«Λουκέτο» σέ 38 σχολεῖα στήν ἀκριτική Ἤπειρο λόγῳ ἐλλείψεως μαθητῶν – Μεταξύ αὐτῶν τό Τσεπέλοβο, ἡ Νικόπολις, τό Ἀθαμάνιο καί τό Κομμένο – Μεῖον 44.000 μαθητές στήν Α΄ Δημοτικοῦ φέτος
ΠΑΡΑ τίς ἐξαγγελίες πού ἐπαναλαμβάνονται μονοτόνως, τό δημογραφικό πρόβλημα τῆς χώρας ὀξύνεται συνεχῶς. Ἐνδεικτικό καί μόνον εἶναι τό γεγονός ὅτι στήν Ἤπειρο 38 σχολεῖα δέν θά λειτουργήσουν κατά τήν σχολική περίοδο 2025-26. Δέν ἔχουν μαθητές. Εἶναι νηπιαγωγεῖα καί δημοτικά σέ πόλεις ὅπως ἡ Βωβούσα, ἡ Λεπτοκαρυά καί τό Τσεπέλοβο Ἰωαννίνων, ἡ Νικόπολη Πρεβέζης, τό Ἀθαμάνιο καί τό Κομμένο Ἄρτας. Καί τά ὀνόματα αὐτά εἶναι μόνον μερικά ἀπό τά πολλά. Ἡ Ἑλλάς γίνεται ἔρημος χώρα.
Τό πλέον ἀνησυχητικό εἶναι πώς ἡ τάσις αὐτή εἶναι συνεχής. Κάθε χρόνο κλείνουν περισσότερα σχολεῖα. Στά χωριά Κεραμάτες καί Πέτρα, γιά παράδειγμα, πέρυσι ἀνέστειλαν τήν λειτουργία τους τά νηπιαγωγεῖα, καί ἐφέτος, ἠκολούθησαν... τά δημοτικά σχολεῖα.
Ἡ ψυχρή γλῶσσα τῆς στατιστικῆς ἀναφέρει στίς περισσότερες περιπτώσεις ὡς αἰτιολογία τήν «ἔλλειψη μαθητικοῦ δυναμικοῦ». Σέ κάποιες λίγες περιπτώσεις εἶναι ὅτι δέν συμπληρώνεται ὁ «ἐλάχιστος ἀπαιτούμενος ἀριθμός» μαθητῶν. Δηλαδή δέν ὑπάρχουν οὔτε τρεῖς μαθητές πού εἶναι ὁ ἐλάχιστος ἀριθμός πού δικαιολογεῖ τήν λειτουργία σχολείου. Ὁλόκληρα χωριά δηλαδή καί δέν ὑπάρχουν οὔτε τρεῖς μαθητές. Οὔτε τρία παιδιά ἡλικίας ἕως 12 ἐτῶν.
Αὐτή εἶναι καί ἡ πλέον κραυγαλέα ἀπόδειξις τοῦ γεγονότος, ὅτι ἡ δημογραφική πολιτική τῶν κυβερνήσεων (ὄχι μόνον τῆς σημερινῆς) ἀποτυγχάνει. Χρειάζεται νέα προσέγγισις πλέον ἀποτελεσματικῶν μέτρων. Ἀλλά ἀσχολεῖται πράγματι κανείς μέ σοβαρότητα; Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἡ «Ἑστία» ἀνεδείκνυε τό πρόβλημα τῶν κατάφωρων ἀδικιῶν εἰς βάρος τῶν πολυτέκνων οἰκογενειῶν, πού χάνουν ἐπιδόματα ἐξ αἰτίας τῶν «εἰσοδηματικῶν κριτηρίων» τά ὁποῖα δέν ἀναπροσαρμόζονται ἀναλόγως πρός τίς συνθῆκες τῆς πραγματικῆς οἰκονομίας. Καί δέν εἶναι μόνον ἡ οἰκονομική ἀπώλεια πού ἀποθαρρύνει τίς πολύτεκνες οἰκογένειες. Εἶναι πρωτίστως ἡ πικρία ἀπό τήν ἀδιαφορία τῆς Πολιτείας.
Τά γενικώτερα στοιχεῖα εἶναι τραγικά. Ἐφέτος μόλις 71.181 μαθητές ἀναμένεται νά ἀρχίσουν στήν πρώτη τάξη τῶν δημοτικῶν σχολείων ὅλης τῆς χώρας. Πού σημαίνει ὅτι θά ἔχουμε τίς πλέον ὀλιγάριθμες πρῶτες τάξεις στήν σύγχρονη ἱστορία τῆς Ἑλλάδος. Εἶναι 44.000 λιγώτεροι μαθητές σέ σχέση μέ τό 2010.
Τότε οἱ μαθητές τῆς πρώτης δημοτικοῦ ἦσαν περίπου 115.000. Καί μέσα σέ 15 χρόνια ἐμειώθησαν σέ 71.181. «Χάθηκαν» δηλαδή στά χρόνια αὐτά οἱ 4 στούς 10 μαθητές. Νά σημειώσουμε καί τό ἑξῆς: οἱ 71.181 μαθητές τῆς φετινῆς πρώτης δημοτικοῦ εἶναι παιδιά πού ἐγεννήθησαν τό 2019.
Τήν χρονιά αὐτή ὅμως εἶχαν εἶχαν καταγραφεῖ 83.756 γεννήσεις. Τί συνέβη καί 12.575 ἀπό αὐτά τά παιδιά δέν ἔχουν γραφτεῖ στό σχολεῖο; Ἀπησχόλησε κανέναν ἁρμόδιο αὐτό τό ἐρώτημα;
Ἄν συνεχισθεῖ ἡ μείωσις μέ τόν ρυθμό αὐτόν, εἶναι ἀμφίβολο ἄν τό 2030 οἱ μαθητές τῆς πρώτης θά ὑπερβαίνουν τίς 60.000.
ΠΑΡΑ τίς ἐξαγγελίες πού ἐπαναλαμβάνονται μονοτόνως, τό δημογραφικό πρόβλημα τῆς χώρας ὀξύνεται συνεχῶς. Ἐνδεικτικό καί μόνον εἶναι τό γεγονός ὅτι στήν Ἤπειρο 38 σχολεῖα δέν θά λειτουργήσουν κατά τήν σχολική περίοδο 2025-26. Δέν ἔχουν μαθητές. Εἶναι νηπιαγωγεῖα καί δημοτικά σέ πόλεις ὅπως ἡ Βωβούσα, ἡ Λεπτοκαρυά καί τό Τσεπέλοβο Ἰωαννίνων, ἡ Νικόπολη Πρεβέζης, τό Ἀθαμάνιο καί τό Κομμένο Ἄρτας. Καί τά ὀνόματα αὐτά εἶναι μόνον μερικά ἀπό τά πολλά. Ἡ Ἑλλάς γίνεται ἔρημος χώρα.
Τό πλέον ἀνησυχητικό εἶναι πώς ἡ τάσις αὐτή εἶναι συνεχής. Κάθε χρόνο κλείνουν περισσότερα σχολεῖα. Στά χωριά Κεραμάτες καί Πέτρα, γιά παράδειγμα, πέρυσι ἀνέστειλαν τήν λειτουργία τους τά νηπιαγωγεῖα, καί ἐφέτος, ἠκολούθησαν... τά δημοτικά σχολεῖα.
Ἡ ψυχρή γλῶσσα τῆς στατιστικῆς ἀναφέρει στίς περισσότερες περιπτώσεις ὡς αἰτιολογία τήν «ἔλλειψη μαθητικοῦ δυναμικοῦ». Σέ κάποιες λίγες περιπτώσεις εἶναι ὅτι δέν συμπληρώνεται ὁ «ἐλάχιστος ἀπαιτούμενος ἀριθμός» μαθητῶν. Δηλαδή δέν ὑπάρχουν οὔτε τρεῖς μαθητές πού εἶναι ὁ ἐλάχιστος ἀριθμός πού δικαιολογεῖ τήν λειτουργία σχολείου. Ὁλόκληρα χωριά δηλαδή καί δέν ὑπάρχουν οὔτε τρεῖς μαθητές. Οὔτε τρία παιδιά ἡλικίας ἕως 12 ἐτῶν.
Αὐτή εἶναι καί ἡ πλέον κραυγαλέα ἀπόδειξις τοῦ γεγονότος, ὅτι ἡ δημογραφική πολιτική τῶν κυβερνήσεων (ὄχι μόνον τῆς σημερινῆς) ἀποτυγχάνει. Χρειάζεται νέα προσέγγισις πλέον ἀποτελεσματικῶν μέτρων. Ἀλλά ἀσχολεῖται πράγματι κανείς μέ σοβαρότητα; Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἡ «Ἑστία» ἀνεδείκνυε τό πρόβλημα τῶν κατάφωρων ἀδικιῶν εἰς βάρος τῶν πολυτέκνων οἰκογενειῶν, πού χάνουν ἐπιδόματα ἐξ αἰτίας τῶν «εἰσοδηματικῶν κριτηρίων» τά ὁποῖα δέν ἀναπροσαρμόζονται ἀναλόγως πρός τίς συνθῆκες τῆς πραγματικῆς οἰκονομίας. Καί δέν εἶναι μόνον ἡ οἰκονομική ἀπώλεια πού ἀποθαρρύνει τίς πολύτεκνες οἰκογένειες. Εἶναι πρωτίστως ἡ πικρία ἀπό τήν ἀδιαφορία τῆς Πολιτείας.
Τά γενικώτερα στοιχεῖα εἶναι τραγικά. Ἐφέτος μόλις 71.181 μαθητές ἀναμένεται νά ἀρχίσουν στήν πρώτη τάξη τῶν δημοτικῶν σχολείων ὅλης τῆς χώρας. Πού σημαίνει ὅτι θά ἔχουμε τίς πλέον ὀλιγάριθμες πρῶτες τάξεις στήν σύγχρονη ἱστορία τῆς Ἑλλάδος. Εἶναι 44.000 λιγώτεροι μαθητές σέ σχέση μέ τό 2010.
Τότε οἱ μαθητές τῆς πρώτης δημοτικοῦ ἦσαν περίπου 115.000. Καί μέσα σέ 15 χρόνια ἐμειώθησαν σέ 71.181. «Χάθηκαν» δηλαδή στά χρόνια αὐτά οἱ 4 στούς 10 μαθητές. Νά σημειώσουμε καί τό ἑξῆς: οἱ 71.181 μαθητές τῆς φετινῆς πρώτης δημοτικοῦ εἶναι παιδιά πού ἐγεννήθησαν τό 2019.
Τήν χρονιά αὐτή ὅμως εἶχαν εἶχαν καταγραφεῖ 83.756 γεννήσεις. Τί συνέβη καί 12.575 ἀπό αὐτά τά παιδιά δέν ἔχουν γραφτεῖ στό σχολεῖο; Ἀπησχόλησε κανέναν ἁρμόδιο αὐτό τό ἐρώτημα;
Ἄν συνεχισθεῖ ἡ μείωσις μέ τόν ρυθμό αὐτόν, εἶναι ἀμφίβολο ἄν τό 2030 οἱ μαθητές τῆς πρώτης θά ὑπερβαίνουν τίς 60.000.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου