Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, «ΚΑΙΡΟΣ ΜΕΤΑNΟΙΑΣ»
Ἕνας ἄνθρωπος βάδιζε στὸ δάσος. Ἤθελε
νὰ διαλέξει ἕνα καλὸ δέντρο, ἀπ' ὅπου θὰ ἔβγαζε δοκάρια γιὰ τὴ σκεπὴ τοῦ σπιτιοῦ
του. Ἐκεῖ εἶδε δύο δέντρα, τὸ ἕνα δίπλα στὸ ἄλλο. Τὸ ἕνα ἦταν ἴσιο, λεῖο καὶ
ψηλό, ἄλλα τὸ ἐσωτερικό του, ὁ πυρήνας του, ἦταν σάπιο. Τὸ ἄλλο εἶχε
ἀνώμαλη ἐπιφάνεια κι ὁ κορμὸς του ἔδειχνε ἄσχημος.
Τὸ ἐσωτερικό του ὅμως ἦταν γερό. Ὁ ἄνθρωπος
ἀναστέναξε καὶ εἶπε: «Σὲ τί μπορεῖ νὰ μοῦ χρησιμέψει τὸ ψηλὸ καὶ ἴσιο αὐτὸ
δέντρο, ἀφοῦ τὸ μέσα του εἶναι σάπιο κι ἀκατάλληλο γιὰ δοκάρια; Τὸ ἄλλο μοιάζει
ἀνώμαλο, ἄσχημο, ἄλλα τουλάχιστο τὸ μέσα του εἶναι γερό. Ἔτσι, ἂν καταβάλω λίγο
μεγαλύτερη προσπάθεια, μπορῶ νὰ τὸ διαμορφώσω καὶ νὰ τὸ χρησιμοποιήσω γιὰ
δοκάρια στὸ σπίτι μου». Καὶ χωρὶς νὰ τὸ σκεφτεῖ περισσότερο, διάλεξε τὸ δέντρο ἐκεῖνο,
τὸ γερό.
Τὸ ἴδιο θὰ χάνει κι ὁ
Θεὸς γιὰ νὰ ξεχωρίσει δύο ἀνθρώπους πού βρίσκονται μέσα στὸ ναό Του. Δὲ θὰ
διαλέξει ἐκεῖνον πού φαίνεται ἐπιφανειακὰ δίκαιος, ἀλλὰ τὸν ἄλλον, ἐκεῖνον πού ἡ
καρδιὰ του εἶναι γεμάτη μὲ τὴν ἀληθινὴ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ.
Οἱ ὑπερήφανοι ἔχουν τὰ μάτια τους
διαρκῶς ὑψωμένα πρὸς τὸ Θεό. Οἱ καρδιὲς τους ὅμως εἶναι κολλημένες στὴ γῆ. Αὐτοὶ
δὲν εὐαρεστοῦν στὸ Θεό. Εὐάρεστοι στὸ Θεὸ εἶναι οἱ ταπεινοὶ ἄνθρωποι, οἱ πράοι,
πού ἔχουν τὰ μάτια τους χαμηλωμένα στὴ γῆ, μὰ οἱ καρδιὲς τους εἶναι γεμάτες οὐρανό.
Ὁ
Δημιουργὸς προτιμᾶ τοὺς ἀνθρώπους πού ὁμολογοῦν στὸ Θεὸ τὶς ἁμαρτίες τους, ὄχι
τὰ...
καλά τους ἔργα.
Ὁ Θεὸς εἶναι γιατρός. Πλησιάζει
στὸ κρεβάτι ὅπου κείτεται ὁ καθένας μας καὶ ρωτάει: «Ποῦ πονᾶς;» Ὁ ἄνθρωπος ποὺ ἀξιοποιεῖ
τὴν παρουσία τοῦ γιατροῦ κοντά του καὶ τοῦ φανερώνει ὅλους τούς πόνους καὶ τὶς ἀδυναμίες
του, εἶναι σοφός. Ἐκεῖνος πού κρύβει τὶς ἁμαρτίες του καὶ καυχιέται μπροστὰ στὸ
γιατρὸ πώς εἶναι ὑγιής, εἶναι ἀνόητος. Λὲς κι ὁ γιατρὸς ἐπισκέπτεται τὸν ἄνθρωπο
γιὰ νὰ δεῖ πόσο καλὰ εἶναι κι ὄχι ἀπὸ τί πάσχει.
Λέει ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος: «Τὸ ν' ἁμαρτάνεις
εἶναι κακό, ὅταν ὅμως τὸ ὁμολογεῖς, μπορεῖς νὰ λάβεις βοήθεια. Ὅταν ὅμως ἁμαρτάνεις
καὶ δὲν τὸ παραδέχεσαι, δὲν ὑπάρχει ἐλπίδα νὰ βοηθηθεῖς».
Γι' αὐτὸ ἂς γίνουμε σοφοί,
συνετοί. Ὅταν στεκόμαστε γιὰ νὰ προσευχηθοῦμε μπροστὰ στὸ Θεό, πρέπει νὰ
νιώθουμε πὼς βρισκόμαστε μπροστὰ στὸν πιὸ καλὸ καὶ πιὸ ἐλεήμονα γιατρό. Ἐκεῖνος
ρωτάει τὸν καθένα μας μὲ ἀγάπη καὶ μέριμνα: «Ποῦ πονᾶς;» Ἐμεῖς ἂς μὴν ἀμελήσουμε
καθόλου νὰ τοῦ ἀποκαλύψουμε τὴν ἀρρώστια μας, νὰ τοῦ φανερώσουμε τὶς πληγὲς καὶ
τὶς ἁμαρτίες μας.
Ομιλίες Αγίων, στην Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου.
ΑπάντησηΔιαγραφή1) Κυριακὴ τοῦ Λουκᾶ ΙΕ. Ὁμιλία εἰς τὸν Ζακχαῖον τὸν Τελώνην. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου.
http://kirigmata.blogspot.gr/2013/01/blog-post_475.html
2) Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς: Διόρθωση καί σωτηρία τοῦ ἀρχιετελώνη Ζακχαῖου (ΙΕ΄ Λουκᾶ).
http://kirigmata.blogspot.gr/2013/01/1_26.html
3) Λόγος του Αγίου Αμφιλοχίου, Επισκόπου Ικονίου, εις τον Ζακχαίον.
http://kirigmata.blogspot.gr/2013/01/blog-post_535.html
Ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, για την παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.hristospanagia.gr/?p=72600
Άγιος Ανδρέας, Αρχιεπίσκοπος Κρήτης: Λόγος περί της υποθέσεως του Τελώνου και του Φαρισαίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://alopsis.gr/λόγος-περί-της-υποθέσεως-του-τελώνου-κ