Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήση
1.Ἡ ἐκτός της Ἐκκλησίας δράσις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.Διά τοῦτο καί ἡ περίοδος ἐν τή ὁποία ἐκδιπλοῦται ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας χαρακτηρίζεται ὡς ὁ ἰδιαίτερος χρόνος τῆς ἐνεργείας τοῦ Ἁγίου Πνεύματος· Ubi enim Ecclesia, ibi et Spiritus Dei, et ubi Spiritus Dei, illic Ecclesia et omnis gratia, κατά τόν Ἅγιον Εἰρηναῖον[4]. Ἐκκλησία καί Ἅγιον Πνεῦμα συνδέονται ὀντολογικῶς θά ἔλεγε τίς λαμβάνων μάλιστα ὑπ' ὄψιν τήν εἰκόνα τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς, καί ὡς πρός τήν ἐν τή ἱστορία ἔκφανσιν τῶν τό ἐν προσδιορίζει τήν παρουσίαν τοῦ ἑτέρου.
Ἤδη εἰς τήν Καινήν Διαθήκην ἡ παρουσία τοῦ Ἅγιου Πνεύματος ἐμφανίζεται ὡς συνέπεια τῆς ὑπό τοῦ Χριστοῦ τελειώσεως τοῦ ἔργου τῆς σωτηρίας· "συμφέρει ὑμίν, ἴνα ἐγώ ἀπέλθω· ἐάν γάρ μή ἀπέλθω, ὁ Παράκλητος οὐκ ἐλεύσεται πρός ὑμᾶς ἐάν δέ πορευθῶ, πέμψω αὐτόν πρός ὑμᾶς"[5]. Πρό τοῦ Σταυροῦ καί τῆς δόξης τοῦ Χριστοῦ δέν εἶχε δοθῆ τό Ἅγιον Πνεῦμα· "οὐδέπω γάρ ἤν Πνεῦμα ἅγιον, ὅτι Ἰησοῦς οὐδέπω ἐδοξάσθη"[6]. Ἡ ἀφαίρεσις τοῦ σκέποντος τόν ἄνθρωπον Πνεύματος ἐν τῷ παραδείσω ὠφείλετο εἰς τήν ἐκ τοῦ Θεοῦ αὐτεξούσιον ἀπομάκρυσιν αὐτοῦ· μένων ἐν τῷ Θεῶ ὁ πρωτόπλαστος ἐσκέπετο ὑπό τῆς Θ. Χάριτος. Ἔπρεπε διά τοῦτο νά προηγηθῆ ἡ διά τοῦ Χριστοῦ ἐπαναπροσέγγισις Θεοῦ καί ἀνθρώπου καί ἐν συνέχεια νά δοθῆ τό Ἅγιον Πνεῦμα ὡς "καταλλαγῆς τεκμήριον" κατά τόν Χρυσόστομον[7].
Ἡ περί Ἁγίου Πνεύματος ἰδέα ὡς προσώπου διακεκριμένου ἐν τή Τριάδι ἀποτελεῖ χριστιανικήν καθαρῶς διδασκαλίαν, ὡς ἄλλωστε καί τό περί Τριάδος δόγμα. Ἡ γνῶσις δέ τοῦ Πνεύματος συνδέεται περισσότερον πρός τήν ἐν τή Ἐκκλησία ἐνέργειαν αὐτοῦ, παρά πρός τήν ἐκ τῆς Γραφῆς πληροφορίαν. Οἱ αἱρετικοί στηριζόμενοι εἰς τό γεγονός τῆς ἀπουσίας ρητῆς ἐν τή Ἁγία Γραφή μνείας τῆς Θεότητος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κατηγοροῦν τούς ὑποστηρίζοντας ταύτην, ὡς εἰσάγοντας "ξένον Θεόν καί ἄγραφον". Διά τοῦτο καί ἡ ἐναντίον τῶν πνευματομάχων ἐπιχειρηματολογία τῶν πατέρων στηρίζεται ὄχι μόνον ἐπί τῆς Γραφῆς, ἀλλά καί ἐπί τῆς ἐν τή Ἐκκλησία βιώσεως τῆς ἀνακαινιστικῆς καί θεωτικής δυνάμεως τοῦ Πνεύματος[8].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου