Σεβασμιώτατε,
Ἐθέλησεν ὁ Θεὸς νὰ ἐπικοινωνήσουμε καὶ νὰ σᾶς εἰποῦμε ἐμεῖς οἱ πολυτυραγνισμένοι Βλάχοι, Ἕλληνες Ἠπειρῶτες, ποὺ ζοῦμε στὴ Βόρειο Ἤπειρο, γιατί πρῶτα σας ἀκούγαμε τόσο κρυφὰ καὶ φοβισμένα. Μᾶς λέγαν περιφρονητικὰ «Μιτζιτιάνηδες» γιὰ νὰ μᾶς προσβάλλουν. Ἐμεῖς ὅμως τὸ ‘χομε γιὰ καύχημα γιατί εἴμαστε καθαροὶ Ἕλληνες. Οἱ πατεράδες μας καὶ οἱ παποῦδες μᾶς ἔχουν τὰ σπίτια τους καὶ στὸ Μιτζιτιὲ (Κεφαλόβρυσο), καὶ στὸ Μετσοβο, καὶ ἀλλοῦ.
-15 μέρες μ’ἔχουν κρεμάσει μὲ τὸ κεφάλι κάτω, λέει ὁ Χρῆστος, γιατί ἤμουν Ἕλληνας, πράχτορα τῶν Ἑλλήνων μὲ φώναζαν.
Μόνον ἀπὸ ἕνα χωριό, τὸ Ἀντώνης Πότσης, φυλακίστηκαν 20 Βλάχοι καὶ ἐξορίστηκαν ἄλλοι 15, ἐνῶ ὅλο τὸ χωριὸ βρισκόταν συνεχῶς σὲ παρακολούθηση. Πρῶτα μας πῆραν τὸ βιό μας, τὸ ‘φαγᾶν ὅλο, καὶ μετὰ ἄρχισαν νὰ τρῶνε καί μας. Μᾶς ξεσπόρισαν στὰ διάφορα ἀλβανοχώρια γιὰ νὰ ΄χάσομε τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα. Ὅλα μας τὰ πῆραν, τὸν Χριστιανισμὸ ὅμως καὶ τὴν ἑλληνικὴ συνείδηση ὄχι, ποτέ, δὲν τὸ κατόρθωσαν.
Αὐτὸ εἶναι τὸ πρῶτο μας γράμμα ποὺ ἀπευθύνομε ὁμαδικὰ στὴν ἑλληνικὴ σὲ κάποιο κι αὐτὸς ὁ κάποιος εἶστε Ἐσεῖς, ὁ πνευματικὸς ἡγέτης τῆς Βορείου Ἤπειρου. Ἐσεῖς πού, ἐὰν κανεὶς νομίζει ὅτι θὰ Σᾶς ἐμποδίσει νὰ ‘ρθεῖτε, εἶστε πάντα κοντά μας, μεγάλε μας πατέρα σεβασμιώτατε Σεβαστιανέ. Ὅσα κάνατε ἐσεῖς γιὰ τὴ Βόρειο Ἤπειρο δὲν βρέθηκε νὰ τὰ κάνει ἄλλος. Καὶ εὐχαριστοῦμε τὸ Θεὸ γὶ αὐτό. Σᾶς συγχαίρουμε γιὰ τὸ μεγάλο Σας ἀγώνα γιὰ ὅλους τους Βορειοηπειρῶτες καὶ μαζὶ μ’ αὐτοὺς καὶ γιὰ μᾶς τοὺς Ἑλληνότατους Βλάχους καὶ Σᾶς φιλοῦμε τὸ χέρι.
Καὶ τώρα ζητοῦμε καὶ κάτι ἄλλο ἀπό Σας. Θέλομε ἐκκλησίες, ἑλληνικὰ σχολεῖα, ἐλεύθερη ἐπικοινωνία μὲ τὴν μητέρα μᾶς Ἑλλάδα, θέλομε ὅ,τι σκέφτεστε Ἐσεῖς. Θέλομε νὰ...
μὴ χαλάσουν τὰ σπίτια μας στὴ Βόρειο Ἤπειρο. Θέλομε καὶ κάτι ἄλλο: Νὰ Σᾶς δοῦμε καὶ νὰ Σᾶς ἀγκαλιάσουμε κάποτε στὰ μέρη μας.
μὴ χαλάσουν τὰ σπίτια μας στὴ Βόρειο Ἤπειρο. Θέλομε καὶ κάτι ἄλλο: Νὰ Σᾶς δοῦμε καὶ νὰ Σᾶς ἀγκαλιάσουμε κάποτε στὰ μέρη μας.
Λιντζουριά, στὶς 23-8-1992,
Ἡ Ἐκκλησιασικὴ Ἐπιτροπὴ
Πηγή:Σ.Φ.Ε.Β.Α.
Η Λουντζερία (Lunxhëri) αυτής της ασάφειας ή αντίθεσης. Με το ξεκίνημα του 19ου αιώνα και αργότερα, οι Βρετανοί, οι Γάλλοι και οι Αυστριακοί περιηγητές που επισκέφτηκαν τη Λουντζερία, οι περισσότεροι ερχόμενοι μέσω των Ιωαννίνων, περιέγραψαν τους Λουντζεριότες ως ορθόδοξους χριστιανούς που μιλούσαν αλβανικά, και είχαν την αίσθηση ότι, ξεκινώντας από το Δελβινάκι, έμπαιναν σε μία άλλη χώρα.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Τα δε χοριά της Λιντζουριάς είναι Αλβανοί χριστιανοί, ομοίως και Ζαγοριάς όλοι χριστιανοί Αλβανοί, αρχίζοντας από Σέπερην, το μεγαλύτερων χορίων της. Η δε Ρίζα περιέχει τα χωριά Πέστανη, Κόδρα, Λέκλη, Λάμποβον, Χόρμοβο, Ειρήντι και εξής, Αλβανοί χριστιανοί, ανδρείοι εις τους πολέμους.» (Αθανασίου Ψαλίδα (και Κοσμά Θεσπρωτού), «Γεωγραφία Αλβανίας και Ηπείρου, εξ ανεκδότου χειρογράφου του Κοσμά Θεσπρωτού, με τοπογραφικά σχεδιογραφήματα και γεωγραφικούς χάρτας του ιδίου», προλεγόμενα και σημειώσεις Αθαν. Χ. Παπαχαρίση, Ιωάννινα 1964, σελ. 65;)