18 Αυγ 2011

Ὁ πραγματικός Θεάνθρωπος καί οἱ ἀνύπαρκτοι ἐξωχριστιανικοί "θεάνθρωποι"

το Λεωνίδου Φιλιππίδου (†), Καθηγητο καί Πρυτάνεως το Πανεπιστημίου θηνν.
Τή μοναδικότητα το στορικο Θεανθρώπου Κυρίου ησο Χριστο, τήν προεγκόσμια προαιωνιότητα Ατο καί τήν πό τόν ορανό πραγματική νανθρώπηση το Θεο Λόγου, ριστα πογραμμίζει σύγχρονη θρησκειολογική διαπραγμάτευση το λου χριστολογικο θέματος.
 Ο μορφές "δθεν λυτρωτν" στά ξωχριστιανικά θρησκεύματα εναι "καθαρς μυθικές μορφές πινοήματα τς νθρώπινης φαντασίας"1. Μέγας Κωνσταντνος ντιπροέβαλε στόν "Sol invictus" τόν ησο Χριστό, ς τόν "λιο τς Δικαιοσύνης"2.
 άν Χριστός περνίκησε τόν σχυρότατό του, κατά τήν συγκρότηση τς πρώτης κκλησίας Του, ντίπαλον, τόν Μίθρα, κριβς σέ ατό γκειται πόδειξη, τι ησος δέν εναι μόνο ληθινός Θεός, λλά καί ληθινός νθρωπος τς στορίας, μόνος ληθινός Θεάνθρωπος τς παγκόσμιας στορίας, ν ντιθέσει πρός τούς φανταστικούς, πλασματικούς, νύπαρκτους, θεανθρώπους. Θεανθρώπους διά τν ποίων ο λαοί προϋποτύπωσαν τόν νοσταλγούμενο πραγματικό στορικό Θεάνθρωπο, τόν ποο ο πηγές ξιστορον ξ ατοψίας, ς τόν στορικό Χριστό καί τοτον...
 σταυρωμένο.

ωάννης νοίγει τό Εαγγέλιό του περί ησο Χριστο μέ τόν πέροχο πρόλογο:
"Πρίν π’ λα πρχε Λόγος καί Λόγος ταν μέ τόν Θεό καί Θεός ταν Λόγος. π' τήν ρχή Ατός ταν μέ τόν Θεό" (ω. 1, 12).

Ατός πού εδε τό ραμα στήν Πάτμο, ρα, πρότασσε τς πίγειας διαδρομς το βίου το ησο τόν προγήϊνο τρόπο παρξης το Χριστο, γιά νά κφράσει, τι οδέποτε πρξε πλς νας νθρωπος ησος πό τήν Ναζαρέτ, λλά μόνο Θεάνθρωπος ησος Χριστός, το ποίου μως πορεία ζως χαράσσει τή διαδρομή: πό τόν ορανό διά το κόσμου πρός τόν ορανό. σύντομη πίγεια παρξή Του κρύβει τέτοιο προσμέτρητο περιεχόμενο, στε μόνον κάτι λάχιστο μπορομε νά συλλάβουμε μέσα στό φς τς προΰπαρξής Του, ς μοούσιου Υο το Θεο καί στήν φωταυγή δόξα τς μετά τατα πάρξεώς Του, ς το καθήμενου σέ θρόνο στά δεξιά το Πατρός καί περδοξασμένου ησο.

πίστη, τι ησος πρό τς πίγειας παρξής Του, εχε δη παρξη καί ζωή προαιώνια στόν πέκεινα κόσμο, στόν Θεό, κπηδά πό τίς μεσες δηλώσεις ατο του διου του Κυρίου. ξ φορμς σχετικς πορίας τν ουδαίων περί τς πό τόν βραάμ θέας τς νανθρωπήσεως το Θεο Λόγου στόν Χριστό, Ατός πάντησε: "Σς βεβαιώνω πώς, πρίν γεννηθε βραάμ, γώ πάρχω" (ω. 8, 58). τι ο ουδαοι σωστά κατάλαβαν πώς ησος εχε κφράσει γιά τόν αυτό Το τήν προΰπαρξή Του, ποδεικνύεται πό τήν πόπειρά τους νά τόν λιθοβολίσουν. Διότι προΰπαρξη εναι μετοχή στήν αωνιότητα καί ρα χαρακτηριστικό της οσίας το Θεο. Λίγο πρίν π’ ατό τό πεισόδιο τούς εχε πε: "σες κατάγεστε πό δ κάτω, ν γώ κατάγομαι πό πάνω· σες προέρχεστε πό ατόν δ τόν κόσμο, ν γώ δέν προέρχομαι πό τόν κόσμο ατό" (ω. 8, 23). Στήν περκοσμιότητά Του ατή, τήν ποία τόνιζε Κύριος, συμπεριλαμβανόταν προεγκοσμιότητά Του. "γώ εμαι τό φς το κόσμου", επε μιλώντας πρός τούς ουδαίους (ω. 8, 12). Στόν Νικόδημο δέ ποσαφήνισε τήν προέλευσή Του, ς το Φωτός, λέγοντας γιά τόν αυτό Του, τι "τό φς λθε στόν κόσμο" (ω. 3, 19), πό τά βάθη τς αωνιότητας ναδυθες "λιος τς Δικαιοσύνης".

πειδή δέ ησος πό τήν σφαίρα το Αωνίου κατέβηκε στό πεδίο τς γκοσμιότητας, μποροσε νά πε σα επε στόν Νικόδημο, τά ποία μαρτυροσαν τή θεϊκή Του οσία καί παγγνωσία καί τήν π’ τόν ορανό προέλευσή Του: "μες λέμε ατό πού ξέρουμε πό πείρα καί μεταδίδουμε στούς λλους ατό πού χουμε δε μέ τά μάτια μας... ν δέν πιστεύετε ταν σς μιλάω γιά πράγματα πο συμβαίνουν στή γ, πς θά μέ πιστεύσετε ν σς π γιά τά οράνια; Κανένας βέβαια δέν νέβηκε στόν ορανό παρά μόνο κενος πού κατέβηκε π’ τόν ορανό, Υός το νθρώπου, πού εναι στόν ορανό" (ω. 3, 11-13).

ς παράδειγμα γιά τή γνώση ατή τν πουρανίων μνημόνευσε, μιλώντας πρός τούς βδομήκοντα μαθητές Του, να γεγονός πού συνέβη στό περπέραν πρό τς νανθρωπήσεώς Του, τό ποο εδε: "γώ χω δε τόν σαταν νά πέφτει πό τόν ορανό σάν στραπή" (Λούκ. 10, 18) γεγονός, τό ποο εδε ς πτασία κατά ποκάλυψη Θεο καί εαγγελιστής ωάννης (ποκ. 12, 79).
Διαβάστε τή συνέχεια δ: Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.