18 Αυγ 2011

Ἅγιον Πνεῦμα καί Ἐκκλησία στήν Πατερική Παράδοση

  Πρωτοπρεσβύτερος  Θεόδωρος Ζήση
1. κτός της κκλησίας δράσις το γίου Πνεύματος.
 α'. γιον Πνεμα καί κκλησία.
  ζωή καί παρξις τς κκλησίας συνδέονται στενώτατα πρός τήν ν ατή παρουσίαν το γίου Πνεύματος. Πεντηκοστή, κατά τήν ποίαν πεστάλη τό γιον Πνεμα ες τούς ποστόλους, να μένη ες τόν αώνα μετ' ατν καί δηγ ατούς ες πάσαν τήν λήθειαν, ποτελε τήν γενέθλιόν της κκλησίας μέραν· "ε μή Πνεμα παρήν, οκ ν συνέστη κκλησία, ε δέ συνίσταται κκλησία, εδηλον τι τό Πνεμα παρεστιν", παρατηρε ερός Χρυσόστομος ες μιλίαν το ες τήν Πεντηκοστήν[1]. σωτέρα φή καί δομή τς κκλησίας, λη πόστασις ατς εναι πνευματική.
 ς πρός τήν διαιτέραν θέσιν, ν ν τή κκλησία χουν Χριστός καί τό γιον Πνεμα, διδάσκεται πό τν Πατέρων καί πό νεωτέρων περί κκλησίας καί Πνεύματος καθορισμν τι Χριστός ποτελε τήν κεφαλήν, τό δέ γιον Πνεμα τήν ψυχήν τς κκλησίας, τήν ζωοποιοσαν τό σμα ατς καί συνδέουσαν τά μέλη πρός τήν κεφαλήν καί πρός λληλα[2].
 διάζουσα νέργεια το Πνεύματος ν τή...
 κκλησία εναι συνέχισις το πολυτρωτικο ργου το Κυρίου καί ες καστον τν μελν ατς μετάδοσις τν καρπν τς πολυτρώσεως. νευ τς δράσεως το γίου Πνεύματος ν τή κκλησία πό το Χριστο πρόσληψις τς νθρωπίνης φύσεως, ποκάθαρσις, φθαρτοποίησις καί θέωσις ατς θά παρέμενον ψιλόν πίτευγμα νευ σωτηριώδους ντικρύσματος , διά νά χρησιμοποιήσωμεν ριστα ν προκειμένω ρμόζουσαν συνήθη φράσιν, θά παρέμενον "δρον δωρον". διά το Χριστο πιτευχθεσα νίκη κατά το θανάτου καί τς μαρτίας θά παρέμενεν πρόσιτον διά τόν σθεν νθρωπον κατόρθωμα, άν δέν διηγείρετο καί δέν νεδυναμοτο πό το Πνεύματος. Ατήν τήν ννοιαν χει καί ποκλεισμός τς δυνατότητος τς σωτηρίας κτός της κκλησίας, τό exrta ecclesiam nulla salus, δέα ναπτυχθεσα πό πολλν Πατέρων καί κκλησιαστικν συγγραφέων. Χαρακτηριστικς ναφέρομεν τήν γνώμην το ριγένους παρατηροντος τι φ' αυτο, νευ τς νεργείας τν γιαστικν της κκλησίας μέσων, οδείς σώζεται, λλά περιπίπτει ες τόν θάνατον[3].

Διά τοτο καί περίοδος ν τή ποία κδιπλοται ζωή τς κκλησίας χαρακτηρίζεται ς διαίτερος χρόνος τς νεργείας το γίου Πνεύματος· Ubi enim Ecclesia, ibi et Spiritus Dei, et ubi Spiritus Dei, illic Ecclesia et omnis gratia, κατά τόν γιον Ερηναον[4]. κκλησία καί γιον Πνεμα συνδέονται ντολογικς θά λεγε τίς λαμβάνων μάλιστα π' ψιν τήν εκόνα το σώματος καί τς ψυχς, καί ς πρός τήν ν τή στορία κφανσιν τν τό ν προσδιορίζει τήν παρουσίαν το τέρου.

δη ες τήν Καινήν Διαθήκην παρουσία το γιου Πνεύματος μφανίζεται ς συνέπεια τς πό το Χριστο τελειώσεως το ργου τς σωτηρίας· "συμφέρει μίν, να γώ πέλθω· άν γάρ μή πέλθω, Παράκλητος οκ λεύσεται πρός μς άν δέ πορευθ, πέμψω ατόν πρός μς"[5]. Πρό το Σταυρο καί τς δόξης το Χριστο δέν εχε δοθ τό γιον Πνεμα· "οδέπω γάρ ν Πνεμα γιον, τι ησος οδέπω δοξάσθη"[6]. φαίρεσις το σκέποντος τόν νθρωπον Πνεύματος ν τ παραδείσω φείλετο ες τήν κ το Θεο ατεξούσιον πομάκρυσιν ατο· μένων ν τ Θε πρωτόπλαστος σκέπετο πό τς Θ. Χάριτος. πρεπε διά τοτο νά προηγηθ διά το Χριστο παναπροσέγγισις Θεο καί νθρώπου καί ν συνέχεια νά δοθ τό γιον Πνεμα ς "καταλλαγς τεκμήριον" κατά τόν Χρυσόστομον[7].

περί γίου Πνεύματος δέα ς προσώπου διακεκριμένου ν τή Τριάδι ποτελε χριστιανικήν καθαρς διδασκαλίαν, ς λλωστε καί τό περί Τριάδος δόγμα. γνσις δέ το Πνεύματος συνδέεται περισσότερον πρός τήν ν τή κκλησία νέργειαν ατο, παρά πρός τήν κ τς Γραφς πληροφορίαν. Ο αρετικοί στηριζόμενοι ες τό γεγονός τς πουσίας ρητς ν τή γία Γραφή μνείας τς Θεότητος το γίου Πνεύματος κατηγορον τούς ποστηρίζοντας ταύτην, ς εσάγοντας "ξένον Θεόν καί γραφον". Διά τοτο καί ναντίον τν πνευματομάχων πιχειρηματολογία τν πατέρων στηρίζεται χι μόνον πί τς Γραφς, λλά καί πί τς ν τή κκλησία βιώσεως τς νακαινιστικς καί θεωτικής δυνάμεως το Πνεύματος[8].
Διαβάστε τήν συνέχεια δ: Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.