14 Οκτ 2011

ΤΩΝ ΕΛ­ΛΗ­ΝΩΝ ΤΟ ΓΕ­ΝΟΣ ΣΕ ΚΡΙ­ΣΗ

Πα­να­γι­ώ­τη Μπι­τσά­κου
Θε­ο­λό­γου-Φι­λο­λό­γου
Ἐ­δῶ καὶ ἀρ­κε­τὸ και­ρὸ ζοῦ­με δύ­σκο­λες καὶ ἀ­βέ­βαι­ες κα­τα­στά­σεις. Ἡ πα­τρί­δα μᾶς ζεῖ μί­α κρί­ση ὀ­δυ­νη­ρή. Χρε­ώ­νε­ται συ­νέ­χει­α καὶ δὲν κα­τορ­θώ­νει νὰ ἀν­τα­πο­κρι­θεῖ στὶς ὑ­πο­χρε­ώ­σεις της. Ἡ κυ­βέρ­νη­ση προ­τεί­νει κά­θε τό­σο  μέ­τρα ἀ­νά­καμ­ψης τῆς οἰ­κο­νο­μί­ας μας. Οἱ Ἕλ­λη­νες ὅ­μως ἀρ­νοῦν­ται τὰ μέ­τρα ἐ­ξυ­γί­αν­σης καὶ ἀ­περ­γοῦν. Πολ­λοὶ μι­λοῦν γιὰ χρε­ω­κο­πί­α καὶ πτώ­χευ­ση.
            Οἱ πα­λαι­οὶ γνω­ρί­ζου­με κα­λὰ τί εἶ­ναι πτώ­χευ­ση. Τὴ ζή­σα­με, ἂν καὶ μι­κροὶ τό­τε, τὴν πε­ρί­ο­δο τῆς κα­το­χῆς. Ἀλ­λὰ τό­τε ὅ,­τι πά­θα­με μᾶς τὸ προ­κά­λε­σαν οἱ ξέ­νοι ἐ­χθροί μας, ποὺ ζή­τη­σαν νὰ ἁ­λώ­σουν τὴν πα­τρί­δα μας. Τώ­ρα ποιὸς μᾶς προ­κά­λε­σε αὐ­τὴν τὴν κα­κο­μοι­ριά; Φαί­νε­ται πῶς με­γά­λος ἀ­ριθ­μὸς συμ­πα­τρι­ω­τῶν μᾶς ἐν­στερ­νί­στη­κε ἀρ­χὲς ὀ­λέ­θρι­ες καὶ τε­λεί­ως ξέ­νες πρὸς τὶς χρι­στια­νι­κές, ἀν­θρώ­πι­νες καὶ  ἀ­πο­λύ­τως  δη­μο­κρα­τι­κές. Δέ­χθη­καν ἀ­διάν­τρο­πα τὶς ἀρ­χὲς τῆς πλε­ο­νε­ξί­ας καὶ δὲν ἔ­δει­ξαν κα­νέ­να ση­μά­δι με­τα­μέ­λει­ας, γιὰ νὰ συμ­βά­λουν στὴν ἀ­νά­καμ­ψη τῆς ρη­μαγ­μέ­νης πα­τρί­δας μας.
Ἄλ­λοι σέρ­νον­ται στὰ δι­κα­στή­ρι­α, ἄλ­λοι φεύ­γουν γιὰ νὰ ἀ­πο­φύ­γουν τὶς συ­νέ­πει­ες τῶν κα­τα­χρή­σε­ών τους, ἄλ­λοι κρύ­βουν τὸν κλεμ­μέ­νο πλοῦ­το τους καὶ ἄλ­λοι τὸν φυ­γα­δεύ­ουν. Καὶ μό­νο ὁ ὑ­πέ­ρο­χος Ἰ­η­σοῦς μὲ τοὺς πι­στούς του μέ­σα στὶς ἐκ­κλη­σί­ες τους πα­ρα­κο­λου­θοῦν τὸ κα­τάν­τη­μα τῆς κα­κο­ποί­η­σης τῆς ἀ­λή­θει­ας καὶ προ­σπα­θοῦν νὰ βο­η­θή­σουν, νὰ πε­ρι­ο­ρί­σουν τὴν φρί­κη τῆς ἀ­νέ­χει­ας ποὺ ἔ­χει ἁ­πλω­θεῖ σὲ με­γά­λο μέ­ρος τῆς πα­τρί­δας μας. Ὁ Ἰ­η­σοῦς ὅ­μως ἔ­δω­σε ἄλ­λους κα­νό­νες ζω­ῆς. Αὐ­τοὺς τοὺς κα­νό­νες ἂν ἀ­κο­λου­θοῦ­σαν ὅ­λοι οἱ Ἕλ­λη­νες, δὲν θὰ βρί­σκον­ταν σ’ αὐ­τὴ τὴν κα­τά­στα­ση, δὲν θὰ...

 ζοῦ­σαν τὴν φρί­κη τῆς ἀ­παί­σι­ας κρί­σης.
Ἄ­ση­μοι ἐ­μεῖς τολ­μᾶ­με σή­με­ρα, κά­τω ἀ­πὸ αὐ­τὲς τὶς συν­θῆ­κες, νὰ ὑ­πο­μνή­σου­με τὶς ἀ­λάν­θα­στες ἀρ­χὲς τοῦ Κυ­ρί­ου μας μὲ τὴν ἐλ­πί­δα ὅ­τι κά­πο­τε, κά­ποιοι θὰ θε­λή­σουν νὰ ἐ­πα­να­φέ­ρουν τὰ πράγ­μα­τα στὴ θέ­ση τους. Σμί­γου­με τὴ φω­νή μας μὲ τῶν πι­στῶν τοῦ Ἰ­η­σοῦ τὴ φω­νή, μὲ τὴν ἐλ­πί­δα ὅ­τι θὰ συμ­βά­λου­με κά­πως στὴν ἀ­νόρ­θω­ση τῆς ντρο­πι­α­σμέ­νης πα­τρί­δας μας, τῆς πα­τρί­δας τῆς ἐ­πι­στή­μης, τῆς φι­λο­σο­φί­ας, τοῦ πο­λι­τι­σμοῦ, τῶν πα­τέ­ρων καὶ τῶν Ἁ­γί­ων.
Ὁ Ἰ­η­σοῦς δὲν μέ­νει ἀ­δι­ά­φο­ρος πρὸς τὰ προ­βλή­μα­τα τὸ ἀν­θρώ­που καὶ αὐ­τὰ τὰ οἰ­κο­νο­μι­κὰ καὶ ὅ­λα ὅ­σα συν­δέ­ον­ται μὲ τὴν ζω­ή του. Εἶ­ναι γνω­στὰ τὰ αἰ­σθή­μα­τα ἀ­γά­πης καὶ εὐ­σπλα­χνί­ας πρὸς…
τοὺς πά­σχον­τες πά­σης φύ­σε­ως καὶ κα­τη­γο­ρί­ας, ὅ­πως εἶ­ναι γνω­στὰ καὶ τὰ σκλη­ρὰ «οὐ­αί», πρὸς τοὺς ἐ­χθροὺς καὶ ἀ­δι­ά­φο­ρους ἀ­πέ­ναν­τι στὰ προ­βλή­μα­τα τοῦ λα­οῦ καὶ στοὺς κά­θε ἡ­λι­κί­ας καὶ φύ­λου χτυ­πη­μέ­νους ἀν­θρώ­πους.
Ἂν λέ­γα­με πῶς γιὰ αὐ­τοὺς τοὺς ἐ­λα­χί­στους ποὺ τοὺς ὀ­νό­μα­σε ἀ­δελ­φούς του, σαρ­κώ­θη­κε, ἦλ­θε καὶ ἔ­ζη­σε μα­ζί  μας, γιὰ τοὺς ἀ­δι­κη­μέ­νους, γιὰ ὅ­λους τους κα­τα­τρεγ­μέ­νους, δὲν θὰ εἰ­μα­σταν πο­λὺ μα­κρι­ὰ ἀ­πὸ τὴν ἀ­λή­θει­α. Καὶ νὰ ἡ πρώ­τη με­γά­λη ἀ­πο­γο­ή­τευ­ση. «Μὴ θη­σαυ­ρί­ζε­τε ὑ­μὶν θη­σαυ­ροὺς ἐ­πὶ τῆς γής, ὅ­που σὴς καὶ βρῶ­σις ἀ­φα­νί­ζει καὶ ὅ­που κλέ­πται δι­ο­ρύσ­σου­σιν καὶ κλέ­πτου­σι­ν[1]».
Αὐ­τὴ τὴν μα­νί­α πλου­τι­σμοῦ κα­τα­δι­κά­ζει μὲ φα­νε­ρὴ ἀ­πο­γο­ή­τευ­ση ὁ Ἰ­η­σοῦς. Καὶ ἔ­χει ἀ­πό­λυ­το δί­και­ο, για­τί ὁ πο­λὺς στὰ χέ­ρια τῶν ὀ­λί­γων θη­σαυ­ρὸς  φτω­χαί­νει ἄλ­λους καὶ ὁ­δη­γεῖ σὲ κα­τα­στά­σεις κοι­νω­νι­κῆς ἀ­δι­κί­ας καὶ κα­τα­πί­ε­σης. Ἡ στά­ση αὐ­τὴ ἐ­πη­ρε­ά­ζει  καὶ τὰ ἅ­γι­α αἰ­σθή­μα­τα τῆς πί­στης πρὸς τὸ θε­ὸ- ἐ­νι­σχύ­ει τὴν ἀ­δι­κί­α, τρέ­φει τὸν ἐ­γω­ι­σμό, πα­ρα­σύ­ρει στὴν κα­κο­τρο­πί­α, τρο­φο­δο­τεῖ τὴν πλε­ο­νε­ξί­α, ὁ­δη­γεῖ στὴν ἀ­σω­τί­α καὶ τε­λι­κὰ στὴν ἀ­πώ­λει­α τῆς ἀν­θρω­πιᾶς- δη­λα­δὴ τῶν εὐ­γε­νέ­στα­των ἰ­δα­νι­κῶν ποὺ πρέ­πει νὰ ὑ­πάρ­χουν στὴ βά­ση τοῦ ἀ­λη­θι­νοῦ πο­λι­τι­σμοῦ καὶ τῆς θε­ά­ρε­στης ζω­ῆς.
Καὶ δὲν εἶ­ναι μό­νο αὐ­τά. Ὁ πλοῦ­τος καμ­μι­ὰ ἀ­σφά­λει­α δὲν σοῦ ἐ­ξα­σφα­λί­ζει, μᾶλ­λον αὐ­ξά­νει τοὺς κιν­δύ­νους τῆς ζω­ῆς σου. Για­τί καὶ  ἐ­κτε­θει­μέ­νος εἶ­ναι στοὺς κλέ­φτες, ἀλ­λὰ καὶ στὴν ὑ­πο­κρι­σί­α καὶ τὴν κο­λα­κεί­α τῶν ἀν­θρώ­πων, οὔ­τε μπο­ρεῖς νὰ ἀ­πο­φύ­γεις τοὺς κιν­δύ­νους τῆς ἀ­πώ­λει­ας τοῦ θη­σαυ­ροῦ σου καὶ τὴν σκλη­ρό­τη­τα ποὺ εἶ­ναι ἀ­να­πό­φευ­κτες σὲ αὐ­τὲς τὶς κα­τα­στά­σεις στοὺς ἔ­χον­τες.
Ἀν­τί­θε­τα ὁ Ἰ­η­σοῦς συ­νι­στᾶ νὰ μα­ζεύ­ου­με θη­σαυ­ροὺς στοὺς οὐ­ρα­νού­ς[2], Ἐ­κεῖ οὔ­τε κλέ­φτες ὑ­πάρ­χουν οὔ­τε κίν­δυ­νος νὰ χα­θοῦν οἱ θη­σαυ­ροὶ  μας ὑ­πάρ­χει. Ποιὸς μπο­ρεῖ νὰ μᾶς ἀ­πο­μα­κρύ­νει ἀ­πὸ τὴν ἀ­σφά­λει­α τῆς ἀ­γά­πης τοῦ θε­οῦ;
Αὐ­τὰ ποὺ πραγ­μα­τι­κὰ χρει­α­ζό­μα­στε μό­νο ὁ θε­ὸς μπο­ρεῖ νὰ μᾶς τὰ δώ­σει, τὰ πραγ­μα­τι­κὰ ὠ­φέ­λι­μα καὶ λο­γι­κὰ καὶ σω­τή­ρι­α. Καὶ τὰ δί­νει χω­ρὶς δι­σταγ­μοὺς καὶ μὲ ἀ­γα­θὴ καὶ πολ­λὴ προ­θυ­μί­α. Βέ­βαι­α τὰ με­γά­λα ἀ­γα­θὰ τῆς ἀ­γά­πης τοῦ θε­οῦ τὰ ἔ­χου­με μέ­σα μας, μᾶς τὰ ἔ­χει ἤ­δη δώ­σει, εἶ­ναι στὴν καρ­διὰ μας. Ἀλ­λὰ χρει­ά­ζε­ται  αὐ­το­γνω­σί­α γιὰ νὰ βγά­λου­με τὸν ἔν­θε­το θη­σαυ­ρό μας.
Πρέ­πει ὅ­μως νὰ ἀν­τα­πο­κρι­θοῦ­με στὰ ἅ­γι­α θε­λή­μα­τά του. Καὶ πρῶ­τα νὰ ἐ­ξαν­τλοῦ­με ἐ­μεῖς τὶς δυ­να­τό­τη­τες ποὺ ἔ­χου­με, ποὺ καὶ αὐ­τὲς ἐ­κεῖ­νος μᾶς τὶς ἔ­χει δώ­σει, νὰ κά­νου­με δη­λα­δὴ ὅ­τι ἐ­ξαρ­τᾶ­ται ἀ­πὸ ἐ­μᾶς. Ἡ ὑ­πε­ρού­σι­α θεί­α Ἀ­γά­πη θὰ μᾶς βο­η­θή­σει ἐ­κεῖ ποὺ ἐ­μεῖς ἀ­δυ­να­τοῦ­με νὰ προ­χω­ρή­σου­με. Ἐ­κεῖ ἀ­κρι­βῶς φα­νε­ρώ­νε­ται ἡ βο­ή­θει­ά του.
Μᾶς τὸ λέ­ει κα­θα­ρὰ- ὅ­σα ἂν αἰ­τή­ση­τε ἐν τῇ  προ­σευ­χῇ πι­στεύ­ον­τες λή­ψε­σθε[3].- Καὶ πά­λι- αἰ­τεῖ­τε καὶ δο­θή­σε­ται ὑ­μῖ­ν[4]-Ὑ­πάρ­χουν ἀ­νώ­δυ­νες προ­ϋ­πο­θέ­σεις γιὰ τὴν ἱ­κα­νο­ποί­η­ση τῶν αἰ­τη­μά­των μας. Ἡ θερ­μή, στὸν Πα­νά­γα­θο θε­ό μας, προ­σευ­χὴ ποὺ γί­νε­ται μὲ ἀ­πό­λυ­τη ἐμ­πι­στο­σύ­νη καὶ βέ­βαι­η σι­γου­ριὰ, ἀ­νοί­γει τὴν στορ­γι­κὴ ἀγ­κα­λιὰ τοῦ Πα­τέ­ρα. Ποῦ ἀλ­λοῦ μπο­ροῦ­σε νὰ κα­τα­λή­ξει ὁ ἀ­πο­δι­ορ­γα­νω­μέ­νος γιός του, ποιὸς μπο­ροῦ­σε νὰ ἀ­γνο­ή­σει τὴν μι­ζέ­ρια του καὶ νὰ τοῦ σφί­ξει, χω­ρὶς δι­σταγ­μοὺς καὶ προ­ϋ­πο­θέ­σεις στὴ θερ­μὴ καὶ εὐ­αί­σθη­τη καρ­διά του, ποιὸς ἄλ­λος ἀ­πὸ τὸν πα­τέ­ρα μπο­ροῦ­σε νὰ πεῖ τε­λε­σί­δι­κα- νε­κρό­ς  ἦν καὶ ἀ­νέ­ζη­σε- καὶ νὰ ἀ­πο­στο­μώ­σει ὅ­λους μί­α καὶ κα­λὴ-ἔ­δει χα­ρῆ­ναι- κλεί­νον­τας ἔ­τσι δι­σταγ­μοὺς καὶ μι­κρό­τη­τες καὶ ἄλ­λες τέ­τοιες κα­κί­ες.
Προ­ϋ­πό­θε­ση εἶ­ναι βέ­βαι­α ἡ προ­σευ­χή. Δὲν εἶ­ναι γιὰ τὸν ἴ­διο, γιὰ μᾶς εἶ­ναι. Ἡ προ­σευ­χὴ σὲ μᾶς ἐ­πι­στρέ­φει καὶ ἐ­μᾶς ὠ­φε­λεῖ καὶ θε­ρα­πεύ­ει. Οἱ δι­σταγ­μοὶ  δὲν μᾶς ὠ­φε­λοῦν, ἀ­πο­δυ­να­μώ­νουν τὴν ἐλ­πί­δα. Ἡ στα­θε­ρὴ πί­στη ἡ ἐμ­μο­νὴ στὴν ἀ­γά­πη τοῦ θε­οῦ, ἡ θερ­μὴ προ­σευ­χὴ ἀ­λη­θεύ­ει ἀ­πό­λυ­τα στὸ λό­γο τοῦ Ἰ­η­σοῦ- ὅ­σα ἂν αἰ­τή­ση­τε ἐν τῇ  προ­σευ­χῇ πι­στεύ­ον­τες λή­ψε­σθε[5]-.
Ἀλ­λὰ μὴ βι­ά­ζε­στε ὑ­πάρ­χει καὶ ἕ­να με­γά­λο χρέ­ος, ποὺ πρέ­πει νὰ ἐκ­πλη­ρώ­σε­τε. Εἶ­ναι τὸ χρέ­ος στὸν ἄλ­λο, τὸν συ­νάν­θρω­πό σας. Καὶ ἐ­δῶ ἔ­χει κά­τι νὰ μᾶς πεῖ ὁ σα­φὴς πάν­το­τε καὶ ἐ­πι­γραμ­μα­τι­κὸς Ἰ­η­σοῦς- τῷ αἰ­τοῦν­τι σὲ δί­δου καὶ τὸν θέ­λον­τα ἀ­πό σοῦ δα­νεί­σα­σθαι μὴ ἀ­πο­στρα­φῇς-[6]. Σ ἐ­κεῖ­νον ποὺ ἔ­χει πραγ­μα­τι­κὴ ἀ­νάγ­κη καὶ σοῦ ζη­τά­ει ἐ­λε­η­μο­σύ­νη νὰ τοῦ δί­νεις μὲ εἰ­λι­κρι­νῆ ἀ­γά­πη καὶ πα­ράλ­λη­λα νὰ μὴν πε­ρι­φρο­νεῖς αὐ­τὸν ποὺ θέ­λει νὰ δα­νει­σθεῖ ἀ­πὸ σέ­να. Καὶ αὐ­τὸ νὰ τὸ κά­νεις χω­ρὶς νὰ ἀ­παι­τή­σεις τό­κους καὶ ἀ­μοι­βές. Ἡ συμ­πε­ρι­φο­ρὰ αὐ­τὴ πρὸς τὸν συ­νάν­θρω­πό μας εἶ­ναι ἱ­ε­ρὸ κα­θῆ­κον ποὺ μᾶς τὸ ἐ­πι­βάλ­λει ὁ ὑ­πέρ­τα­τος νό­μος τῆς Ἀ­γά­πης. Τὸ ἐ­πι­βάλ­λει τὸ ἐν­δι­α­φέ­ρον μας γιὰ τὸν συ­νάν­θρω­πό μας. Αὐ­τὸ ποὺ πρέ­πει νὰ γί­νε­ται μὲ εἰ­λι­κρί­νει­α καὶ πάν­το­τε. Ἡ βο­ή­θει­α αὐ­τὴ πρὸς τὸν πλη­σί­ον μας εἶ­ναι θε­ϊ­κὴ ἐ­πι­τα­γή. Καὶ πρέ­πει πάν­τα νὰ συ­νει­δη­το­ποι­οῦ­με ὅ­τι τί­πο­τα δὲν ἔ­χου­με δι­κό μας, τοῦ θε­οῦ εἶ­ναι στὴν πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τὰ πάν­τα. Εἶ­ναι ὅ­μως ἡ ἐ­ξυ­πη­ρέ­τη­ση καὶ ἡ βο­ή­θει­α τοῦ συ­ναν­θρώ­που μας πρά­ξη ποὺ ἔ­χει τὴν ἔγ­κρι­ση καὶ ἐ­πι­δο­κι­μά­ζε­ται ἀ­πὸ τὴ Θεί­α Ἀ­γά­πη. Εἶ­ναι γνω­στὸ ἄλ­λω­στε ὅ­τι ὁ θε­ὸς ἔ­χει ἰ­δι­αί­τε­ρη συμ­πά­θει­α στοὺς ἐ­λε­ή­μο­νες ἀν­θρώ­πους. Καὶ αὐ­τὸ δὲν εἶ­ναι πα­ρά­δο­ξο, για­τί ὁ ἄν­θρω­πος εἶ­ναι εἰ­κό­να τοῦ θε­οῦ, ποὺ εἶ­ναι ὁ κατ’ ἐ­ξο­χὴν ἐ­λε­ή­μων καὶ πλή­ρης πρὸς ὅ­λους ἀ­γά­πης.
Καὶ βέ­βαι­α ἀν­τα­μεί­βει, εὐ­λο­γεῖ καὶ βρα­βεύ­ει κά­θε πρά­ξη ποὺ προ­έρ­χε­ται ἀ­πὸ κα­θα­ρή, ἀ­νυ­πόκριτη ἀ­γά­πη­ προς τὸν πλη­σί­ον. Μό­νο μὲ αὐ­τὸν τὸν τρό­πο ὁ ἄν­θρω­πος συμ­με­τέ­χει στὸ ἀ­να­γεν­νη­τι­κό, ἁ­γι­α­στι­κὸ καὶ δη­μι­ουρ­γι­κὸ  ἔρ­γο τοῦ θε­οῦ, σύμ­μα­χος πι­στὸς καὶ εὐ­λα­βὴς ἐρ­γά­της στὸ πλευ­ρό του γιὰ μί­α κοι­νω­νί­α δι­και­ό­τε­ρη καὶ πι­ὸ ἀν­θρώ­πι­νη.


[1] Ματθ, στ, 19
[2] Ματθ. στ, 20
[3] Ματθ. ζ΄, 12,
[4] Ματθ. ζ΄, 7
[5] Ματθ. ζ΄, 12,
[6] Ματθ. ε΄, 42

5 σχόλια:

  1. των Ελλήνων...όχι των Ρωμαίων!όσοι θέλουν Ρωμαίους να πάνε στο Σίλβιο και ξέρετε όλοι πως ξηγιέται ο Σίλβιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ποιων Ρωμαίων ρε sapphire; Εννοείς μήπως των Ρωμηών; Ρωμηός= Έλληνας και Ορθόδοξος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ρωμηός=Ρωμηός,μπορεί σε μεγάλο βαθμό ποσοτικά να ταυτίζεται με τον Έλληνα αλλά δεν είναι έννοιες ταυτόσημες και σίγουρα δεν μπορεί να παίρνουμε ως έθνος το όνομα από μια κεντροϊταλική πόλη,πχ Ρωμηοί είναι και οι αραβόφωνοι ορθόδοξοι της Συροπαλαιστίνης αλλά όχι απλός δεν είναι Έλληνες αλλά στην πλειοψηφία τους θα δεις μάλλον εχθρικά αισθήματα για τους Έλληνες (για ιστορικούς και μάλλον μικροεκκλησιαστικού λόγους,σαφώς όμως υπάρχουν και αρκετοί που λατρεύουν την Ελλάδα,σε βαθμό που κάποιοι να δηλώνουν και Έλληνες),δεν είναι λοιπόν έννοιες που ταυτίζονται,επίσης δεν είναι όλοι οι Έλληνες ορθόδοξοι για να τους επιβάλλουμε σε όλους να είναι Ρωμηοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το Βυζάντιο δηλαδή η Ρωμανία στηρίχτηκε πάνω σε δύο πυλώνες: την ελληνική γλώσσα και την ορθόδοξη πίστη. Μολονότι η αυτοκρατορία αποτελούνταν από διαφορετικές εθνότητες τα δυο αυτά στοιχεία άποτέλεσαν τον συνεκτικό δεσμό που κράτησαν την κράτησαν ζωντανή 1123 χρόνια, δηλαδή όσο καμία άλλη αυτοκρατορία πάνω στον κόσμο. Έχεις δίκιο, η έννοια ρωμηός δεν ταυτίζεται απόλυτα με αυτή του Έλληνα. Ωστόσο οι πολίτες της Ρωμανίας με την ελληνική παιδεία αποκτούσαν και ελληνική συνείδηση αν και και μερικοί όντως δεν ήταν έλληνες στην καταγωγή. Αυτή είναι η μαγεία του Ελληνικού πολιτισμού που κάνει τους βάρβαρους, πολιτισμένους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σωστό αυτό που αναφέρεις και συμφωνώ!Αλλά αυτά γινόταν στο "Βυζάντιο" (εντός εισαγωγικών γιατί ο όρος είναι λανθασμένος),έχουν περάσει από τότε πάρα πολλά χρόνια,σήμερα έχουμε Ελληνική Δημοκρατία και τα "εμπρός πίσω" μερικών μάλλον γραφικά ακούγονται,δεν σημαίνει ότι κάτι επειδή γινόταν στην αρχαία Ελλάδα ή στο "Βυζάντιο" ήταν σώνει και καλά καλό (ή σώνει και καλά κακό για όσους μπαίνουν στη παράλογη λογική να ταυτίζονται με μία από τις δύο ιστορικές φάσεις)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.