς ἔδωσε τὴ νηστεία, γιὰ νὰ περιορίσει τὸν ἄνθρωπο;
- Ὄχι, γιὰ νὰ τὸν ἐλευθερώσει! Ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος γράφει ὅτι ὁ Θεὸς δημιουργώντας τὸν ἄνθρωπο τὸν ἔφερε καὶ τὸν παρέδωσε στὸ χέρι τῆς νηστείας, ἡ ὁποία εἶναι φιλόστοργη μητέρα καὶ ἄριστος διδάσκαλος. Τῆς ἐμπιστεύτηκε δηλαδὴ τὴν σωτηρία του. Ἄρα ἡ νηστεία εἶναι παιδαγωγός, δὲν περιορίζει ἀλλὰ καλλιεργεῖ τὸν ἄνθρωπο.
- Εἶναι ἀναγκαία ἡ νηστεία Γέροντα;
- Θὰ σοὺ ἀπαντήσει πάλι ὁ Χρυσόστομος: «Ἂν ἡ νηστεία ἦταν ἀναγκαία στὸν Παράδεισο, εἶναι πολὺ περισσότερο ἀναγκαία ἔξω ἀπὸ τὸν Παράδεισο. Ἂν ἦταν χρήσιμο τὸ φάρμακο πρὶν ἀπὸ τὸν τραυματισμό, εἶναι πολὺ περισσότερο χρήσιμο μετὰ τὸν τραυματισμό». Κατάλαβες;
- Τί;
- Ἡ νηστεία μέσα στὸν Παράδεισο δόθηκε προληπτικὰ στὸν ἄνθρωπο γιὰ νὰ μὴν πέσει. Ἀφοῦ ὁ ἄνθρωπος ἔπεσε δίδεται θεραπευτικά.
- Τελικὰ ποιὸς ὁ σκοπὸς τῆς νηστείας;
- Ἡ νηστεία μαραίνει τὶς κακὲς ἐπιθυμίες, λέει ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής, τὴν καρδιά μας τὴν μαλακώνει, συμπληρώνει ὁ Ἅγιος Συμεὼν ὁ νέος Θεολόγος. Κάθε καλὸ καὶ ἀγαθὸ ἔργο διὰ τῆς νηστείας κατορθώνεται καὶ τελειοποιεῖται, γράφει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς. Γιὰ ὅλους αὐτοὺς τοὺς λόγους ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομός μας ἐξομολογεῖται τὴν ἀγάπη του πρὸς τὴ νηστεία. «Ἀγαπῶ τὴ νηστεία, γιατί εἶναι μητέρα σωφροσύνης καὶ πηγὴ κάθε φιλοσοφημένης πράξεως».
- Πῶς πρέπει νὰ νηστεύουμε;
- Ἡ νηστεία εἶναι μέσο καὶ ὅπλο πνευματικὸ τὸ ὁποῖο δὲν περιορίζεται μόνο στὴ διατροφή, πρέπει ὅλος ὁ ἄνθρωπος ψυχοσωματικὰ νὰ συμμετέχει. Ἄκου τί μᾶς λέει ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. «Νηστεύεις; Ἀπόδειξε τὸ διὰ μέσου τῶν ἴδιων τῶν ἔργων. Ἂν δεῖς ἐχθρό, νὰ συμφιλιωθεῖς μαζί του. Ἂν δεῖς φτωχό, νὰ τὸν ἐλεήσεις. Νὰ νηστεύουν τὰ χέρια, παραμένοντας καθαρὰ ἀπὸ τὴν ἁρπαγὴ καὶ τὴν πλεονεξία. Νὰ νηστεύουν τὰ πόδια ξεκόβοντας ἀπὸ δρόμους ποὺ ὁδηγοῦν στὴν ἁμαρτία. Δὲν τρῶς κρέας; Νὰ μὴ φᾶς καὶ τὴν ἀκολασία διὰ μέσου τῶν ματιῶν. Ἂς νηστεύει καὶ ἡ ἀκοή. Καὶ ἡ νηστεία τῆς ἀκοῆς εἶναι νὰ μὴ δέχεσαι κακολογιὲς καὶ διαβολές. Ἂς νηστεύει καὶ τὸ στόμα ἀπὸ αἰσχρὰ λόγια. Διότι τί ὄφελος ἔχουμε, ὅταν ἀπέχουμε ἀπὸ πουλερικὰ καὶ ψάρια, δαγκώνουμε ὅμως καὶ κατατρώγουμε τοὺς ἀδελφούς μας;
- Πῶς δαγκώνουμε καὶ κατατρῶμε τοὺς ἀδελφούς μας;
- Μὲ τὴν συκοφαντία καὶ τὴν κατάκριση, ποὺ ξεκινοῦν ἀπὸ τὴν ἔλλειψη ἀγάπης γιὰ τὸν ἀδελφό μας.
- Εὐχαριστῶ Γέροντα, πολὺ μὲ ὠφελήσατε.
- Εὐχαριστίες πρέπουν στὸν Θεὸ ποὺ φώτισε τοῦ Ἁγίους μας.
- Τὴν εὐχή σας.
- Στὸ καλὸ ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ νὰ σὲ σκεπάζει, ἡ Παναγιά μας νὰ σὲ προστατεύει καὶ οἱ Ἅγιοί μας νὰ σὲ συντροφεύουν. Καὶ μὴ ξεχνᾶς νηστεία κυρίως εἶναι νὰ πεινάσεις γιὰ Θεό!!!
πηγή:http://trelogiannis.blogspot.com/2010/11/blog-post_7534.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου