17 Οκτ 2010

Μνήμη τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου

Πρώτ. Γεώργιος Μ. Μεταλληνς
Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
1. Τν μνήμη τν γίων Πατέρων τς Ζ’ Οκουμενικς Συνόδου (787) ορτάζει σήμερα κκλησία μας. Μία αρεση προκάλεσε κα τν σύνοδο ατή, αρεση τς Εκονομαχίας. Πέρα π τ ναμφισβήτητο χριστολογικ περιεχόμενό της εχε Εκονομαχία κα σαφ κκλησιολογικ χαρακτήρα. ταν μία προκάλυπτη πίθεση τς Πολιτείας, πο δν νεργοσε πι ς «διάκονος Θεο ες τ γαθν» (Ρώμ. γ’ 3), ναντίον τς κκλησίας. Ο δύο διακονίες το Γένους, «ερωσύνη» κα «Βασιλεία», ερατικ κα πολιτειακ διακονία, βρίσκονται ντιμέτωπες. γείρεται πιδίωξη τς Πολιτείας ν ποτάξει τν κκλησία, σ μία πρωτοφαν κρηξη πολιτειοκρατίας. αρεση ταν τ πνευματικ πόβαθρο το προβλήματος.
Αρεση, λοιπόν, κυρίως Εκονομαχία, πως τόσες λλες, πο συγκλόνισαν τν κκλησία μας στ διαιώνια πορεία της. Πς μως συνέβη τοτο; Πς δηλαδ πείλησε αρεση τν κκλησία κα πς ξουδετερώθηκε κίνδυνος ατός; Ατ θ πιχειρήσουμε ν ναπτύξουμε στ συνέχεια.

2. ,τι εναι ναγκαο γι τν σωτηρία μας μς τ φανέρωσε Θες «πολυμερς κα πολυτρόπως», καθ’ λη τν ξέλιξη το σχεδίου τς Θείας Οκονομίας, π τος χρόνους τς Π. Διαθήκης, κυρίως μως στ πρόσωπο το Κυρίου μν ησο Χριστο. Θεάνθρωπος Κύριός μας γινε «πογραμμός, να τος χνεσιν ατο πακολουθήσωμεν» (’ Πέτρ. β’ 21). Γιατί μς πεκάλυψε κενο πο ατς ταν (τν δό, τν λήθεια κα τ ζω) κα ζησε κενο, πο δίδαξε. Δν μς ξήγησε δηλαδ μόνο τί εναι λήθεια, λλ μς φανέρωσε τν δια τν λήθεια, τ Πρόσωπό του δηλαδ πο εναι μόνη κα γι’ ατ αώνια λήθεια. πάλλαξε τν νθρωπο π τν γωνιώδη προσπάθεια ν βρε τν λήθεια. Γιατί βλέποντας τν Χριστ κα τ ργο του, χει νώπιόν του τν λήθεια κα δν το μένει παρ ν’ κολουθήσει τν Χριστό, γι ν εναι κα ατς «ν τ ληθεία» (Β’ ωάν. 3). ποιος ζε μέσα στν κκλησία το Χριστο δν φοβται ν πλανηθε, γιατί κκλησία ς τ σμα το Χριστο εναι «στύλος κα δραίωμα τς ληθείας» (’ Τίμ. γ’ 15).
λλ’ Χριστς δν εναι μόνο κηρύττουσα κα ποκαλύπτουσα, λλ κα κηρυττομένη λήθεια. Στ πρόσωπό του συγκεκριμενοποιεται τ κήρυγμα τς ληθείας. Γι ατ κα ο πόστολοί του τν Χριστ κήρυξαν (πρβλ. ’ Κόρ. ’ 23 κ.α.). Δν νέπτυξαν κήρυγμα φιλοσοφικό, όριστο, νεφελδες. Τί λεγε Παλος στος Κορινθίους; «Ο γρ κρινα το εδέναι τί ν μίν, ε μ ησον Χριστν κα τοτον σταυρωμένον» (’ Κόρ. β’ 2). Τν Χριστ παρέλαβε κκλησία, π τν Χριστ δρύθηκε κα ατν κήρυξε. Γιατί τ ργο το Χριστο συνέχισαν στν κόσμο κα ο πόστολοι κα ο πρτοι χριστιανοί. Γι ν εναι μως τ ργο τος ργο Χριστο, πρεπε κα ατο ν κηρύττουν ,τι κα Χριστς κήρυξε, κα ν ζον πως Χριστς ζησε. ν λειπε ατ συνέχεια κα συνέπεια, δν θ ταν ο χριστιανο μέλη το σώματος το Χριστο, τς κκλησίας, λλ ξένο σμα.

3. Τ ργο το Χριστο πολέμησε π’ ρχς Σατανς. Γιατί εδε ν καταλύεται, ν συντρίβεται βασιλεία του. Χριστς λθε ν «λύση τ ργα το διαβόλου». Ν συντρίψει τ κράτος κα τν δυναστεία του κα ν χαρίσει τν λευθερία τς δικς το βασιλείας. Γι’ ατ Σατανς, πο θεωρε τν αυτ το ρχοντα κα ξουσιαστ το κόσμου (πρβλ. Μάτθ. δ’ 9), κήρυξε νοικτ πόλεμο νάντια στ βασιλεία το Χριστο. ς ργανά του -στρατιτες το- χρησιμοποίησε τος ρχοντες το σραλ κα τος Ρωμαίους, τν πολιτικ ξουσία το κόσμου. Στόχος το ταν στν ρχ τ διο τ Πρόσωπο το Χριστο μας. ταν μως εδε ν ξουδετερώνεται πίθεσή του μ τν ναστάσιμη νίκη το Κυρίου κα ν γλυστρ τ θύμα μέσα π τ χέρια του, στράφηκε ναντίον το σώματος το Χριστο, τς κκλησίας. ν δν συνέτριψε τν διο τν Χριστό, ν συντρίψει τ συνέχεια το Χριστο, τν κκλησία. πλα του κα πάλι ο διωγμοί. Σηκώνει διωγμος κ μέρους τν βραίων κα κατόπιν κ μέρους τν Ρωμαίων. κκλησία, ς συνέχεια το ργου το Χριστο, ρχεται σ’ ντίθεση κα πρς τν ουδαϊκ θρησκοληψία κα τν βραϊκ θνικισμό, κα πρς τν εδωλολατρία κα τν ψευδοφιλοσοφία (π.χ. τν γνωστικισμό). Γιατί ατ κήρυττε τν σώζουσα λήθεια, τν ληθιν μονοθεΐα κα τν ληθιν σοφία.
Παρ’ λο τν πόλεμο ναντίον τς κατόρθωσε κκλησία μ τν ποστολικ σύνοδο (49 μ.Χ.) ν μν ποδουλωθε στν ουδαϊκ θνικισμό, γιατί ποστολή της δν εναι ν ξυπηρετήσει σχέδια θνικιστικά, δηλαδ θνοφυλετικά. Μ τν νότητα τς πίστεώς της μπόρεσε πάλι ν κρατήσει τν ψευδοφιλοσοφία ξω π τος κόλπους της. τσι, παρ’ λους τους διωγμος κκλησία ντ ν μειώνεται, αξάνει κα συνεχίζει τν νότητα πίστεως κα ζως τν γίων ποστόλων. ναγκάζει μάλιστα κκλησία, ς σμα Χριστο, τος ουδαίους ν σταματήσουν τν νοικτ πόλεμο ναντίον της, τος εδωλολάτρες ν τν παραδεχθον κα ν ζητήσουν τν συμμαχία της, τος φιλοσόφους ν γίνουν χριστιανο κα τ κράτος ν τν ναγνωρίσει. Τ αματα τν μαρτύρων τς γραψαν τν θρίαμβό της.

