22 Απρ 2011

Ἡ ἐπιστήμη μπροστὰ στὴ σταύρωση καὶ τὴν ἀνάσταση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ

ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ Γ. ΜΑΚΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ Α.Π.Θ.


Διάλεξις δοθεσα ντός του Πανεπιστημιακο χώρου ες φοιτητικν εκαιρίαν(πρίλιος 1978)  

 γαπητοί μου φίλοι,
 Εναι πραγματικ να μεγάλο προνόμιο τ τι δίνεται εκαιρία ν συναντηθομε σ΄ να μφιθέατρο Πανεπιστημιακό, χι μ΄ κενο τ στεγν κα στενό, ν κα παραίτητο περιεχόμενο τς μεταδόσεως ρισμένων πιστημονικν γνώσεων, λλ σ΄ κείνη τν τμόσφαιρα κα τ πίπεδό της στενς κα χωρς περιορισμούς, ς πρς τ βάθος κα τ πλάτος τς γνωριμίας, σ πίπεδο πο χουν σχέση μ τν ψυχικ ζω τόσον τν ταγμένων γι ν σς διδάσκουν μερικς γνώσεις σον κα τν φοιτητν πο ρχονται δ γι ν ποκτήσουν, γι ν οκοδομήσουν τν ψυχικό τους κόσμο κα γ΄ ατ πρέπει ν δώσω κα στν νώνυμη ατ μάδα τν συναδέλφων σας, πο σκέφθηκαν ν πάρουν ατν τν πρωτοβουλία, σο κα σ΄ λους σς πο εχατε τν καλοσύνη ν λθετε πόψε, ν δώσω τν κφραση τς μεγάλης μου εχαριστίας πο σκέφθηκαν κα μένα κα μ κάλεσαν δ γι ν σς μιλήσω.
Θ πρέπει ν σς π τι, ,τι θ κούσετε π δ κα μπρς δν εναι τίποτε λλο π προσωπικά μου βιώματα. δν εναι τίποτε λλο π κενα πο σ ρες, ετε πο πέχουν πολ π τ σήμερα, ετε κα πρόσφατες παίδεψαν τν ψυχή μου, πράγματα πο ποτελον τ τέρμα πορείας πνευματικς, πράγματα πο μπορ ν βεβαιώσω γ΄ ατ μ τν σφραγίδα τς πολύτου σωτερικς πληροφορίας, μ τν σφραγίδα τι ...


πιβεβαιώνονται π τν βίωση κα π΄ τν παρατήρηση ρκετν δεκαετιν π τν καιρ πο πέστρεψα στν Κύριόν μας ησον Χριστόν. Κα νομίζω τι εναι πίκαιρη κλογ το θέματος πο χει σχέση μ τν Σταύρωση κα τν νάσταση το Χριστο μας, χι μονάχα γιατί ερισκόμαστε στν ποχ κείνη πο χει τάξει κκλησία μας γι τς ψυχς λων τν Χριστιανν ν στρέφονται κα ν προετοιμάζονται κα ν συμμετέχουν στ Πάθη το Χριστο μας, λλ κα γιατί κριβς Σταύρωση κα νάσταση εναι τ πίκεντρο, εναι πυρήνας τς καταφάσεως το Χριστιανισμο κα το ντιλόγου ες τν Χριστιανισμό.
 Γιατί ν Σταύρωση κα νάσταση το Χριστο μς εναι λήθεια, τότε λα κενα τ ποα πιστεύαμε, λα κενα στ ποα χουμε προσκολληθε, λα κενα τ ποα κολουθομε κα πο εναι ξένα ντίθετα πρς τν Χριστ κα πρς τ Εαγγέλιό Του εναι εδωλα πο πρέπει ν γκρεμισθον. Γ΄ ατ κα μ τόση μανία κα μ τέτοιο πεσμα χουν γερθε τόσες πολλς ντιρρήσεις, χουν παρουσιασθε τόσο πολλ πιχειρήματα γι ν πείσουν τν καθένα τι νάσταση το Χριστο δν γινε. Γιατί ν νάσταση το Χριστο, γινε, τότε Χριστς εναι: Θεός, τότε λα σα λέει: Χριστός, λα σα λέει τ Εαγγέλιο εναι λήθεια κα θ πρέπει ν πεθάνουμε γι λα σα χουμε ζήσει: πο εναι ντίθετα κα ξένα πρς τν Χριστ κα ν ξαναζήσουμε μία νέα ζω σύμφωνη μ λα σα επε Χριστς κα ξακολουθε ν πρεσβεύει κα ν βιώνει κκλησία.
τ πιχειρήματα τ ποα ψώνονται γι ν μφισβητήσουν τν νάσταση το Χριστο μπορομε ν τ κατατάξουμε σ τρες μεγάλες κατηγορίες:
- μι εναι τι Κύριος δν πέθανε πάνω στν Σταυρ κα συνεπς φο δν πέθανε κα δν νεστήθη.
- δεύτερη κατηγορία πιχειρημάτων κατ τς ναστάσεως, εναι μφισβήτηση γι τς μφανίσεις πο ρητ περιγράφουν τ Εαγγέλια τι συνέβησαν μετ τν νάσταση το Χριστο.
- Κα Τρίτη, περιστρέφεται γύρω π τ γεγονς τι ερέθηκε κενς Τάφος Του.
Τ ἐὰν Χριστς πέθανε πάνω στν Σταυρ σφαλς εναι θέμα πο χει πόλυτη συνάφεια μ τν πιστήμη τς ατρικς γιατί ατ εναι κείνη ποία μελετάει τ φύση κα τς συνέπειες λων τν σωματικν κακώσεων κα ποία μελετάει λες τς κδηλώσεις ο ποες σχετίζονται μ τν βαθμιαία κατάρρευση τν ζωτικν λειτουργιν το σώματος κα μ τν διαπίστωση τι ο συνθκες πλέον γι τν πιβίωση το ργανισμο εναι ξαντλημένες κα τι θάνατος χει πέλθει. ξίζει λοιπν τν προσοχή μας τι ατ μφισβήτηση - τι Χριστς δν πέθανε πάνω στν Σταυρ - δν παρουσιάσθηκε ποτ κατ τ διάστημα τς γενες τν νθρώπων πο ζησαν ταν συνέβη Σταύρωσις το Χριστο, δν παρουσιάσθηκε οτε κα κατ τν ποχ τν διωγμν, δν παρουσιάσθηκε κατ τν ποχ τν μεγάλων αρέσεων, ο ποες μφισβήτησαν κα τν θεότητα το Χριστο κα τν νάστασή Του, δν παρουσιάσθηκε παρ μόνον στν 17ον αώνα. Ατ εναι πολ χαρακτηριστικ γιατί πλούστατα τότε μονάχα εχαν τελείως κλείψει ο νθρωποι πο ετε ο διοι εχαν παρακολουθήσει, ετε εχε φθάσει μέχρις ατος μι ζωνταν περιγραφ το μαρτυρίου τς Σταυρώσεως. Ἐὰν κα σήμερα εχαμε νθρώπους, κα ετυχς πο δν χουμε, πο εχαν παρακολουθήσει τν Σταύρωση δν θ εχε - πως θ δομε σ λίγο - παρουσιασθε μι τέτοια μφισβήτηση μ ξιώσεις λογικς σορροπίας.
    Εναι βέβαιο τ ρώτημα ατό, ἐὰν Χριστς πέθανε πάνω στν Σταυρό, συνυφασμένο μ τν τρόπο μ τν ποο πεθαίνει νθρωπος ταν σταυρώνεται. Μι κοιν διαδεδομένη ντίληψη εναι τι θάνατος πάνω στν Σταυρ παρουσιάζεται π τν πόνο κα τν αμορραγία πο δημιουργον τ καρφι πο χουν τρυπήσει τ χέρια κα τ πόδια το σταυρωμένου.
πως θ δομε, ατ δν εναι παρ πλς να μικρ συμπλήρωμα πολ βασανιστικό, πως θ ναπτύξουμε, λλ χι μ πρωτεύοντα ρόλο στν πρόκληση το θανάτου. θάνατος το Σταυρο, θάνατος το Χριστο πάνω στν Σταυρό, βεβαίως εχε κα ατ κα πολλ λλα προδιαθετικ ατια. νάμεσα σ΄ ατ θ ναφέρουμε τ κτυπήματα πο δέχθηκε Κύριός μας, τν ποον «ράπιζον, κολάφιζον, τυπτον, δερον», λέει τ Εαγγέλιο ο βάρβαροι στρατιται τς Ρώμ. Ατοκρατορίας, μ λη τν δύναμη ποία τος χαρακτήριζε κα τν τραχύτητα μ τν ποία ταν συνηθισμένοι ν κάνουν τ μαρτύριά τους τν ποχ κείνη. λλ βεβαίως, ν γνωρίζουμε τι να σχυρ κτύπημα στ πρόσωπο νς προστάτευτου νθρώπου π ναν τραχ στρατιώτη μπορε πραγματικ ν τν φέρει σ κατάσταση φασίας λιποθυμίας, ατ θ τ ντιπαρέλθουμε.
Θ τ ντιπαρέλθουμε γι ν φθάσουμε σ μία φράση πο σως χωρς πολλ προσοχ τν κομε διότι σν μετοχ πλς το ορίστου ναφέρεται μέσα στ Εαγγέλιο, ταν μς λέει τ Εαγγέλιο τι «φραγγελώσας παρέδωσεν ατόν...» (Μάρκ. ε΄ 15).
    Τί ταν το φραγγέλιο; σως νομίζουμε τι τ φραγγέλιο ταν μία πλ μαστίγωσις. δν εναι καθόλου τσι. Αυτόν πο πρόκειτο ν ποστε τ φραγγέλιο τν δεναν σ μι κολώνα κα εδικς δήμιος πο κτελοσε τν φραγγέλωση παιρνε να μαστίγιο βαρ τ ποο εχε πολλς λουρίδες στν κρη του, πάνω στς λουρίδες ταν δεμένες σφαρες π μολύβι μικρ στάρια, κότσια π ρν κα τς φερνε μ ση δύναμη εχε πάνω στν ράχη δεμένου νθρώπου. Πολ σύντομα, π΄ τ πρτα κτυπήματα ξεσχίζετο τ δέρμα το νθρώπου πο δέχετο τν φραγγέλωση κα στερα π μερικ κτυπήματα κόμη φευγαν κα κατεξεσχίζοντο τελείως ο σάρκες του κα πεγυμνώνοντο τ κόκαλα τς ράχης. ναφέρονται στν στορία ρκετς περιπτώσεις π νθρώπους, πο πέθαναν τν ρα τς φραγγελώσεως. Σ΄ ατν τώρα τν καταξεσχισμένη, καταματωμένη κα καταπονεμένη ράχη, κουβάλησε Χριστός μας τν Σταυρό του, πο ταν ξύλο βαρύτατο, τσι στε ν μπορε ν σηκώσει πάνω του τ βάρος νς νθρώπου χωρς ν λυγίσει. Κα εναι γνωστ λλ κα πάρα πολ φυσικ ν τ περιμένει κανες τι λύγισε κάτω π τ βάρος το Σταυρο, δη ξαντλημένος κα μ αμορραγία πο το εχε στοιχίσει πώλεια δυνάμεων, λύγισε κάτω π τ βάρος το Σταυρο ατο κα πεσε, πως λένε ο παραδόσεις, μ τ πρόσωπο πάνω στ γ, μ τ πρόσωπο, χωρς καν ν μπορε ν προστατεύσει τ σμα το π΄ τς συνέπειες τς πτώσεως χάρις στ Σταυρό, τν ποο ταν ναγκασμένος ν κρατάει κα πο πεσε σν βάρος π πάνω του. Κα ξέρουμε τι γι ν μν πεθάνει πρν φθάσει καν στ ψος το Γολγοθά, νέθεσαν στν Σίμωνα τν Κυρηναο ν κουβαλήσει ατς γι τν πόλοιπο δρόμο τν Σταυρό. ς προσθέσουμε κόμη κα γι τ γκάθια πο εχε στέφανος κενος πο σ πολλ σημεα εχε τρυπήσει τ κεφάλι Του κα λοι σοι χουν μι πείρα π θάλαμο τυχημάτων το Νοσοκομείου, ξέρουνε πόσο διαίτερη τάση χουν ν αμορραγον τ τραύματα στ τριχωτό της κεφαλς. Ατ λοιπν τ ξαιμο σμα, τ καταπονημένο σμα, καρφώθηκε πάνω στν Σταυρό.

ς δομε τώρα γι τ θέμα το καρφώματος κριβς τν κρων πάνω στν Σταυρό. π τν παράδοση κα π τν κοιν ντύπωση πιστεύουμε τι τ καρφι πέρασαν τς παλάμες.
    μως π πειράματα πο κανε νας Γάλλος χειρουργς Barbet πάνω σ πτώματα, εδε τι εναι δύνατον να καρφ πο περνάει νάμεσα στ κόκαλα τς παλάμης ν συγκρατήσει τ νθρώπινο σμα, κόμη κα ν ατ στηρίζεται μ καρφι π τ πόδια. Κάτω π τ βάρος ατό, ἐὰν περνοσαν π κε τ καρφιά, τ καρφι θ σχιζαν τ δέρμα πο εναι στν πρόσθια κα στν πίσθια πιφάνεια τς παλάμης πέρα γι πέρα νάμεσα στ δάκτυλα κα σταυρωμένος θ πεφτε μ τ κεφάλι κάτω ν θ τν συγκρατοσαν μονάχα τ καρφι μ τ ποα ταν καρφωμένα τ πόδια του. διος χειρουργς δειξε τι τ μόνο σημεο στ χέρια το νθρώπου πο μπορε ν στηρίξει τ σμα, ν περάσει να καρφ π΄ ατό, εναι καρπός, κα σ πανειλημμένα πειράματα πο κανε δειξε τι σ ποιο σημεο το καρπο κα ν βάλουμε να καρφί, ατ δηγούμενο π τ στ κα τος συνδέσμους πο βρίσκονται δ, θ περάσει π ναν νατομικν χρον, γνωστ στος γιατρούς, πο λέγεται χρος το destot, νάμεσα σ δύο στάρια το καρπο. Κα κενο πο εναι χαρακτηριστικ π μι σειρ 12 παρομοίων πειραμάτων πο κανε χειρουργς ατς εναι δύο παρατηρήσεις του, τι κα στ 12 χέρια κανένα κόκαλο δν τραυματίσθηκε δν σπασε π τν λωση το χεριο, γι ν πιβεβαιωθε ατ πο λέει κα μ λλη μι εκαιρία, πως θυμάστε, τ Εαγγέλιο, τι δν θ συντριβ κανένα κόκαλο.
Κα δεύτερον τι κριβς π τν χρο ατ σ παφ μ τ καρφ βρίσκεται να μεγάλο νερο το χεριο, τ μέσο νερο, τ ποο σ λες τς κακώσεις πο θ ποστε πάνω στν Σταυρ τ χέρι το σταυρωμένου θ βρίσκεται σ διάκοπη παφ κα τριβ κα τραυματισμ π τ καρφί. Τώρα τ Τί σημαίνει ν δέχεται κα να πλό, λαφρ ρέθισμα να νερο, τ χουμε λοι δοκιμάσει, ταν δεχθομε σ΄ να σημεο δ στν γκώνα μας, να κτύπημα. κενο τ φόρητο ασθημα τς λεκτρικς κκενώσεως κα τς παραλύσεως πο δοκιμάζουμε κα πο πραγματικ παναστατε λο τ εναι μας π τ λαφρ κίνημα. Ας σκεφθομε λοιπν τι λη τν ρα τς σταυρώσεως να πολλαπλάσιο ρέθισμα πόνου συνόδευε τ μαρτύριο τς Σταυρώσεως.πίσης γι τ καρφ πο θ περάσει π τ πόδια ερέθηκε τι κι ατ πρέπει ν περάσει π να σημεο τν ποδιν κα δν μπορε παρ ν βρε διέξοδο κε, κα ατ εναι νάμεσα στ δεύτερο κα στ τρίτο μετατάρσιο.
σα επαμε μέχρι τώρα δν εναι παρ να προανάκρουσμα, δν εναι παρ μι μικρ ρχ το μαρτυρίου τς σταυρώσεως κα κόμη δν μπήκαμε στ ατιο πο φέρνει τν θάνατο. Κα ατ τ ατιο πο φέρνει τν θάνατο χει μεγάλη σημασία γι τν συζήτησή μας, γι τ ν δηλαδ Σταυρωμένος Χριστς πέθανε πάνω στν Σταυρό.
    Γι ν ντιληφθομε τν μηχανισμ το θανάτου θ πρέπει ν πενθυμίσουμε μερικ πράγματα. σ μερικς εκόνες παρουσιάζεται τι ο δύο ληστα δν εχαν καρφωθε πάνω στν Σταυρό, λλ εχαν δεθε τ χέρια τους μ σχοινί. Καμία παράδοση δν ποστηρίζει κάτι τέτοιο τι συνέβη στος δύο ληστς πο σταυρώθηκαν μαζ μ τν Χριστό, λλ τ τι ατ πεικονίζεται, μαρτυρε κάτι πο κα πολλο στορικο περιγράφουν: τι δηλαδ μπορε ν σταυρωθε κα ν πεθάνει νας νθρωπος, ν χει ξαρτηθε πάνω στν σταυρό, χι μ καρφιά, λλ πλς ν χουν δεθε τ χέρια το πάνω στν Σταυρό. Γι ν τ ποδείξουμε ατ κόμη καλύτερα δν χουμε παρ ν νατρέξουμε σ μι πειθαρχικ ποιν πο συνήθιζαν ν φαρμόζουν κατ τν διάρκεια το Πρώτου Πάγκ. Πολέμου στν Γερμανικ Στρατό. Ατ ποιν νομάζεται Aufbinden κα συνίσταται στ τι δεναν ατν πο εχε τιμωρηθε, δεναν τ χέρια το ψηλ π ναν πάσσαλο, τσι στε ν μν κουμπον τ πόδια του στ γ. Σύντομα τ τομο ατ παρουσίαζε φαινόμενα σφυξίας. Ο ναπνευστικές του κινήσεις γινόντουσαν ξαιρετικ δύσκολες κα ργώδεις. τ αμα το συγκεντρωνόταν μ μεγάλη πίεση στ κεφάλι του, ο φλέβες το πριζόνταν, τ κεφάλι το γινόταν λο περαιμικ κα νθρωπος σύντομα φθανε σ λιποθυμία κα ν δν κοβαν, δν προλάβαιναν ν κόψουν τ σχοινί, μποροσε κα ν πεθάνει.
    ς σημειώσουμε κα τ τραγικότατο τι καθς ναφέρεται π τ στορικό του Νταχάου ξαναθυμήθηκαν τότε κα κε ο Γερμανο ατ τ μαρτύριο κα ναφέρονται ρκετς περιπτώσεις φρικιαστικές, που νθρωποι πέθαναν κα θανατώθηκαν μ τ μαρτύριο το Aufbinden. Μάλιστα ναφέρεται τι κρεμοσαν κα να μικρ βάρος στ πόδια ταν θελαν ν συντομεύσουν τ μαρτύριο ατό, πο τ περιέγραφαν κατάδικοι πο βρισκόντουσαν δίπλα τν ρα το μαρτυρίου ατο, πο ταν φθάσει μέχρι τ τελικά του στάδια εναι ποτρόπαιο. Το πρόσωπο το νθρώπου πραγματικ παραμορφώνεται πως το κρεμασμένου, θώρακάς του διατείνεται σ φάνταστο βαθμό, τ κοιλιακ τοίχωμα δημιουργε μι βαθι κοιλότητα, νθρωπος περιβρέχεται π δρώτα τόσο, πο πως λένε ο μάρτυρες πο ταν μπροστά, δημιουργετο μι λίμνη μεγάλη π δρώτα κάτω π τ πόδια το δυστυχισμένου ατο καταδίκου. ποδεικνύεται λοιπν τι σταυρς φέρνει τν νθρωπο σ μι μεγάλη λξη χάρις στ βάρος το σώματος πο τραβάει τ κορμ πρς τ κάτω π τ χέρια, μι μεγάλη λξη τν χεριν, τν μυών, τν βραχιόνων, τς μικς ζώνης κα το θωρακικο τοιχώματος. Ατ λξις βαστάει τν θώρακα σ μία συνεχ ναγκαστικ θέση εσπνος καίτοι νθρωπος δν μπορε ν κτελέσει κπνευστικς κινήσεις.
   Κα ξέρουμε τι ο κπνευστικς κινήσεις γίνονται παθητικ π τν θώρακά μας, κριβς χωρς Καμία δύναμη, σν μι ατόματη πάνοδο το μεταμορφωμένου π τν εσπνο θώρακος μ τν ποία γεμίζει θώρακας μ έρα κα τσι μπορε νθρωπος κα νανεώνει τν έρα στς κυψελίδες του κα ξυγονώνει τ αμα του κα μπορε ν συνεχίζει κα πιβιώνει. Στν κατάσταση τς ξαρτήσεως κα π τ χέρια, στν κατάσταση τς Σταυρώσεως, νθρωπος βρίσκεται σ΄ να μεγάλο, πολ μεγάλο περιορισμ τς ναπνος του σν κα κενο πο θ βρισκόταν ἐὰν εχε δεθε μ να πολ σφικτ θώρακα ἐὰν εχε πλακώσει τν θώρακά του μ να πολ μεγάλο βάρος. Δν μπορε ν γεμίσει πάλι έρα, στε θάνατος π τν σταύρωση φείλεται κυρίως σ σφυξία. Κατ δεύτερο λόγο, πειδ δημιουργεται ατ μεγάλη πίεση μέσα στν θώρακα εναι δύνατο ν παροχετευθ, ν κατέβει πρς τν καρδιά, τ αμα πο βρίσκεται στ κεφάλι. Γ΄ ατ κα μεγάλη συμφόρηση αματος στ κεφάλι τν νθρώπων ατν, τν σταυρωμένων. Ἐὰν δν εχε κάποια λλη διέξοδο, ἐὰν δν ερισκε κάποια λλη διέξοδο, γι ν μπορέσει ν παλλάξει τ κεφάλι του π ατν τν πληθώρα αματος θ πέθαινε πάρα πολ σύντομα πάνω στν σταυρό. Όμως σταυρωμένος βρίσκει μι διέξοδο.
Κα ατ εναι ν στηρίξει τ κορμ το πιέζοντας τ πόδια το πάνω στ καρφι μ τ ποα εναι καρφωμένα. τσι νυψώνεται λίγο θώρακας, σταματάει ξάρτηση το βάρους π τ χέρια κα π τος μους, νακουφίζεται τ θωρακικ τοίχωμα, μπορε κα ναπνέει πάλι, κατεβαίνει πάλι τ αμα π τ κεφάλι κα νθρωπος συνέρχεται. μως κούραση, τν ποία χει δν το πιτρέπει ν καταβάλλει ατν τν μυϊκ προσπάθεια, στε ν στηρίζει λο τ βάρος το σώματός του π τ καρφ τ ποο χει περάσει π τ πόδια του. τσι ξαντλημένος ξαναπέφτει πάλι στν πρώτη θέση, γι ν ξαναρχίσει πάλι σφυξία μέχρις του μετ π μι διαδοχικ σειρ π τέτοιες προσπάθειες ξαντληθε, μείνει στν στάση τς ξαρτήσεως κα πεθάνει π σφυξία.
Πραγματικ εναι να σατανικ σχέδιο θανατώσεως σταυρς κα γ΄ ατ κα ο Ρωμαοι τόσο πολ κανοποιοντο, μέσα σ κείνη τν βάρβαρη πιθυμία τους ν βλέπουν τν νθρωπο ν βασανίζεται, π τν θέα τν σταυρωμένων νθρώπων. Κα γ΄ ατό, πειδ ταν τόσο θλιος θάνατος, στν Ρωμαϊκ νομοθεσία ατς θάνατος, ρίζεται ν χρησιμοποιεται μονάχα στος δούλους κα στος προδότες.
Δελιτε τν πόλοιπη νάρτηση στν στοσελίδα γκόλπιο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.