5 Ιουν 2011

Κατάκριση, λοιδορία, καταλαλιά, συκοφαντία

 ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ
ΠΕΡΙ ΚΑΤΑΚΡΙΣΕΩΣ, ΛΟΙΔΟΡΙΑΣ, ΚΑΤΑΛΑΛΙΑΣ, ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑΣ
Περ κατακρίσεως. 
Κατάκριση σημαίνει ν κρίνεις κα ν καταδικάζεις κάποιον γι να μάρτημα.   Γρηγόριος Θεολόγος λέει τι « τίποτα δν εναι τόσο εχάριστο γι τος νθρώπους, σο τ ν κατακρίνουν τς πράξεις τν λλων». Κα Χρυσόστομος λέει τι «μ τν κατάκριση νατράπηκαν κα βυθίστηκαν ψυχές». πόστολος Παλος διδάσκει σ λους τι ατς πο κατακρίνει δν μπορε ν πολογηθε. Διότι γι τ κρίμα πο κατακρίνει τν λλον, κατακρίνει τν αυτό του. Γιατί τ δια κάνει κα ατς πο κρίνει. Κα σ νθρωπε πο κρίνεις ατος πο κάνουν τέτοιες πράξεις κα κάνεις ατά, νομίζεις τι θ γλυτώσεις τν κρίση το Θεο; καθένας κουβαλάει τ δικό του φορτίο. Γι ατ κα Χρυσόστομος παραινε λέγοντας: «ς μ γινόμαστε λοιπν πικρο δικαστς τν λλων, γι ν μ ζητηθον κα π μς εθύνες. Γιατί χουμε μαρτήματα μεγαλύτερα π κάθε συγγνώμη. πομένως, καλύτερα νὰ...

λεομε κείνους πο καναν συγχώρητα μαρτήματα, γι ν ξασφαλίσουμε κι μες ο διοι π πρν γι τν αυτ μς τέτοιο λεος. Κι μως, σο κι ν φιλοτιμηθομε, ποτ δν θ μπορέσουμε ν προσφέρουμε τέτοια φιλανθρωπία, τν ποία χρειαζόμαστε μες π τν φιλάνθρωπο Θεό γιατί ποιος μιλάει μ φροντίδα κα κρίβεια γι τν συνάνθρωπό του, πολ περισσότερο θ χει τν Θε ν κάνει τ διο γι ατόν. ς μ μιλμε λοιπν νας ναντίον το λλου.

Κα Κύριός μας δίνει ντολς λέγοντας: «Μν κρίνετε γι ν μν κριθετε. Γι τ κρίμα πο κρίνετε θ κριθετε κα μ τ μέτρο πο μετρτε θ μετρηθετε. Τί βλέπεις τ ξυλαράκι στ μάτι το δελφο σου, ν τ δοκάρι στ δικό σου μάτι δν τ καταλαβαίνεις;»


Περ λοιδορίας.
Λοιδορία εναι κακολογία, βρη, καταλαλιά. 
λοίδορος εναι μοχθηρός, πιρρεπς στ ν κατηγορε κα στς βρεις. χει κάθαρτη καρδιά. Τ πνεμα το εναι διεστραμμένο κα ψυχ το μοχθηρή. Τ στόμα το εναι διεστραμμένο, γλώσσα το πονηρή, τ χείλη το βέβηλα, ο λόγοι το δικοι. Γίνεται πικρς δικαστς το δελφο του, τν κατακρίνει χωρς πολογία, νηλες κα δυσώπητός του πιτίθεται κα το παγγέλει τν καταδίκη του. λοίδορος καθόλου δν διαφέρει π τν δολοφόνο, διότι μν φαιρε τν ζωή, ν δ τν τιμή, δηλαδ τ βάθρο πάνω στ ποο στηρίζεται ζωή.

Περ καταλαλις κα καταλάλου.

Καταλαλι εναι κατηγόρια, κακολογία. Κατάλαλος εναι ατς πο κακολογε κα κατηγορε τν πλησίον του. Μέγας Βασίλειος λέει «καταλαλι εναι ν μιλάς  ναντίον νς δελφο πο δν εναι παρών, μ σκοπ ν τν συκοφαντήσεις, κόμα κα ν εναι λήθεια ατ πο λές». 
άκωβος δελφόθεος συμβουλεύει λέγοντας: «δελφοί, μν καταλαλετε νας ναντίον το λλου. Ατς πο καταλαλε ναντίον το δελφο του, κρίνει τν δελφό του, καταλαλε νάντια στν νόμο, κρίνει τν νόμο. ν μως κρίνεις τν νόμο, δν τηρες τν νόμο, λλ εσαι κριτής του. να εναι νομοθέτης πο μπορε ν σώσει κα ν καταστρέψει. σ ποις εσαι, πο κρίνεις τν λλον»; κατάλαλος μ τν καταλαλι τρώει τς σάρκες τν δελφν του (Πατερικόν). Μέγας Βασίλειος θεωρε ξιους φορισμο τν κατάλαλο κα ατν πο τν κούει, λέγοντας «ν κάποιος βρεθε ν καταλαλε ναντίον κάποιου ν κούει κάποιον ν καταλαλε κα ν μν τν πιτιμά, ν φορίζεται μαζί του». 
κατάλαλος φαιρε τν τιμ το νθρώπου, πως φονις τν ζωή. Κα ο δύο εναι ξίσου νθρωποκτόνοι.

Περ συκοφαντίας κα συκοφάντη.

Συκοφαντία εναι ψεύτικη κατηγορία. Συκοφάντης εναι ψεύτης. Κα κάποιος σοφς λέει «κανέναν λλον ν μ θεωρες ψεύτη, παρ τν συκοφάντη. Γιατί μεταξ ψεύδους κα συκοφαντίας δν πάρχει καμία διαφορά». Συκοφάντη ο παλιότεροι κα ο τωρινο νομάζουν τν διαβολέα κα τν προσαγωγέα.
Εναι βέβαιο τι διάβολος χει φεύρει τν συκοφαντία. Δηλητήριο σκορπιο γλώσσα το συκοφάντη. Δν παρατάει τ ργο το συκοφάντης, ταν πιπλέον ντιληφθε τι κα ο ρχοντες πιθυμον τ συκοφαντία. Μηχανεύεται ψέματα κα διαβάλλει μ κάθε τρόπο. Κύριος θ ξολοθρεύσει λα τ πονηρ χείλη. γλώσσα το συκοφάντη μισε τν λήθεια. συκοφαντία γκρέμισε νέους κα γέροντες, ρχοντες κα δυνάστες. συκοφάντης χαίρεται πολ περισσότερο, σο μ τς πράξεις το γίνεται δημοφιλής.
πόδοση στ νέα λληνικ
Γεώργιος Τέζας - Φιλόλογος

ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.