22 Απρ 2011

Μεγάλη ἑβδομάδα στὸ Ἅγιον Ὅρος-Μονὴ Γρηγορίου 1977

 
Μον Γρηγορίου, Σάββατο το Λαζάρου 1977, πόγευμα. Πάστρα στ Μοναστήρι. Σκοπες, φασίνες, νερά, χέρια γρήγορα, προσεχτικά, ρεξάτα. Καθολικό, αλές, τράπεζα, ρχονταρίκι, συνοδικό, λα λάμπουν. Κα μυρτις φθονες.-Ελογετε!…- Κύριος!…Καλ γρυπνία!…π πόψε κα λες τς μέρες, μέχρι την «κλητή και αγια ημερα, τ μία τώνΣαββατων», κάθε βράδυ γρυπνία! βδομάδα εναι μεγάλη π κάθε ποψη…πάρχει κα Δεσπότης στ Μοναστήρι. Πισιδίας εζεκιήλ, π Αστραλίας, νθρωπος τς προσευχς κα τς γάπης, καλογηρικός, ταπεινός, ξιοθεός. Συναγωνισμς νάμεσα στ παλαιότερα γεροντάκια, ποις ν κρατήσει τν α το μανδύα του. ποχωρον λοι στν γιασμένο γερ-συχιο.Σ’ λη τν γρυπνία λικιωμένος πίσκοπος στέκεται ρθιος στ Δεσποτικό, συχος, πράος κα βλογημένος, Πανηγυρικ κωδωνοκρουσία σ τρες στάσεις. «Δόξα τη αγια και Ομοουσιφ κα Ζωοποιώ και Αδιαιρετω Τριάδι…». Αρχίζει γρυπνία. ρχίζει μεγάλη πορεία τς Μεγάλης βδομάδος. Εφρόσυνα, χαρούμενα, πανηγυρικά. ρχίζει κα ναγώνια εθύνη κα ναμφισβήτητη ξουσία το Τυπικάρη, στν ποο ποχρεονται ν ποτάσσονται, κάνοντας διάκριτη πακοή, λοι, π τος ψάλτες, κανονάρχους, διακους, παπάδες, γούμενο, μέχρι κα τν ρχιερέα. Τιμόθεος θ τ καταφέρει περίφημα μέχρι....

 τέλους. Εναι δήλιος κολυμβητς στς θάλασσες το μοναστηριακο τυπικο… Στ δεξι χορ καλλικέλαδος πάπα-Παντελεήμων Κάρτσωνας, τ ηδονάκι τς γίας “ννας. Στν νάτη δωσε τν καλλίτερο αυτό του. κούγοντας τ «Θεός, Κύριος κα πέφανεν μιν.Συστήσασθε έορτήν καί άγαλλόμενοι δεύτε μεγαλύνωμεν Χριστόν μετά βαΐων καί κλάδων…» δν ξέρεις ν εσαι στ γ χεις ρπαγ μ τν Παλο στν τρίτο ορανό. Ελογονται τ βάγια κα μοιράζονται στος πατέρες. λοι θ τ κρατον στ χέρι μέχρι τέλους τς λειτουργίας. Τ «νικητικ κατ τν παθν σύμβολα», κατ τν μεγάλο γιορείτη Νικόδημο… Ο κκλησιαστικοί, μεγαλοπρεπες μέσα στος μαύρους μανδύες τος σκορπίζουν βάγια σ’ λο τ ναό, στ λιτή, στν ξωνάρθηκα. «ξέλθετε θνη, ξέλθετε και λαοι..». Ευωδιά δάφνης λληνοπρεπος στ πόδια το Εσερχομένου στν γία Πόλι π πώλου νου Βασιλέως τν λων… Γίνεται κα χειροτονία Διακόνου. Τ καλογέρι τν Καρτσωναίων, Χρυσόστομος....
Στν τράπεζα συνεχίζεται μυσταγωγία. Καμπάνες, διβάμβουλα, κατζία, μ τν ποτάμιο μανδύα το ρχιερεύς, τν πορφυρον κα περιχρυσόν, μ νάγνωση πατερικ ( νάγνωση εναι μεγαλύτερη αθεντία ν γιω ρει: «Τ επε η αναγνωσις!…» λεγαν ο παλαιοί, (πο θ πε:Roma locuta,causa finita), μ ψωση τς Παναγίας, μ προσφώνηση το γουμένου κα μιλία το Δεσπότη, Στ τέλος Γέροντας το νεοχειροτόνητου μοιράζει σ’ λους π να ρινόμακτρο ντ μπομπονιέρας. Παλαι γιορείτικο θιμο, γι νάχουν ν σκουπίζουν ο πατέρες τ καρδιοστάλακτα δάκρυα τς κατανύξεως κα τ γλυκερ κα παραμυθητικά του χαροποιο πένθους… ν ψει τν μερών του Πάθους ξεχωριστ χρήσιμο… κολουθία το Νυμφίου σεμνή, ργόσυρτη, προσεγμένη, χωρς μελοδραματικς ξάρσεις, χωρς δυτικόφερτα μαρα κα μενεξελι χρώματα σ μφια κα καλύμματα. Τ κατ Θεν πένθος, τ χαροποιό, εναι διαφορετικ π τ κοσμικό. Οτε π κρέπια ξαρτται, ϋτε π πλερέζες, ϋτε π χρώματα. Εναι πόθεση καρδις, σωτερική, μυστική. “Αλλωστε ο Μοναχο μία φορ τα φόρεσαν τ μαρα κα δι βίου.
Πρωιν κολουθία τς Μεγάλης Δευτέρας.ρες κα τέλειωτα εαγγελικ ναγνώσματα. Τ βράδυ πανηγυρικς σπερινός, νοιξαντάρια, λιτή, ρτοκλασία, λονύκτια γρυπνία! Κάπου μπερδεύομαι. ΤηΜεγάλη Τρίτη πεφτει γιορτ το Εαγγελισμο! Τάχει ατ τ διόρθωτο ουλιαν μερολόγιο.Φέτος (2007) τ πράγματα θάν’κόμα πι μπερδεμένα. Εαγγελισμς πέφτει τ Μέγα Σάββατο. Στγιον ρος δν σχύει ξεκάθαρη πρόβλεψη το Τυπικο (περίπτωση ΚΓ’, § 69) πο διακελεύεται πς ν συμπέσει ορτ τ Μ. Παρασκευ Μ. Σάββατο μετατίθεται γι τ Πάσχα, λλ γιορτάζεται… νήμερα! Κουβάρι σωστό, λο-μπέρδευτο, κα δε στν σοφία τν τυπικάρηδων ν τ ξεμπερδέψουν, χωρς οτε τ πενθηρν τς ες “δου Καθόδου ν λυμανθ, λλ ϋτε κα τ χαρμόσυνο κα πανηγυρικό του κεφαλαίου τς σωτηρίας μν ν περιορισθ. Χαίρομαι κατάβαθα πο μ τ διορθωμένο μερολόγιο δν μς προκύπτουν τέτοιες συμπτώσεις.Καθημεριν ο περισσότερες ρες περνον μέσα στ ναό. Ο κολουθίες εναι σχοινοτενες, τ λλεπάλληλα εαγγελικ ναγνώσματα τέλειωτα.Τ σμα κουρασμένο κα π τν λαδι κα μονοφαγία,καταπονεται,λλ ρχεται παράκληση το Παρακλήτου κα γλυκύτατη κατάνυξη. Βιώνεται ντονα τ «Πόσον την βιοτικην αποθωμεθα μεριμναν, ς τον Βασιλέατων ολων υποδεξομενοι…».Τη Μεγάλη Πεμπτη  κολουθία τν χραντων Παθν χει κάτι τ μοναδικό. Τ λυρικότατα ντίφωνα ψάλλονται ργά, σεμνά, π νηστεμένα στόματα, κα  ψυχ τ ρουφ σν σφουγγάρι. Γλυκ δάκρυα ρχονται σ’ λους. Κάποτε νας βραος μπορος Θεσσαλονικις πο ξυπηρετοσε τ Μοναστήρι, βρέθηκε τέτοιες μέρες δ. κούγοντας τος μνους πο στηλίτευαν τ κατ το Χριστού ανδραγαθηματα των παλαιν κείνων βραίων πεσε κάτω ξερός, λιπόθυμος. ταν τν συνέφεραν εδαν κι παθαν ν το δώσουν ν καταλάβη τι ο μνοι δν γράφτηκαν γι’ ατν

προσωπικά. Παλαιότερα στ ρος δεν λιτανευόταν μετ τ πέμπτο εαγγέλιο τς κολουθίας τν χραντων Παθν σταυρωμένος. πλούστατα κκλησιαστικς φερνε κι βαζε στ προσκυνητάρι τν ερ εκόνα τς Σταυρώσεως. πως κα δν γινόταν, βέβαια, λεγομένη ποκαθήλωσις (ϋτε στ Οκουμενικ Πατριαρχεο γίνεται μέχρι σήμερα). Τώρα, λλοι παπαδες ρθανε κι λλα χαρτι βαστούσανε…Ή Μεγάλη Παρασκευή δεν χει τίποτε π τ δραματικ στοιχεο κα τς φιοριτορες πο παρεισέφρυσαν τ τελευταία χρόνια τν πραξη των νοριν. λα λιτά, δωρικά, μοναχοπρεπή. να πλ τραπέζι στ κέντρο το ναο, χωρς κουβούκλιο, μ τν φασμάτινο πιτάφιο (έρα) κα τ ερ Εαγγέλιο, την ”δια χάρτου και μελανος» εκόνα το Χριστο κα λίγα νθη, πο τ μαζέψαμε τ πρω π τ γειτονικ ρεματιά, μοναχο μαζ κα προσκυνητές, εναι λος κι λος πιτάφιος. Στό νο ρχεται νεπανάληπτος, ριστουργηματικς στν πλότητα το βυζαντινς πιτάφιος του Καντακουζηνο (1354) τς Μονς Βατοπεδίου… κολουθία εναι μακρύτερη. Κανένας δ βιάζεται. πνεϊ ζωή. Βασιλες κεκοίμηται. Κάθε σκίρτημα γήινο, λοιπόν, καταστέλλεται. Μόνο καρδιά, γεμάτη χαρμολύπη, γρυπνε μ διάλειπτη προσευχή, καθς θεος ρωτας τς καθεύδει. Όταν ο δύο χορο μαζ μ κορυφαίους τν Δαμασκηνό, τν πάτιο κα τν πάπα-Μελέτιο ψάλλουν τ «Σέ τον αναβαλλόμενον το φως ώσπερίμάτιον», κι ο πέτρες ραγίζουν. Ο πατέρες δυσκολεύονται ν κρύψουν τ συναισθήματά τους. περιφορ το πιταφίου γίνεται γύρω π τ Καθολικό, μ κηροδοσία, ψαλλομένου το «Τον ήλιον κρυψαντα τας ιδιας ακτινας…» Φέρεται πάνω στ σκεπη κεφάλια τεσσάρων σεπτν ερομόναχων μ πικεφαλς τν γούμενο, ποιος κα κρατ πάνω στ στθος του μ τ δεξί του χέρι τ ερ Εαγγέλιο. Κατ τν πάνοδο στ να γερ-Δαμιανς οκονόμος, κατανενυγμένος σν παιδί, ατς ζόρικος, φωνακλς ρβανίτης, μ δάκρυα στ μάτια, ραντίζει μ ροδόσταμο τος πάντες, εχόμενος «Καλή Ανασταση»,Τ Μέγα Σάββατο Λειτουργία το Μεγάλου Βασιλείου, μ λα τ Παλαιοδιαθηκικ ναγνώσματα, τ «ναστα  Θες» π τν σεβάσμιο γούμενο Γεώργιο πο μς ραίνει μ δάφνες, χαρμόσυνη κωδωνοκρουσία, τμόσφαιρα χαρούμενη. ‘Αλάδωτη τράπεζα κι στερα διαβάζονται ν τος κελλίοις ο Πράξεις(συνεχίζεται)

Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου πρ.Ν.Ζηλανδίας κ.ωσήφ”Πειραικη κκλησία/2007

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.