5 Αυγ 2013

Ὁμιλία στὴν Μεταμόρφωση τοῦ Κυρίου

Ἁγίου Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας
Ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ σκοπὸς κι ἡ ὁλοκλήρωση τοῦ νόμου καὶ τῶν προφητῶν.
Οἱ καλοὶ ἀθλητὲς εὐχαριστιοῦνται μὲ τὰ χειροκροτήματα τῶν θεατῶν, καὶ μὲ τὴν προσμονὴ τοῦ ἐπάθλου προπονοῦνται κι ἑτοιμάζονται γιὰ τὴν νίκη ποὺ τοὺς ἀξίζει. Τὸ ἴδιο κι ὅσοι ἐπιδιώκουν νὰ πετύχουν τὴν ἀπόλαυση τῶν θείων δωρεῶν, ὅσοι ποθοῦν νὰ συμμετάσχουν στὴν προορισμένη γιὰ τοὺς ἁγίους αἰώνια ζωή· ἀναλαμβάνουν ὁλοπρόθυμα τούς ἀγῶνες ποὺ συνεπάγεται ἡ χριστιανικὴ εὐσέβεια, καὶ κατορθώνουν νὰ φτάσουν σὲ ὕψος ἀρετῆς, γιατί ἀρνοῦνται τὸ δρόμο τῆς καθόλου ἀποδοτικῆς ὀκνηρίας καὶ τῆς ἄνανδρης δειλίας· ἀντίθετα, ἀτρόμητοι κατατροπώνουν κάθε πειρασμό, καὶ ἀδιαφοροῦν γιὰ τοὺς ἐναντίον τους διωγμούς, καὶ θεωροῦν εὐτύχημα καὶ πλοῦτο τους τὰ παθήματα γιὰ τὸν Χριστό. Κι ὅλα αὐτὰ γιατί ποτὲ δὲν ξεχνοῦν τὰ γραφόμενα τοῦ Ἀποστόλου Παύλου "ὅτι οὐκ ἄξια τὰ παθήματα τοῦ νῦν καιροῦ πρὸς τὴν μέλλουσαν δόξαν ἀποκαλυφθῆναι εἰς ἠμάς". (Ρωμ. 8,18).
Ὁ ἴδιος ὁ Κύριός μας ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ἄλλωστε, μεταχειρίστηκε μία θαυμαστὰ προσαρμοσμένη στὴν ἀνάγκη μέθοδο γιὰ νὰ βοηθήσει τοὺς ἁγίους Ἀποστόλους νὰ καταλάβουν αὐτὸ τὸ θέμα. Τοὺς εἶπε· "Εἰ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν, καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν ἑαυτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοί. Ὃς γὰρ θέλει τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δὲ ἀπολέση τὴν ψυχὴν αὐτοῦ ἕνεκεν ἐμοῦ, εὐρήσει αὐτήν". (Ματθ. θ’ 16,24 ἐξ.). Ἡ ἐντολὴ αὐτὴ τοῦ Χριστοῦ εἶναι σωτήρια· ἁρμόζει σὲ διαλεχτούς, ἐξασφαλίζει τὴν αἰώνια δόξα, κάνει νὰ περιμένει κανεὶς μὲ λαχτάρα τὸ τέρμα τοῦ βίου. Γιατί ἡ ἐπιλογὴ τοῦ πάθους γιὰ χάρη τοῦ Χριστοῦ δὲν μένει χωρὶς ἀνταπόδοση· ἀντίθετα, ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τὴν...
ἀπόλαυση τῆς αἰώνιας ζωῆς καὶ δόξας.
Ὡστόσο, τὴν ἐποχὴ ποὺ οἱ μαθητὲς δὲν εἶχαν πάρει ἀκόμη τὴν δύναμη μὲ τὴν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἦταν φυσικὸ νὰ διακατέχονται ἀπὸ ἀνθρώπινη ἀδυναμία. Ἔτσι δὲν δίστασαν, ἀφοῦ πέρασε ἀπὸ τὸ νοῦ τους, νὰ ρωτήσουν: Μὰ πῶς εἶναι δυνατὸ ν’ ἀρνηθεῖ κανεὶς τὸν ἑαυτό του; Ἢ πῶς γίνεται νὰ ξαναβρίσκει κανεὶς τὴν ζωὴ του μία καὶ τὴν χάσει; Ἢ ποιὸ ἰσοδύναμο βραβεῖο μποροῦν νὰ περιμένουν ὅσοι ὑποστοῦν αὔτην τὴν ἀπώλεια τῆς ζωῆς; Καὶ ποιὲς δωρεὲς ἔχουν νὰ εἰσπράξουν; Προκειμένου, λοιπόν, ὁ Χριστὸς νὰ τοὺς ἀποσπάσει τὴν σκέψη ἀπ’ αὐτὲς τὶς ἀμφιβολίες, νὰ τοὺς προστατεύσει ἀπ’ τὸ νὰ παγιδευτοῦν σ’ αὐτὲς τὶς ἀπορίες, καὶ κατὰ κάποιο τρόπο νὰ τοὺς ἐμπνεύσει γενναῖο φρόνημα, γεννώντας μέσα τους τὸν ζῆλο γιὰ τὴν δόξα ποὺ θὰ τοὺς προσφερθεῖ, τοὺς λέει: "Λέγω ἠμίν, εἰσὶν τινὲς τῶν ὧδε ἐστηκότων, οτινες οὐ μὴ γεύσονται θανάτου, ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοὺ". (Ματθ. 16,28 Μάρκ. 9,1 Λουκ. 9,27).
Ἄραγε ἐπρόκειτο νὰ μηκυνθεῖ τόσο πολὺ ἡ περίοδος τῆς ζωῆς τους, ὥστε νὰ φτάσουν σὲ κείνη τὴν ἐποχὴ ὁπόταν, καθὼς θὰ ὁλοκληρώνεται ἡ προκαθορισμένη πορεία τοῦ κόσμου, θὰ κατέβει ἀπὸ τὸν οὐρανὸ ὁ Κύριος γιὰ νὰ ἐγκαθιδρύσει τὴν προορισμένη γιὰ τοὺς διαλεχτοὺς βασιλεία; Βέβαια καὶ κάτι τέτοιο θὰ μποροῦσε ὁπωσδήποτε νὰ πραγματοποιηθεῖ ἀπὸ τὸν Θεό. Ὅλα εἶναι δυνατὰ σ’ αὐτόν, τίποτε δὲν ὑπάρχει ἀκατόρθωτο ἢ ἀθεράπευτο γιὰ τὰ παντοδύναμα κελεύσματά του. Ἐξάλλου βασιλεία ὀνομάζει τὴν θέα τῆς δόξας μὲς στὴν ὁποία θὰ ἐμφανισθεῖ τότε, ὅταν θ’ ἀστράψει ἡ γῆ μὲ τὴν παρουσία του. Γιατί τότε θὰ ἔρθει περιβεβλημένος τὴν δόξα τοῦ Θεοῦ-Πατρὸς καὶ ὄχι μέσα στὴν ἀνθρώπινη ἀσημαντότητα.
Πῶς, λοιπόν, προσφέρει τὴν θέα αὐτοῦ το θαύματος σ’ ἐκείνους ποῦ ἔδωσε τὴν ὑπόσχεση; Ἀνεβαίνει στὸ ὅρος παίρνοντας μαζί του τρεῖς ἀπ’ αὐτοὺς τοὺς πιὸ διαλεχτούς· μεταμορφώνεται ἀκτινοβολώντας μία ἐξαιρετικὴ λαμπρότητα ταιριαστὴ μόνο στὸν Θεό, ἔτσι ποὺ τὰ ἐνδύματά του νὰ φαίνονται διάφανα ἀπὸ τὸ ἀντιφέγγισμα τοῦ φωτός· περιστοιχίζεται ἀπὸ τὸν Μωυσῆ καὶ τὸν Ἠλία οἱ ὁποῖοι κουβεντιάζουν μεταξύ τους γιὰ "τὴν ἔξοδον αὐτοῦ, ἢν ἔμελλε πληροῦν ἐν Ἱερουσαλήμ". (Λουκ. 9,31), δηλαδὴ γιὰ τὸ μυστήριο τῆς ἔνσαρκης οἰκονομίας τοῦ Κυρίου, γιὰ τὸ πάθος του τὸ σωτήριο, τὸν τίμιο σταυρό του, ἐννοῶ. Ἄλλωστε, εἶναι ἀλήθεια πὼς ὁ μωσαϊκὸς νόμος καὶ οἱ διακηρύξεις τῶν ἁγίων προφητῶν εἶχαν προαναγγείλει τὸ μυστήριο τοῦ Χριστοῦ· ὁ νόμος ἀποκλειστικὰ μὲ σύμβολα καὶ διαγράμματα σὰν νὰ τὸ κατέγραφε σὲ πίνακα, καὶ οἱ προφῆτες μὲ διάφορες συγκεκριμένες ἐκφράσεις, ὅπως ὅτι θὰ φανεῖ κάποτε μὲ τὴν δική μας ἀνθρώπινη μορφή, καὶ ὅτι γιὰ τὴν σωτηρία καὶ τὴν ἐπιβίωση ὅλων μας δὲ θ’ ἀρνηθεῖ νὰ ὑποστεῖ καὶ τὸν θάνατο πάνω στὸ ξύλο τοῦ σταυροῦ. Ἔτσι, λοιπόν, ἡ ἐμφάνιση τοῦ Μωυσῆ καὶ τοῦ Ἠλία, καὶ ἡ συζήτηση μεταξύ τους δὲν ἦταν παρὰ μία φιλάνθρωπη πρόνοια ποὺ σκόπευε νὰ παρουσιάσει τὸν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστὸ περιστοιχισμένο ἀπὸ τὸ νόμο καὶ τοὺς προφῆτες καθὼς εἶχε προαναγγελθεῖ ἀπ’ αὐτούς, ἀμοιβαία ἀλληλοσυμπληρούμενους, ὡς ἀδιαφιλονίκητος ἐξουσιαστής τους. Γιατί καθόλου δὲ συγκρούεται τὸ περιεχόμενο τοῦ νόμου μὲ τὶς προαγγελίες τῶν προφητῶν. Καὶ γιὰ νὰ δηχθεῖ ἀκριβῶς αὐτὸ εἶναι ποὺ ἐμφανίστηκαν νὰ συνομιλοῦν ὁ ἱερότατος Μωυσῆς καὶ ὁ σπουδαιότερος ἀπὸ τοὺς προφῆτες, ὁ Ἠλίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.