8 Μαΐ 2011

Κυριακὴ τῶν Μυροφόρων

ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
Λόγος εἰς τν Κυριακ τν Μυροφόρων
Στὰ τριάμιση τελευταα χρόνια της πίγειας ζως το Κυρίου μς ησο Χριστο, ταν Ατς κήρυττε τ Εαγγέλιο τς δικαιοσύνης κα κανε μέτρητα θαύματα, μαζί Του βρίσκονταν συνεχς ο γιοι πόστολοι κα ο μυροφόρες γυναῖκες. Ο πόστολοι τος ποίους διος διάλεξε ταν περισσότεροι π τς μυροφόρες. Κα μόνο τος ποστόλους στελνε Κύριος ν κηρύττουν τ Εαγγέλιο. Μόνο στος ποστόλους δωσε τν ξουσία ν διώχνουν τ δαιμόνια κα ν θεραπεύουν τος σθενες. Ο μυροφόρες, ἂν κα δν τς γαποσε Κύριος λιγότερο π τος ποστόλους, δν λαβαν π' Ατν τέτοια χαρίσματα.
Πρέπει νὰ σκεφτομε ποιο εναι ο λόγοι πο Κύριός μας ησος Χριστς λλη στάση κρατοσε πέναντι στος νδρες κα λλη πέναντι στς γυνακες, τ δύο ατ φύλα το νθρωπίνου γένους. Δν μπορομε βέβαια ν δώσουμε μία ξαντλητικ πάντηση σ' ατ τ ἐρώτημα.
Μποροῦμε μως μ βάση χι τ δική μας λογικ λλ τν γία Γραφ ν βρομε κάποια στοιχεα πο θ βοηθήσουν τ σκέψη μας ν πάρει σωστ κατεύθυνση.
Τὸ πρτο πράγμα πο πρέπει νὰ...

σκεφτομε, ν μποροσαν χι ο γυνακες μ τς σθενες δυνάμεις τους ν σηκώσουν τ βάρος το ποστολικο ργου, τν διωγμν κα τν βασάνων πο πέφεραν ο πόστολοι το Χριστο. πάρχουν γι' ατ τ θέμα πολλς μαρτυρίες καὶ στν γία Γραφ κα στος βίους τν ποστόλων. ς κούσουμε τί λέει Πρωτοκορυφαος κα μεγάλος πόστολος Παλος γι τ βάσανα πο πέφερε γι τν Χριστ κα τος διωγμος πο πέστη γι τ νομά Του κατ τ διάρκεια το ποστολικο του ργου:
«Ὑπ ουδαίων πεντάκις τεσσαράκοντα παρὰ μίαν λαβον, τρς ρραβδίσθην, παξ λιθάσθην, τρς ναυάγησα, νυχθημερν ν τ βυθ πεποίηκα· δοιπορίαις πολλάκις, κινδύνοις ποταμν, κινδύνοις ληστν, κινδύνοις κ γένους, κινδύνοις ξ θνν, κινδύνοις ν πόλει, κινδύνοις ἐν ρημία, κινδύνοις ν θαλάσση, κινδύνοις ν ψευδαδέλφοις· ν κόπω κα μόχθω, ν γρυπνίαις πολλάκις, ν λιμ κα δίψει, ν νηστείαις πολλάκις, ν ψύχει κα γυμνότητι» (Β' Κόρ. 11, 24-27).
Αὐτ πέφερε πόστολος Παλος.
ς θυμηθομε τώρα τ βίο το Πρωτοκλήτου ποστόλου νδρέα. ταν πολ δύσκολη ζωή του. Στν ρχ κήρυττε τ Εαγγέλιο στν ουδαία. Μετ πγε στν περιοχ τς Μαύρης θάλασσας, πισκέφτηκε λες τς σημαντικότερες παραθαλάσσιες πόλεις κα κήρυττε κε τν Χριστό. Στὴ Σινώπη ο εδωλολάτρες τν χτύπησαν μ γριότητα κα τν φησαν μισοπεθαμένο ξω π τν πύλη τς πόλεως. δ του φανερώθηκε Κύριος ησος Χριστός, τν θεράπευσε κα το επε ν μν φοβται κανέναν. τσι πόστολος νδρέας συνέχισε τ δρόμο καὶ φο πέρασε τν μπχαζία κα τν Καύκασο φτασε στν Κριμαία.
Ναί, καὶ δ κήρυττε πόστολος νδρέας τ Εαγγέλιο. μως δν σταμάτησε δ λλ συνέχισε τν πορεία του. κολουθώντας τν ποταμ Δνείπερο φτασε στν τόπο που σήμερα βρίσκεται μεγάλη κα γία πόλη το Κιέβου. κε στος λόφους το Κιέβου ψωσε τν Τίμιο Σταυρ κα επε: «Πιστέψτε μέ, δ σ' ατος τος λόφους θ λάμψει χάρη το Θεο. Μεγάλη πόλη θ εναι δ, θ κτίσει Κύριος στν τόπο ατ πολλς κκλησίες κα θ φωτίσει μ τ θεῖο Βάπτισμα ὅλη τν Ρωσικ γ».
Δὲν τελείωσε μως στ Κίεβο περιοδεία του. πόστολος το Χριστο προχώρησε στ βάθος τς ρωσικς γς κα φτασε μέχρι τν βόρεια πόλη Νόβγκορον. Φανταστετε τώρα πόσο δύσκολος ταν δρόμος του. π δ γύρισε στν λλάδα, που τελείωσε τ ζω το πάνω στὸ σταυρό. Δν κάρφωσαν μ τ καρφι τ χέρια κα τ πόδια το λλ τ δεσαν μ σχοιν γι ν ποφέρει πι πολύ. πάνω στ σταυρ πόστολος βρισκόταν τέσσερεις μέρες κα τέσσερεις νύχτες, ποφέροντας πολλ βάσανα κα δοξάζοντας τν Θεό.
Σκεφτεῖτε τώρα,ν θ μποροσαν ο μυροφόρες γυνακες ν ντέξουν τέτοιους κόπους, πόνους κα διωγμος πο πέφεραν ο πόστολοι. Σας χω πε τι κτς π τν γιο ωάννη τν Θεολόγο λοι ο λλοι πόστολοι εχαν μαρτυρικ θάνατο κα πολλο π' ατος τελείωσαν τν ζω τοὺς πάνω στ σταυρό. Θα μποροσαν ο γυνακες ν ντέξουν τέτοιους κόπους; Τέτοιους διωγμος κα καταδιώξεις πο φίσταντο ο πόστολοι; Μπορον ν συγκριθον ο σθενες δυνάμεις μίας γυναίκας μ τν δύναμη πο εχε γι παράδειγμα γιος πόστολος νδρέας; Ἀσφαλς χι. Ο γυνακες εναι πι δύναμες π τος νδρες, γι' ατ κα Κύριος ησος Χριστς λλις φερόταν στος νδρες κα λλις στς γυνακες. Δν θέλησε ν πιφορτίσει τς μυροφόρες γυνακες μ τ βάρος το ποστολικο ργου.
Αὐτ εναι μία ψη το νομίσματος. πάρχει μως κα μία λλη, ποία κα ατ χει μεγάλη σημασία. κοστε τί επε μεγάλος προφήτης Μωϋσς στ πέμπτο βιβλίο τς Πεντατεύχου, στ Δευτερονόμιο: «Οκ σται σκεύη νδρς π γυναικί, οδ μ νδύσηται νρ στολὴν γυναικείαν, τι βδέλυγμα Κυρίω τ Θε σου στιν πς ποιν τατα» (Δεύτ. 22, 5). Μ νομίζετε τι δ πρόκειται γι καρναβάλια. Κα ν μν νομίζετε τι εναι σήμαντος ατς σύντομος λόγος το προφήτη, πο ναφέρεται στ γυναικεο νδυμα.
λόγος ατς χει μεγάλη σπουδαιότητα κα θ θελα ν τ καταλάβετε διότι ατ θ μς βοηθήσει γι ν κατανοήσουμε καλύτερα γιατί Κύριος ησος Χριστς νέθεσε τ ποστολικ ργο μ τος κόπους κα τος πόνους του στος νδρες ποστόλους κα χι στς μυροφόρες γυναῖκες. Εναι πολ σημαντικ διάκριση πο κανε Κύριος μεταξ νδρν κα γυναικν σε σχέση μ τ ρόλο κα τν ποστολ πο χει κάθε φύλο.
κενοι ο πιστήμονες, ο ποοι σχολονται μ τ βιολογία, ξέρουν καλ τι κάθε φυτ κα κάθε ζο π τ φύση τους, καλύτερα ν πομε π τν Δημιουργό, εναι προορισμένα ν ζον σ κάποιες συγκεκριμένες συνθκες, ο ποες εναι διαφορετικς γι τ καθένα ἀπ' ατά. Αυτές ο συνθκες προσδιορίζουν τ ζω τος λλ πίσης κα τ δομ πο χει τ σμα τους.
Τώρα, ὅ,τι φορ τν νθρωπο. πάρχει μεγάλη διαφορ μεταξ νδρς κα γυναικός. Κα εναι διαφορετικ δομ το σώματός τους. Πρώτ' π' λα γυναίκα εἶναι πολ πι δύνατη π τν νδρα. Θες προόρισε τ γυναίκα γι να συγκεκριμένο ργο. Τ γυναίκα, κα χι τν νδρα. Τ ργο ατ διαφέρει πολ π κενο, γι τ ποο εναι προορισμένος νδρας.
Τί εἶναι τ σημαντικότερο στ ζω το νθρωπου; λα τ ργα πο κάνει νθρωπος χουν γι' ατν τν δια σπουδαιότητα; σφαλς χι. ταν πλασε Θες τος πρώτους νθρώπους, τν δμ κα τν Εα, τος δωσε τν πρώτη ντολή, πολ σύντομη κα πολ πλή: «αὐξάνεσθε κα πληθύνεσθε» (Γέν. 1, 28). ν ατ ταν πρώτη ντολ τότε πρέπει ν παραδεχθομε τι εναι ξαιρετικ σημαντικ κα πολ βαθιά. ν δν πρχε ατ ντολή, τότε τ νθρώπινο γένος θ ταν λιγάριθμο κα δύναμο μπροστ στ φύση. Ξέρουμε τι μόνο ἐκενα τ κράτη θεωρονται σχυρά, ατ πο χουν μεγάλο πληθυσμό.
ντολή, λοιπόν, το Θεο «αξάνεσθε κα πληθύνεσθε» δηλώνει τν σπουδαιότητα πο χει γι τ νθρώπινο γένος τ ργο ατό. διαμφισβήτητα τν πρτο λόγο δ χει γυναίκα κα χι ὁ ἄνδρας. Γι τ γυναίκα τ ργο ατ εναι τ πι σημαντικ στ ζωή της. Ατ δν τ λέω γ λλ γία Γραφή. Βέβαια δν εναι σωστ ν περιορίζουμε τ ρόλο τς γυναίκας στν τεκνογονία. Κα πιστεύω τι κανένας νθρωπος προσεκτικς κα πνευματικ καλλιεργημένος δὲν σκέφτεται τσι.
Οἱ Γερμανο λένε οτι λος ρόλος κα ποστολ τς γυναίκας προσδιορίζονται π τέσσερεις λέξεις: παιδιά, ροχα, κουζίνα, κκλησία. Εναι σέβεια ν λέμε κα ν σκεφτόμαστε τσι κα ν προσβάλλουμε λόκληρο τ γυναικεο φύλο. Για μς τος ρθοδόξους ατὸ εἶναι παράδεκτο. Θέλω ν π τι ν γυναίκα χει κάποια προσόντα δν πρέπει ν τ φήσει. Αν τς δωσε Θες βαθι διάνοια μπορε ν σχοληθε μ τν πιστήμη τ λογοτεχνία. παναλαμβάνω, εναι μεγάλο λάθος κα εναι νεπίτρεπτο ν περιορίζουμε τ ρόλο τῆς γυναίκας στν τεκνογονία κα τν νατροφ τν παιδιν.
Αὐτ μως δν φορ λες τς γυνακες. Διότι εναι λίγες ο γυνακες πο χουν κάποιες ξαιρετικς κανότητες ταλέντα κλίση στν τέχνη, τν πιστήμη τν φιλοσοφία. Ο περισσότερες ς τ σημαντικότερο ἔργο τος πρέπει ν βλέπουν ατ γι τ ποο τς προόρισε Κύριος. Το ν γεννάει γυναίκα κα ν φροντίζει τ παιδι τς εναι ργο σπουδαιότατο. Κα εναι παράδεκτο ν φήνει γυναίκα τ παιδ τς χωρς φροντίδα. Καμμία λλη γυναίκα δν μπορεῖ ν φροντίσει τ παιδ τς πως τ φροντίζει μητέρα του.
δ πολ μεγάλο ρόλο παίζει συγγένεια ξ αματος, τν ποία δν πρέπει ν τν παραβλέπουμε. πίσης κα τ μητρικ γάλα, τς διότητες το ποίου σως δν τς γνωρίζουμε καλά, χει μεγάλη σημασία γι τ σωστ νάπτυξη το παιδιο. Κα να λλο ξίσου σημαντικὸ πράγμα:  γάπη πο προσφέρει μητέρα στ παιδί της δν μπορε ν το τν προσφέρει καμμία λλη γυναίκα. λλοίμονο στ παιδ πο τ μεγαλώνει μία ξένη γυναίκα κα χι μητέρα του πο μεγαλώνει σ κάποιο κπαιδευτικ δρυμα. λίμονο στ γυναίκα πο ρνεται τ παιδί της.
λλοίμονο κα σ' ατ τ γυναίκα πο παραβλέπει κα δν δίνει σημασία στς προτεραιότητες το φύλου της. λλοίμονο σ' κενες τς γυνακες πο περιφρονώντας τν ξιοπρέπεια τος προτιμον ν φορνε νδρικ ροχα. χω κούσει γι μία νόητη γυναίκα πο κυκλοφοροῦσε στος δρόμους ντυμένη μ νδρικ κοστούμι. ταν τν βλεπαν ο νθρωποι μ πέχθεια κα γανάκτηση στρεφαν τ βλέμμα τους. Δν καταλάβαινε καημένη τι προσβάλλει μ' ατ τν ξιοπρέπειά της.
Αὐτ πιβεβαιώνει κα γία Γραφ μ τ λόγο πο δη χουμε ναφέρει: «Οκ σται σκεύη νδρς π γυναικί, οδ μ νδύσηται νρ στολν γυναικείαν, τι βδέλυγμα Κυρίω τ Θε σου στιν πς ποιν τατα» (Δεύτ. 22, 5). Βεβαίως δ θεωρεται βδέλυγμα κάθε νθρωπος ποὺ εναι ντυμένος μ ροχα το λλου φύλου. Δν μπορε ν εναι ργ το Θεο πάνω στ γυναίκα ποία γι ν θρέψει τ μικρά της παιδι δουλεύει ς σοβατζς κα εναι ναγκασμένη ν φοράει νδρικ ροχα γι ν κάνει τ δουλειά της. Δν πρόκειται δ γι τέτοιες περιπτώσεις. δ μιλμε γι τς γυνακες πο περιφρονον τ δικό τους γυναικεο νδυμα. χω δε στ πανεπιστήμια πολλς καθηγήτριες πο φορνε νδρικ ροχα. Ατς εναι βδέλυγμα νώπιόν του Θεο, ατς παραβαίνουν τν ντολ πο τς δόθηκε ἀπὸ τν Θεό.
Αὐτς λοιπν εναι λόγος γι τν ποο Κύριος δν κάλεσε τς μυροφόρες γυνακες ν ναλάβουν τ ργο πο προοριζόταν γι τος νδρες. Κα γι' ατ ζητ Κύριος π τς γυνακες ν κτιμον κα ν σέβονται τ δικό τους γυναικεο φύλο, τς ἰδιότητες τῆς ψυχολογικς τους σύνθεσης πο τς χάρισε Θεός. ν χετε π τν Θε ατς τς διότητες, ν τς φυλάγετε μ μεγάλο σεβασμ κα εχαριστία πρς τν Κύριο. μήν.
ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ 
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ
ΤΟΜΟΣ Α'
ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.