4. Σατανς μως νασυντάσσεται. ,τι δν πέτυχε μ τος διωγμούς, π ξω, θ πιδιώξει ν τ πιτύχει τώρα π μέσα, μ τ νέο φοβερό του πλο, τν αρεση. Πρτα πίστευε πς θ νικήσει, ν ξοντώσει τν Χριστ κα τος μαθητές του. Τώρα, μετ τν ποτυχία του, πιτίθεται ναντίον τς ληθείας το Χριστο. Κα ν πς. Χριστς μς δωσε μία πίστη, μία διδασκαλία κα να νέο τρόπο ζως, πο σώζουν. Σατανς προσπαθε ν καταστρέψει τν νότητα ατή, ν διαστρεβλώσει τν θεία ποκάλυψη. Ατ τ σκοπ χει αρεση. Δν εναι μία λλη θρησκεία, πο γίνεται εκολα ντιληπτή. Εναι καταστροφ τς πίστεως, πουλη κα παραπλανητική. Γιατί μφανίζεται ς λήθεια κα ς διόρθωση τς πλάνης. αρεση ρα δν προσβάλλει τ σώματα, λλ τν ψυχ κα γι’ ατ πειλε τν καρδι τς κκλησίας. ν πικρατοσε, θ πέφερε λλοίωση τς οσίας το Χριστιανισμο, γιατί μία ποικιλία στν πίστη, πως δυστυχς τν πιδιώκει κα σήμερα θεμελίωτος Οκουμενισμός, θ σήμαινε καταστροφ τς πίστεως, ποία τότε μόνο εναι κκλησιαστικ Πίστις, ταν συνοδεύεται π τν νότητα.
Τ σπουδαιότερο μως. Μία κκλησία, στν ποία πιβάλλεται αρεση κα πλάνη, εναι ξένη πρς κείνη, πο Χριστς μς «πέκτησε μ τ αμα το» (Πράξ. κ’ 28). Δν εναι λλο παρ «κόσμος», μακρ π τν Χριστ κα τν χάρη του.
π τ θανάσιμο ατ κίνδυνο τς αρέσεως σωσαν τν κκλησία, μ τν χάρη κα τ φωτισμ το Χριστο μας ο γιοι Πατέρες. ς γνήσια της κκλησίας τέκνα γιναν πνευματικο πατέρες κα καθοδηγητα τν τέκνων της. Συνελθόντες σ συνόδους, χώρισαν μ τ μάχαιρα το Πνεύματος τ νόθο π τ γνήσιο, τν λήθεια π τν πλάνη, τν θάνατο π τ σωτηρία. Μ τος συνοδικος ρους κα τος ερος κανόνες τν μς παρέδωσαν τ συγκεκριμένο τς λήθειας το Χριστο, τν ρθοδοξία. τσι θεσαν τ πνευματικ ροθέσια, πο χωρίζουν καθαρ κα ποτελεσματικ τν θεία ποκάλυψη π τν αρεση. πειδ δ σ κάθε ποχ δν παύει Θες ν ναδεικνύει γίους Πατέρες, γι’ ατό, ς μέλη τς κκλησίας, μένουμε πάντα μ τν βεβαιότητα, τι κολουθώντας τ δρόμο τν γίων Πατέρων μας, μένουμε μέσα στν λήθεια το Χριστο μας κα γινόμασθε μέτοχοί της σωτηρίας Του.

δελφοί μου!

Τρες φορς μέσα στ κκλησιαστικ τος τιμ κκλησία μς γίους Πατέρες (τς ’, τς Δ’ κα τς Ζ’ Οκουμενικς Συνόδου). Τρες φορς μέσα σ’ να χρόνο ζομε «Κυριακ τν γίων Πατέρων». Δν εναι συμπτωματικ φυσικά, γιατί τίποτε δν εναι τυχαο κα συμπτωματικ στ ζω τς κκλησίας. Μ τν τριπλ ορτασμ τονίζει κκλησία τν μεγάλη προσφορ τν γίων Πατέρων στν δραίωση τς πίστεώς μας πάνω στ νυπέρβλητο μυστήριο τς γίας Τριάδος. Προβάλλοντας δ τν πρώτη, τν τέταρτη κα τν βδομη Οκουμ. Σύνοδο, τν ρχή, τ μέσο κα τ τέλος τν μέχρι τώρα (ναγνωρισμένων) Οκουμενικν Συνόδων, γκαλιάζει λους τους γίους κείνους, πο προσέφεραν τ ζω κα τν παρξή τους, γι ν μπορομε μες, ν ζομε μέσα στν λευθερία τν τέκνων το Θεο. ν τιμμε, λοιπν -κα δίκαια- σους μς χαρίζουν τν θνική μας λευθερία, πόσο εγνώμονες πρέπει ν εμασθε σ’ ατος πο μς σωσαν π τ χειρότερη δουλεία πο πάρχει, τν αρεση. Δν πάρχει μως μεγαλύτερη νδειξη εγνωμοσύνης π τ ν μιμηθομε τν γώνα τους κα ν γίνουμε κα μες μ τ χάρη το Χριστο, πατέρες τς κκλησίας, πως κενοι. Ατ μως προϋποθέτει, τι εμασθε πρτα πιστ τέκνα της.
“ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ”
(πάνθισμα κηρυγμάτων π τν
«ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ» τν τν 1980 κα 1983)
ΠΡΩΤΟΠΡ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.