Θεολόγου-Φιλολόγου
Ἐδῶ καὶ ἀρκετὸ καιρὸ ζοῦμε δύσκολες καὶ ἀβέβαιες καταστάσεις. Ἡ πατρίδα μᾶς ζεῖ μία κρίση ὀδυνηρή. Χρεώνεται συνέχεια καὶ δὲν κατορθώνει νὰ ἀνταποκριθεῖ στὶς ὑποχρεώσεις της. Ἡ κυβέρνηση προτείνει κάθε τόσο μέτρα ἀνάκαμψης τῆς οἰκονομίας μας. Οἱ Ἕλληνες ὅμως ἀρνοῦνται τὰ μέτρα ἐξυγίανσης καὶ ἀπεργοῦν. Πολλοὶ μιλοῦν γιὰ χρεωκοπία καὶ πτώχευση.
Οἱ παλαιοὶ γνωρίζουμε καλὰ τί εἶναι πτώχευση. Τὴ ζήσαμε, ἂν καὶ μικροὶ τότε, τὴν περίοδο τῆς κατοχῆς. Ἀλλὰ τότε ὅ,τι πάθαμε μᾶς τὸ προκάλεσαν οἱ ξένοι ἐχθροί μας, ποὺ ζήτησαν νὰ ἁλώσουν τὴν πατρίδα μας. Τώρα ποιὸς μᾶς προκάλεσε αὐτὴν τὴν κακομοιριά; Φαίνεται πῶς μεγάλος ἀριθμὸς συμπατριωτῶν μᾶς ἐνστερνίστηκε ἀρχὲς ὀλέθριες καὶ τελείως ξένες πρὸς τὶς χριστιανικές, ἀνθρώπινες καὶ ἀπολύτως δημοκρατικές. Δέχθηκαν ἀδιάντροπα τὶς ἀρχὲς τῆς πλεονεξίας καὶ δὲν ἔδειξαν κανένα σημάδι μεταμέλειας, γιὰ νὰ συμβάλουν στὴν ἀνάκαμψη τῆς ρημαγμένης πατρίδας μας.
Ἄλλοι σέρνονται στὰ δικαστήρια, ἄλλοι φεύγουν γιὰ νὰ ἀποφύγουν τὶς συνέπειες τῶν καταχρήσεών τους, ἄλλοι κρύβουν τὸν κλεμμένο πλοῦτο τους καὶ ἄλλοι τὸν φυγαδεύουν. Καὶ μόνο ὁ ὑπέροχος Ἰησοῦς μὲ τοὺς πιστούς του μέσα στὶς ἐκκλησίες τους παρακολουθοῦν τὸ κατάντημα τῆς κακοποίησης τῆς ἀλήθειας καὶ προσπαθοῦν νὰ βοηθήσουν, νὰ περιορίσουν τὴν φρίκη τῆς ἀνέχειας ποὺ ἔχει ἁπλωθεῖ σὲ μεγάλο μέρος τῆς πατρίδας μας. Ὁ Ἰησοῦς ὅμως ἔδωσε ἄλλους κανόνες ζωῆς. Αὐτοὺς τοὺς κανόνες ἂν ἀκολουθοῦσαν ὅλοι οἱ Ἕλληνες, δὲν θὰ βρίσκονταν σ’ αὐτὴ τὴν κατάσταση, δὲν θὰ...
ζοῦσαν τὴν φρίκη τῆς ἀπαίσιας κρίσης.
Ἄσημοι ἐμεῖς τολμᾶμε σήμερα, κάτω ἀπὸ αὐτὲς τὶς συνθῆκες, νὰ ὑπομνήσουμε τὶς ἀλάνθαστες ἀρχὲς τοῦ Κυρίου μας μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι κάποτε, κάποιοι θὰ θελήσουν νὰ ἐπαναφέρουν τὰ πράγματα στὴ θέση τους. Σμίγουμε τὴ φωνή μας μὲ τῶν πιστῶν τοῦ Ἰησοῦ τὴ φωνή, μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι θὰ συμβάλουμε κάπως στὴν ἀνόρθωση τῆς ντροπιασμένης πατρίδας μας, τῆς πατρίδας τῆς ἐπιστήμης, τῆς φιλοσοφίας, τοῦ πολιτισμοῦ, τῶν πατέρων καὶ τῶν Ἁγίων.
Ὁ Ἰησοῦς δὲν μένει ἀδιάφορος πρὸς τὰ προβλήματα τὸ ἀνθρώπου καὶ αὐτὰ τὰ οἰκονομικὰ καὶ ὅλα ὅσα συνδέονται μὲ τὴν ζωή του. Εἶναι γνωστὰ τὰ αἰσθήματα ἀγάπης καὶ εὐσπλαχνίας πρὸς…
τοὺς πάσχοντες πάσης φύσεως καὶ κατηγορίας, ὅπως εἶναι γνωστὰ καὶ τὰ σκληρὰ «οὐαί», πρὸς τοὺς ἐχθροὺς καὶ ἀδιάφορους ἀπέναντι στὰ προβλήματα τοῦ λαοῦ καὶ στοὺς κάθε ἡλικίας καὶ φύλου χτυπημένους ἀνθρώπους.
Ἂν λέγαμε πῶς γιὰ αὐτοὺς τοὺς ἐλαχίστους ποὺ τοὺς ὀνόμασε ἀδελφούς του, σαρκώθηκε, ἦλθε καὶ ἔζησε μαζί μας, γιὰ τοὺς ἀδικημένους, γιὰ ὅλους τους κατατρεγμένους, δὲν θὰ εἰμασταν πολὺ μακριὰ ἀπὸ τὴν ἀλήθεια. Καὶ νὰ ἡ πρώτη μεγάλη ἀπογοήτευση. «Μὴ θησαυρίζετε ὑμὶν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γής, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσιν καὶ κλέπτουσιν[1]».
Αὐτὴ τὴν μανία πλουτισμοῦ καταδικάζει μὲ φανερὴ ἀπογοήτευση ὁ Ἰησοῦς. Καὶ ἔχει ἀπόλυτο δίκαιο, γιατί ὁ πολὺς στὰ χέρια τῶν ὀλίγων θησαυρὸς φτωχαίνει ἄλλους καὶ ὁδηγεῖ σὲ καταστάσεις κοινωνικῆς ἀδικίας καὶ καταπίεσης. Ἡ στάση αὐτὴ ἐπηρεάζει καὶ τὰ ἅγια αἰσθήματα τῆς πίστης πρὸς τὸ θεὸ- ἐνισχύει τὴν ἀδικία, τρέφει τὸν ἐγωισμό, παρασύρει στὴν κακοτροπία, τροφοδοτεῖ τὴν πλεονεξία, ὁδηγεῖ στὴν ἀσωτία καὶ τελικὰ στὴν ἀπώλεια τῆς ἀνθρωπιᾶς- δηλαδὴ τῶν εὐγενέστατων ἰδανικῶν ποὺ πρέπει νὰ ὑπάρχουν στὴ βάση τοῦ ἀληθινοῦ πολιτισμοῦ καὶ τῆς θεάρεστης ζωῆς.
Καὶ δὲν εἶναι μόνο αὐτά. Ὁ πλοῦτος καμμιὰ ἀσφάλεια δὲν σοῦ ἐξασφαλίζει, μᾶλλον αὐξάνει τοὺς κινδύνους τῆς ζωῆς σου. Γιατί καὶ ἐκτεθειμένος εἶναι στοὺς κλέφτες, ἀλλὰ καὶ στὴν ὑποκρισία καὶ τὴν κολακεία τῶν ἀνθρώπων, οὔτε μπορεῖς νὰ ἀποφύγεις τοὺς κινδύνους τῆς ἀπώλειας τοῦ θησαυροῦ σου καὶ τὴν σκληρότητα ποὺ εἶναι ἀναπόφευκτες σὲ αὐτὲς τὶς καταστάσεις στοὺς ἔχοντες.
Ἀντίθετα ὁ Ἰησοῦς συνιστᾶ νὰ μαζεύουμε θησαυροὺς στοὺς οὐρανούς[2], Ἐκεῖ οὔτε κλέφτες ὑπάρχουν οὔτε κίνδυνος νὰ χαθοῦν οἱ θησαυροὶ μας ὑπάρχει. Ποιὸς μπορεῖ νὰ μᾶς ἀπομακρύνει ἀπὸ τὴν ἀσφάλεια τῆς ἀγάπης τοῦ θεοῦ;
Αὐτὰ ποὺ πραγματικὰ χρειαζόμαστε μόνο ὁ θεὸς μπορεῖ νὰ μᾶς τὰ δώσει, τὰ πραγματικὰ ὠφέλιμα καὶ λογικὰ καὶ σωτήρια. Καὶ τὰ δίνει χωρὶς δισταγμοὺς καὶ μὲ ἀγαθὴ καὶ πολλὴ προθυμία. Βέβαια τὰ μεγάλα ἀγαθὰ τῆς ἀγάπης τοῦ θεοῦ τὰ ἔχουμε μέσα μας, μᾶς τὰ ἔχει ἤδη δώσει, εἶναι στὴν καρδιὰ μας. Ἀλλὰ χρειάζεται αὐτογνωσία γιὰ νὰ βγάλουμε τὸν ἔνθετο θησαυρό μας.
Πρέπει ὅμως νὰ ἀνταποκριθοῦμε στὰ ἅγια θελήματά του. Καὶ πρῶτα νὰ ἐξαντλοῦμε ἐμεῖς τὶς δυνατότητες ποὺ ἔχουμε, ποὺ καὶ αὐτὲς ἐκεῖνος μᾶς τὶς ἔχει δώσει, νὰ κάνουμε δηλαδὴ ὅτι ἐξαρτᾶται ἀπὸ ἐμᾶς. Ἡ ὑπερούσια θεία Ἀγάπη θὰ μᾶς βοηθήσει ἐκεῖ ποὺ ἐμεῖς ἀδυνατοῦμε νὰ προχωρήσουμε. Ἐκεῖ ἀκριβῶς φανερώνεται ἡ βοήθειά του.
Μᾶς τὸ λέει καθαρὰ- ὅσα ἂν αἰτήσητε ἐν τῇ προσευχῇ πιστεύοντες λήψεσθε[3].- Καὶ πάλι- αἰτεῖτε καὶ δοθήσεται ὑμῖν[4]-Ὑπάρχουν ἀνώδυνες προϋποθέσεις γιὰ τὴν ἱκανοποίηση τῶν αἰτημάτων μας. Ἡ θερμή, στὸν Πανάγαθο θεό μας, προσευχὴ ποὺ γίνεται μὲ ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη καὶ βέβαιη σιγουριὰ, ἀνοίγει τὴν στοργικὴ ἀγκαλιὰ τοῦ Πατέρα. Ποῦ ἀλλοῦ μποροῦσε νὰ καταλήξει ὁ ἀποδιοργανωμένος γιός του, ποιὸς μποροῦσε νὰ ἀγνοήσει τὴν μιζέρια του καὶ νὰ τοῦ σφίξει, χωρὶς δισταγμοὺς καὶ προϋποθέσεις στὴ θερμὴ καὶ εὐαίσθητη καρδιά του, ποιὸς ἄλλος ἀπὸ τὸν πατέρα μποροῦσε νὰ πεῖ τελεσίδικα- νεκρός ἦν καὶ ἀνέζησε- καὶ νὰ ἀποστομώσει ὅλους μία καὶ καλὴ-ἔδει χαρῆναι- κλείνοντας ἔτσι δισταγμοὺς καὶ μικρότητες καὶ ἄλλες τέτοιες κακίες.
Προϋπόθεση εἶναι βέβαια ἡ προσευχή. Δὲν εἶναι γιὰ τὸν ἴδιο, γιὰ μᾶς εἶναι. Ἡ προσευχὴ σὲ μᾶς ἐπιστρέφει καὶ ἐμᾶς ὠφελεῖ καὶ θεραπεύει. Οἱ δισταγμοὶ δὲν μᾶς ὠφελοῦν, ἀποδυναμώνουν τὴν ἐλπίδα. Ἡ σταθερὴ πίστη ἡ ἐμμονὴ στὴν ἀγάπη τοῦ θεοῦ, ἡ θερμὴ προσευχὴ ἀληθεύει ἀπόλυτα στὸ λόγο τοῦ Ἰησοῦ- ὅσα ἂν αἰτήσητε ἐν τῇ προσευχῇ πιστεύοντες λήψεσθε[5]-.
Ἀλλὰ μὴ βιάζεστε ὑπάρχει καὶ ἕνα μεγάλο χρέος, ποὺ πρέπει νὰ ἐκπληρώσετε. Εἶναι τὸ χρέος στὸν ἄλλο, τὸν συνάνθρωπό σας. Καὶ ἐδῶ ἔχει κάτι νὰ μᾶς πεῖ ὁ σαφὴς πάντοτε καὶ ἐπιγραμματικὸς Ἰησοῦς- τῷ αἰτοῦντι σὲ δίδου καὶ τὸν θέλοντα ἀπό σοῦ δανείσασθαι μὴ ἀποστραφῇς-[6]. Σ ἐκεῖνον ποὺ ἔχει πραγματικὴ ἀνάγκη καὶ σοῦ ζητάει ἐλεημοσύνη νὰ τοῦ δίνεις μὲ εἰλικρινῆ ἀγάπη καὶ παράλληλα νὰ μὴν περιφρονεῖς αὐτὸν ποὺ θέλει νὰ δανεισθεῖ ἀπὸ σένα. Καὶ αὐτὸ νὰ τὸ κάνεις χωρὶς νὰ ἀπαιτήσεις τόκους καὶ ἀμοιβές. Ἡ συμπεριφορὰ αὐτὴ πρὸς τὸν συνάνθρωπό μας εἶναι ἱερὸ καθῆκον ποὺ μᾶς τὸ ἐπιβάλλει ὁ ὑπέρτατος νόμος τῆς Ἀγάπης. Τὸ ἐπιβάλλει τὸ ἐνδιαφέρον μας γιὰ τὸν συνάνθρωπό μας. Αὐτὸ ποὺ πρέπει νὰ γίνεται μὲ εἰλικρίνεια καὶ πάντοτε. Ἡ βοήθεια αὐτὴ πρὸς τὸν πλησίον μας εἶναι θεϊκὴ ἐπιταγή. Καὶ πρέπει πάντα νὰ συνειδητοποιοῦμε ὅτι τίποτα δὲν ἔχουμε δικό μας, τοῦ θεοῦ εἶναι στὴν πραγματικότητα τὰ πάντα. Εἶναι ὅμως ἡ ἐξυπηρέτηση καὶ ἡ βοήθεια τοῦ συνανθρώπου μας πράξη ποὺ ἔχει τὴν ἔγκριση καὶ ἐπιδοκιμάζεται ἀπὸ τὴ Θεία Ἀγάπη. Εἶναι γνωστὸ ἄλλωστε ὅτι ὁ θεὸς ἔχει ἰδιαίτερη συμπάθεια στοὺς ἐλεήμονες ἀνθρώπους. Καὶ αὐτὸ δὲν εἶναι παράδοξο, γιατί ὁ ἄνθρωπος εἶναι εἰκόνα τοῦ θεοῦ, ποὺ εἶναι ὁ κατ’ ἐξοχὴν ἐλεήμων καὶ πλήρης πρὸς ὅλους ἀγάπης.
Καὶ βέβαια ἀνταμείβει, εὐλογεῖ καὶ βραβεύει κάθε πράξη ποὺ προέρχεται ἀπὸ καθαρή, ἀνυπόκριτη ἀγάπη προς τὸν πλησίον. Μόνο μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ ἄνθρωπος συμμετέχει στὸ ἀναγεννητικό, ἁγιαστικὸ καὶ δημιουργικὸ ἔργο τοῦ θεοῦ, σύμμαχος πιστὸς καὶ εὐλαβὴς ἐργάτης στὸ πλευρό του γιὰ μία κοινωνία δικαιότερη καὶ πιὸ ἀνθρώπινη.
των Ελλήνων...όχι των Ρωμαίων!όσοι θέλουν Ρωμαίους να πάνε στο Σίλβιο και ξέρετε όλοι πως ξηγιέται ο Σίλβιο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιων Ρωμαίων ρε sapphire; Εννοείς μήπως των Ρωμηών; Ρωμηός= Έλληνας και Ορθόδοξος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡωμηός=Ρωμηός,μπορεί σε μεγάλο βαθμό ποσοτικά να ταυτίζεται με τον Έλληνα αλλά δεν είναι έννοιες ταυτόσημες και σίγουρα δεν μπορεί να παίρνουμε ως έθνος το όνομα από μια κεντροϊταλική πόλη,πχ Ρωμηοί είναι και οι αραβόφωνοι ορθόδοξοι της Συροπαλαιστίνης αλλά όχι απλός δεν είναι Έλληνες αλλά στην πλειοψηφία τους θα δεις μάλλον εχθρικά αισθήματα για τους Έλληνες (για ιστορικούς και μάλλον μικροεκκλησιαστικού λόγους,σαφώς όμως υπάρχουν και αρκετοί που λατρεύουν την Ελλάδα,σε βαθμό που κάποιοι να δηλώνουν και Έλληνες),δεν είναι λοιπόν έννοιες που ταυτίζονται,επίσης δεν είναι όλοι οι Έλληνες ορθόδοξοι για να τους επιβάλλουμε σε όλους να είναι Ρωμηοί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Βυζάντιο δηλαδή η Ρωμανία στηρίχτηκε πάνω σε δύο πυλώνες: την ελληνική γλώσσα και την ορθόδοξη πίστη. Μολονότι η αυτοκρατορία αποτελούνταν από διαφορετικές εθνότητες τα δυο αυτά στοιχεία άποτέλεσαν τον συνεκτικό δεσμό που κράτησαν την κράτησαν ζωντανή 1123 χρόνια, δηλαδή όσο καμία άλλη αυτοκρατορία πάνω στον κόσμο. Έχεις δίκιο, η έννοια ρωμηός δεν ταυτίζεται απόλυτα με αυτή του Έλληνα. Ωστόσο οι πολίτες της Ρωμανίας με την ελληνική παιδεία αποκτούσαν και ελληνική συνείδηση αν και και μερικοί όντως δεν ήταν έλληνες στην καταγωγή. Αυτή είναι η μαγεία του Ελληνικού πολιτισμού που κάνει τους βάρβαρους, πολιτισμένους
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστό αυτό που αναφέρεις και συμφωνώ!Αλλά αυτά γινόταν στο "Βυζάντιο" (εντός εισαγωγικών γιατί ο όρος είναι λανθασμένος),έχουν περάσει από τότε πάρα πολλά χρόνια,σήμερα έχουμε Ελληνική Δημοκρατία και τα "εμπρός πίσω" μερικών μάλλον γραφικά ακούγονται,δεν σημαίνει ότι κάτι επειδή γινόταν στην αρχαία Ελλάδα ή στο "Βυζάντιο" ήταν σώνει και καλά καλό (ή σώνει και καλά κακό για όσους μπαίνουν στη παράλογη λογική να ταυτίζονται με μία από τις δύο ιστορικές φάσεις)
ΑπάντησηΔιαγραφή