3 Αυγ 2024

ΠΕΘ: Λογική, λειτουργικὴ καὶ νόμιμη ἡ ἀπόφαση γιὰ ἐναλλακτικὸ μάθημα Ἠθικῆς γιὰ ὅσα παιδιὰ δὲν διδάσκονται Θρησκευτικά

Ἡ Πανελλήνια Ἕνωση Θεολόγων (ΠΕΘ), ποὺ ἐκπροσωπεῖ τὴ μεγάλη πλειοψηφία τῶν Θεολόγων τῆς χώρας, πληροφορήθηκε ἀπὸ δημοσιογραφικὲς πηγές, ὅτι τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας καὶ Θρησκευμάτων ἀποφάσισε, ὅσοι μαθητὲς παίρνουν ἀπαλλαγὴ ἀπὸ τὰ Θρησκευτικά, νὰ διδάσκονται τὸ μάθημα τῆς Ἠθικῆς, «προκειμένου νὰ ἀποτραπεῖ ἡ δημιουργία "ἐλεύθερης ὥρας" καὶ ὁ κίνδυνος ἀπομακρύνσεως τους ἀπὸ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, χωρὶς ἀποχρῶντα λόγο».
Ἡ ΠΕΘ, δὲν ἀντιτίθεται στὴ συγκεκριμένη ἀπόφαση τοῦ Ὑπουργείου, καθὼς θεωρεῖ, λαμβάνοντας ὑπόψη ὅλες τὶς παραμέτρους τοῦ ζητήματος, ὅτι, κινεῖται πρὸς τὴ σωστὴ κατεύθυνση.
Ἐν προκειμένῳ, ὡς πρὸς τὸ Μάθημα, ποὺ θὰ διδάσκονται οἱ ἀπαλλασσόμενοι μαθητές/τριες, ἡ θέση μας εἶναι ὅτι ὅλοι οἱ ἐμπλεκόμενοι ὀφείλουν νὰ σέβονται τὴ θρησκευτικὴ ἐλευθερία ὅλων τῶν μαθητῶν καὶ φυσικὰ καὶ αὐτῶν... τῶν κατηγοριῶν ποὺ ἀπαλλάσσονται, καθὼς εἶναι ἀπαραβίαστη, σύμφωνα μὲ τὸ Σύνταγμα. Ἑπομένως, πολὺ ὀρθά, οἱ ἀπαλλασσόμενοι μαθητὲς θὰ πρέπει νὰ διδάσκονται ἕνα οὐδέτερο, ἀπὸ θρησκευτικῆς πλευρᾶς, μάθημα «Ἠθικῆς» ἢ κατὰ τὴ γνώμη μας «Ἠθικοκοινωνικὴς Ἀγωγῆς». Οἱ πλεῖστες χῶρες τῆς Εὐρώπης προσφέρουν, γιὰ τὶς κατηγορίες αὐτὲς τῶν ἀπαλλασσομένων ἀπὸ τὰ Θρησκευτικὰ μαθητῶν, ἕνα τέτοιο μάθημα Ἠθικῆς, μὲ στόχο τὸ μάθημα αὐτὸ νὰ διδάσκει τοὺς ἠθικοκοινωνικοὺς κανόνες καὶ νὰ καλλιεργεῖ τὴν ἠθικοκοινωνικὴ ἀνάπτυξη αὐτῶν τῶν συγκεκριμένων μαθητῶν. Ἔτσι, τὸ μάθημα αὐτὸ δὲν ἔχει μὲν θρησκευτικὸ προσανατολισμό, ἔχει, ὅμως, στὸ περιεχόμενό του ὅλες τὶς ἀπαραίτητες ἠθικοκοινωνικὲς δεξιότητες καὶ ἱκανότητες, γιὰ νὰ μποροῦν νὰ ἐντάσσονται καὶ οἱ ἀπαλλασσόμενοι μαθητές/τριες ὁμαλὰ στὴν ἠθικοκοινωνικὴ ζωὴ τῆς χώρας.

Δὲν μποροῦμε, δηλαδή, νὰ ἀπαιτοῦμε ἀπὸ τοὺς γονεῖς καὶ τοὺς μαθητές, ποὺ δηλώνουν ἄθεοι, ἀγνωστικές, ἀλλόδοξοι ἢ ἑτερόθρησκοι, νὰ σέβονται τὸ δικαίωμα τῆς δικῆς μας θρησκευτικῆς ἐλευθερίας νὰ διδασκόμαστε τὴν πίστη τῆς ἐπιλογῆς μας καὶ ἐμεῖς νὰ μὴν σεβόμαστε τὸ δικαίωμα τῆς δικῆς τους ἐπιλογῆς νὰ μὴν διδάσκονται θρησκεῖες. Καὶ γιὰ νὰ μὴν ὑπάρχουν παρανοήσεις, θὰ θέλαμε νὰ ὑπενθυμίσουμε, στὸ σημεῖο αὐτό, ὅτι γονεῖς, ποὺ δήλωναν ἄθεοι καὶ ἀγνωστικιστές, εἶχαν ἐκφράσει ἤδη παλαιότερα τὴν ἐπιλογή τους, προσφεύγοντας κατὰ τοῦ Πολυθρησκειακοῦ - θρησκειολογικοῦ μαθήματος Θρησκευτικῶν, ποὺ εἶχε εἰσαχθεῖ τὸ 2016 ἐπὶ ΣΥΡΙΖΑ (Φίλη – Γαβρόγλου) καὶ ζητῶντας ἀπαλλαγὴ ἀπὸ αὐτό.

Ὑπάρχει, τέλος, διάχυτη ἡ αἴσθηση ὅτι οἱ Θεολόγοι αὐτῆς τῆς μικρῆς ὁμάδας ποὺ συνέγραψαν καὶ στήριξαν τὰ ἀκυρωθέντα ἀπὸ τὸ Συμβούλιο τῆς Ἐπικρατείας, Προγράμματα τῶν Φίλη - Γαβρόγλου καὶ οἱ ὁποῖοι προτείνουν ἕνα θρησκειολογικὸ μάθημα γιὰ τοὺς ἀπαλλασσόμενους μαθητές/τριες, δὲν τὸ πράττουν ἐπειδὴ ἐνδιαφέρονται, ὄντως, γιὰ τὰ δικαιώματα αὐτῶν τῶν μαθητῶν/τριῶν, ἀλλά, προφανῶς, γιὰ τοὺς δικούς τους συγκεκριμένους λόγους καὶ σχεδιασμούς. Διότι, μέχρι τώρα, δὲν φαινόταν νὰ τοὺς ἐνοχλεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι οἱ μαθητές/τριες, ποὺ ἀπαλλάσσονταν ἀπὸ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, περιφέρονταν τὶς περισσότερες φορές, ἄσκοπα στὸ χῶρο τοῦ σχολείου, οὔτε ἐνδιαφέρθηκαν νὰ προτείνουν κάποια λύση γι΄ αὐτό.

Ἡ ἄποψη λοιπόν, ὅτι ἕνα μάθημα θρησκειολογικὸ εἶναι προτιμότερο ἀπὸ τὴν Ἠθική, ἔχει συγκεκριμένη στόχευση ἡ ὁποία, ὅμως, ἀντιστρατεύεται τὴ θρησκευτικὴ ἐλευθερία τῶν μαθητῶν ποὺ αἰτοῦνται ἀπαλλαγή. Συνεπῶς, ἡ ἀπόφαση τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας νὰ ὁρίσει γιὰ τοὺς αἰτούμενους ἀπαλλαγὴ ἀπὸ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, ἕνα μάθημα Ἠθικῆς, προβάλλει λογική, λειτουργικὴ καὶ νόμιμη.
Ὅλες τὶς παραπάνω σκέψεις μας θὰ ἐπιδιώξουμε τὸ συντομότερο δυνατὸν νὰ τὶς ἐκθέσουμε ἀναλυτικὰ στὴν πολιτικὴ ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας.
Ἀπὸ τὸ ΔΣ τῆς ΠΕΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.