ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ Κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΝΟΜΟΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΟΥ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΔΟΓΜΑΤΤΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ I. ΤΣΕΛΕΓΠΔΗΣ
________________________
54124 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Θεσσαλονίκη 15-11-2010
Τήλ. Γράφ. 2310 - 996-957
Πρὸς
τὴν Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ
Δογματικῶν καὶ Νομοκανονικῶν
καὶ τὴν Εἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ
Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Ἰωάννου Γενναδίου 14
115 21 ΑΘΗΝΑ
Σεβασμιώτατοι Πρόεδροι τῶν Συνοδικῶν Ἐπιτροπῶν, Σεβασμιώτατοι Συνοδικοί, Ἀγαπητοὶ Συνάδελφοι,
Ὁ κάθε εὐρωπαῖος πολίτης πέρα ἀπὸ τὶς πολιτικὲς ὑποχρεώσεις του, ἔχει καὶ συγκεκριμένα πολιτικὰ δικαιώματα. Ἕνα ἀπὸ τὰ σημαντικότερα δικαιώματα τοῦ εἶναι νὰ μπορεῖ νὰ.... ἐνημερώνεται σχετικὰ μὲ τὸ τί ἀποφασίζουν γι' αὐτὸν τὰ θεσμοθετημένα ὄργανα τῆς Πολιτείας καὶ τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης. Πολὺ περισσότερο εἶναι λογικὸ νὰ ζητᾶ νὰ ἐνημερωθεῖ γιὰ καίρια δικαιώματα τῶν πολιτῶν-πιστῶν της Ἐκκλησίας ἕνας θεσμικὸς φορέας, ὅπως εἶναι ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Συγκεκριμένα, τὸ ἀνακυψαν θέμα γιὰ τὴν «Κάρτα τοῦ Πολίτη» ἀφορᾶ ἄμεσα καὶ καίρια τους πολίτες-πιστούς, οἱ ὁποῖοι δικαιοῦνται νὰ ἔχουν ἔγκυρη ἐνημέρωση ἀπὸ τὴν Ἡγεσία τῆς Ἐκκλησίας. Γνωρίζουμε πολὺ καλὰ ὅτι ἡ «Κάρτα τοῦ Πολίτη» ἐντάσσεται στὸ πλαίσιο τοῦ νομοθετήματος τῆς Συνθήκης Schengen (1997), ὡς ἀναβαθμισμένη μορφὴ τῆς ἠλεκτρονικῆς ταυτότητας, ποὺ ἐπιχειρήθηκε νὰ ἐφαρμοστεῖ ἀνεπιτυχῶς ἐπὶ τοῦ ὑπουργοῦ κ. Ἄγ. Κουτσόγιωργα.
Ἡ Συνθήκη Schengen ἀποτελεῖ ἕνα νομοθέτημα ποὺ γιὰ πρώτη φορὰ νομιμοποιεῖ τὴν ἠλεκτρονικὴ παρακολούθηση τῶν πολιτῶν. Στὰ ἄρθρα τῆς 92 κ.ἐξ. ὁρίζεται ὡς σύστημα πληροφοριῶν Schengen ποὺ θεσπίζεται γιὰ τὴν πρόληψη τῶν ἀπειλῶν κατὰ τῆς ἐθνικῆς ἀσφαλείας, τῆς δημόσιας τάξης καὶ γιὰ τὴν καταστολὴ ποινικῶν παραβάσεων τῶν μελῶν τῆς Συνθήκης. Καὶ ἐνῶ στὸ νομοθέτημα ὑπάρχουν ὅλες οἱ πτυχὲς τοῦ ἠλεκτρονικοῦ ἐλέγχου, τῆς διατηρήσεως ἀρχείων κ.λ.π., ἀπουσιάζει προκλητικὰ ἀπὸ τὴ Συνθήκη αὐτὴ ὁ τρόπος ἐφαρμογῆς της. Δηλαδὴ μὲ ποιὸν τρόπο ἢ μὲ ποιὸ σύστημα θὰ γίνεται ἡ ἠλεκτρονικὴ συλλογὴ τῶν δεδομένων τῶν πολιτῶν στὴν ἀρχικὴ καὶ στὴν τελικὴ φάση (θὰ ἀρχίσει λ.χ. μὲ τὴν κάρτα, γιὰ νὰ συνεχίσει μὲ τὴν ἐμφύτευση μικροτσὶπ καὶ τελικῶς μὲ τὸ χάραγμα;).
Στὸ πλαίσιο θεσπίσεως τῆς Συνθήκης Schengen συζητήθηκε καὶ ὁ τρόπος ἐφαρμογῆς της καὶ κατατέθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις. Συνημμένως καταθέτουμε ἕνα CD, ὅπου ἐπιβεβαιώνεται ὁ παραπάνω ἰσχυρισμός μας ἀπὸ τὴν παρέμβαση τοῦ Νομικοῦ Συμβούλου τῆς Ἑλλάδος στὶς Βρυξέλλες τὸ 1997 κ. Γ. Κλοτσώνη σὲ ραδιοφωνικὴ ἐκπομπὴ τοῦ π. Κῶν/νοῦ Στρατηγόπουλου στὶς 15-6-1997, ὅπου ἐνημερώνει ὅτι στὰ πλαίσια τῆς συζητήσεως τῆς Συνθήκης Schengen προτάθηκε ὡς τρόπος ἐφαρμογῆς τῆς Συνθήκης τὸ χάραγμα στὸ μέτωπο ἢ στὸ χέρι!!
Στὰ μέλη-κράτη ὅμως τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης ἔφεραν πρὸς ψήφιση τὴν Συνθήκη, ἀποκρύπτοντας ἐπιμελῶς τὸν τρόπο ἐφαρμογῆς της Καὶ δεκατρία χρόνια μετὰ ἀγνοοῦμε τί ἀπεφασίσθη καὶ ποιὸς τρόπος ἐφαρμογῆς συλλογῆς τῶν δεδομένων ἀπεφασίσθη, πράγμα πρωτοφανές.
Κατὰ συνέπεια, ἔχουμε τὸ στοιχειῶδες ἀνθρώπινο δικαίωμα, πρὶν ἀποφανθοῦμε μὲ εἰκασίες, ὑποψίες, δημοσιογραφικὲς πληροφορίες κ.α., νὰ ζητήσουμε νὰ μᾶς προσκομισθοῦν τὰ Πρακτικὰ τῆς συζητήσεως ποὺ ἔγινε σὲ εὐρωπαϊκὸ ἐπίπεδο γιὰ τὴν Συνθήκη Schengen ἢ ἡ ὅποια ἀπόφαση ποὺ ἐλήφθη ἐκ τῶν ὑστέρων ἀπὸ τὰ θεσμοθετημένα ὄργανα τῆς Ε.Ε., ὥστε νὰ γνωρίζουμε ἐπακριβῶς τί προτάθηκε ὡς τρόπος ἐφαρμογῆς τῆς συλλογῆς προσωπικῶν δεδομένων. Δὲν εἶναι λογικῶς ὀρθὸ νὰ ἀφήσουμε τὸν τρόπο ὑλοποιήσεως μίας Συνθήκης ποὺ ὑπογράψαμε σὲ κάποιους, οἱ ὁποῖοι ἐπιμελῶς ἀποκρύπτουν καὶ δὲν μᾶς γνωστοποιοῦν αὐτὸν τὸν τρόπο. Δὲν ζητᾶμε ἀπὸ τὴν Εὐρωπαϊκὴ Ἐπιτροπὴ κάτι παράνομο ἢ παράλογο. Ζητᾶμε τὰ Πρακτικά, γραπτὰ καὶ ἠχητικό, ὅπου ἔχει συζητηθεῖ καὶ προταθεῖ ὁ τρόπος ἐφαρμογῆς τῆς Συνθήκης.
Ὑποστηρίζεται ἐσφαλμένως καὶ καθησυχαστικά, ὅτι ὅσα ἀφοροῦν τὴ συλλογή, ἐπεξεργασία καὶ διάδοση πληροφοριῶν τοῦ πολίτη γίνονται, ἀφοῦ προηγουμένως ἔχει θεσπιστεῖ ὁ Ἐθνικὸς Νόμος 2472/97, περὶ προστασίας τῶν προσωπικῶν δεδομένων, ὁ ὁποῖος ἔγινε στὸ πλαίσιο τῆς προστασίας τοῦ πολίτη ἀπὸ τοὺς κινδύνους ποὺ ἐνέχει τὸ νομοθέτημα τῆς Συνθήκης Schengen.
Ἐδῶ ὅμως ἀκριβῶς ἔγινε ἐξαπάτηση τοῦ πολίτη. Καὶ τοῦτο, γιατί ἡ Συνθήκη Schengen ἀνήκει στὸ Πρωτογενὲς Δίκαιο, ἐνῶ ὁ Νόμος 2472/97 ἀνήκει στὸ Ἐθνικὸ Δίκαιο καὶ μάλιστα στὸ τριτογενές. Συνεπῶς, ἕνα τριτογενὲς Δίκαιο δὲν μπορεῖ νὰ ὑπερισχύσει τοῦ πρωτογενοῦς.
Γεννᾶται εὔλογα τὸ ἐρώτημα: γιατί τὸ περιεχόμενο τοῦ Νόμου 2472/97 δὲν ἐνσωματώθηκε στὴ Συνθήκη Schengen, ὥστε νὰ ἔχει κύρος πρωτογενοῦς Δικαίου; Ἂς μὴ μᾶς λένε, λοιπόν, ὅτι ὁ Νόμος 2472/97 ἔγινε γιὰ νὰ προστατεύσει τὸν πολίτη ἀπὸ κινδύνους τῆς Συνθήκης Schengen. Καὶ συνεπῶς δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ προωθοῦν συστήματα ἠλεκτρονικῆς συλλογῆς δεδομένων χωρὶς νὰ ὑφίσταται νόμος προστασίας τοῦ πολίτη ποὺ νὰ ἐκπηγάζει ἀπὸ τὸ Πρωτογενὲς Δίκαιο.
Ἔχουμε τὴ γνώμη, ὅτι ἃ) ἡ ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος θὰ πρέπει νὰ ἀξιώσει ἀπὸ τὴν Πολιτεία νὰ συμμετάσχει ὡς θεσμικὸς φορέας στὴ διαβούλευση γιὰ τὸ Νομικὸ πλαίσιο ποὺ θὰ ἀφορᾶ στὴν «Κάρτα τοῦ Πολίτη».
β) Πρὶν νὰ διαμαρτυρηθοῦμε γιὰ ὀ,τιδήποτε ἀφορᾶ στὴν «Κάρτα τοῦ Πολίτη», νὰ ἐνεργήσουμε μὲ τρόπο ἐπιστημονικὰ θεμιτό, ποὺ θὰ διασφαλίζει τὸ κύρος τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας, ζητώντας εὐθέως διὰ τοῦ Γραφείου τῆς Ἐκκλησίας στὶς Βρυξέλλες τὰ Πρακτικὰ τῆς συζητήσεως γιὰ τὴν ἐφαρμογὴ τῆς Συνθήκης Schengen.
γ) Νὰ σταλεῖ ἐπιστολὴ τῆς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος πρὸς τὸν κ. Πρωθυπουργὸ καὶ νὰ ζητᾶ ἔγγραφη ἀπάντηση στὸ ἐρώτημα: Κινεῖται ἡ «Κάρτα τοῦ Πολίτη» σὲ πλαίσια ἑνὸς Ἐθνικοῦ Προγράμματος τῆς Κυβερνήσεως, τὸ ὁποῖο δὲν συνδέεται μὲ ὁποιοδήποτε ἄλλο Εὐρωπαϊκὸ Κέντρο, ἢ ἐξυπηρετεῖ στὴν ὑλοποίηση τῆς συλλογῆς τῶν προσωπικῶν δεδομένων στὰ πλαίσια τῆς Συνθήκης Schengen;
δ) Νὰ ζητηθοῦν καὶ ἀπὸ τὸν κ. Πρωθυπουργὸ τὰ Πρακτικὰ τῆς συζητήσεως γιὰ τὴν ὑλοποίηση τῆς Συνθήκης Schengen ἢ ἡ ὅποια ἄλλη ἀπόφαση ἢ Ὁδηγία ποὺ ἔχει δοθεῖ ἀπὸ τὴν Ε.Ε. καὶ ἀφορᾶ τὸν τρόπο ἐφαρμογῆς τῆς Συνθήκης Schengen.
ε) Νὰ ζητηθεῖ ἀπὸ τὸν κ. Πρωθυπουργὸ νὰ κάνει τὶς ἀπαραίτητες ἐνέργειες ὥστε νὰ κατατεθεῖ μία «πρόταση γιὰ ἕνα μὴ ἀναθεωρήσιμο ἄρθρο στὸ Εὐρωπαϊκὸ Σύνταγμα», σύμφωνα μὲ τὴ συνημμένη ἐπιστολή μου τῆς 1-9-2010.
Τέλος, συζήτηση τεκμηριωμένη καὶ πολὺ περισσότερο θέση ἐπιστημονικὴ καὶ θεολογικὴ μπορεῖ νὰ τεθεῖ γιὰ τὴν Κάρτα τοῦ Πολίτη, κατὰ τὴν γνώμη μας, μόνον ὅταν θὰ ἔχουμε τὶς παραπάνω προϋποθέσεις.
Μὲ τὸν προσήκοντα σεβασμὸ
Δημήτριος Τσελεγγίδης
Καθηγητὴς Α.Π.Θ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου