9 Μαρ 2012

Στρατὴς Μυριβήλης - Τὸ «Τῇ Ὑπερμάχῳ» ὡς Ἐθνικὸς Ὕμνος

Κοντάκιον τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου, Ἦχος πλ. δ´. Αὐτόμελον.
Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια,
Ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια,
Ἀναγράφω σοι ἡ Πόλις σου Θεοτόκε.
Ἀλλ᾿ ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον,
Ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον,
Ἵνα κράζω σοι· Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε.

Πρὸς τὴν Παναγία, πρὸς τὴν Ὑπέρμαχο Στρατηγό, ἀποτείνεται τὸ θαυμάσιο βυζαντινὸ τροπάρι «Τὴ Ὑπερμάχω Στρατηγῶ», ποὺ στὴν πραγματικότητα εἶναι ὁ ἐθνικὸς ὕμνος τοῦ ἀγωνιστικοῦ Βυζαντίου. Καὶ σὰν ἐθνικό μας ὕμνο ἔπρεπε νὰ τὸ κρατήσει καὶ ἢ ἀπελευθερωμένη Ἑλλάδα τοῦ 21, ἂν οἱ λόγιοι καὶ οἱ πολιτικοὶ τῆς ἐποχῆς ἐκείνης εἶχαν τὴν ὀξυδέρκεια νὰ καταλάβουν τὴ σημασία ποὺ παίρνει ἡ Παράδοση στὴ ζωὴ τῶν ἐθνῶν καὶ δὲν ἔβλεπαν τὴν κλασικὴ Ἑλλάδα νὰ ἑνώνεται ἠθικὰ καὶ ἱστορικὰ μὲ τὸ ἀπελευθερωμένο Ἔθνος, δίχως τὴν ἔνδοξη καὶ μεγαλόπρεπη περίοδο τῆς Βυζαντινῆς χιλιετίας ποὺ μεσολάβησε καὶ σφυρηλάτησε τὴ νέα μας Ἑλληνοχριστιανικὴ συνείδηση. Δῆτε ὅμως. Αὐτὸ ποὺ δὲν ἔκαμε τὸ μεταεπαναστατικὸ κράτος τὸ ἔκαμε μόνος του ὁ Ἑλληνικὸς Λαός. Ἔτσι κάθε φορὰ ποὺ....

 ἕνα μεγάλο γεγονὸς τρικυμίζει τὴν ψυχή μας, τὸ βυζαντινὸ τροπάρι αὐθόρμητα ἀνεβαίνει στὰ χείλη μας καὶ σμίγει μὲ τοὺς στίχους τοῦ Σολωμοῦ. Καὶ πάλι αὐθόρμητα κάθε φορὰ ποὺ ἕνα ὑπόδουλο τμῆμα τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἑνώνεται μὲ τὴν ἑνιαία ἐλεύθερη πατρίδα, ὁ Ἑλληνικὸς Λαὸς ἀλληλοχαιρετᾶται μὲ τὴ θρησκευτικὴ φράση «Χριστὸς Ἀνέστη».

5 σχόλια:

  1. Είναι λανθασμένη η άποψη,καθότι η Ελλάδα είναι και ευτυχώς κράτος κοσμικό και δεν είναι όλοι οι Έλληνες χριστιανοί,επίσης η ελληνική ιστορία δεν περιορίζεται μόνο στην χριστιανική εποχή και ιδιαίτερα δεν περιορίζεται μόνο στα βυζαντινά χρόνια (δεν είναι ελληνική αλλά ρωμαϊκή λένε κάποιοι ρωμαιολάγνοι...).Ο Εθνικός μας Ύμνος είναι ένα υπέροχο και αντιπροσωπευτικότατο ποίημα με ωραία μελωδία,δεν υπάρχει λόγος να αναλωνόμαστε σε τέτοιες συζητήσεις λοιπόν.Το κοντάκιο του Ακαθίστου έτσι κι αλλιώς απολαμβάνει (η Παναγία δηλαδή) της ίσης τιμής από της ένοπλες δυνάμεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η βυζαντινή αυτοκρατορία που διήρκησε 1123 χρόνια είχε ως εθνικό ύμνο το Τη υπερμάχω. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί σε ενοχλεί αυτό και γενικότερα η έννοια της Ρωμηοσύνης. Διάβασε λίγη βυζαντινή ιστορία και ίσως αλλάξεις άποψη.

      Διαγραφή
  2. Εορτάσαμε και εφέτος, μεγαλοπρεπώς την εορτήν της Ορθοδοξίας μας.
    Επιτρέψατέ μου, παρακαλώ, να παραθέσω μερικά, εξόχως πνευματικά, αποσπάσματα:

    1. … και την Ελληνικήν μυθολογίαν, και των κτισμάτων λατρείαν τη καθαρά και αμώμω των Χριστιανών Πίστει προστριβομένοις, ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ.
    2. Τοις μετά των άλλων μυθικών πλασμάτων και τας Πλατωνικάς ιδέας ως αληθείς δεχομένοις, ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ.
    3. Τοις τα Ελληνικά διεξιούσι μαθήματα ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ
    4. Τοις δεχομένοις, και παραδίδουσι τα μάταια και Ελληνικά ρήματα ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ.
    5. Τοις ευσεβείν μεν επαγγελομένοις, τα των Ελλήνων δε δυσσεβή δόγματα τη και Καθολική Εκκλησία περί τε ψυχών ανθρωπίνων, και ουρανού και γής, και των άλλων κτισμάτων αναιδώς, ή μάλλον ασεβώς επεισάγουσιν ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ.
    6. Τοις την μωράν των έξωθεν (=Ελλήνων) φιλοσόφων λεγομένην σοφίαν προτιμώσι, ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ.
    7. Τοις λέγουσιν, ότι οι των Ελλήνων σοφοί κρείττονες εισί κατά πολύ, και ενταύθα, και εν τη μελλούση κρίσει, και των ευσεβών μεν και ορθοδόξων ανδρών, άλλως δε κατά πάθος ανθρώπινον ή αγνόημα πλημμελησάντων ΑΝΑΘΕΜΑ ΤΡΙΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρεις ποια σημασία έχει στην Αγία Γραφή η λέξη "Έλληνας";;;
      Μόλις το μάθεις θα καταλάβεις το νόημα των φράσεων που παραθέτεις.

      Διαγραφή
    2. Ακολουθούν αποσπάσματα απο τον ΥΜΝΟΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΝ
      και τον ΑΚΑΘΙΣΤΟΝ ΥΜΝΟΝ

      Ρωμανός ο Μελωδός (Ύμνος εις Πεντηκοστήν):
      Τί φυσώσιν και βαμβεύουσιν οι Έλληνες;
      Τί φαντάζονται προς Άρατον τον τρισκατάρατον;
      Τί πλανώνται προς Πλάτωνα;
      Τί Δημοσθένη στέργουσι τον ασθενή;
      Τί μη νοούσι Όμηρο όνειρον αργόν;

      «Χαίρε, Σιών, αγία μήτηρ των εκκλησιών, θεού κατοικητήριον»!

      Ακάθιστος Ύμνος :
      Χαίρε, φιλοσόφους ασόφους δεικνύουσα.
      Χαίρε, τεχνολόγους αλόγους ελέγχουσα.
      Χαίρε, ότι εμωράνθησαν οι δεινοί συζητηταί.
      Χαίρε, ότι εμαράνθησαν οι των μύθων ποιηταί.
      Χαίρε, των Αθηναίων τας πλοκάς διασπώσα.

      Διαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.