8 Σεπ 2010

Ἅγιος Νεομάρτυς Ἀθανάσιος


Κατ τ τος 1774, στς 8 Σεπτεμβρίου,


Μαρτύρησε γιος θανάσιος


(π τ νέο μαρτυρολόγιο το γ. Νικοδήμου)




θανασίω γχόνη φθη κλίμαξ,


δς νλθε ορανο ες τ πλάτος.

Ατς καταγόταν π μία περιοχ τς Θεσσαλονίκης, πο κοιν νομάζεται Κουλακι (σ.σ. σημεριν Χαλάστρα), γις γονέων εσεβν κα κοσμικ πιφανν της περιοχς κείνης, καθς πατέρας του, πο νομαζόταν Πολυχρους, ταν προεστς τς περιοχς γι πολλ χρόνια, ν μητέρα το νομάζονταν Λουλοδα κα καταγόταν π βουλγαρικ γένος.
Ατν λοιπν τν οίδιμο θανάσιο τν σπούδασε καλ πατέρας το γέρο-Πολυχρους, πρτα μ τ λεγόμενα κοιν γράμματα, κι πειτα τν φερε στ Θεσσαλονίκη κα τν βαλε στ λληνικ σχολεο, πο κε ταν τότε δάσκαλος θανάσιος Πάριος. ταν κα νέος πολ ξυπνος κα πιμελής. φο μαθε κε τ πρτα γράμματα, στερα ναχώρησε γι τν θωνα κα πγε στ σχολεο το Βατοπεδίου γι μεγαλύτερη φέλεια. κε ταν τότε δάσκαλος Παναγιώτης Παλαμς. κε τελείωσε τ «γραμματικ» μ καλ πίδοση κα μετ διδάχτηκε κα τ Λογική του Εγένιου π τν δάσκαλο Νικόλαο τν Τζαρτζούλιο π τ Μετσοβο, ποος στάλθηκε π τν Μεγάλη κκλησία στν τόπο το σοφότατου δασκάλου Εγενίου.
φο φυγε π κε κα μακαρίτης Νικόλαος, φυγε κα θανάσιος στν ...
Κωνσταντινούπολη κα προσκολλήθηκε στ τότε νεοχειροτονημένο Πατριάρχη ντιοχείας, τν μακαρίτη Φιλήμονα. μεινε μ ατν δύο χρόνια κα κάτι. στερα γύρισε στ γιο ρος κα π κε στν πατρίδα το τν Κουλακιά. Σ ατν βρισκόταν βασιλικς Μελτζιχανς (τόπος θρησκευτικν συγκεντρώσεων, σταθμς ταξιδιωτν), κα κε συνήθιζε ν πηγαίνει θανάσιος γι συνομιλίες κα γι διάφορες εδήσεις, ταν τύχαινε ν βρίσκονται κε συχν νθρωποι π διάφορα μέρη το κόσμου. Βρισκόταν κε πάντα νας Τορκος, σν πιστάτης το σταθμο, κι τυχε ν βρεθε κε μία μέρα κι νας μίρης Τορκος. Συνομιλώντας μ ατν μία μέρα θανάσιος γι τν πίστη (ξερε καλ τν καθομιλουμένη τς τουρκικς κα ραβικς γλώσσας) επε μ θάρρος κα πλότητα στν μίρη τι « δική σας πίστη στέκεται σ ατ τ λόγια», κα πρόφερε δίχως ν πονηρευτε τ λόγια τους. μίρης κούγοντας, μέσως θεώρησε τν πλ κείνη προφορ σν τέλεια μολογία κα το λέει: «! σαλαβάτι (σ.σ. μολογία) κανες, τούρκεψες!»
«Μ γένοιτο!» πάντησε θανάσιος, «οτε σαλαβάτι κανα, οτε τούρκεψα, λλ μόνο επα τι πίστη δικιά σας περικλείεται σ ατ τ λόγια». μίρης δν χασε καιρό, λλ στράφηκε στν Τορκο πιστάτη κα το λέει: «δού, ατν τν νθρωπο τν παραδίνω στ χέρια σου ν τν φυλάγεις ν μ φύγει». τσι επε κα σηκώθηκε κενος καταραμένος κι ρχεται στ Θεσσαλονίκη, τόσων ρν πόσταση, κα φο παρουσιάστηκε στν Μουλά, συκοφαντε τν καλ θανάσιο, τι δηλαδ κανε μολογία κα μολόγησε τν πίστη τους, κι πειτα λλαξε γνώμη κα «ρνεται κα περιπαίζει τν πίστη μας».
φο στειλε Μουλς νθρώπους, φέρνει τν κατηγορούμενο στ Θεσσαλονίκη κα τν βάζει πέναντί του κα κούει ξαν π τν ρχ τν κατηγορία – καλύτερα τ συκοφαντία -  π τν μίρη. πειτα ρωτ τν κατηγορούμενο δικαστς κα παντάει Μάρτυρας τς λήθειας τ δια κενα πο πάντησε στν μίρη πρωτύτερα. Κα δικαστς κούγοντας, τότε κρινε σωστ τι τσι δ γίνεσαι Τορκος, μ τ ν πε κάποιος τι ξέρει τ λόγια της πίστης σου. «Κα σύ», λέει στν μίρη, «ν ξερες τ λόγια της πίστης ατο, θ μποροσες ν το πες τι δική σου πίστη στηρίζεται σ ατ τ λόγια, μως μ ατ δ θ γινόσουν Χριστιανός, δηλαδ μ τ ν προφέρεις μόνο τ λόγια της πίστης του. τσι επε δικαστής. λλ ο παρόντες γάδες θορυβοσαν λέγοντας τι δν πρέπει ν περιπαίζεται πίστη. δικαστς λοιπν λλαξε γνώμη κα ρχισε ν τν παρακινε, ν τν κολακεύει κα ν τν φοβερίζει τι μ θέλημα το Θεο κανε τν μολογία τς πίστης κα πρέπει ν τν κολουθήσει, γιατί λλις πίστη δν ποφέρει ν καταφρονεται.
Ατ κα λλα παρόμοια λεγε δικαστής. Μάρτυρας μως, σταθερς στ δική του ληθιν μολογία ναντιώθηκε στ λόγια του δικαστ λέγοντας πς εναι καλ στερεωμένος κα βεβαιωμένος στν ληθιν πίστη το Χριστο, κα λλη πίστη ξω π ατ δν ξέρει ληθιν κα σωτήρια. φο τ κουσε ατ δικαστς διέταξε ν τν φυλακίσουν, μήπως τάχα λλάξει γνώμη κα κολουθήσει τς προσταγές του. μεινε στ φυλακ ρκετς μέρες γενναος στρατιώτης το Χριστο, χωρς ν δείξει κανένας νδιαφέρον, γιατί βγκε κα μία φήμη τι θανάσιος κανε μολογία κα στερα μεταμέλησε. Γι ατ κα  διος πατέρας το φοβήθηκε ν κινηθε γι ν τν λευθερώσει, παρόλο πο μποροσε μ ρκετ χρήματα ν τν γλυτώσει, μ τ μεσιτεία νς μεγάλου δυνάστη, το σοφ-μπέη, ποος ταν γς τς περιοχς. λλ φόβος πο εχαν, πως επα, τν κανε ν φανε σπλαχνος σ ναν γιό, ποος ταν τ στολίδι το σπιτιο του κα τ καύχημα το γένους του (κα τώρα μάλιστα πολ περισσότερο, μ τ νδοξο κα λαμπρ Μαρτύριο πο ξιώθηκε ν δεχτε π τν ησο Χριστ καλλίνικος θανάσιος).
Περνώντας μερικς μέρες, τν βγάζει δικαστς π τν φυλακ κα παρακινώντας τν π τν ρχ ν δεχτε ν μολογήσει τ δική τους θρησκεία, φο τν βρισκε σταθερ κα μετάπειστο, τν καταδικάζει σ θάνατο. Κα φο τν πραν ο δήμιοι, τν κρέμασαν ξω π τν πόλη, που κα τν θαψαν ο Χριστιανοί, δηλαδ στν περιοχ τς γίας Παρασκευς. Κα τσι μαρτύρησε, μ τ δύναμη το σταυρωμένου ησο γενναος θλητς θανάσιος, τν 8η το μήνα Σεπτεμβρίου, κατ τν ποία γιορτάζουμε τ ερότατο κα πάνσεπτο Γενέσιο τς Κυρίας μν Θεοτόκου, νέος στν λικία, περίπου εκοσιπέντε χρονν. Τ δ Θε μν δόξα ες τος αώνας. μήν.
Πηγή: Συναξαριστς Νεομαρτύρων
κδόσεις ρθόδοξος Κυψέλη
Θεσσαλονίκη
πόδοση στα νέα λληνικ 
Γεώργιος Τέζας - Φιλόλογος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.