
τέλους. Εἶναι δήλιος κολυμβητὴς στὶς θάλασσες τοῦ μοναστηριακοῦ τυπικοῦ… Στὸ δεξιὸ χορὸ ὃ καλλικέλαδος πάπα-Παντελεήμων ὃ Κάρτσωνας, τὸ ἀηδονάκι τῆς Ἁγίας “Ἄννας. Στὴν ἐνάτη ἔδωσε τὸν καλλίτερο ἑαυτό του. Ἀκούγοντας τὸ «Θεός, Κύριος καὶ ἐπέφανεν ἤμιν.Συστήσασθε έορτήν καί άγαλλόμενοι δεύτε μεγαλύνωμεν Χριστόν μετά βαΐων καί κλάδων…» δὲν ξέρεις ἂν εἶσαι στὴ γῆ ἢ ἔχεις ἁρπαγὴ μὲ τὸν Παῦλο στὸν τρίτο οὐρανό. Εὐλογοῦνται τὰ βάγια καὶ μοιράζονται στοὺς πατέρες. Ὅλοι θὰ τὰ κρατοῦν στὸ χέρι μέχρι τέλους τῆς λειτουργίας. Τὰ «νικητικὰ κατὰ τῶν παθῶν σύμβολα», κατὰ τὸν μεγάλο Ἁγιορείτη Νικόδημο… Οἳ Ἐκκλησιαστικοί, μεγαλοπρεπεῖς μέσα στοὺς μαύρους μανδύες τοὺς σκορπίζουν βάγια σ’ ὅλο τὸ ναό, στὴ λιτή, στὸν ἐξωνάρθηκα. «Ἐξέλθετε ἔθνη, ἐξέλθετε και λαοι..». Ευωδιά δάφνης ἑλληνοπρεποῦς στὰ πόδια τοῦ Εἰσερχομένου στὴν Ἁγία Πόλι ἐπὶ πώλου ὄνου Βασιλέως τῶν ὅλων… Γίνεται καὶ χειροτονία Διακόνου. Τὸ καλογέρι τῶν Καρτσωναίων, ὃ Χρυσόστομος....
Στὴν τράπεζα συνεχίζεται ἢ μυσταγωγία. Καμπάνες, διβάμβουλα, κατζία, μὲ τὸν ποτάμιο μανδύα τοῦ ὃ Ἀρχιερεύς, τὸν πορφυροῦν καὶ περιχρυσόν, μὲ ἀνάγνωση πατερικὴ (ἢ ἀνάγνωση εἶναι ἢ μεγαλύτερη αὐθεντία ἐν Ἅγιω Ὄρει: «Τὸ εἴπε η αναγνωσις!…» ἔλεγαν οἱ παλαιοί, (ποῦ θὰ πεῖ:Roma locuta,causa finita), μὲ Ὕψωση τῆς Παναγίας, μὲ προσφώνηση τοῦ Ἡγουμένου καὶ ὁμιλία τοῦ Δεσπότη, Στὸ τέλος ὃ Γέροντας τοῦ νεοχειροτόνητου μοιράζει σ’ ὅλους ἀπὸ ἕνα ρινόμακτρο ἀντὶ μπομπονιέρας. Παλαιὸ ἁγιορείτικο ἔθιμο, γιὰ νάχουν νὰ σκουπίζουν οἳ πατέρες τὰ καρδιοστάλακτα δάκρυα τῆς κατανύξεως καὶ τὰ γλυκερὰ καὶ παραμυθητικά του χαροποιοῦ πένθους… Ἐν ὄψει τῶν ἥμερών του Πάθους ξεχωριστὰ χρήσιμο…Ἢ Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου σεμνή, ἀργόσυρτη, προσεγμένη, χωρὶς μελοδραματικὲς ἐξάρσεις, χωρὶς δυτικόφερτα μαῦρα καὶ μενεξελιὰ χρώματα σὲ ἄμφια καὶ καλύμματα. Τὸ κατὰ Θεὸν πένθος, τὸ χαροποιό, εἶναι διαφορετικὸ ἀπὸ τὸ κοσμικό. Οὔτε ἀπὸ κρέπια ἐξαρτᾶται, ὀϋτε ἀπὸ πλερέζες, ὀϋτε ἀπὸ χρώματα. Εἶναι ὑπόθεση καρδιᾶς, ἐσωτερική, μυστική. “Αλλωστε οἳ Μοναχοὶ μία φορὰ τα φόρεσαν τὰ μαῦρα καὶ διὰ βίου.
Πρωινὴ ἀκολουθία τῆς Μεγάλης Δευτέρας.Ὧρες καὶ ἀτέλειωτα εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα. Τὸ βράδυ πανηγυρικὸς ἑσπερινός, ἀνοιξαντάρια, λιτή, ἀρτοκλασία, ὁλονύκτια ἀγρυπνία! Κάπου μπερδεύομαι. ΤηΜεγάλη Τρίτη πεφτει ἢ γιορτὴ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ! Τάχει αὐτὰ τὸ ἀδιόρθωτο Ἰουλιανὸ ἡμερολόγιο.Φέτος (2007) τὰ πράγματα θάν’ἀκόμα πιὸ μπερδεμένα.Ὃ Εὐαγγελισμὸς πέφτει τὸ Μέγα Σάββατο. Στὸ “Ἅγιον Ὅρος δὲν ἰσχύει ἢ ξεκάθαρη πρόβλεψη τοῦ Τυπικοῦ (περίπτωση ΚΓ’, § 69) ποῦ διακελεύεται πῶς ἂν συμπέσει ἢ ἑορτὴ τὴ Μ. Παρασκευὴ ἢ Μ. Σάββατο μετατίθεται γιὰ τὸ Πάσχα, ἀλλὰ γιορτάζεται… ἀνήμερα! Κουβάρι σωστό, ὅλο-μπέρδευτο, καὶ ὧδε ἐστὶν ἢ σοφία τῶν τυπικάρηδων νὰ τὸ ξεμπερδέψουν, χωρὶς οὔτε τὸ πενθηρὸν τῆς εἰς “Ἅδου Καθόδου νὰ λυμανθῆ, ἀλλὰ ὀϋτε καὶ τὸ χαρμόσυνο καὶ πανηγυρικό του κεφαλαίου τῆς σωτηρίας ἠμῶν νὰ περιορισθῆ. Χαίρομαι κατάβαθα ποῦ μὲ τὸ διορθωμένο ἡμερολόγιο δὲν μᾶς προκύπτουν τέτοιες συμπτώσεις.Καθημερινὰ οἱ περισσότερες ὧρες περνοῦν μέσα στὸ ναό. Οἱ ἀκολουθίες εἶναι σχοινοτενεῖς, τὰ ἀλλεπάλληλα εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα ἀτέλειωτα.Τὸ σῶμα κουρασμένο καὶ ἀπὸ τὴν ἀλαδιὰ καὶ μονοφαγία,καταπονεῖται,ἀλλὰ ἔρχεται ἢ παράκληση τοῦ Παρακλήτου καὶ ἢ γλυκύτατη κατάνυξη. Βιώνεται ἔντονα τὸ «Πόσον την βιοτικην αποθωμεθα μεριμναν, ὠς τον Βασιλέατων ολων υποδεξομενοι…».Τη Μεγάλη Πεμπτη ὴ Ἀκολουθία τῶν Ἄχραντων Παθῶν ἔχει κάτι τὸ μοναδικό. Τὰ λυρικότατα ἀντίφωνα ψάλλονται ἀργά, σεμνά, ἀπὸ νηστεμένα στόματα, καὶ ἢ ψυχὴ τὰ ρουφᾶ σὰν σφουγγάρι. Γλυκὰ δάκρυα ἔρχονται σ’ ὅλους. Κάποτε ἕνας Ἑβραῖος ἔμπορος Θεσσαλονικιὸς ποῦ ἐξυπηρετοῦσε τὸ Μοναστήρι, βρέθηκε τέτοιες μέρες ἐδῶ. Ἀκούγοντας τοὺς ὕμνους ποῦ στηλίτευαν τὰ κατὰ τοῦ Χριστού ανδραγαθηματα των παλαιῶν ἐκείνων Ἑβραίων ἔπεσε κάτω ξερός, λιπόθυμος. Ὅταν τὸν συνέφεραν εἶδαν κι ἔπαθαν νὰ τοῦ δώσουν νὰ καταλάβη ὅτι οἳ ὕμνοι δὲν γράφτηκαν γι’ αὐτὸν

Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου πρ.Ν.Ζηλανδίας κ.Ἰωσήφ”Πειραικη Ἐκκλησία/2007
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου